Rola Inżyniera Konsultanta i Inżyniera Kontraktu w kontraktach na realizację zamówień publicznych Dr inż. Janusz Rybka.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYRÓŻNIAMY 7 RODZAJÓW TRYBÓW PRZETARGU: 1. Przetargi nieograniczone; 2
Advertisements

Jacek Piliszek, Włodzimierz Kiernożycki Serock, 19 maja 2012 r.
Przygotowanie i rozliczanie inwestycji w ramach PROW
DOBRE PRAKTYKI I STANDARDY W DZIEDZINIE UMÓW NA USŁUGI DORADCZE 26 października 2010.
Podstawy Prawne Biznesu
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
1 Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych Dla rozwoju Mazowsza Konferencja współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu.
Specjalista ds. Transportu Biuro JASPERS w Warszawie
Zlecenie i wybór wykonawcy
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH Czerwiec 2010 działanie Odnowa i rozwój wsi.
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Niezależny Inżynier Konsultant SIDiR
Inwestycje budowlane ze środków publicznych Jerzy Jacek Rybiński 1 Inwestycje budowlane ze środków publicznych Strategia przygotowania inwestycji.
Kontrakty typu „zaprojektuj i wybuduj” – prawa i obowiązki Stron
Rynek budowlany - J.Deszcz
Specyfikacja istotnych warunków zamówienia dla zlecanych projektów planów miejscowych – forma i podstawowe założenia BAiPP Warszawa, 30 września 2009.
SCHEMATY REALIZACJI PRZEDSIĘWZIĘĆ BUDOWLANYCH
PODSTAWY PRAWNE KOSZTORYSOWANIA
Kosztorysowanie robót budowlanych
DOKUMENTACJA KOSZTORYSOWA
Roboty dodatkowe, uzupełniające i zamienne
Przygotowanie i rozliczanie inwestycji w ramach PROW
PROJEKTY SIECIUJĄCE Założenia ogólne. PROJEKTY SIECIUJĄCE Rola projektów sieciujących zacieśnianie współpracy pomiędzy sekretariatami regionalnymi i partnerami.
Urząd Miasta Ostrowiec Świętokrzyski Kielce 12 marca 2009 r.
GENERATOR WNIOSKÓW I STUDIUM WYKONALNOŚCI WYBRANE INFORMACJE Wrocław, 22 listopada 2005 r. WOJCIECH WICZKOWSKI Dział Wdrażania Europejskiego Funduszu Rozwoju.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Wymogi UE w zakresie przeprowadzania przetargów Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia
PRZEPISY PRAWA BUDOWLANEGO
Zarządzanie projektami
Zarządzanie projektami
AKREDYTACJA LABORATORIUM Czy warto
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Po zakończeniu budowy inwestor powinien, zależnie od nałożonych w pozwoleniu na budowę obowiązków zgłosić obiekt do użytkowania albo uzyskać pozwolenie.
Rola domu maklerskiego w procesie wprowadzania spółki na giełdę
Biznesplan.
Doradca do spraw odnawialnych źródeł energii (OZE) Robert Szlęzak PREZENTACJA WPROWADZAJĄCA.
PARTNERSTWO PUBLICZNO PRYWATNE Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
PROGRAM SZKOLENIA Polskie Prawo Budowlane:
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Strony stosunku praca: pracodawca i pracownik
Ocena projektów inwestycyjnych
ROPS Poznań Porozumienie dotyczące współpracy – minimalny zakres umowy PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ W WIELKOPOLSCE wiedza.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o Kontrole.
Reglamentacja procesu budowy
USŁUGA INŻYNIERA - KRYTERIA WYBORU OFERTY NAJKORZYSTNIEJSZEJ
OCENA OFERT NA USŁUGI INŻYNIERA WEDŁUG KRYTERIÓW POZACENOWYCH Andrzej Grabiec Inżynier Konsultant SIDIR; Warsztaty SIDIR 23 czerwca 2015 Wyłączny reprezentant.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
PODZIAŁ KONTROLI W SK I ISWK, ICH CECHY CHARAKTERYSTYCZNE I PLANOWANIE KONTROLI Marek Gall Wydział Inspekcji WIOŚ w Warszawie Październik 2013r. 1.
1 © copyright by Piotr Bigosiński DOKUMENTACJA SYSTEMU HACCP. USTANOWIENIE, PROWADZENIE I UTRZYMANIE DOKUMENTACJI. Piotr Bigosiński 1 czerwiec 2004 r.
Joanna Zembaczyńska Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Europejski Fundusz Społeczny dla małych i średnich przedsiębiorstw 20 września.
DBFO - Targówek m. st. Warszawa
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
11 © Centrum Zamówień Publicznych sp. z o.o. Widzieliśmy więcej,. patrzymy dalej - wiemy lepiej. 1/9 POZACENOWE KRYTERIA OCENY OFERT Radca.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Kluczowe aspekty realizacji projektów PPP Listopad 2011.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
„Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności woj. podlaskiego – część II, administracja samorządowa” BIAŁYSTOK, 10 sierpnia 2010.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zamówienia publiczne w PPLeader+
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Instalacje fotowoltaiczne w Gminie Mikołów
Marek Kubera, Dyrektor Projektu w PKP Polskie Linie kolejowe S.A.
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
KOLEKTORY SŁONECZNE SZCZAWNICA
WPROWADZANIE ZMIAN W PROJEKCIE
Zapis prezentacji:

Rola Inżyniera Konsultanta i Inżyniera Kontraktu w kontraktach na realizację zamówień publicznych Dr inż. Janusz Rybka

Kluczowe problemy do rozwiązania przez Inwestora (1) Kto i jak powinien organizować inwestycję; Jak zapewnić sfinansowanie inwestycji; Jaki wybrać sposób opracowania ramowego programu funkcjonalno – użytkowego lub technologii – czy na podstawie jakiegoś obiektu wzorcowego, czy też należy opracować wielowariantową koncepcję programowo – przestrzenną, na podstawie której możliwe by było wystąpienie o ustalenie warunków zabudowy; Jaki przyjąć tryb i procedurę wyboru projektantów;

Kluczowe problemy do rozwiązania przez Inwestora (2) Według jakich kryteriów i sposobu wybrać najskuteczniejszego projektanta pamiętając, że dążenie do maksymalnych oszczędności na etapie projektowania nie powinno mieć miejsca; Jak usprawnić współpracę między projektantem i inwestorem aby osiągnąć jak najlepszy efekt; Jaki przyjąć tryb i procedurę wyboru wykonawcy; Jak utrzymać rozsądną równowagę między wymaganiami i interesami zainteresowanych stron procesu inwestycyjnego oraz sprawiedliwy podział ryzyka, zagrożeń i odpowiedzialności.

Metody realizacji przedsięwzięcia inwestycyjnego (1) metoda realizacji przedsięwzięcia inwestycyjnego jako najbardziej adekwatna dla zidentyfikowanych potrzeb i okoliczności danego przedsięwzięcia. Zasadniczą sprawą jest również określenie przez inwestora potrzeby zatrudnienia i zdefiniowanie roli Inżyniera Konsultanta w procesie realizacji przedsięwzięcia. Podstawowe metody realizacji przedsięwzięcia inwestycyjnego, w którym uczestniczy Inżynier Konsultant podzielić można na następujące grupy : Konwencjonalna, Środkami własnymi, Przez zarządzanie przedsięwzięciem, „Pod klucz”.

Metody realizacji przedsięwzięcia inwestycyjnego (2) Powszechnie znana i stosowana jest metoda Konwencjonalna, polegająca na tym, że zamawiający zatrudnia Inżyniera Konsultanta jako jego pełnomocnika lub powiernika . Inżynier Konsultant odpowiada za przygotowanie planów i specyfikacji dla przedsięwzięcia, reprezentuje interesy zamawiającego podczas przetargów lub przy negocjacjach i wyborze wykonawców robót oraz administruje kontraktem zawartym z wykonawcą i sprawdza jakość wykonanych robót. W tradycji polskiej rozwiązanie to zbliżone jest do bardziej lub mniej rozbudowanej roli inwestora zastępczego realizującego na podstawie zawartej umowy cywilnej część zadań i odpowiedzialności inwestora bezpośredniego (m.in. w zakresie zadań inspektora nadzoru, zapewnienia sporządzenia projektu przez osobę posiadającą do tego uprawnienia, opracowania specyfikacji istotnych warunków zamówienia i wyboru wykonawcy itd.).

Etapy przedsięwzięcia inwestycyjnego (1) Etap przedinwestycyjny obejmujący: Identyfikację ekonomicznych możliwości wykonania inwestycji; Wstępną selekcję wariantów projektu, określenie poziomu ryzyka inwestycji; Ocenę koncepcji i wybór ostatecznej wersji (wariantu koncepcji) przy wykorzystaniu opracowań ekonomicznych (studia możliwości, studia wykonalności); Podjęcie decyzji o realizacji inwestycji

Etapy przedsięwzięcia inwestycyjnego (2) Etap realizacji inwestycji obejmujący: Opracowanie dokumentacji projektowej składającej się z projektu podstawowego (projekt budowlany wraz z harmonogramem realizacji finansowania) oraz wykonawczego łącznie z kosztorysem inwestorskim; Przetarg i zawarcie kontraktu na wykonanie robót; Budowę prowadzoną pod nadzorem autorskim i inwestorskim; Obiory i rozruch, pozwolenie na użytkowania; Sporządzenie dokumentacji powykonawczej zadania inwestycyjnego Etap przekazania do eksploatacji.

Rozdzielenie uprawnień decyzyjnych pomiędzy partnerów procesu inwestycyjnego Model organizacyjny procesu inwestycyjnego dostosowuje strukturę organizacyjną do celów, zasobów i otoczenia Konieczne jest w nim precyzyjne określenie kompetencji, odpowiedzialności i sankcji poszczególnych uczestników i osób procesu inwestycyjnego oraz wzajemnych ich relacji. Zasadnym jest aby dla procesu inwestycyjnego zbudować matryce kompetencji

Funkcje i zadania inżyniera kontraktu (według PB) Inspektor nadzoru inwestorskiego, Koordynator czynności inspektorów nadzoru, Inżynier budowy, Inwestor zastępczy – jako osoba inna niż Zamawiający, sprawującą na mocy pełnomocnictwa, udzielonego tej osobie przez Zamawiającego całość lub część czynności Inwestora przewidzianych w art.18 Rozdziału 3 Prawa Budowlanego.

Funkcje i zadania inżyniera kontraktu (według FIDIC) Inżynier to zawodowo wykwalifikowana osoba prowadząca własne biuro, samodzielnie lub z innymi inżynierami, zatrudniająca personel do pomocy w wykonywaniu swoich obowiązków. Inżynier wyznaczony do działania w danym kontrakcie, samodzielnie lub z udziałem personelu pomocniczego, wykonuje całość lub część obsługi techniczno – ekonomicznej i nadzorczej oraz niejednokrotnie wykonuje czynności związane z pozyskiwaniem środków finansowych czy też zapewnieniem zainteresowania publicznego. Inżynier kontraktu działa w legalnym interesie Inwestora (Zamawiającego), nie jest stroną procesu inwestycyjnego i działa bezstronnie, bez względu na status zatrudnienia, zgodnie z zawartą między stronami umową.

Dwa warianty umocowania Inżyniera (1) WARIANT I Inżynier kontraktu, działa w imieniu i na rzecz Inwestora na podstawie pełnomocnictwa, nawiązuje stosunki prawne z wykonawcami w taki sposób, że stroną tych stosunków jest Inwestor. Skutki prawne czynności nawiązywanych przez Inżyniera realizują się w sferze prawnej Inwestora. W konsekwencji Zamawiający według przepisów Prawa Zamówień Publicznych jest reprezentowanym przez Inżyniera kontraktu, Inwestor bezpośredni. Inwestor bezpośredni jest więc organizatorem przetargu i stroną umowy z wykonawcą, choć przetarg przeprowadza i kontrakt podpisuje w cudzym imieniu inżynier.

Dwa warianty umocowania Inżyniera (2) Inżynier interpretuje kontrakt tylko tak, jak jest on napisany. Wszelkie kontakty między stronami kontraktu odbywają się wyłącznie za pośrednictwem Inżyniera. Wymagana jest współpraca i zespołowe działanie Zamawiającego, Wykonawcy i Inżyniera w ramach kontraktu. Kluczowe decyzje muszą być podejmowane przez Zamawiającego. Dla uniknięcia konfliktu interesu, Inżynier nie powinien być zainteresowany materialnie lub inaczej w promowaniu określonych wykonawców czy dostawców.

Dwa warianty umocowania Inżyniera (3) WARIANT II Zakłada, że Inwestor dąży do całkowitego pozbycia się problemów związanych z realizacją procesu budowlanego. Nie chce nawet zostać stroną umów z wykonawcami. Zainteresowany jest tylko otrzymaniem do eksploatacji gotowego obiektu. Inżynier zobowiąże się dla niego zorganizować cały proces budowlany i za pośrednictwem wykonawców zapewnić kompletne wykonanie obiektu.

Dwa warianty umocowania Inżyniera (4) Istotą tak zawartej umowy jest to, że Inżynier kontraktu działa we własnym imieniu, choć na rachunek Inwestora bezpośredniego. Staje się stroną umów z wykonawcami, działając jako powiernik Inwestora bezpośredniego. W odróżnieniu od pełnomocnika powiernik sam zaciąga zobowiązania, ale następnie musi przenieść na Inwestora bezpośredniego, którego zastępuje wszystkie korzyści jakie uzyskał, ponieważ działa on w jego interesie (na jego rachunek).

Zakres świadczonych usług Zakres świadczonych usług Inżyniera związanych z zarządzaniem przedsięwzięciem obejmuje zazwyczaj następujące działy:   studia przedinwestycyjne; opracowania przedprojektowe; projektowanie; usługi związane z fazą realizacji inwestycji. Może być dodatkowo obciążony także innymi ważnymi elementami jak: zapewnienie finansowania; uzyskanie koniecznych zatwierdzeń urzędowych.

Podstawowe obowiązki Inżyniera (1) W zakresie studiów przedinwestycyjnych: Udział w pracach przygotowawczych inwestycji (badania geotechniczne, inwentaryzacja zasobów); Założenia funkcjonalne i wybór lokalizacji (koncepcja programowo-przestrzenna); Analiza ekonomiczno-finansowa(studia wykonalności przedsięwzięcia, szacunek kosztów) Opracowania przedprojektowe: Ustalenie niezbędnych kryteriów projektowych takich jak założenia funkcjonalne, pomiary geodezyjne czy badania geotechniczne.

Podstawowe obowiązki Inżyniera (2) Dział projektowania: Sporządzenie dokumentacji wymaganej przepisami Prawa Budowlanego oraz dokumentacji wykonawczej wraz z kosztorysem inwestorskim przedsięwzięcia. W zakresie projektu obowiązki Inżyniera polegają w zasadzie na opracowaniu projektu budowlanego (niezbędnego do uzyskania pozwolenia na budowę), który wraz z kosztorysem inwestorskim i harmonogramem realizacji finansowania stanowi podstawowy dokument przetargowy. Natomiast dalszą dokumentację sporządza Wykonawca, zaś Inżynier ją zatwierdza.

Podstawowe obowiązki Inżyniera (3) Usługi związane z fazą realizacji inwestycji obejmują m.in.: Przygotowanie materiałów przetargowych i organizację postępowania przetargowego dotyczącego wyboru wykonawcy robót; Pomoc w podpisaniu umowy na roboty budowlane; Pomoc w zarejestrowaniu umowy z wykonawcą w Departamencie Pomocy Zagranicznej, Funduszy i programów Wspólnotowych Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej; Uzyskanie od Wykonawcy finansowego zabezpieczenia wykonania kontraktu; Weryfikacja ubezpieczeń Kontraktu;

Podstawowe obowiązki Inżyniera (4) Zatwierdzenie i przejęcie od Wykonawcy harmonogramu rzeczowo-finansowego realizacji inwestycji; Przejęcie od Wykonawcy planu płatności po uprzednim jego uzgodnieniu z Zamawiającym; Przejęcie od Wykonawcy Planu Zarządzania Jakością oraz Programu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia na budowie; Nadzór nad realizacją robót i ich finansowaniem zgodnie z harmonogramem; Stałe uczestnictwo w naradach technicznych problemowych i innych organizowanych przez wszystkie strony procesu inwestycyjnego;

Podstawowe obowiązki Inżyniera (5) Organizowanie narad wynikających z bieżących potrzeb realizacji zadania; Wydawanie zgody na wykonanie robót dodatkowych i zamiennych oraz zmian materiałów po uprzedniej konsultacji z Zamawiającym; Podejmowanie wszelkich racjonalnych działań umożliwiających prawidłową realizację harmonogramu i informowanie Zamawiającego o ewentualnym zagrożeniu w realizacji; Prowadzenie nadzoru technicznego nad realizacją robót, zgodnie z prawem budowlanym; Stała konsultacja i doradztwo fachowe na rzecz Zamawiającego; Współpraca z nadzorem autorskim;

Podstawowe obowiązki Inżyniera (6) Współdziałanie z władzami terenowymi, organami nadzoru budowlanego; Odbiór wykonanych etapów – odcinków robót; Sprawdzanie okresowych zestawień Wykonawcy i potwierdzanie kwot do wypłaty; Prowadzenie rozliczeń związanych z realizacją programu; Pomoc przy prowadzeniu rozliczeń z Funduszami pomocowymi; Opracowanie raportów okresowych i raportu końcowego; Przygotowanie odbioru końcowego; Nadzór nad rozruchem i szkoleniem obsługi; Udział w czynnościach odbiorów ostatecznych i pogwarancyjnych robót objętych kontraktem.

Podstawowe obowiązki Inżyniera (7) W nomenklaturze Międzynarodowej Federacji Inżynierów Konsultantów (FIDIC) nie ma osobnego pojęcia Inżynier Kontraktu. Pojęcie to stało się w kraju powszechne wraz realizacją kontraktów (umów o roboty budowlane) opartych na warunkach kontraktowych FIDIC przy realizacji projektów finansowanych ze środków pomocowych. Inżynierowi Kontraktu przypisywane są usługi związane z Fazą realizacji inwestycji lub dodatkowo z Fazą kontraktowania zadań Usługi związane z pozostałymi Fazami realizacji ( głównie opracowanie studium wykonalności, wniosków, koncepcji, projektów, pomoc prawna czy rozliczeń finansowych, audyty itp.) zwyczajowo przypisuje się Inżynierowi Konsultantowi ( zwanemu często Konsultantowi asysty technicznej). Ostateczny zakres czynności kształtowany jest na etapie konstruowania umowy z Inżynierem Konsultantem czy Kontraktu i zależy od indywidualnego podejścia do realizacji projektu przez Zamawiającego.

Znaczenie właściwego wyboru Inżyniera Konsultanta i Kontraktu(1) Wybranie Inżyniera Konsultanta czy Kontraktu jest jedną z najważniejszych decyzji, jakie podejmuje Zamawiający. Sukces każdego przedsięwzięcia często zależy od możliwości pozyskania najbardziej zdolnych, doświadczonych i renomowanych Inżynierów, jacy są aktualnie osiągalni. Opis przedmiotu zamówienia jest podstawowym czynnikiem determinującym podjęcie przez Inżyniera decyzji o udziale w postępowaniu Postawienie wymagań dla wykonawcy - warunków podmiotowych nowym elementem postępowania o zamówienie publiczne, mało jeszcze wykorzystywanym w praktyce, jest możliwość stawiania warunków przedmiotowych – spełniania przez oferowane usługi wymagań określonych przez zamawiającego

Znaczenie właściwego wyboru Inżyniera Konsultanta i Kontraktu(2) Określenie kwalifikacji Inżyniera w aspekcie doświadczenia proponowanego personelu oraz wielkości i jakości firmy jest istotnym dla trafnego wyboru wykonawcy usługi. Oprócz kwalifikacji ważnym miernikiem przydatności Inżyniera przy realizacji określonego przedsięwzięcia są jego kompetencja techniczna, zdolności organizacyjne, dostęp do zasobów czy systemy zapewniania jakości. Zamawiający powinien poszukiwać informacji o wszystkich powyższych sprawach przez otrzymanie w ofercie Inżyniera obszernej informacji pisemnej w formie propozycji (opisu organizacji i metodologii zarządzania przedsięwzięciem). W naszym prawodawstwie za kryterium podstawowe uważana jest cena a nie kryterium właściwości oferenta. Przed Zamawiającym pojawia się więc dylemat, jak zrównoważyć zdolności z ceną oraz jak ująć ilościowo to, co się traci na kompetencji technicznej, zdolności do zarządzania i zaufaniu, przyjmując możliwe tańsze usługi Czy można mówić o „lepszym” Inżynierze??

Przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia przez Inżyniera Stosownie do treści art. 15 ustawy - Prawo zamówień publicznych postępowanie o udzielenie zamówienia przygotowuje i przeprowadza zamawiający. Zamawiający, zgodnie z ustępem 2, może jednak powierzyć przygotowanie albo przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia własnej jednostce organizacyjnej lub osobie trzeciej

K O N I E C