Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański"— Zapis prezentacji:

1 dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański
Wyzwania dla samorządu terytorialnego na rynku transportu kolejowego w Polsce dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański RegioRail Warszawa,

2 Struktura prezentacji
Znaczenie regionalnych przewozów kolejowych na rynku transportu kolejowego; Otoczenie systemu kolejowych przewozów w regionie; Finansowanie regionalnych przewozów kolejowych w Polsce w roku 2010; Usamorządowienie: model przejściowy czy docelowy? Podsumowanie

3 Znaczenie regionalnych przewozów kolejowych na rynku transportu kolejowego
Wartość segmentu regionalnych przewozów pasażerskich w transporcie kolejowych w Europie szacowana była na ok. 21,7 mld EUR (2006), funkcjonuje na nim ponad 200 przedsiębiorstw zróżnicowanych pod względem: wielkości; struktury własnościowej; specjalizacji rynkowej. Największy segment rynku pasażerskich przewozów kolejowych w Polsce (ok. 80% podróży transportem kolejowym) i większości krajów UE;

4 JST a kolej: istotna zmiana otoczenia
Dysonans między krótkookresowym celem strategicznym równoważenia budżetu Państwa a aktywnością inwestycyjną JST zdeterminowaną dostępnością środków zewnętrznych; Propozycje dalszych ograniczeń po stronie finansów publicznych JST; Przyjęcie ustawy o transporcie publicznym, która skomplikowała kwestie pozyskiwania taboru, tym samym ograniczając konkurencję na rynku transportu pasażerskiego; Powyższa ustawa nie wprowadza realnych narzędzi umożliwiających integrację transportu kolejowego i komunikacji autobusowej w regionie.

5 Samorząd terytorialny w Polsce a transport kolejowy: w oczekiwaniu na podział PR
przygotowani w największym zakresie (mazowieckie, pomorskie); przygotowujący się intensywnie (śląskie, wielkopolskie, dolnośląskie); przygotowujący się do zabezpieczenia; czekający. Czy tworzenie spółek to najbardziej racjonalne wyjście?

6 JST i Skarb Państwa na kolejowym rynku przewozów pasażerskich
Wsparcie JST przez Fundusz Kolejowy; Wsparcie modernizacji linii kolejowych realizowanych przez PKP PLK w ramach RPO (środki na wkład własny); Dotacja dla PKP PLK S.A. Zamawiający usługę; Odbierający usługę; Płacący za usługę; Właściciel, współwłaściciel.

7 Czy tworzenie „własnego” przewoźnika kolejowego jest uzasadnione?
Bilans szans i zagrożeń związanych z procesem angażowania się JST w prowadzenie działalności przewozowej w pasażerskim transporcie kolejowym zależy od: struktury i wielkości rynku, siły ekonomicznej i politycznej regionu, uczestnictwie innych jednostek samorządu terytorialnego o dużym potencjale ekonomiczno-demograficznym; warunkami polityczno-ekonomicznymi na jakich tworzony bądź przejmowany jest podmiot realizujący działalność przewozową; stanu infrastruktury kolejowej na potencjalnym rynku. Źródło: M. Wołek: Komunalizacja: krok w kierunku konkurencyjnego systemu transportowego w regionie. „Transport i Komunikacja 2005 nr 3, s

8 Wydatki województw ogółem i wydatki województw na transport kolejowy
Źródło: oprac. własne na podst. danych JST

9 Struktura wydatków województw na transport kolejowy w roku 2010
Źródło: oprac. własne na podst. danych JST

10 Usamorządowienie: model przejściowy czy docelowy
Czy dominacja samorządu w strukturze właścicielskiej to etap przejściowy czy docelowy na rynku regionalnych przewozów kolejowych w Polsce? Czy dominacja samorządu w strukturze własnościowej przewoźników kolejowych jest gwarantem wyższej efektywności w okresie dłuższym niż 4 lata (cykl wyborczy)? Czy samorząd województwa jest sprawnym i konsekwentnym właścicielem zdolnym do zapewnienia właściwego nadzoru nad przedsiębiorstwem kolejowym? Czy tworzenie przewoźników przez samorządy to najbardziej efektywna forma działań w obecnej sytuacji?

11 Podsumowanie Wydatki województw na transport kolejowy w Polsce wyniosły w roku 2010 ponad 1,5 mld PLN; Stanowiło to ponad ¼ ogółu wydatków województw na transport; Wydatki na komunikację autobusową w regionach wyniosły w roku 2010 ok. 545 mln PLN; Trudno oczekiwać, że wydatki bieżące na transport kolejowy wzrosną w następnych latach; Dotychczasowe prawodawstwo (inspirowane unijnym, vide Dyrektywa 1370/2007) zmierza do ograniczania konkurencji w segmencie kolejowych przewozów pasażerskich; Niezbędna jest głęboka przebudowa sfery regulacji rynkowej, uwzględniająca w szerszym zakresie zagadnienia infrastruktury kolejowej;

12 Podsumowanie – c.d. Podział PR – w jakim celu?
Zagadnienia konieczne do uwzględnienia: Kształtowanie polityki taborowej; Zarządzanie i współfinansowanie rozwoju infrastruktury transportowej w regionie; Integracja organizacyjna, techniczna oraz taryfowo-biletowa; Polityka taryfowa oraz informacyjna; Kształtowanie rynku i dostępu do niego.

13 Katedra Rynku Transportowego
Dziękuję za uwagę dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański tel RegioRail Warszawa,


Pobierz ppt "dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański"

Podobne prezentacje


Reklamy Google