WYCHOWANIE PRZEDSZKOLNE Inne formy wychowania przedszkolnego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Narada dyrektorów szkół i placówek oświatowo-wychowawczych
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Sześciolatek idzie do szkoły
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Organizacja nauczania indywidualnego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 27 sierpnia 2009 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
WYPOCZYNEK DZIECI i MŁODZIEŻY
Drugi priorytet Ministra Edukacji Narodowej Wrzesień 2007 r.
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
,,Zadania dyrektora przedszkola i szkoły podstawowej w kontekście zmian organizacyjnych i programowych Czesław Stawikowski.
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
UPOWSZECHNIENIE EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ W ŚWIETLE REFORMY OŚWIATOWEJ
Obniżenie wieku obowiązku szkolnego Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 WIDEOKONFERENCJA RODN WOM w Częstochowie r.
BEZPIECZEŃSTWO PLACU ZABAW I GIER
NADZÓR NAD ŻŁOBKAMI I KLUBAMI DZIECIĘCYMI Opracowała: Janina Połowniak
Sześciolatek idzie do szkoły. Filozofia zmiany Wyrównywanie szans edukacyjnych upowszechnienie wychowania przedszkolnego obniżenie wieku obowiązku szkolnego.
Zasady prowadzenia innowacji pedagogicznych w szkołach/placówkach regulują:
WYMOGI SANITARNE I WYMOGI WYNIKAJĄCE Z PRZEPISÓW PRAWA BUDOWLANEGO PRZY ZAKŁADANIU I REJESTRACJI ŻŁOBKÓW, KLUBÓW DZIECIĘCYCH, PRZEDSZKOLI I INNYCH FORM.
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Kuratorium Oświaty w Warszawie 1 Sześciolatek idzie do szkoły.
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
1 Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela Czas pracy nauczycieli Warszawa, 4 października 2010 r.
Konferencja dla dyrektorów szkół podsumowująca pracę w I semestrze marzec 2005 r. Uwarunkowania prawne dotyczące szkół policealnych.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Jelenia Góra, 27 kwietnia 2011 r.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Niepubliczne przedszkola I inne formy wychowania przedszkolnego
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz ze zm.) Art. 92a ust 1. W czasie wolnym od zajęć szkolnych.
EDUKACJA W GMINIE PRZYWIDZ System edukacji w gminie Przywidz oczami rodzica.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkołach
Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty
Innowacje pedagogiczne w przedszkolach
Organizacja procesu edukacyjnego z uwzględnieniem monitorowania wdrażania podstawy programowej – wychowanie przedszkolne Delegatura w Płocku.
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
Przeprowadzone w wielu krajach badania na temat rozwoju dzieci wykazały, że dzieci uczęszczające do przedszkoli, rozwijają się lepiej emocjonalnie,
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Rola przedszkola i szkoły w przygotowaniu dzieci 6-letnich do realizacji obowiązku szkolnego. 4 marca 2014 r.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
WYMOGI SANITARNE I WYMOGI WYNIKAJĄCE Z PRZEPISÓW PRAWA BUDOWLANEGO PRZY ZAKŁADANIU I REJESTRACJI ŻŁOBKÓW, KLUBÓW DZIECIĘCYCH, PRZEDSZKOLI I INNYCH FORM.
KONTROLE DORAŹNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015.
LESZEK ZALEŚNY Zmiany w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty opublikowane po dniu 1 września 2015 r. Leszek.
bryg. mgr inż. Wiktor Mrozik
Wychowanie przedszkolne – prawo i obowiązek 2015/ / / / latki prawo Art. 1 p. 2 lit. b ustawy z r. o zmianie uoso.
Rekrutacja rok szkolny 2016/2017 Publiczna Szkoła Podstawowa nr 12 im. Jana Pawła II w Zespole Szkół nr 3 w Stalowej Woli.
REKRUTACJA DO PRZEDSZKOLI PUBLICZNYCH I ODDZIAŁÓW PRZEDSZKOLNYCH W SZKOŁACH PODSTAWOWYCH.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Zbiór przepisów dotyczących Karty Rowerowej
Zmiany w prawie oświatowym
Wymogi ochrony przeciwpożarowej w lokalu, w którym będzie odbywała się realizacja wychowania przedszkolnego.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Zapis prezentacji:

WYCHOWANIE PRZEDSZKOLNE Inne formy wychowania przedszkolnego KURATORIUM OŚWIATY W BYDGOSZCZY WYCHOWANIE PRZEDSZKOLNE Inne formy wychowania przedszkolnego Opracowanie: Anna Łukaszewska, Jolanta Michalska, Barbara Szczepkowska Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy, Delegatura w Toruniu i Włocławku

FORMY WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO PRZEDSZKOLA PUBLICZNE PRZEDSZKOLA NIEPUBLICZNE ODDZIAŁY PRZEDSZKOLNE ZORGANIZOWANE W SZKOLE PODSTAWOWEJ INNE FORMY WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO (zespoły, punkty) NADZÓR PEDAGOGICZNY NAD FORMAMI WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO SPRAWUJE KURATOR OŚWIATY Podstawa prawna: Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r., nr 256, poz.2572 z późn. zm.) Ustawa z 7 września 2007 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty (Dz. U. nr 181, poz.1292 Rozporządzenie MEN z 10 stycznia 2008 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz. U. Z 2008 r. nr 7, poz.38) Rozporządzenie MEN z dnia 13 czerwca 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz. U z 2008 r. nr 104, poz.667) Opracowanie: Anna Łukaszewska, Jolanta Michalska, Barbara Szczepkowska

INNE FORMY WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO publiczne lub niepubliczne ZAGADNIENIA PUNKT ZESPÓŁ rodzaj formy publiczne lub niepubliczne częstotliwość zajęć zajęcia prowadzone przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący zajęcia prowadzone w niektóre dni tygodnia liczebność grupy od 3-25 dzieci dzienny wymiar zajęć minimalny dzienny wymiar zajęć wynosi 3 godziny, minimalny tygodniowy wymiar zajęć wynosi 12 godzin miejsce prowadzenia zajęć bezpieczne i higieniczne warunki pobytu dzieci, sprzęt i pomoce dydaktyczne niezbędne do realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego lub wybranej części tej podstawy kwalifikacje nauczycieli zajęcia prowadzi nauczyciel posiadający kwalifikacje wymagane od nauczycieli przedszkoli dotacje nie niżej niż 40% (formy niepubliczne), nie niżej niż 50% ( formy publiczne) wydatków bieżących przeznaczonych na 1 dziecko w przedszkolu publicznym prowadzonym przez gminę zakres działań nauczycieli współdziałanie z rodzicami, specjalistami, prowadzenie obserwacji pedagogicznych, zachowanie właściwej jakości pracy wychowawczo-dydaktycznej pracy osoby prowadzące i uczestnicy zajęć zajęcia prowadzą nauczyciele, mogą uczestniczyć rodzice lub pełnoletni członkowie rodzin upoważnieni przez rodziców formy wspomagania rodziców prowadzenie konsultacji i udzielanie porad rodzicom w zakresie pracy z dziećmi dokumentacja dziennik zajęć punktu lub zespołu, dokumentacja obserwacji pedagogicznych Opracowanie: Anna Łukaszewska, Jolanta Michalska, Barbara Szczepkowska

ZAKŁADANIE FORM WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO Podstawa prawna - ustawa o systemie oświaty inne formy wychowania przedszkolnego przedszkola forma publiczne niepubliczne kto zakłada j.s.t osoba prawna osoba fizyczna warunki rozpoczęcia działalności -w przypadku osoby prawnej lub fizycznej zezwolenie gminy (art.59aust.1) -j.s.t -uchwała rady gminy wpis do ewidencji prowadzonej przez gminę (art.89a, ust.1) akt założycielski (art.58ust.1) (art.82ust1) wymagana dokumentacja -wniosek o udzielenie zezwolenia -projekt organizacji wychowania przedszkolnego (art.59a ust.1) -zgłoszenie do ewidencji wychowania przedszkolnego (art.89a ust.1) wniosek o udzielenie zezwolenia (art.58ust.4) zgłoszenie do ewidencji (art.82ust.2) dotacja nie niżej niż 50% (art.80ust2b) nie niżej niż 40% (art.90ust.2d) zakładanie własne gminy (art.5ust5) nie niżej niż 75% (art. 90 ust.2b) termin złożenia wniosku o udzielenie zezwolenia i dotację nie później niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok, w którym ma nastąpić uruchomienie szkoły lub placówki (art.58ust.4,art., 90ust.2d) Opracowanie: Anna Łukaszewska, Jolanta Michalska, Barbara Szczepkowska

ORGANIZACJA PRACY INNYCH FORM WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO nazwa zespołu lub punktu i miejsce jego prowadzenia cele i zadania dzienny wymiar godzin, zajęć (w przypadku zespołu również dni tygodnia) warunki przyjmowania dzieci na zajęcia prawa i obowiązki wychowanków sposób prowadzenia opieki nad dziećmi warunki organizowania zajęć dodatkowych terminy przerw w pracy zespołu lub punktu zakres zadań nauczycieli Opracowanie: Anna Łukaszewska, Jolanta Michalska, Barbara Szczepkowska

WARUNKI BEZPIECZEŃSTWA Lokal, w którym mają być prowadzone zajęcia w ramach zespołu lub punktu, musi znajdować się w budynku lub jego części spełniających wymagania określone w przepisach techniczno-budowlanych oraz przepisach o ochronie przeciwpożarowej dla kategorii zagrożenia ludzi ZL II lub wskazane w ekspertyzie technicznej rzeczoznawcy budowlanego oraz do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych, opracowanej w trybie określonym w tych przepisach. Dopuszcza się prowadzenie zajęć w ramach zespołu lub punktu w budynku lub jego części innych niż określone wyżej, jeżeli zostaną spełnione następujące warunki: • lokal będzie przeznaczony tylko dla jednej grupy dzieci i znajduje się na parterze budynku wykonanego z elementów co najmniej nierozprzestrzeniających ognia; • lokal posiada co najmniej dwa wyjścia na zewnątrz, przy czym jednym z nich są drzwi lub okno umożliwiające bezpośrednie wyjście na przestrzeń otwartą; • lokal został wyposażony w: co najmniej trudno zapalne wykładziny podłogowe i inne stałe elementy wyposażenia wnętrz oraz gaśnicę proszkową ABC o pojemności co najmniej 4 kg. Opracowanie: Anna Łukaszewska, Jolanta Michalska, Barbara Szczepkowska

WARUNKI SANITARNE W zespołach wychowania przedszkolnego oraz punktach przedszkolnych musi być zapewnione miejsce do: przechowywania sprzętu i środków utrzymania czystości, zabezpieczone przed dostępem dzieci, przechowywania odzieży wierzchniej (np. wieszaki, szafki), zapewniony dostęp do sanitariatu oraz urządzeń sanitarnych z ciepłą bieżącą wodą, zapewniona możliwość leżakowania, jeżeli czas pobytu dziecka przekracza 5 godzin dziennie, a pościel i leżaki powinny być oznakowane w sposób umożliwiający identyfikację dziecka, które z nich korzysta, oraz odpowiednio przechowywane, wyposażenie lokali, o których mowa, powinno mieć atesty lub certyfikaty, a zabawki powinny spełniać wymagania bezpieczeństwa i higieny oraz posiadać oznakowanie CE. Opracowanie: Anna Łukaszewska, Jolanta Michalska, Barbara Szczepkowska

LOKAL I WYPOSAŻENIE Lokal, w którym mają być prowadzone zajęcia w ramach zespołu lub punktu, musi spełniać min. następujące warunki: powierzchnia pomieszczenia przeznaczonego do zbiorowego pobytu od 3 do 5 dzieci wynosi co najmniej 16 m2.; w przypadku liczby dzieci większej niż 5 powierzchnia ulega zwiększeniu na każde kolejne dziecko, powierzchnia przypadająca na każde dziecko wynosi co najmniej 2m2 lub 2,5 m2 w zależności od czasu pobytu dziecka w zespole lub punkcie, wysokość pomieszczeń przeznaczonych do pobytu dzieci wynosi co najmniej 2,5 m, jest zapewnione utrzymanie czystości i porządku w lokalu, pomieszczenia są utrzymywane w odpowiednim stanie, są przeprowadzane ich okresowe remonty i konserwacje, podłoga oraz ściany pomieszczeń higieniczno-sanitarnych są wykonane tak, aby było możliwe łatwe utrzymanie czystości w tych pomieszczeniach; ściany pomieszczeń do wysokości co najmniej 2 m powinny być pokryte materiałami zmywalnymi, nienasiąkliwymi i odpornymi na działanie wilgoci oraz materiałami nietoksycznymi i odpornymi na działanie środków dezynfekcyjnych, w pomieszczeniach przeznaczonych do zbiorowego pobytu dzieci, na grzejnikach centralnego ogrzewania są umieszczone osłony ochraniające przed bezpośrednim kontaktem z elementem grzejnym, w pomieszczeniach jest zapewniona temperatura co najmniej 20°C. Opracowanie: Anna Łukaszewska, Jolanta Michalska, Barbara Szczepkowska

ODPOWIEDNIE WYPOSAŻENIE I OPINIE Warunkiem utworzenia zespołu wychowania przedszkolnego lub punktu przedszkolnego jest: • uzyskanie przez organ prowadzący pozytywnych opinii państwowego powiatowego inspektora sanitarnego oraz komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej o zapewnieniu w lokalu, w którym mają być prowadzone zajęcia w ramach zespołu lub punktu, bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu dzieci, • wyposażenie lokalu, w sprzęt i pomoce dydaktyczne niezbędne do realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego lub wybranych części tej podstawy. Opracowanie: Anna Łukaszewska, Jolanta Michalska, Barbara Szczepkowska

sanitarno-epidemiologicznych, zgodnie z odrębnymi przepisami. NAUCZYCIELE Nauczyciele prowadzący zajęcia w zespole lub punkcie oraz inne osoby wykonujące pracę w zespole lub punkcie powinni posiadać orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do wykonywania tych prac oraz książeczki badań dla celów sanitarno-epidemiologicznych, zgodnie z odrębnymi przepisami. Opracowanie: Anna Łukaszewska, Jolanta Michalska, Barbara Szczepkowska