Izabela Górecka Wydział Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego, KOWEZiU

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
w programie „Uczenie się przez całe życie”
Advertisements

DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
Projekty realizowane w ZSP nr 2 w Siedlcach współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Wizyty Studyjne Anna Kowalczyk Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Wizyty Studyjne Wizyty studyjne 2009/2010 Spotkanie informacyjne Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez.
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Koncepcja rozwoju edukacji do 2010 roku w Unii Europejskiej
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Deklaracja Bolońska Europejska Przestrzeń Edukacyjna
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
1 Unia Europejska a edukacja medialna Albert Woźniak Departament Polityki Europejskiej i Współpracy z Zagranicą
Katowice, 2 sierpnia 2006 r.. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007.
Narodowa Strategia Spójności
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Koordynator Programu Erasmus Wersja skrócona przez S.Salamon – BWZ UW
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
„Za każdym rogiem czyha kilka nowych kierunków…”
Jednolity rynek wiedzy i pracy - polityka UE w zakresie innowacji i mobilności obywateli Małgorzata Handzlik Poseł do Parlamentu Europejskiego.
Czy Rezolucja Rady Unii Europejskiej
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Jakość kształcenia zawodowego w Unii Europejskiej
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A. Krajowy Punkt Kontaktowy Programu IEE Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji ( ) CIP Antonina.
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
SCENARIUSZ WARSZTATÓW DLA SZKOŁY GIMNAZJALNEJ W RAMACH CYKLU PRAWA OBYWATELSKIE – MOJE PRAWA Katarzyna Stępak, Scenariusz 2, Załącznik 2 PRAWO DOSTĘPU.
Proces Boloński Życie i twórczość.
Odnowiona Strategia Lizbońska jako podstawa założeń Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
ePolska Zakopane 2001 Społeczeństwo informacyjne: -Szybka, powszechna i relatywnie tania telekomunikacja. -Komunikacja z wykorzystaniem sieci teleinformatycznych.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
DEKLARACJA BOLOŃSKA.
Departament Funduszy Strukturalnych Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Projekty systemowe i konkursowe, realizowane.
Polityka edukacyjna Unii Europejskiej
Program eCentra - propozycja Bartosz Mioduszewski.
Województwa Pomorskiego 2020 a jakość edukacji w regionie
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
Polskie biblioteki akademickie w Europie opartej na wiedzy Dagmara Sawicka Biblioteka Główna Akademii Rolniczej w Lublinie ŁÓDŹ czerwca 2004.
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
Nowy program UE wspierający edukację, szkolenia, młodzież i sport na lata
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, WIEDZA SPEŁNIA MARZENIA Projekt Unii Europejskiej.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
PROGRAM WSPIERAJĄCY EDUKACJĘ, SZKOLENIA, MŁODZIEŻ I SPORT NA LATA
Biblioteka publiczna w regionie jako dystrybutor informacji Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu informacyjnemu. - w drodze ku otwartemu.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Krajowe Ramy Kwalifikacji a przygotowanie nauczycieli Anna Beata Kwiatkowska WMiI UMK, PTI Konferencja Przygotowanie nauczycieli i nauczycieli akademickich.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Zapis prezentacji:

Izabela Górecka Wydział Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego, KOWEZiU e-learning przegląd europejskich i krajowych dokumentów Izabela Górecka Wydział Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego, KOWEZiU

Plan prezentacji Dokumenty europejskie Dokumenty krajowe Programy wspierające rozwój e-learning’u Działania wspierające rozwój e-learning’u Strony dot. edukacji multimedialnej i informatycznej

Dokumenty europejskie Strategia Lizbońska Deklaracja Bolońska Deklaracja Kopenhaska Edukacja w Europie – różne systemy kształcenia i szkolenia. Wspólne cele do roku 2010 Prawodawstwo dot. uczenia się przez całe życie Rozwój społeczeństwa informacyjnego

Strategia Lizbońska (I) Lizbona 2000 Główne cele: przekształcenie UE w „najbardziej konkurencyjną i dynamiczną, opartą na wiedzy gospodarkę, zdolną do trwałego wzrostu, z większa liczbą lepszych miejsc pracy i większą spójnością społeczną”; przyspieszenie przejścia do społeczeństwa opartego na wiedzy; istotna rola edukacji - kształcenia przez całe życie. Rada Europejska, podczas posiedzenia w Lizbonie w marcu 2000 roku, uzgodniła, iż do roku 2010 powinien być osiągnięty następujący cel strategiczny: Gospodarka europejska powinna stać się najbardziej konkurencyjną i dynamiczną gospodarką w świecie - gospodarką opartą na wiedzy, zdolną do trwałego wzrostu, tworzącą coraz większą liczbę lepszych miejsc pracy i zapewniającą większą spójność społeczną. Rada Europejska, podczas lizbońskiego posiedzenia, zdefiniowała także nowe podejście do politycznej współpracy, m.in. w dziedzinie edukacji. Jest nim "otwarta metoda koordynacji”, która ma przede wszystkim zapewnić większą zbieżność w dążeniach do osiągnięcia najważniejszych celów UE poprzez wspomaganie państw członkowskich w pracach nad stopniowym tworzeniem własnej polityki edukacyjnej ukierunkowanej na te cele.

Zdefiniowane niezbędne umiejętności: Strategia Lizbońska (II) Zdefiniowane niezbędne umiejętności: Umiejętność obsługi komputera, Znajomość technologii informatycznych, Znajomość języków obcych, Przedsiębiorczość, Umiejętność pracy w zespole. W Strategii Lizbońskiej określono niezbędne umiejętności, na które powinien być położony nacisk w procesie edukacji są to: umiejętność obsługi komputera, znajomość technologii informatycznych, znajomość języków obcych, przedsiębiorczość, umiejętność pracy w zespole.

Priorytety: Deklaracja Bolońska (I) Bolonia 1999 Priorytety: utworzenie Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego; podnoszenie konkurencyjności i promowanie europejskiego szkolnictwa wyższego na świecie. Proces Boloński to restrukturyzacja i harmonizacja systemów szkolnictwa wyższego w krajach Unii Europejskiej w celu utworzenia do 2010 r. wspólnej Europejskiej Przestrzeni Szkolnictwa Wyższego. Proces Boloński realizowany jest w myśl postanowień Deklaracji Bolońskiej podpisanej 19 czerwca 1999 r. przez ministrów edukacji z 29 krajów europejskich, w tym także z Polski.

Główne cele: Deklaracja Bolońska (II) przyjęcie systemu czytelnych i porównywalnych tytułów/stopni; przyjęcie systemu opartego na dwóch głównych cyklach kształcenia (+ studia doktoranckie); upowszechnienie systemu punktowego; promowanie mobilności studentów i kadry uczelnianej; propagowanie współpracy europejskiej w zakresie zapewniania jakości. Główne postanowienia tej Deklaracji to: Przyjęcie systemu czytelnych i porównywalnych stopni, także również poprzez wdrożenie Suplementu do Dyplomu, w celu promowania możliwości zatrudnienia obywateli Europy oraz międzynarodowej konkurencyjności europejskiego systemu szkolnictwa wyższego. Przyjęcie systemu opartego zasadniczo na dwóch głównych cyklach: niższym - "undergraduate" i wyższym- "graduale". Dostęp do drugiego cyklu wymaga pomyślnego ukończenia pierwszego etapu cyklu studiów, trwającego minimum trzy lata. Stopień nadany po pierwszym cyklu, będzie również uznawany na europejskim rynku pracy jako odpowiedni poziom kwalifikacji. Drugi etap powinien prowadzić do tytułu stopnia "master" i/lub "doktorate degree" jak to jest w wielu państwach Europy. Ustalenie systemu punktów kredytowych, takiego jak ECTS - jako odpowiedniego środka promowania jak największej mobilności studentów. Punkty mogą być również zdobywane poza szkolnictwem wyższym, z uwzględnieniem kształcenia przez całe życie, pod warunkiem, że są one uznane przez rekrutujące szkoły wyższe. Promocja mobilności poprzez pokonanie przeszkód na drodze do swobodnego przemieszczania się, ze szczególnym uwzględnieniem: - studentów - dostęp do możliwości studiów i szkoleń oraz związanych z tym usług; - nauczycieli, naukowców oraz personelu administracyjnego - uznanie i waloryzacja okresów badań, nauczania i szkolenia, zrealizowanych w europejskim kontekście bez uszczerbku dla ich praw. Promocja współpracy europejskiej w zakresie zapewniania jakości, z uwzględnieniem opracowania porównywalnych kryteriów i metodologii. Promocja niezbędnych europejskich wymiarów szkolnictwa wyższego, szczególnie pod względem rozwoju zawodowego, współpracy międzyinstytucjonalnej, programów dotyczących mobilności oraz zintegrowanych programów nauczania, szkolenia i badań.

Główne cele: Deklaracja Kopenhaska Kopenhaga 2002 Główne cele: Modernizacja kształcenia i szkolenia zawodowego poprzez: utworzenie jednolitych ram przejrzystości kompetencji i kwalifikacji (EUROPASS); stworzenie systemu punktów kredytowych w kształceniu i szkoleniu zawodowym; stworzenie mechanizmów zapewniania jakości w kształceniu i szkoleniu zawodowym. Proces Kopenhaski wynika z ustaleń w Lizbonie i jest związany z kształceniem zawodowym i szkoleniami. Rozpoczęty został Deklaracją Kopenhaską ogłoszoną w 2002 r. Wśród zadań wynikających z Deklaracji Kopenhaskiej trzy zostały przyjęte do realizacji w pierwszej kolejności. Są to: utworzenie jednolitych ram przezroczystości kompetencji i kwalifikacji, których narzędziem jest EUROPASS, stworzenie systemu punktów kredytowych w kształceniu i szkoleniu zawodowym, stworzenie mechanizmów zapewniania jakości w kształceniu i szkoleniu zawodowym - wypracowanie standardów jakości, norm, kryteriów i wskaźników jakości kształcenia i szkolenia zawodowego.

Dla dobra obywateli i całej Unii Europejskiej Edukacja w Europie: różne systemy kształcenia i szkolenia – wspólne cele do roku 2010 Luksemburg 2002 Dla dobra obywateli i całej Unii Europejskiej Ministrowie edukacji z krajów UE i Komisja Europejska przyjęli w dniu 14 lutego 2002 roku program dotyczący rozwoju systemów edukacji w krajach UE, z zamierzeniem zrealizowania do roku 2010 następujących celów: osiągnąć w Europie najwyższy poziom edukacji, tak aby mogła ona stanowić wzór dla całego świata pod względem jakości i użyteczności społecznej; zapewnić kompatybilność systemów edukacyjnych, umożliwiającą obywatelom swobodny wybór miejsc kształcenia, a następnie pracy; uznawać w Unii Europejskiej kwalifikacje szkolne i zawodowe, wiedzę i umiejętności zdobyte w poszczególnych krajach UE; zagwarantować Europejczykom - niezależnie od wieku - możliwość uczenia się przez całe życie (kształcenie ustawiczne); otworzyć Europę - dla obopólnych korzyści - na współpracę z innymi regionami, tak aby stała się miejscem najbardziej atrakcyjnym dla studentów, nauczycieli akademickich i naukowców z całego świata.

promowania mobilności uczniów, studentów i nauczycieli; (II) Edukacja w Europie: różne systemy kształcenia i szkolenia – wspólne cele do roku 2010 Różnorodność i współpraca w dziedzinie edukacji Art. 149 i 150 Traktatu o Unii Europejskiej dotyczą: promowania mobilności uczniów, studentów i nauczycieli; rozwoju współpracy międzyszkolnej i międzyuczelnianej; zachęcania do nauki języków obcych; uznawania w szkołach, uczelniach i zakładach pracy tytułów i stopni naukowych, kwalifikacji oraz kompetencji zawodowych; promowania kształcenia otwartego i na odległość.

(III) Edukacja w Europie: różne systemy kształcenia i szkolenia – wspólne cele do roku 2010 3 cele strategiczne i 13 celów Cel strategiczny 1: Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji w UE Cel 1.1.: Podniesienie jakości kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli i osób prowadzących szkolenia Cel 1.2.: Rozwijanie kompetencji i umiejętności potrzebnych dla społeczeństwa wiedzy Cel 1.3.: Zapewnienie powszechnego dostępu do technologii informacyjno-komunikacyjnych Cel 1.4.: Zwiększenie rekrutacji w dziedzinach nauk ścisłych i technicznych Cel 1.5.: Optymalne wykorzystywanie zasobów Cel strategiczny 2: Ułatwienie powszechnego dostępu do systemów edukacji Cel 2.1.: Tworzenie otwartego środowiska edukacyjnego Cel 2.2.: Uatrakcyjnianie procesu kształcenia Cel 2.3.: Wspieranie aktywności obywatelskiej, zapewnienie równości szans i spójności społecznej Cel strategiczny 3: Otwarcie systemów edukacji na środowisko i świat Cel 3.1.: Wzmocnienie powiązań ze światem pracy, działalnością badawczą i społeczeństwem Cel 3.2.: Rozwijanie przedsiębiorczości Cel 3.3.: Poprawa sytuacji w zakresie nauki języków obcych Cel 3.4.: Rozwijanie mobilności i wymiany Cel 3.5.: Wzmocnienie współpracy europejskiej

(IV) Edukacja w Europie: różne systemy kształcenia i szkolenia – wspólne cele do roku 2010 Cel 1.1.: Podniesienie jakości kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli i osób prowadzących szkolenia Środki służące stymulowaniu i monitorowaniu postępu: Wskaźniki ilościowe: niedobór/nadwyżka wykwalifikowanych nauczycieli i osób prowadzących szkolenia na rynku pracy; liczba kandydatów ubiegających się o przyjęcie na studia/kursy dla nauczycieli i osób prowadzących szkolenia; odsetek nauczycieli i osób prowadzących szkolenia, którzy uczestniczą w programach/kursach doskonalenia zawodowego Wskaźniki jakościowe: ocena programów kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli i osób prowadzących szkolenia; wymagania kwalifikujące do wykonywania zawodu nauczyciela zgodnie z poziomem wykształcenia; uwzględnienie w programach kształcenia i doskonalenia zawodowego technologii informacyjno-komunikacyjnych, języków obcych, wymiaru europejskiego i aspektów interkulturowych.

(V) Edukacja w Europie: różne systemy kształcenia i szkolenia – wspólne cele do roku 2010 Cel 1.3.: Zapewnienie powszechnego dostępu do technologii informacyjno-komunikacyjnych Nowoczesne kształcenie wymaga nie tylko sprzętu, wydajnych środków komunikacji (Internet/Intranet) oraz ogólnej obsługi, ale także zapewnienia wysokiej jakości materiałów edukacyjnych w technologii cyfrowej oraz oprogramowania edukacyjnego, kształcenia na odległość (wirtualnego i rzeczywistego), kierowania indywidualną pracą ucznia (tutoring), doradztwa oraz odpowiedniego wsparcia dydaktycznego i menedżerskiego.

(VI) Edukacja w Europie: różne systemy kształcenia i szkolenia – wspólne cele do roku 2010 Cel 1.3.: Zapewnienie powszechnego dostępu do technologii informacyjno-komunikacyjnych Warunki, konieczne do optymalnego wykorzystywania innowacyjnych technik nauczania i uczenia się opartych na technologiach informacyjno-komunikacyjnych: w celu wszechstronnego przygotowania uczniów do korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych, wszyscy nauczyciele powinni do końca 2002 roku być przeszkoleni w zakresie korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych; należy ocenić, czy technologie informacyjno-komunikacyjne są w pełni wykorzystywane i w jaki sposób wpływają na wyniki procesu nabywania wiedzy i umiejętności; konieczne jest stworzenie podstaw do wdrażania zmian w programach kształcenia, które wynikają z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych

(VII) Edukacja w Europie: różne systemy kształcenia i szkolenia – wspólne cele do roku 2010 Cel 1.3.: Zapewnienie powszechnego dostępu do technologii informacyjno-komunikacyjnych Środki służące stymulowaniu i monitorowaniu postępu: Wskaźniki ilościowe: odsetek nauczycieli, którzy zostali przeszkoleni w zakresie wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w szkołach; odsetek uczniów, studentów i słuchaczy wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne w nauce; odsetek zajęć odbywających się w placówkach edukacyjnych, podczas których wykorzystuje się technologie informacyjno-komunikacyjne. Wskaźniki jakościowe: jakość sprzętu i oprogramowania w szkołach; wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w nauczaniu różnych przedmiotów; stosowanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w kształceniu nieformalnym; jakościowa ocena wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji .

(VIII) Edukacja w Europie: różne systemy kształcenia i szkolenia – wspólne cele do roku 2010 Cel 2.2.: Uatrakcyjnianie procesu kształcenia Środki służące stymulowaniu i monitorowaniu postępu: Wskaźniki ilościowe: odsetek czasu pracy, jaki pracownicy przeznaczają na kształcenie/szkolenie, w podziale na grupy wiekowe; odsetek osób kształcących się w szkołach wyższych; odsetek osób w wieku od 18 do 24 lat, które ukończyły jedynie szkołę średnią pierwszego stopnia (gimnazjum) i nie uczestniczą w żadnej formie kształcenia (wskaźnik strukturalny). Wskaźniki jakościowe: kursy doskonalenia zawodowego i związane z ich ukończeniem korzyści (np. podniesienie wynagrodzenia), mające zwiększyć motywację do dalszego szkolenia; możliwości uczestniczenia w kursach otwartych, kształceniu prowadzonym w systemie on-line i kształceniu na odległość; uznawanie zdobytego doświadczenia.

Prawodawstwo dot. uczenia się przez całe życie Dokument roboczy Komisji Europejskiej „Memorandum w sprawie uczenia się przez całe życie” (Bruksela, 30.10.2000; SEC(2000)1832) Założenia: Nowe, podstawowe umiejętności dla wszystkich. Zwiększenie inwestycji w zasoby ludzkie. Innowacyjne metody nauczania i uczenia się. Uznanie wartości kształcenia. Zmiana charakteru poradnictwa i doradztwa zawodowego. Przybliżenie nauki do miejsca zamieszkania.

Prawodawstwo dot. uczenia się przez całe życie (II) Prawodawstwo dot. uczenia się przez całe życie Komunikat Komisji Europejskiej „Urzeczywistnienie koncepcji uczenia się przez całe życie” (Lifelong Learning) (Bruksela, 21.11.2001; COM(2001)678) Priorytety: 1. Tworzenie kultury uczenia się - nadanie wysokiej rangi uczeniu się. 2. Zwiększenie powszechnego dostępu do informacji i doradztwa dotyczącego możliwości edukacyjnych: rozwój usług w zakresie poradnictwa, wykorzystujących możliwości ICT 3. Zwiększenie inwestowania w uczenie się, zarówno w wymiarze finansowym jak i czasowym: rozwój kształcenia otwartego i na odległość umożliwiającego osobom dorosłym łączenie nauki z pracą i innymi obowiązkami

Prawodawstwo dot. uczenia się przez całe życie (III) Prawodawstwo dot. uczenia się przez całe życie Komunikat Komisji Europejskiej „Urzeczywistnienie koncepcji uczenia się przez całe życie” (Lifelong Learning) (Bruksela, 21.11.2001; COM(2001)678) Priorytety: 4. Przybliżenie uczącym się możliwości edukacyjnych: rozwój ofert edukacyjnych wykorzystujących możliwości ICT 5. Upowszechnienie umiejętności podstawowych promowanie i rozwój nowych metod uczenia się / nauczania, z uwzględnieniem możliwości nowoczesnych technologii; opracowanie urozmaiconych ofert edukacyjnych, w tym w formach multimedialnych, odpowiadających na potrzeby studentów / słuchaczy, przedstawicieli świata pracy, społeczności (lokalnej lub regionalnej) i całego społeczeństwa, a równocześnie zapewniających optymalne wykorzystanie dostępnych środków. 6. Rozwój innowacyjnych koncepcji uczenia się /nauczania:

Prawodawstwo dot. uczenia się przez całe życie (IV) Prawodawstwo dot. uczenia się przez całe życie Komunikat Komisji Europejskiej „Skuteczne inwestowanie w edukację: imperatyw dla Europy” (Bruksela, 10.01.2003; COM(2002)779) Inwestowanie w kształcenie i utrzymanie kadry edukacyjnej Inwestowanie w nowe umiejętności podstawowe Inwestowanie w technologie informacyjno-komuniakcyjne

Rozwój Społeczeństwa Informacyjnego w UE 1993 – Biała Księga KE, Growth, Competitiveness, Employment. The Challenges and Way forward into the 21st century 1994 – Raport Bangemanna, Europa i społeczeństwo globalnej informacji. Zalecenia dla Rady Europejskiej 1996 – Zielona Księga KE, Życie i praca w społeczeństwie informacyjnym: Człowiek na pierwszym miejscu 1999 – Inicjatywa: eEuropa - Społeczeństwo informacyjne dla wszystkich od 2000 – inicjatywy w ramach Strategii Lizbońskiej 2001 - eEurope+ 2003 - Wspólne działania na rzecz wdrożenia Społeczeństwa Informacyjnego w Europie 2005 - i2010 – Europejskie społeczeństwo informacyjne Program eEuropa eEurope Action Plan: 2000–2002 – eEurope 2002 – Społeczeństwo Informacyjne dla wszystkich 2003–2005 – eEurope 2005 – Społeczeństwo Informacyjne dla wszystkich, Plan działania Inicjatywa eLearning eLearning Action Plan (2001 – 2004) eLeraning Program (2004 – 2006)

eLearning Action Plan (2001 – 2004) Rozwój Społeczeństwa Informacyjnego w UE eLearning Action Plan (2001 – 2004) Komunikat nr COM(2000)318 Komisji Europejskiej z dnia 24 maja 2000 r. dot. przyjęcia inicjatywy eLearning - Kreowanie Edukacji Jutra. 4 działania: Infrastruktura i wyposażenie Szkolenie na wszystkich poziomach, a w szczególności szkolenie nauczycieli i trenerów Jakość treści i usług Europejska kooperacja i sieć współpracy

e-learning (e-kształcenie) Rozwój Społeczeństwa Informacyjnego w UE eLearning Action Plan (2001 – 2004) e-learning (e-kształcenie) to użycie technologii multimedialnych oraz Internetu w celu poprawy jakości kształcenia poprzez zwiększanie dostępu do zasobów i usług oraz umożliwianie wymian i współpracy na odległość.

Rozwój Społeczeństwa Informacyjnego w UE eLearning Program (2004 – 2006) Decyzja nr 2318/2003/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 grudnia 2003 r. przyjmująca wieloletni program (2004–2006) na rzecz efektywnego wprowadzania technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) w systemy kształcenia w Europie Art. 1 Okres realizacji programu: 01.01.2004 – 31.12.2006 Art. 2 Cel ogólny programu: promowanie i wspieranie skutecznego wykorzystania technologii komunikacyjnych i informacyjnych (ICT) w europejskim kształceniu i szkoleniu Cele szczegółowe programu: upowszechnianie i promowanie dróg oraz sposobów użycia eLearningu w celu wzmocnienia spójności społecznej i rozwoju osobistego, wspierania dialogu międzykulturowego i alfabetyzacji cyfrowej; promowanie i rozwój użycia e-learningu jako czynnika stwarzającego dobre warunki do kształcenia przez całe życie w Europie; wykorzystanie możliwości eLearning w celu rozszerzenia europejskiego wymiaru w szkolnictwie; wprowadzenie mechanizmów zachęcających do rozwoju wysokiej jakości produktów i usług, jak również wspomagania wymiany i transferu dobrych praktyk; zachęcanie do lepszej pod względem struktury współpracy w obszarze e-learningu między różnymi programami wspólnoty, narzędziami oraz aktywnościami organizowanymi przez Kraje Członkowskie.

Rozwój Społeczeństwa Informacyjnego w UE eLearning Program (2004 – 2006) Art. 3 Obszary interwencji programu: Wspieranie alfabetyzacji cyfrowej Tworzenie europejskich campusów wirtualnych Rozwój e-twinning’u wśród szkół podstawowych i średnich oraz promowanie szkolenia nauczycieli ; Działania przekrojowe i monitoring e-learning’u

Dokumenty krajowe STRATEGIA ROZWOJU SZTAŁCENIA USTAWICZNEGO DO ROKU 2010 Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu, lipiec 2003 STRATEGIA ROZWOJU EDUKACJI NA LATA 2007-2013 Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu, sierpień 2005 NARODOWY PLAN ROZWOJU NA LATA 2007 - 2013 Rada Ministrów, 31 maja 2006 r. PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Rada Ministrów, 28 września 2007 Główne postanowienia tej Deklaracji to: Przyjęcie systemu czytelnych i porównywalnych stopni, także również poprzez wdrożenie Suplementu do Dyplomu, w celu promowania możliwości zatrudnienia obywateli Europy oraz międzynarodowej konkurencyjności europejskiego systemu szkolnictwa wyższego. Przyjęcie systemu opartego zasadniczo na dwóch głównych cyklach: niższym - "undergraduate" i wyższym- "graduale". Dostęp do drugiego cyklu wymaga pomyślnego ukończenia pierwszego etapu cyklu studiów, trwającego minimum trzy lata. Stopień nadany po pierwszym cyklu, będzie również uznawany na europejskim rynku pracy jako odpowiedni poziom kwalifikacji. Drugi etap powinien prowadzić do tytułu stopnia "master" i/lub "doktorate degree" jak to jest w wielu państwach Europy. Ustalenie systemu punktów kredytowych, takiego jak ECTS - jako odpowiedniego środka promowania jak największej mobilności studentów. Punkty mogą być również zdobywane poza szkolnictwem wyższym, z uwzględnieniem kształcenia przez całe życie, pod warunkiem, że są one uznane przez rekrutujące szkoły wyższe. Promocja mobilności poprzez pokonanie przeszkód na drodze do swobodnego przemieszczania się, ze szczególnym uwzględnieniem: - studentów - dostęp do możliwości studiów i szkoleń oraz związanych z tym usług; - nauczycieli, naukowców oraz personelu administracyjnego - uznanie i waloryzacja okresów badań, nauczania i szkolenia, zrealizowanych w europejskim kontekście bez uszczerbku dla ich praw. Promocja współpracy europejskiej w zakresie zapewniania jakości, z uwzględnieniem opracowania porównywalnych kryteriów i metodologii. Promocja niezbędnych europejskich wymiarów szkolnictwa wyższego, szczególnie pod względem rozwoju zawodowego, współpracy międzyinstytucjonalnej, programów dotyczących mobilności oraz zintegrowanych programów nauczania, szkolenia i badań.

Dokumenty krajowe USTAWA z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. z 2002 r. Nr 144, poz. 1204) USTAWA z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst pierwotny: Dz. U. 1994 r. Nr 24 poz. 83) (tekst jednolity: Dz. U. 2000 r. Nr 80 poz. 904) USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U.04.256.2572 ) ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI I NAUKI z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych – §§ 14-20 (Dz. U. z dnia 27 lutego 2006 r.) Główne postanowienia tej Deklaracji to: Przyjęcie systemu czytelnych i porównywalnych stopni, także również poprzez wdrożenie Suplementu do Dyplomu, w celu promowania możliwości zatrudnienia obywateli Europy oraz międzynarodowej konkurencyjności europejskiego systemu szkolnictwa wyższego. Przyjęcie systemu opartego zasadniczo na dwóch głównych cyklach: niższym - "undergraduate" i wyższym- "graduale". Dostęp do drugiego cyklu wymaga pomyślnego ukończenia pierwszego etapu cyklu studiów, trwającego minimum trzy lata. Stopień nadany po pierwszym cyklu, będzie również uznawany na europejskim rynku pracy jako odpowiedni poziom kwalifikacji. Drugi etap powinien prowadzić do tytułu stopnia "master" i/lub "doktorate degree" jak to jest w wielu państwach Europy. Ustalenie systemu punktów kredytowych, takiego jak ECTS - jako odpowiedniego środka promowania jak największej mobilności studentów. Punkty mogą być również zdobywane poza szkolnictwem wyższym, z uwzględnieniem kształcenia przez całe życie, pod warunkiem, że są one uznane przez rekrutujące szkoły wyższe. Promocja mobilności poprzez pokonanie przeszkód na drodze do swobodnego przemieszczania się, ze szczególnym uwzględnieniem: - studentów - dostęp do możliwości studiów i szkoleń oraz związanych z tym usług; - nauczycieli, naukowców oraz personelu administracyjnego - uznanie i waloryzacja okresów badań, nauczania i szkolenia, zrealizowanych w europejskim kontekście bez uszczerbku dla ich praw. Promocja współpracy europejskiej w zakresie zapewniania jakości, z uwzględnieniem opracowania porównywalnych kryteriów i metodologii. Promocja niezbędnych europejskich wymiarów szkolnictwa wyższego, szczególnie pod względem rozwoju zawodowego, współpracy międzyinstytucjonalnej, programów dotyczących mobilności oraz zintegrowanych programów nauczania, szkolenia i badań.

Programy wspierające rozwój e-learning’u Program międzysektorowy Program UE: Kształcenie przez całe życie (2007 - 2013) Comenius Erasmus Leonardo daVinci Grundtvig Edukacja szkolna Szkoły wyższe Kształcenie i doskonalenie zawodowe Edukacja dorosłych Program międzysektorowy 4 rodzaje aktywności – rozwój polityki edukacyjnej; kształcenie językowe; rozwój nowoczesnych technologii informacyjnych; rozpowszechnianie przykładów dobrej praktyki Program Jean Monnet 3 rodzaje aktywności – Akcja Jean Monnet; europejskie instytucje; stowarzyszenia europejskie

Działania wspierające rozwój e-learning’u European Schoolnet http://www.eun.org/portal/index.htm eTwinning http://www.etwinning.net/ww/pl/pub/etwinning/index2006.htm eLearning Awards http://elearningawards.eun.org/ww/pl/pub/elearningawards2006/about.htm

Strony dot. edukacji multimedialnej i informatycznej Europe's Information Society http://ec.europa.eu/information_society/index_en.htm Portal eLearningEuropa.info http://www.elearningeuropa.info/main/index.php?page=home Strona Komisji Europejskiej dot. eLearningu http://ec.europa.eu/education/archive/elearning/index_en.html EIfEL (Europejski Instytut E-Learningu) jest niezależnym, non- profitowym europejskim stowarzyszeniem, którego misją jest wspieranie organizacji, społeczności i osób indywidualnych w budowaniu wiedzy ekonomicznej i społeczeństwa uczącego się poprzez innowacyjne i refleksyjne praktyki, ustawiczny profesjonalny rozwój oraz używanie wiedzy, informacji i szkoleń technologicznych. EIfEL (European Institute for E-Learning) http://eife-l.org

Przydatne linki A Memorandum on Lifelong Learning http://ec.europa.eu/education/policies/lll/life/memoen.pdf Making a European Area of Lifelong Learning a Reality http://ec.europa.eu/education/policies/lll/life/communication/com_en.pdf The eLearning action Plan http://europa.eu.int/eur-lex/en/com/cnc/2001/com2001_0172en01.pdf The eLearning Programme http://www.mein.gov.pl/wspolpraca/unia_europejska/decyzja.php Edukacja w Europie: różne systemy kształcenia – wspólne cele do roku 2010 http://www.mein.gov.pl/wspolpraca/unia_europejska/ed_europ.php EIfEL (Europejski Instytut E-Learningu) jest niezależnym, non- profitowym europejskim stowarzyszeniem, którego misją jest wspieranie organizacji, społeczności i osób indywidualnych w budowaniu wiedzy ekonomicznej i społeczeństwa uczącego się poprzez innowacyjne i refleksyjne praktyki, ustawiczny profesjonalny rozwój oraz używanie wiedzy, informacji i szkoleń technologicznych. i2010 – Europejskie społeczeństwo informacyjne na rzecz wzrostu i zatrudnienia http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/pl/com/2005/com2005_0229pl01.doc Lifelong Learning Programme - Call for proposal2007 http://ec.europa.eu/education/programmes/llp/call/part1_en.pdf

Dziękuję za uwagę i.gorecka@koweziu.edu.pl