Wzmocnienie mediów publicznych: reforma struktury nadawców oraz metody ich finansowania Propozycje Białej księgi
Diagnoza Kryzys tożsamości mediów publicznych Potrzeba rozwiązań systemowych Bariery dla wysokiego rozwoju produkcji programowej: Bariery wejścia Niskie i niewystarczające finansowanie publiczne Oligopol nadawców Brak kwot inwestycyjnych w produkcję programową
Propozycje dla polityki medialnej Przywrócenie mediów publicznych sektorowi publicznemu Zapewnienie im zdolności do realizacji zadań programowych Stabilne warunki działania dla nadawców komercyjnych Stworzenie warunków dla rozwoju produkcji programowej: Konkurencja Wysokie finansowanie mediów publicznych Zapobieganie nadmiernej koncentracji Produkcja niezależna Wparcie dla nadawców lokalnych i społecznych
Zadania wobec nadawców publicznych Transparentny sposób powoływania władz i polityki kadrowej Opracowanie zasad funkcjonowania mediów publicznych zgodnych z potrzebami społecznymi i realistycznych Przejrzystość gospodarki finansowej Precyzyjne określanie i rozliczanie z zadań programowych
Licencje programowe Publicznie ogłaszane zobowiązania programowe nadawców publicznych Ustawowe określenie trybu opracowywania licencji Odpowiedzialność rad nadzorczych Skwitowanie finansowo-programowe władz nadawców publicznych
Produkcja niezależna Element pluralizmu programowego oraz organizacyjnej i finansowej restruktuturyzacji mediów publicznych Stymulowanie nowej produkcji Dostęp do pasm wysokiej oglądalności Zagwarantowanie części praw producentom niezależnym
Nowe technologie Finansowanie działalności programowej w zakresie nowych technologii częściowo z abonamentu, przy zachowaniu niekomercyjnego jej charakteru
Abonament Wysokość określana przez parlament na okresy 3-letnie Pobierany przez urzędy skarbowe Rekompensata przez państwo za ulgi i zwolnienia przyznane pewnym kategoriom odbiorców Pełne finansowanie przez państwo programów dla zagranicy
Podatek od reklam Liniowy 3 do 5% Ograniczenia reklamowe dla rozgłośni regionalnych radia i OT TVP do 7% 80% przychodu dla mediów publicznych 20% media lokalne i społeczne (granty)
Prognoza przychodów z podatku W latach 2006 – 2010: 98 do 188 mln pln Od 22,5 do 45,1 mln
Holding Radia Regionalnego Nowy podmiot o wspólnym pionie marketingu, finansach, koordynujący inwestycje i innowacje (DAB) Zachowanie autonomii programowej ośrodków regionalnych Efekty synergii Podmioty: Programowe Produkcyjne Pomocnicze
Cele dodatkowe Równoważenie rynków Zdolność realizacyjna mediów publicznych jako funkcja siły i potencjału rynku mediów elektronicznych