Roman Ciepiela Wicemarszałek Województwa Małopolskiego 19 listopada 2007r. Prezentacja założeń Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Cel strategiczny: Tworzenie warunków dla wzrostu konkurencyjności gospodarki opartej na wiedzy i przedsiębiorczości, zapewniającej wzrost zatrudnienia oraz wzrost spójności społecznej, gospodarczej i przestrzennej Cele horyzontalne: 1.Poprawa jakości funkcjonowania instytucji publicznych oraz rozbudowa mechanizmów partnerstwa 2.Poprawa jakości kapitału ludzkiego i zwiększenie spójności społecznej 3.Budowa i modernizacja infrastruktury technicznej i społecznej mającej podstawowe znaczenie dla wzrostu konkurencyjności Polski 4.Podniesienie konkurencyjności i innowacyjności przedsiębiorstw, w tym szczególnie sektora wytwórczego o wysokiej wartości dodanej oraz rozwój sektora usług 5.Wzrost konkurencyjności polskich regionów i przeciwdziałanie ich marginalizacji społecznej, gospodarczej i przestrzennej 6.Wyrównywanie szans rozwojowych i wspomaganie zmian strukturalnych na obszarach wiejskich Regionalne PO PO Rozwój Polski Wsch. PO Europejskiej Współpracy Terytor. PO Infrastruktura i środowisko PO Kapitał ludzki PO Innowacyjna gospodarka PO Pomoc Techniczna Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia
Struktura nakładów według programów operacyjnych NSRO = 67,3 mld EUR
Cele PO KL Cel główny PO KL Wzrost poziomu zatrudnienia i spójności społecznej Cel drugiNarodowych Strategicznych Ram Odniesienia: Cel drugi Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia: Poprawa jakości kapitału ludzkiego i zwiększenie spójności społecznej Cele szczegółowe Podniesienie poziomu aktywności zawodowej oraz zdolności do zatrudnienia osób bezrobotnych i biernych zawodowo Zmniejszenie obszarów wykluczenia społecznego Poprawa zdolności adaptacyjnych pracowników i przedsiębiorstw do zmian zachodzących w gospodarce Upowszechnienie edukacji społeczeństwa na każdym etapie kształcenia przy równoczesnym zwiększeniu jakości usług edukacyjnych i ich silniejszym powiązaniu z potrzebami gospodarki opartej na wiedzy Zwiększenie potencjału administracji publicznej w zakresie opracowywania polityk i świadczenia usług wysokiej jakości oraz wzmocnienie mechanizmów partnerstwa Wzrost spójności terytorialnej I, VII, VIIII, VIIIIII, IV, IXVVI, VII, VIII, IX PRIORYTETY
Obszary wsparcia - zatrudnienie - edukacja - integracja społeczna - adaptacyjność pracowników i przedsiębiorstw - rozwój zasobów ludzkich na terenach wiejskich - administracja publiczna - postawy zdrowotne pracowników
Program Operacyjny Kapitał Ludzki K. centralny K. regionalny Zatrudnienie i integracja społeczna I Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących II Wysoka jakość edukacji III Dobre rządzenie V Rynek pracy otwarty dla wszystkichVI Promocja integracji społecznejVII Regionalne kadry gospodarkiVIII Szkolnictwo wyższe i nauka IV Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionachIX
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Środki finansowe Środki finansowe na realizację programu - ogółem ~ 11,52 mld Środki finansowe na realizację komponentu centralnego: ~ 4,49mld 39,00% Środki finansowe na realizację komponentu regionalnego: ~ 7,03 mld 61,00% Środki finansowe dla Małopolski:~ 0,59 mld 5,12%
PO KL Komponent Centralny PriorytetŚrodki I Zatrudnienie i integracja społeczna II Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących III Wysoka jakość edukacji IV Szkolnictwo wyższe i nauka V Dobre rządzenie
PO KL Komponent Regionalny – Małopolska PriorytetŚrodki VI Rynek pracy otwarty dla wszystkich ,38 VII Promocja integracji społecznej ,47 VIII Regionalne kadry gospodarki ,07 IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach ,83
Priorytet VI Rynek pracy otwarty dla wszystkich Diagnoza sytuacji oraz identyfikacja potrzeb: Małopolska - region o jednym z najniższych wskaźników bezrobocia w Polsce (9,5 %, przy średnim poziomie dla kraju 12,4 %) Duże dysproporcje stopy bezrobocia między powiatami (miasto Kraków 4,5 %, powiat nowosądecki 19,1 %; dane z lipca 2007 r.) Trudna sytuacja niektórych grup bezrobotnych (osoby w wieku do 25 roku życia, kobiety, osoby w wieku 45+, niepełnosprawni, długotrwale bezrobotni oraz mieszkańcy obszarów wiejskich) Niedostateczny poziom rozwoju przedsiębiorczości i duże terytorialne zróżnicowanie aktywności gospodarczej.
Priorytet VI Rynek pracy otwarty dla wszystkich
Wskaźnik przedsiębiorczości wg stanu na koniec 2006 r.
Cele przewidziane do osiągnięcia dla Priorytetu: 1.Zwiększenie poziomu zatrudnienia wśród osób młodych 2.Zmniejszenie bezrobocia wśród osób znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy 3.Zwiększenie poziomu zatrudnienia wśród osób starszych 4.Zwiększenie zasięgu oddziaływania Aktywnej Polityki Rynku Pracy 5.Zwiększenie liczby miejsc pracy na terenach o niskim wskaźniku przedsiębiorczości. Priorytet VI Rynek pracy otwarty dla wszystkich
Priorytet VII Promocja integracji społecznej Diagnoza sytuacji oraz identyfikacja potrzeb: Zróżnicowanie terytorialne w zakresie odsetka osób korzystających z pomocy społecznej (większy odsetek klientów pomocy społecznej na terenach o najwyższej stopie bezrobocia) Spadek współczynnika aktywności zawodowej osób niepełnosprawnych Niedobory kadrowe jednostek pomocy społecznej (zwłaszcza w gminach) Niedostateczna liczba podmiotów ekonomii społecznej, takich jak Centra Integracji Społecznej oraz spółdzielnie socjalne Brak w regionie szczegółowych badań i analiz z zakresu integracji, i polityki społecznej
Priorytet VII Promocja integracji społecznej Udział korzystających z pomocy społecznej w ludności województwa
Priorytet VII Promocja integracji społecznej Korzystający z pomocy społecznej w odsetku mieszkańców wg powiatów w 2006 r.
Priorytet VII Promocja integracji społecznej Cele przewidziane do osiągnięcia dla Priorytetu: 1.Poprawa dostępu do rynku pracy osób zagrożonych wykluczeniem społecznym 2.Wzmocnienie i poszerzenie zakresu działań sektora ekonomii społecznej 3.Podniesienie kwalifikacji pracowników pomocy i integracji społecznej w zakresie rozwoju form aktywnej integracji i rozwoju pracy socjalnej 4.Wzrost liczby klientów instytucji pomocy społecznej objętych aktywnym formami integracji społecznej 5.Realizacja projektu zmierzającego do planowania i monitorowania lokalnych polityk społecznych.
Priorytet VIII Regionalne kadry gospodarki Diagnoza sytuacji i identyfikacja potrzeb: Niski poziom uczestnictwa mieszkańców Małopolski w kształceniu ustawicznym (Polska - ostatnie miejsce w Europie pod względem uczestnictwa, Małopolska - niższy poziom od średniej krajowej) Niski poziom przeżywalności firm Niski poziom innowacyjności firm w porównaniu z krajami UE Słabo rozwinięta sieć współpracy pomiędzy biznesem, a światem nauki Konieczność restrukturyzacji wynikająca ze zmian zachodzących na rynku pracy które polegają na przechodzeniu z gospodarki opartej na przemyśle do gospodarki opartej na wiedzy.
Priorytet VIII Regionalne kadry gospodarki Aktywność gospodarcza wg powiatów – dynamika przyrostu firm w latach 1999 – 2006 (1999 =100).
Priorytet VIII Regionalne kadry gospodarki Struktura badanych firm pod względem współpracy z organizacjami podaży innowacji (pytanie: Czy współpracujecie Państwo z jednostkami podaży innowacji?)
Priorytet VIII Regionalne kadry gospodarki Cele przewidziane do osiągnięcia dla Priorytetu: 1. Rozwój wykwalifikowanej i zdolnej do adaptacji siły roboczej 2. Poprawa funkcjonowania systemu przewidywania i zarządzania zmianą gospodarczą.
Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach Diagnoza sytuacji oraz identyfikacja potrzeb: Duże zróżnicowanie szans edukacyjnych dzieci (od poziomu przedszkola) pomiędzy obszarami wiejskimi i miejskimi Zróżnicowanie w jakości oferty edukacyjnej pomiędzy poszczególnymi szkołami oraz pomiędzy osiągnięciami uczniów szkół miejskich i wiejskich Mały odsetek uczniów przystępujących oraz zdających egzaminy potwierdzające kwalifikacje zawodowe Niski udział osób dorosłych w kształceniu ustawicznym Dynamiczny rozwój nowych technologii i związana z tym potrzeba podnoszenia i nabywania kwalifikacji przez nauczycieli, niezbędna dla poprawy jakości oferty edukacyjnej małopolskich szkół, szczególnie na obszarach wiejskich (Małopolska – drugie miejsce w kraju pod względem liczby ludności zamieszkującej tereny wiejskie).
Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach
Cele przewidziane do osiągnięcia dla Priorytetu: 1.Zmniejszenie nierówności w upowszechnianiu edukacji, szczególnie pomiędzy obszarami wiejskimi i miejskimi 2.Zmniejszenie nierówności w jakości usług edukacyjnych, szczególnie pomiędzy obszarami wiejskimi i miejskimi (w zakresie kształcenia ogólnego) 3.Podniesienie atrakcyjności i jakości kształcenia zawodowego 4.Wzmocnienie rozwoju zawodowego i podnoszenia kwalifikacji nauczycieli, szczególnie na obszarach wiejskich.
Instytucja Zarządzająca System wdrażania PO KL w Województwie Małopolskim Instytucja Pośrednicząca Instytucja Pośrednicząca II stopnia Beneficjent
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Departament Polityki Regionalnej Adres do korespondencji - ul. Racławicka 56, Kraków Siedziba Departamentu – ul. Wielicka 72 III p. tel.: 012 / fax.: 012 / Instytucja Pośrednicząca PO KL w Małopolsce