R A P O R T Z E W A L U A C J I OBSZAR : 2. Procesy zachodzące w szkole. Procesy zachodzące w szkole służą realizacji przyjętej w szkole koncepcji pracy. W szkole dba się o prawidłowy przebieg i doskonalenie procesów edukacyjnych. WYMAGANIE : 2.2. Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej. Kobiele Wielkie, kwiecień 2010 r.
Poziom spełniania wymagania przez szkołę oceniliśmy na „B” 2.2. Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej Prezentowany raport jest rezultatem ewaluacji przeprowadzonej przez zespół nauczycieli Publicznego Gimnazjum w Kobielach Wielkich, w skład którego weszli: Agnieszka Zięba, Anna Skóra, Angelika Jankowska, Beata Jamróz, Ewa Gaik, Jolanta Nowicka, Karolina Musiał, Karolina Soja, Ks. Tomasz Chrzęstek. Ewaluacja przebiegała zgodnie z określonym planem w Harmonogramie ewaluacji szkoły. W trakcie badania (ewaluacji) zbierano informacje pochodzące z wielu źródeł: od Dyrektora szkoły, nauczycieli, uczniów oraz analizy dokumentacji szkolnej. Badaniem objęto 11 nauczycieli (ankieta). Przeprowadzono wywiad indywidualny z Dyrektorem szkoły. Dokonano analizy: protokolarza rady pedagogicznej, zespołów przedmiotowych, dzienników lekcyjnych, kółek, dzienników z godz. wynikających z art. 42 KN., z zajęć indywidualnych, korekcyjno-kompensacyjnych, Statut PG, WSO PG, plany organizacji działających na terenie szkoły, plany wynikowe, plany godzin wychowawczych, Kalendarza Ważnych Wydarzeń, Programu wychowawczego „Ważne wydarzenia i uroczystości w życiu PG w K. W.”, Szkolny Zestaw Programów Nauczania, Szkolny Zestaw Podręcz. Szkol., Szkolny Program Profilaktyki PG w Kobielach Wielkich, Księgi Losów Absolwentów, Teczki Konkursów, wniosków, sprawozdań złożonych przez nauczycieli, gazetek informacyjnych i rozporządzeń. Ewaluacja była praktycznym badaniem oceniającym, pozwalającym określić stopnień spełniania przez szkołę wymagań stawianych przez państwo, zgodnie z rozporządzeniem, określonym na pięciu poziomach (od poziomu E - oznaczający niski stopień wypełniania wymagania przez szkołę, do poziom A - oznaczający bardzo wysoki stopień wypełniania wymagania) . Poziom spełniania wymagania przez szkołę oceniliśmy na „B”
Wnioski z ewaluacji Co robimy dobrze: 2.2. Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej Co robimy dobrze: 1. Oferta edukacyjna wynika z podstawy programowej. Zajęcia ujęte w podstawie programowej znajdują się w ofercie edukacyjnej szkoły. Na wszystkich zajęciach z oferty edukacyjnej (zajęć obowiązkowych i pozalekcyjnych) realizowana jest podstawa programowa. Program wychowawczy szkoły oraz program profilaktyczny jest modyfikowany i umożliwia realizację treści wychowawczych zawartych w podstawie programowej. Uczniowie dostają się do wybranych szkół, gdzie kontynuują naukę, dzięki: dobremu przygotowaniu przez gimnazjum, zgodnie z podstawą programową oraz odpowiednio przygotowanej ofercie edukacyjnej. Poziom spełniania wymagania B Wnioski z ewaluacji
Wnioski z ewaluacji Co robimy dobrze: 2.2. Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej Co robimy dobrze: 2. Oferta edukacyjna odpowiada potrzebom uczniów i rynku pracy. Oferta jest różnorodna, skierowana do różnych grup : nauka języków obcych, zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów, zajęcia przygotowujące do egzaminu gimnazjalnego, zajęcia z uczniem zdolnym , mającym trudności w nauce, udział uczniów w dniach otwartych szkół ponadgimnazjalnych, realizacja tematyki zajęć z preorientacji zawodowej. Oferta spełnia oczekiwania uczniów. Szkoła prowadzi diagnozę w celu opracowania odpowiedniej oferty edukacyjnej. Poziom spełniania wymagania B Wnioski z ewaluacji
Wnioski z ewaluacji Co robimy dobrze: 2.2. Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej Co robimy dobrze: 3. Nauczyciele i Dyrektor szkoły monitoruje realizację podstawy programowej. Wszyscy nauczyciele opracowują plany wynikowe i dokonują w dzienniku lekcyjnym wpisów świadczących o realizacji podstawy programowej . Piszą sprawozdania półroczne i roczne z realizacji treści podstawy programowej. Dokonują przeglądu podręczników, programów nauczania w zakresie ich zgodności z podstawą programową. Dyrektor monitoruje realizację podstawy programowej. W szkole prowadzone jest diagnozowanie poziomu wymagań wiedzy i umiejętności uczniów. Poziom spełniania wymagania B Wnioski z ewaluacji
Wnioski z ewaluacji Co robimy dobrze: 2.2. Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej Co robimy dobrze: 4. Oferta edukacyjna jest modyfikowana, wzbogacana i umożliwia rozwój zainteresowań uczniów. Zajęcia pozalekcyjne i działania podejmowane przez szkołę (np. konkursy, akademie, audycje, imprezy okolicznościowe) wynikają i są wzbogacane zgodnie z potrzebami, zainteresowaniami, z oczekiwaniami uczniów oraz szkoły. Nauczyciele opracowują plany pracy dostosowane dla uczniów o specyficznych potrzebach edukacyjnych, modyfikują programy nauczania lub opracowują własne programy. Poziom spełniania wymagania B Wnioski z ewaluacji
Wnioski z ewaluacji Co jest naszym problemem do rozwiązania: 2.2. Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej Co jest naszym problemem do rozwiązania: 1. Szkoła nie wdraża nowatorskich rozwiązań programowych, metodycznych, organizacyjnych. Szkoła nie wdraża nowatorskich rozwiązań programowych, metodycznych, organizacyjnych, co zostało potwierdzone podczas wywiadu przeprowadzonego z Panią Dyrektor jak również zapisów w protokolarzu RP. Poziom spełniania wymagania B Wnioski z ewaluacji
Wnioski z ewaluacji Co proponujemy zrobić, żeby poprawić pracę szkoły: 2.2. Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej Co proponujemy zrobić, żeby poprawić pracę szkoły: Na spotkaniach zespołów przedmiotowych dzielić się „nowatorskimi rozwiązaniami programowymi” pozyskanymi z różnych źródeł (Internet, publikacje, konferencje, warsztaty) i zachęcać do tworzenia własnych. Zorganizować szkolenie Rady Pedagogicznej na temat tworzenia i wdrażania nowatorskich rozwiązań programowych, metodycznych, organizacyjnych. Poziom spełniania wymagania B Wnioski z ewaluacji
K O N I E C