Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY"— Zapis prezentacji:

1 TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Rola i zadania jednostek w procesie oceny interoperacyjności mgr inż. Krzysztof Warmiński r.

2 Rola i zadania jednostek w procesie oceny interoperacyjności
W zakresie oceny podsystemów kolejowych i ich składników swoje zadania wykonują poniżej wymienione jednostki jako strony trzecie: Jednostki notyfikowane Podmioty uprawnione Jednostki oceniające Jednostki organizacyjne Jednostki certyfikujące

3 Rola i zadania jednostek w procesie oceny interoperacyjności
Jednostka notyfikowana jest organem odpowiedzialnym za ocenę zgodności lub przydatności do stosowania składników interoperacyjności oraz za prowadzenie procedur weryfikacji WE podsystemów.

4 Rola i zadania jednostek w procesie oceny interoperacyjności
Podmiot uprawniony dokonuje weryfikacji pojazdu kolejowego niezgodnego z TSI, z zasadniczymi wymaganiami dotyczącymi interoperacyjności systemu kolei przez sprawdzenie jego zgodności z wymaganiami określonymi w krajowych specyfikacjach technicznych i dokumentach normalizacyjnych.

5 Rola i zadania jednostek w procesie oceny interoperacyjności
Jednostka oceniająca jest niezależną i kompetentną wewnętrzną lub zewnętrzną osobą, organizacją lub podmiotem, który przeprowadza badanie w celu ocenienia, na podstawie dowodów, zdolności systemu do spełnienia wymogów bezpieczeństwa, które się do niego stosują.

6 Rola i zadania jednostek w procesie oceny interoperacyjności
Jednostka organizacyjna prowadzi działalność polegającej na wykonywaniu badań technicznych koniecznych do uzyskania świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu, a także stwierdzenia zgodności z typem oraz wydaje certyfikaty zgodności typu i certyfikaty zgodności z typem.

7 Rola i zadania jednostek w procesie oceny interoperacyjności
Jednostka certyfikująca to jednostka oceniająca zgodność jako strona trzecia, działająca w programach certyfikacji. Źródło: TDT

8 Rola i zadania jednostek w procesie oceny interoperacyjności
Jednostki działają zgodnie z: Akredytacją i autoryzacją w zakresie odpowiadającym prowadzonej działalności; notyfikacją w odniesieniu do dyrektyw i innych aktów wykonawczych UE. udzielonym uprawnieniem w rozporządzeniu ministra właściwego ds. transportu; uprawnieniem udzielonym przez Prezesa UTK.

9 Rola i zadania jednostek w procesie oceny interoperacyjności
Akredytacja stanowi potwierdzenie, że akredytowane jednostki oferujące badania, wzorcowania, certyfikację, inspekcję i weryfikację posiadają kompetencje techniczne i wykazują bezstronność, konieczne do sprawdzania zgodności wyrobów i usług z właściwymi normami krajowymi i międzynarodowymi.

10 Rola i zadania jednostek w procesie oceny interoperacyjności
Jednostka Notyfikowana Dyrektywa 2008/57/WE: PN-EN ISO/IEC 17021, PN-EN ISO/IEC 17025, PN-EN ISO/IEC 17065, Jednostka Oceniająca Rozporządzenie UE 402/2013: PN-EN ISO/IEC 17020, Jednostka Organizacyjna Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie dopuszczenia do eksploatacji określonych rodzajów budowli, urządzeń i pojazdów kolejowych Podmiot Uprawniony Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie interoperacyjności systemu kolei

11 Rola i zadania jednostek w procesie oceny interoperacyjności
Jednostka realizująca ocenę zapewnia: przeprowadzanie badań technicznych przez osoby posiadające wiedzę techniczną w zakresie odpowiednich rodzajów budowli, urządzeń albo pojazdów kolejowych podlegających badaniom technicznym i certyfikacji; że jest niezależna i bezstronna w stosunku do podmiotów bezpośrednio lub pośrednio związanych z procesem produkcji typów budowli, urządzeń albo pojazdów kolejowych podlegających badaniom technicznym i certyfikacji; przeprowadzanie badań technicznych przy użyciu niezbędnego sprzętu;

12 Rola i zadania jednostek w procesie oceny interoperacyjności
Jednostki wykonują zadania w oparciu o wymagania zawarte w europejskim i krajowym prawodawstwie: Dyrektywie 2004/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa kolei wspólnotowych. (Dz. U. U. E. L 164 z r. z późn. zm.) Dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE z dnia 17 czerwca 2008 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie. (Dz. U. W. E. L191 z r. z późn. zm.) Ustawie z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (t. j. Dz. U. z 2016 r., poz. 1727, z późn. zm.)

13 Rola i zadania jednostek w procesie oceny interoperacyjności
Na podstawie ustawy o transporcie kolejowym Minister właściwy ds. transportu wydał w omawianym zakresie rozporządzenia wykonawcze: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 25 lutego 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei. (Dz. U. z 2016 r. , poz. 254)

14 Rola i zadania jednostek w procesie oceny interoperacyjności
Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 27 grudnia 2012 r. w sprawie wykazu właściwych krajowych specyfikacji technicznych i dokumentów normalizacyjnych, których zastosowanie umożliwia spełnienie zasadniczych wymagań dotyczących interoperacyjności systemu kolei. (Dz. U. z 2013 r. poz. 43 )

15 Rola i zadania jednostek w procesie oceny interoperacyjności
Lista określa specyfikacje techniczne i dokumenty normalizacyjne, których zastosowanie umożliwia spełnienie zasadniczych wymagań dotyczących interoperacyjności systemu kolei dla podsystemu tabor oraz zgodność pojazdu kolejowego z polską siecią kolejową w tym zgodność charakterystyki technicznej i eksploatacyjnej pojazdu z infrastrukturą i stałymi instalacjami.

16 Rola i zadania jednostek w procesie oceny interoperacyjności
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 13 maja 2014 r. w sprawie dopuszczenia do eksploatacji określonych rodzajów budowli, urządzeń i pojazdów kolejowych. (Dz. U. z 2014 r. , poz. 720 ) Źródło: ZNTK Paterek

17 Rola i zadania jednostek w procesie oceny interoperacyjności
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 października 2005 r. w sprawie ogólnych warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych. (t. j. Dz. U r. poz. 226) Źródło: własne

18 Rola i zadania jednostek w procesie oceny interoperacyjności
W zakresie interoperacyjności systemu kolei w obecnym stanie prawnym w UE obowiązują m. in. przepisy dotyczące wybranych podsystemów: Rozporządzenie Komisji UE Nr 1299/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. dotyczące technicznych specyfikacji interoperacyjności podsystemu „Infrastruktura” systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz. U. U. E L356 z r.) Rozporządzenie Komisji UE Nr 1304/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie technicznych specyfikacji interoperacyjności podsystemu „Tabor kolejowy — hałas”, zmieniające decyzję 2008/232/WE i uchylające decyzję 2011/229/UE (Dz. U. U. E. L356 z r.)

19 Rola i zadania jednostek w procesie oceny interoperacyjności
Rozporządzenie Komisji UE Nr 1302/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu „Tabor — lokomotywy i tabor pasażerski” systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz. U. U. E L356 z r.) Rozporządzenie Komisji Nr 321/2013 z dnia 13 marca 2013 r. dotyczące technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu „Tabor – wagony towarowe” systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz. U. U. E L104 z r. z późn. zm.)

20 Rola i zadania jednostek w procesie oceny interoperacyjności
Rozporządzenie Komisji UE Nr 1303/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie aspektu „Bezpieczeństwo w tunelach kolejowych” systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz. U. U. E. L356 z r.) Źródło: ZNTK Paterek

21 Rola i zadania jednostek w procesie oceny podsystemów kolejowych
Normy zharmonizowane na mocy prawodawstwa harmonizacyjnego Unii ogłoszone w Komunikacie Komisji w ramach wdrażania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE z dnia 17 czerwca 2008 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie (Dz. U. U. E C249 z r.)

22 Rola i zadania jednostek w procesie oceny podsystemów kolejowych
Normy zharmonizowane na mocy prawodawstwa harmonizacyjnego ogłoszone w Obwieszczeniu Prezesa Polskiego Komitetu Normalizacyjnego z dnia 2 lutego 2017 r. w sprawie wykazu norm zharmonizowanych (M. P. z 2017 r., poz. 253)

23 Rola i zadania jednostek w procesie oceny interoperacyjności
Decyzja Komisji 2010/713/UE z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie modułów procedur oceny zgodności, przydatności do stosowania i weryfikacji WE stosowanych w technicznych specyfikacjach interoperacyjności przyjętych na mocy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE. (Dz. U. W. E L139 z r.) Źródło: własne

24 Rola i zadania jednostek w procesie oceny interoperacyjności
Rozporządzenie Komisji UE Nr 402/2013 z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w zakresie wyceny i oceny ryzyka i uchylające rozporządzenie (WE) nr 352/2009 (Dz. U. U. E. L121 z r. z późn. zm.) Źródło: ANSF

25


Pobierz ppt "TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY"

Podobne prezentacje


Reklamy Google