„Sześciolatek w szkole” KONFERENCJA „Sześciolatek w szkole” Iwona Rybeńska - doradca metodyczny w zakresie edukacji wczesnoszkolnej, ODN
14:00 Rozpoczęcie konferencji 14:05 Uwarunkowania prawne regulujące funkcjonowanie dziecka sześcioletniego w szkole i w przedszkolu 14:15 Psychologiczne i pedagogiczne uwarunkowania rozwoju dziecka 14:45 Jak szkoła może się przygotować na przyjęcie sześciolatków do klasy pierwszej? 15:45 Przerwa 15:55 Elementy teorii i terapii SI 16:30 Prawidłowości rozwoju mowy dziecka sześcioletniego 17:10 Współdziałanie środowiska rodzinnego i szkolnego, czyli współpraca z rodzicami 17:35 Pytania do prelegentów, podsumowanie konferencji.
1 września 2014 roku wszystkie dzieci sześcioletnie pójdą do pierwszej klasy
Siedmiolatek a sześciolatek Rozwój dziecka i jego dojrzewanie jest procesem ciągłym, w którym co pewien czas następują tzw. skoki rozwojowe, związane głównie z działaniem układu hormonalnego. Niezwykle ważny skok rozwojowy przypada na okres 5-6 roku życia.
CO ZYSKA SZEŚCIOLATEK ROZPOCZYNAJĄC NAUKĘ W SZKOLE? Jak najwcześniejsze objęcie dziecka zorganizowaną edukacją zapewnia mu szybszy rozwój, wcześniejsze odkrywanie jego talentów i korygowanie ewentualnych deficytów. 6
od 4 lat od 5 lat od 6 lat od 7 lat brak danych Źródło: Eyrydice, FRSE
CO W PROCESIE EDUKACJI SZEŚCIOLATKA LEŻY PO STRONIE NAUCZYCIELA?
CO W PROCESIE EDUKACJI SZEŚCIOLATKA LEŻY PO STRONIE SZKOŁY?
Szkoły realizując programy rządowe: „Radosna szkoła” „Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I – III szkół podstawowych” tworzą lepsze warunki do pracy z młodszym uczniem.
Diagnoza gotowości do podjęcia nauki Celem diagnozy jest zgromadzenie informacji przydatnych: Rodzicom - aby poznali stan gotowości swojego dziecka do podjęcia nauki w szkole i mogli je wspomagać odpowiednio do potrzeb w osiąganiu tej gotowości. Nauczycielom przedszkola - przy opracowaniu i realizowaniu indywidualnego programu wspomagania rozwoju dziecka, który będzie realizowany w roku poprzedzającym możliwe rozpoczęcie nauki w szkole w okresie od stycznia do maja.
Diagnoza gotowości do podjęcia nauki W roku szkolnym poprzedzającym termin możliwego rozpoczęcia przez dziecko nauki w szkole, nauczyciele wychowania przedszkolnego przeprowadzają diagnozę gotowości podjęcia przez dziecko nauki szkolnej.
NA CZYM W PRAKTYCE MOŻE POLEGAĆ PRZYGOTOWANIE DO PRZYJĘCIA SZEŚCIOLATKA?