1. Wydział Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi Wrocław, grudzień 2010.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Lublin, 5 lipca 2006 r..
Advertisements

Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Organizacje pozarządowe
Dlaczego organizacja pozarządowa to inkubator dobrych pracowników?
Zaangażowanie jednostek samorządowych i urzędów pracy w działania na rzecz rozwoju ekonomii społecznej KRZYSZTOF MARGOL.
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Dialog i partnerstwo szansą na rozwój zasobów ludzkich w powiecie kartuskim – edycja II Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: Promocja integracji.
WOJEWÓDZTWO WIELKOPOLSKIE WRK. ZAREJESTROWANIE ORGANIZACJI 41% ORGANIZACJI ZOSTAŁO ZAREJESTROWANYCH PO 2000 ROKU 1949 ROK – NAJWCZEŚNIEJ ZAREJESTROWANA.
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Plany działania na 2007 i 2008 rok dla regionalnych Priorytetów PO KL Wrocław,
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
PREZENTACJA ZASOBÓW INFORMACYJNYCH BAZY GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO URZĄD STATYSTYCZNY W ŁODZI Łódź, 10 grudnia 2010 r.
EFEKTYWNOŚĆ AKTYWNYCH FORM POMOCY
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE PoWOS. ZAREJESTROWANIE ORGANIZACJI 60% ORGANIZACJI ZOSTAŁO ZAREJESTROWANYCH W LATACH 90-YCH 1991 ROK – NAJWCZEŚNIEJ ZAREJESTROWANA.
WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO - POMORSKIE. ZAREJESTROWANIE ORGANIZACJI 10 ORGANIZACJI ZOSTAŁO ZAREJESTROWANYCH W LATACH 90-YCH 1989 ROK – NAJWCZEŚNIEJ ZAREJESTROWANA.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Partnerstwo jako dobra podstawa do opracowania i wdrażania projektów w ramach PO KL OLSZTYN, 7 MAJA 2008 KRZYSZTOF MARGOL.
„Narodowy program przebudowy dróg lokalnych Etap II Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój edycja 2013 Małopolski Urząd Wojewódzki.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Program Operacyjny Społeczeństwo Obywatelskie a potrzeby sektora Warszawa,19 października 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Od pomysłu do realizacji projektu - procedury. 2. Jakie są źródła finansowania naszego projektu?
1 Bariery w wykorzystywaniu funduszy unijnych przez samorządy Jerzy Kwieciński Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Warszawa, 7 października 2009r.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Prorektor ds. Współpracy z Zagranicą i Rozwoju Uczelni prof. dr hab. Roman Kołacz AKADEMIA ROLNICZA WE WROCŁAWIU Wrocław, ul. C.K. Norwida 25/27.
1. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
Wrocław, dn. 20 maja 2011 r. Obchody Europejskiego Roku Wolontariatu 2011 na Dolnym Śląsku Wydział Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi UMWD Komisja.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
KUJAWSKO – PAŁUCKI INKUBATOR OGRANIZACJI POZARZĄDOWYCH
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- V Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Podsumowanie wdrażania ZPORR w pomorskim PRZEDSIĘBIORCY I INNOWACJE Podsumowanie wdrażania ZPORR w pomorskim PRZEDSIĘBIORCY I INNOWACJE Łukasz Żelewski.
WOJEWÓDZTWO OPOLSKIE OFOS. ZAREJESTROWANIE ORGANIZACJI 60% ORGANIZACJI ZOSTAŁO ZAREJESTROWANYCH PO 2000 ROKU 1984 ROK – NAJWCZEŚNIEJ ZAREJESTROWANA ORGANIZACJA.
Informacja nt. stanu realizacji konkursu
Uniwersytety Trzeciego Wieku
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Rozwój mieszkańców województwa opolskiego poprzez wsparcie z Europejskiego Funduszu Społecznego Wojewódzki Urząd Pracy w Opolu r.
W ramach projektu III sektor dla wolontariatu Joanna Czabajska Szkolenie jest realizowane w ramach projektu pn.: III sektor dla wolontariatu finansowanego.
Strategia Rozwoju Powiatu Puławskiego
Rozwiązania informatyczne dla przedsiębiorstw
Mikroprzedsiębiorstwa Mikroprzedsiębiorstwa
Prof.dr hab. Michał Jasiulewicz Politechnika Koszalińska Wydział Nauk Ekonomicznych GOSPODARKA PRZESTRZENNA Studia I-go stopnia.
Człowiek - najlepsza inwestycja 18 listopada 2009 r. Człowiek – najlepsza inwestycja Konferencja współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Pozyskiwanie środków na promocję produktów regionalnych Bożena Pietras-Goc FUNDACJA PARTNERSTWO DLA ŚRODOWISKA.
1 STAN WDRAŻANIA RPO WD W 2010 r.. 2 PORÓWNANIE PROGRAMÓW – stan na r. Minimum uprawniające do udziału w KRW. Wydatki jako % budżetu programu.
5 lat Obserwatorium Obserwatorium realizuje badania cykliczne oraz badania jednorazowe, odpowiadające na bieżące potrzeby informacyjne. Przygotowuje również
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
1. 2 Pilotażowy Program Leader+ Krzysztof Janiak Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA Przemyśl, 12 października 2007 r.
-17 Oczekiwania gospodarcze – Europa Wrzesień 2013 Wskaźnik > +20 Wskaźnik 0 a +20 Wskaźnik 0 a -20 Wskaźnik < -20 Unia Europejska ogółem: +6 Wskaźnik.
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
DIAGNOZA WSPÓŁPRACY SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO I ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH W GMINIE KLUCZE na podstawie badań przeprowadzonych przez Fundację Biuro Inicjatyw.
Zielona Góra, czerwiec 2014 r.. Założenia RPO-L2020  9 kwietnia 2013 r. Zarząd Województwa Lubuskiego przyjął założenia dla RPO- L2020 na lata
Działania samorządu województwa (Wojewódzkiego Urzędu Pracy) na rzecz promocji zatrudnienia i rozwoju przedsiębiorczości Zielona Góra, 08 kwietnia 2009.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
CEL PROJEKTU Celem projektu jest zwiększenie kompetencji oraz jakości i efektywności działania 560 pracowników/czek instytucji odpowiedzialnych za kreowanie.
1. Departament Funduszy Europejskich Wrocław, lipiec 2014.
Regranting – Bon na aktywność Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Zadanie „Pomorski aktywator społeczny –
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
„S TWÓRZMY LEPSZE MOŻLIWOŚCI NA PRACE DOLNOŚLĄSKIEJ MŁODZIEŻY ”
Centra Inicjatyw Lokalnych w Poznaniu
Konsultacje społeczne projektu
Samorządowa polityka senioralna na Mazowszu
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Zapis prezentacji:

1

Wydział Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi Wrocław, grudzień 2010

3 Cel projektu Wsparcie realizacji polityki społecznej przez JST z terenu województwa dolnośląskiego poprzez analizę potrzeb i możliwości podmiotów aktywności i integracji społecznej z Dolnego Śląska w roku 2010.

4 Struktura formy prawnej podmiotów integracyjno- społecznych regionu

5 Organizacje pożytku publicznego

6 Zasięg działania podmiotów integracyjno-społecznych w regionie

7 Zatrudnienie w podmiotach integracyjno-społecznych – region ogółem

8 Formy zatrudnienia oraz źródła finansowania pracowników Ponad połowa badanych organizacji (deklarujących zatrudnienie) nie sfinansowała żadnego etatu ze środków pochodzących z dotacji; Od 1 do 3 etatów finansowała w ten sposób jedna czwarta organizacji, a zatrudnienie od 4 do 5 pracowników – co trzynasta, w 9% badanych NGO z dotacji finansowano od 6 do 10 etatów; NGO decydują się na wybór umów cywilno-prawnych (umowa o dzieło, umowa zlecenie) w celu pozyskania zasobów ludzkich dla realizacji podejmowanych działań; Organizacje posiadają zbyt mały potencjał dla zapewnienia pracownikom stałego zatrudnienia na podstawie umowy o pracę.

9 Liczba wolontariuszy współpracujących z organizacjami - region

10 Wolontariat w regionie – charakterystyka Najwięcej organizacji współpracujących z wolontariuszami działa na obszarze podregionu legnicko-głogowskiego (76% współpracuje z co najmniej jednym wolontariuszem); Najrzadziej współpraca ma miejsce w mieście Wrocław (65,7%). Może mieć to związek z aktywnością dużych organizacji, które skutecznie angażują duże grupy wolontariuszy; Najwięcej na poziomie poszczególnych podregionów jest podmiotów współpracujących z od 11 do 20 osobami (jeleniogórski - 20,2%; legnicko-głogowski - 23,9%; m. Wrocław – 15,1%) oraz od 21 do 50 (wałbrzyski – 22,2%; wrocławski - 21,3%).

11 Realizacja projektów współfinansowanych ze środków UE 15,1% badanych organizacji w podregionie wałbrzyskim realizuje projekty finansowane ze środków UE; Zaledwie 10,9% ankietowanych w podregionie legnicko- głogowskim deklaruje wdrażanie takich przedsięwzięć; Jeśli chodzi o liczby bezwzględne dot. liczby projektów to w badaniach dominuje Wrocław (34 szt.), 2 miejsce - podregion wałbrzyski (19 szt.); Z funduszy UE korzystają duże organizacje, mające potencjał organizacyjny i ludzki.

12 Doświadczenie w zakresie realizacji projektów ze środków UE - region Organizacje, które zrealizowały jeden lub więcej projektów dofinansowanych ze środków UE, w poszczególnych podregionach stanowią: w jeleniogórskim – 20,8%; legnicko-głogowskim - 15,9%; wałbrzyskim - 24,5%; wrocławskim – 19,9% a we Wrocławiu 19,5%. Poza podregionem legnickim dane te są na zbliżonym poziomie. Blisko połowa badanych podmiotów z Wrocławia planuje przygotowanie wniosku, natomiast w pozostałych podregionach wskaźnik ten jest niższy i wynosi od 35,5% we wrocławskim po 40,3% w jeleniogórskim.

13 Realizacja projektów przy wsparciu ze środków samorządowych Blisko połowa badanych organizacji pozarządowych posiada doświadczenie w realizacji projektów finansowanych z dotacji JST – 49,9% respondentów wskazuje, że uzyskali takie wsparcie kilkakrotnie; 22,8% badanych podmiotów nie korzystało i nie zamierza wykorzystywać tej formy współfinansowania swoich działań; W badanej grupie najczęściej z dotacji samorządowych korzystają podmioty z podregionu jeleniogórskiego, łącznie blisko 65% badanych, najrzadziej ta forma finansowania aktywności jest wykorzystywana w podregionie legnicko- głogowskim.

14 Kluczowe obszary aktywności organizacji w skali regionu Obszar działania organizacjiOdsetekObszar działania organizacjiOdsetek oświata i edukacja 45,3% działalność międzynarodowa 6,1% sport, turystyka 40,9% problemy wsi, rolnictwo 5,2% pomoc społeczna 31,2% prawa człowieka 4,5% kultura i sztuka 29,9% rynek pracy 4,2% ochrona zdrowia 22,8% nauka, technika 4,1% rozwój lokalny 17,2% religia, wyznanie 2,6% ekologia i ochrona środowiska 16,0% problemy grup zawodowych 2,4% hobby, rozwój zainteresowań 16,0% państwo, prawo, polityka 2,2% wsparcie instytucji 6,2% gospodarka, finanse 2,1%

15 Obszary aktywności organizacji – specyfika uwarunkowań w podregionach Jako główny obszar działalności obejmujący sport i turystykę wskazują NGO z siedzibą w podregionie legnicko – głogowskim 50%; We Wrocławiu ten obszar aktywności wskazało niespełna 25% badanych organizacji; NGO zajmujące się przede wszystkim rozwojem lokalnym to głównie podmioty działające w podregionie jeleniogórskim – blisko 25% organizacji deklaruje, że podejmuje w swoich działaniach tę problematykę; We Wrocławiu podmiotów wskazujących swoją aktywność w zakresie rozwoju lokalnego jest zaledwie 10,2%.

16 Uczestnictwo w różnych formach działalności publicznej

17 Budżet organizacji (źródła przychodów)

18 Bariery rozwoju organizacji: sytuacja finansowa

19 Bariery rozwoju organizacji: niewystarczające zaplecze techniczne

20 Cele, na które organizacja chce przeznaczyć dodatkowe środki (podział na obszary aktywności)

21 Zapotrzebowanie podmiotów integracyjno-społecznych na wsparcie instytucjonalne

22 Ocena potrzeb wsparcia np. w formie centrum wsparcia NGO Najczęściej potrzebę korzystania z usług instytucji typu centrum wspierania NGO dostrzegają głównie duże organizacje, zatrudniające 10 osób lub więcej (77%); Małe organizacje, zatrudniające od jednej do trzech osób, zgłaszają taką potrzebę najrzadziej, bo w 57% przypadków; Zapotrzebowanie na działania instytucji typu centrum wspierania NGO lub organizacji parasolowych jest niezależne od głównego obszaru działalności badanego podmiotu; Potrzebę wskazuje 64% organizacji zajmujących się kulturą i sztuką i 68% podmiotów koncentrujących swoje działania w obszarze sportu i turystyki.

23 Wnioski: Potencjał podmiotów Potrzeba pomocy prawnej przy rejestracji podmiotów, która konstrukcja prawna jest znacznie bardziej złożona; Trudności w budowaniu świadomości społecznej w obszarze przekazywania środków w ramach 1% organizacjom lokalnym; Potrzeba wsparcia szkoleniowego (pakiety startowe) podmiotów w okresie inkubacji np. w zakresie księgowości lub prawa; Konieczność intensyfikacji działań skupiających się na wsparciu podmiotów zlokalizowanych w pozostałych podregionach (poza centrum regionu); Potrzeba wsparcia w zakresie rozwoju zasobów ludzkich w podmiotach integracyjno-społecznych; Widoczny spadek zainteresowania zaangażowaniem społecznym, tymczasowość aktywności wolontariuszy.

24 Wnioski: Potencjał organizacji, fundusze UE Negatywna ocena kondycji ekonomicznej organizacji wskazuje na stałą konieczność budowy nawyków myślenia projektowego w organizacjach (dotacja jako środek nie cel); Konieczność zapewnienia kompleksowego wsparcia dla organizacji, chcących wykorzystywać fundusze UE (na wszystkich etapach procesu aplikowania i realizacji); Niewystarczające okazuje się podstawowe wsparcie szkoleniowe w zakresie pozyskiwania środków pomocowych; Potrzeba podjęcia działań mających na celu wsparcia zasobów technicznych organizacji, w szczególności na ternach peryferyjnych regionu; Szerokie pole dla kooperacji wewnątrz-sektorowej – brak postrzegania innych podmiotów jako konkurencji.

25 Efekty diagnozy NGO Podniesienie wiedzy administracji regionalnej i lokalnej w zakresie komplementarnego zarządzania potencjałem integracyjno-społecznym. Upowszechnienie wiedzy o potrzebach i możliwościach podmiotów integracyjno-społecznych. Podniesienie świadomości na temat obszarów aktywności organizacji pozarządowych, ich różnorodności, jak również uświadomienie istnienia tzw. "białych plam. Wzrost zaangażowania i współpracy pozarządowych środowisk lokalnych dzięki dostępowi do wiedzy zawartej w opracowaniach.

26 Prezentacja powstała na podstawie materiałów z badań przeprowadzonych przez: Cieszyn ul. Zamkowa 3a/1

27