Prof. Mieczysław S. Ostojski, Przewodniczący Komitetu Helsińskiego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rola Krajowego Forum Wodnego
Advertisements

Gazociąg Północny - z perspektywy ochrony środowiska
1 Warszawa, 21 lutego 2008 r. Przegląd budżetu UE a kierunki reformy polityki spójności Podsekretarz Stanu w Augustyn Kubik Podsekretarz Stanu w Ministerstwie.
Perspektywy rozwoju spółdzielczości socjalnej w kontekście dotychczasowych doświadczeń związanych z wdrażaniem PO KL i PO FIO.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Reforma Wspólnej Polityki Rolnej (WPR)
Polityka spójności Unii Europejskiej - Cel Europejska Współpraca Terytorialna maja 2008 roku.
Polityka spójności Unii Europejskiej - Cel Europejska Współpraca Terytorialna maja 2008 roku.
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
Dofinansowanie projektów z zakresu edukacji ekologicznej ze środków krajowych NFOŚiGW Polkowice r.
Szczecin, 12 października 2006 KRAJOWA KONFERENCJA KONSULTACYJNA DOTYCZĄCA ZIELONEJ KSIĘGI W SPRAWIE PRZYSZŁEJ POLITYKI MORSKIEJ UE EUROPEJSKA WIZJA MÓRZ.
Seminarium w ramach projektuPolepszenie jakości powietrza w regionie przygranicznym Czechy-Polska, Katowice, 30 czerwca, 2010 Program seminarium: powitanie.
Polityka regionalna UE: ogólny zarys
1 Informacja z działań w okresie XII08 – VII09 Agata Wiśniewska Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Warszawa, 8 lipca 2009 r.
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Program Partnerstwa Transgranicznego założenia i rezultaty Supraśl,
Grażyna Henclewska Podsekretarz Stanu Ministerstwo Gospodarki Warszawa, 1 lutego 2013 r.
PRZYGOTOWANIA DO REACH W POLSCE PIOTR ZABADAŁA MINISTERSTWO GOSPODARKI
ODPOWIEDŹ NA POWIADOMIENIE O PLANOWANEJ INWESTYCJI W TRYBIE ART. 3 UST
dr Adriana Dembowska, Departament Planowania i Zasobów Wodnych
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Regionalna współpraca WY – Ekologia i Polityka
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
PAŃSTWOWY MONITORING ŚRODOWISKA
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
Priorytet 1 Zdrowie Biotechnologie, rozwój instrumentów i technologii na rzecz ludzkiego zdrowia Badania na rzecz ludzkiego zdrowia mające zastosowanie.
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
Pomorski Klaster ICT - sukces w praktyce
PROGNOZA ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO PROJEKTU STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO NA LATA
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Informacja na temat dokumentów programowych i pakietu legislacyjnego polityki rybołówstwa w Polsce oraz UE na lata
Ramowa Dyrektywa Wodna – skutki dla gospodarstw rybackich
Wpływ Regionalnego Komitetu Sterującego na proces wdrażania RSI ? Elżbieta Książek 25 marca 2010 Warsztaty Regionalnego Komitetu Sterującego ds. Regionalnej.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Europejskie Stowarzyszenie O Wolnym Handlu
Gospodarka morska jako sektor innowacyjny
Świat – UE - Polska prospekt 2050
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
Europejski Fundusz Morski i Rybacki
Poprawa jakości powietrza jednym z kluczowych ekologicznych wyzwań w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata Katowice,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Systemowe rozwiązania z zakresu innowacyjności
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
PAŃSTWA EUROPY PÓŁNOCNEJ
Szkolenie przygotowujące pracowników PIS do wprowadzenia programu edukacyjnego pt. Trzymaj Formę! listopada 2006 roku. Wprowadzenie programu edukacyjnego.
Stan zaawansowania prac nad opracowaniem planów gospodarowania wodami
Regionalny Program Operacyjny
Debata Zespół Szkół im. Ignacego Łukasiewicza w Cieszacinie Wielkim
Czym jest zdrowie?.
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Strategie „sektorowe” (na poziomie województwa) powinny zostać przekształcone w Regionalne Programy Operacyjne.
Kształt instrumentów strukturalnych po 2007r. Prezentacja: Aleksandra Malarz Zastępca Dyrektora Departamentu Integracji Europejskiej Ministerstwo Środowiska.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Cele, Priorytety, podstawowe informacje.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna „Warsztaty dla początkujących…
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Polityka zdrowotna i organizacja systemu ochrony zdrowia w województwie pomorskim Jerzy Karpiński.
Morze Bałtyckie.
Zasady ogólne ochrony środowiska w Polsce
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

HELCOM jako międzynarodowe narzędzie ochrony środowiska naturalnego Bałtyku Prof. Mieczysław S. Ostojski, Przewodniczący Komitetu Helsińskiego 28 maja 2007 r., Senat RP, Polska

Spis treści Prezentacja HELCOM Najważniejsze problemy w zakresie ochrony środowiska naturalnego Rzetelne naukowe doradztwo koniecznym warunkiem wdrożenia kompleksowego podejścia do ekosystemu Plan działań na rzecz Morza Bałtyckiego Wnioski

HELCOM Komitet Helsiński (HELCOM) Organ zarządzający wdrażaniem Konwencji w sprawie ochrony środowiska naturalnego regionu Morza Bałtyckiego Ciało, które odgrywa ważną rolę w międzynarodowej współpracy w kwestii ochrony środowiska naturalnego regionu Morza Bałtyckiego Podstawowe zadanie: ochrona środowiska morskiego Bałtyku przed wszelkimi źródłami zanieczyszczeń pochodzenia lądowego 10 Umawiających się stron (9 Państw Nadbałtyckich i Wspólnota Europejska) Międzynarodowa współpraca od 1974 r. (nowa Konwencja została podpisana w 1992 r.)

Jak to robimy? Wspólne inicjatywy Państw Nadbałtyckich i organizacji międzynarodowych (EU, IMO) Ujednolicone, a w razie potrzeby najsurowsze, wdrażanie międzynarodowych uregulowań w zakresie ochrony środowiska naturalnego Działania podejmowane w regionie Morza Bałtyckiego: Środki (Konwencja, Zalecenia, Deklaracje ministerstw) Wspólne inicjatywy i przedsięwzięcia

Morze Bałtyckie Główne problemy w zakresie ochrony środowiska naturalnego Eutrofizacja spowodowana nadmierną ilością odprowadzanych substancji odżywczych Substancje niebezpieczne Zagrożenia dla środowiska związane z coraz intensywniejszą działalnością człowieka na lądzie i morzu Spadek bioróżnorodności i liczby siedlisk

Eutrofizacja – dopływ substancji odżywczych Azot, odprowadzana ilość głowę mieszkańca Fosfor, odprowadzana ilość głowę mieszkańca 35.00 1.00 0.90 30.00 0.80 25.00 0.70 0.60 20.00 kg/ind kg/ind 0.50 15.00 0.40 0.30 10.00 0.20 5.00 0.10 0.00 0.00 Finlandia Łotwa SUMA Estonia Finlandia Łotwa Polska Rosja Polska Szwecja Średnia Niemcy Estonia Rosja Szwecja Niemcy Dania Dania Litwa Litwa Ilość azotu i fosforu odprowadzanego do Bałtyku na głowę mieszkańca, dane uśrednione za lata 1997-2003

Eutrofizacja Zmiany w środowisku naturalnym Azot x 2.4 Fosfor x 3.1 Ogółem N 20-50% Ogółem P 80-150% Produkcja biomasy x 2.5 Dopływ Stężenia Skutki

Spadek bioróżnorodnoci i liczby siedlisk Zmiany gęstości trawy morskiej i biomasy epifitów przy wzrastającej eutrofizacji ZdjęciaL Nanna Rask (Funen County) i Georg Martin (Uniwersytet w Tartu).

Stężenie substancji niebezpiecznych Maksymalny dopuszczalny poziom Na wschód od Bornholmu Morze Północne Na południe od Gotlandii Wsch. Zatoka Fińska Na południe od Bornholmu Wybrzeże Polski Wybrzeże Litwy Zach. Zatoka Fińska Archipelag Fiński Morze Botnickie Zatoka Botnicka Wybrzeże Meklemburgii Region Rugii Zawartość dioksyn w mięśniach dorsza w równych łowiskach (HELCOM 2004).

Działalność na morzu i związane z tym zagrożenia dla środowiska naturalnego HELCOM Rodzaje wypadków na Morzu Bałtyckim w 2006 r. Liczba i miejsca wypadków morskich w 2006 r. Rodzaj wypadku Kolizja Wejście na mieliznę Pożar Uszkodzenie maszyn Inne Łączna liczba wypadków: Dane:

Osiągnięcia HELCOM Uzgodnienie programów monitoringu w Państwach Nadbałtyckich Obniżenie dopływu substancji odżywczych i substancji niebezpiecznych (zwłaszcza z punktowych źródeł zanieczyszczeń) Dostępność zaawansowanych środków służących ograniczaniu wpływu żeglugi na środowisko naturalne Potwierdzona gotowość reagowania w przypadkach zanieczyszczeń powstałych na skutek katastrof Sieć Chronionych Obszarów Morza Bałtyckiego Poprawa stanu populacji : orła bielika kormorana dzikiego łososia bałtyckiego fok (w północnych rejonach Bałtyku)

Nadal istnieje wyraźna potrzeba podejmowania dalszych działań Długi okres oczekiwania na widoczne skutki oddziaływania zastosowanych środków na środowisko naturalne Ograniczone uprawnienia legislacyjne Umawiających się Stron i HELCOM w niektórych sektorach o najwyższym znaczeniu np. Rolnictwo (Wspólna Polityka Rolna EWG) Rybołówstwo (Wspólna Polityka Rybołówstwa EWG) „Niedoskonałe” wdrażanie środków uzgodnionych przez Umawiające się Strony

Polityka i działania regulujące działalność człowieka Wizja: Zdrowe środowisko naturalne Bałtyku o zróżnicowanym składzie biologicznym pozostającym w równowadze, co skutkuje dobrym stanem ekologicznym korzystnym dla szerokiego zakresu zrównoważonej gospodarczej i społecznej działalności człowieka. Zdrowe Morze Bałtyckie Polityka i działania regulujące działalność człowieka Zróżnicowane czynniki biologiczne pozostające w równowadze Dobry stan ekologiczny Szeroki zakres zrównoważonej działaności gospodarczej i społecznej

Od wizji do Planu działań na rzecz Morza Bałtyckiego Wyjątkowe szanse i przykład dla innych regionalnych programów ochrony mórz Wykorzystanie ugruntowanej współpracy regionalnej i szeroki udział zainteresowanych stron (na szczeblu rządów, przedstawicieli przemysłu, organizacji pozarządowych itp.) Oparcie w rzetelnej naukowej wiedzy o środowisku Skuteczne powiązanie z działaniami podejmowanymi na szczeblu krajowym i międzynarodowym : Plan uznawany przez EWG jako pilotażowy przykład regionalnej realizacji Europejskiej Strategii Morskiej, Wkład do Planów Zarządzania Dorzeczem (River Basin Management Plans) Jednolite ustawodawstwo w zakresie ochrony środowiska naturalnego na większości obszaru objętego planem działania Wysoka świadomość społeczna

Od Wizji do Planu działań na rzecz Morza Bałtyckiego Wyjątkowe szanse i przykład dla innych regionalnych programów ochrony mórz Wykorzystanie ugruntowanej współpracy regionalnej i szeroki udział zainteresowanych stron (na szczeblu rządów, przedstawicieli przemysłu, organizacji pozarządowych itp.) Oparcie w rzetelnej naukowej wiedzy o środowisku Skuteczne powiązanie z działaniami podejmowanymi na szczeblu krajowym i międzynarodowym : Plan uznawany przez EWG jako pilotażowy przykład regionalnej realizacji Europejskiej Strategii Morskiej, Wkład to Planów Zarządzania Dorzeczem (River Basin Management Plans) Jednolite ustawodawstwo w zakresie ochrony środowiska naturalnego na większości obszaru objętego planem działania Wysoka świadomość społeczna

BSAP - Eutrofizacja Przejrzystość wód wskaźniki i wstępne zamierzenia

BSAP - Eutrofizacja Przykładowy scenariusz Przejrzystość wód otwartego morza Wymagana łączna redukcja dla Bałtyku : 35 % P i 10% N Wpływ na wiązanie azotu i produkcję biomasy

BSAP – Eutrofizacja Odpowiedź wobec potrzeby ograniczeń Możliwość przyspieszenia wdrażania dotychczasowej legislacji EWG (np. UWWTD); Włączenie stwierdzonych potrzeb Bałtyku do Planów Zarządzania Dorzeczem (River Basin Management Plans) i programów krajowych; Wprowadzanie detergentów nie zawierających fosforu, Wkład w kontrolę skuteczności realizacji Wspólnej Polityki Rolnej EWG, Paleta środków do wyboru zależnie od potrzeb poszczególnych podregionów …

Terminarz 2003 przyjęcie ekosystemowego podejścia na szczeblu HELCOM 2005 decyzja o opracowaniu Planu działań na rzecz Morza Bałtyckiego 15.11.2007 przyjęcie Planu działań na rzecz Morza Bałtyckiego HELCOM zawierajacego cele, zamierzenia, działania (ministrowie ds. środowiska) 2009 przyjęcie Planów Zarządzania Dorzeczem ( River Basin Management Plans) 2016 opracowanie programów wprowadzenia środków służących osiągnięciu dobrego stanu środowiska morskiego (projekt Dyrektywy EWG w sprawie strategii działań na rzecz morza)

Wnioski Rola HELCOM dla Bałtyku Ważny uczestnik działań podejmowanych w regionie Morza Bałtyckiego Stała współpraca 9 państw i EWG od ponad 30 lat Potwierdzone osiągnięcia w rozwiązywaniu problemów środowiska naturalnego Centrum wiedzy - HELCOM regularnie prezentuje ukierunkowane, terminowe oceny rzetelne pod względem naukowym.

Wnioski Recepta na sukces Planu działań na rzecz Morza Bałtyckiego Wykorzystanie wspólnej wiedzy i priorytetów przy tworzeniu zasad polityki regionalnej, europejskiej i światowej Potrzeby środowiska naturalnego Bałtyku powinny zostać uwzględnione we wszystkich zasadach polityki i programach wdrażanych w regionie Morza Bałtyckiego Silne zaangażowanie Państw Nadbałtyckich w sprawie finalizacji i wdrożenia Planu działań na rzecz Morza Bałtyckiego HELCOM zaangażowanie polityczne zaangażowanie finansowe zapewnienie wystarczających zasobów kadrowych.

Dziękuję Państwu! W sprawie dalszych informacji, prosimy o kontakt z: Komitet Helsiński (HELCOM) Katajanokanlaituri 6 B FI-00160 Helsinki Finlandia www.helcom.fi