Tadeusz Rudnicki ILiM – GS1 Polska

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pozyskiwanie dotacji unijnych na systemy ERP
Advertisements

Central Europe Research to Innovation Models Doświadczenia ze współpracy międzynarodowej w ramach programu Interreg IV Central Europe Opracował: Hubert.
2 Wspólne posiedzenie Grupy ds. MŚP przy KK NSRO oraz Grupy ds. Przedsiębiorców Wyniki działalności Grupy ds. Przedsiębiorców Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Podsumowanie rocznych spotkań Instytucji Zarządzających z Komisję Europejską nt. realizacji PO w 2007 roku Komitet Koordynacyjny NSRO Warszawa, 17 grudnia.
2009 Portal Wspieramy E-biznes jako źródło informacji o działaniach 8.1 i 8.2 PO IG Agnieszka Krakowiak Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości Warszawa,
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu i samorządu
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
1 Przygotowania do EURO 2012 – zagadnienia horyzontalne Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego 28 maja 2007.
E-Faktura w EDI Poznań, grudzień 2011 r.
Elektroniczne zamówienia publiczne
Ministerstwo Gospodarki
Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa
Pierwsze spotkanie krajowego, wielostronnego forum ds. fakturowania elektronicznego Ministerstwo Gospodarki, 19 grudnia 2011 r.
Ministerstwo Gospodarki, 19 grudnia 2011 r.
elektronicznego fakturowania
Kliknij, aby edytować styl wzorca podtytułu Europejskie i Krajowe Forum Elektronicznego Fakturowania spotkanie inauguracyjne Tadeusz Rudnicki ILiM – GS1.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Ewaluacja w ramach ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGiP MARZEC 2005 Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
1 Unia Europejska a edukacja medialna Albert Woźniak Departament Polityki Europejskiej i Współpracy z Zagranicą
SYTUACJA NA RYNKU PRACY W POLSCE
Central Europe Research to Innovation Models Doświadczenia ze współpracy międzynarodowej w ramach programu Interreg IV Central Europe Opracował: Hubert.
EWALUACJA PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH W RAMACH PODDZIAŁANIA
1 Ankietowe badania innowacyjności Community Innovation Survey mgr Izabela Kijeńska Ośrodek Przetwarzania Informacji mgr Izabela Kijeńska Ośrodek Przetwarzania.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
REFORMA SIECI EURES WDRAŻANIE ROK 2014
Problemy organizacji usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną wdrażanych przez MSWiA   współpraca między systemami lokalnymi a platformą ePUAP.
1 Investing in the New Europe Rozwój eCommerce w sektorze finansowym z perspektywy inwestora kapitałowego Krzysztof Kulig Partner Innova Capital Warszawa.
Internet 2006: rozwój e-commerce
Mirosław BarszczWarszawa, 7 lipca 2005 r. Jerzy Martini Piotr Maksymiuk Marek Wojda Faktura elektroniczna Elektroniczna korespondencja z organami podatkowymi.
PLATFORMA EDI - COMARCH ECOD
Wsparcie w zakresie efektywnego zarządzania własnością intelektualną w przedsiębiorstwie Własność intelektualna jako narzędzie zwiększania innowacyjności.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
PRZEWODNIK WDRAŻANIA SPOŁECZNEJ ODPOWIEDZIALNOŚCI
PROGRAM ESPON - KALENDARZ Katarzyna Wojnar, Krajowy Punkt Kontaktowy ESPON EUROREG, Uniwersytet Warszawski.
Europejskie i Krajowe Forum Elektronicznego Fakturowania piąte spotkanie Forum Krajowego Tadeusz Rudnicki ILiM – GS1 Polska Ministerstwo Gospodarki
Tadeusz Rudnicki ILiM – GS1 Polska
IV posiedzenie Grupy roboczej ds. energetyki
Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji Stosowanie w praktyce art. 139 PT Materiał do dyskusji Warszawa, dnia 13 marca.
1. Założenia do przygotowania Strategii Inwestycyjnej Wydział Rozwoju Gospodarczego Wrocław, 2 czerwca 2009.
1 Ocena skutków regulacji wdrożenia dyrektywy 2006/123/WE Ministerstwo Gospodarki Departament Regulacji Gospodarczych Warszawa, 28 stycznia 2008 r.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Uproszczenie procedur związanych z podejmowaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej poprzez ich elektronizację i wdrożenie idei jednego okienka Projekt.
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
Portal Twoja Europa The Your Europe Portal. Twoja Europa – co to jest? Wielojęzyczny portal informacyjny dla obywateli i przedsiębiorców funkcjonujących.
Europejski Przegląd Szkół Technologie Informacyjno-Komunikacyjne w Edukacji. Edukacja informatyczna.
Usługi Enterprise Europe Network
mieszkańców pomorskiej wsi
Zespół Badawczy Centrum Badań i Edukacji Statystycznej w Jachrance
EWALUACJA GŁÓWNE ZADANIA DOTYCZACE SPRAWNEJ EWALUACJI.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
1 Ankietowe badania innowacyjności Community Innovation Survey mgr Izabela Kijeńska Ośrodek Przetwarzania Informacji mgr Izabela Kijeńska Ośrodek Przetwarzania.
Gdańsk, r. Departament Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJA DOT. DZIAŁAŃ EWALUACYJNYCH w ramach PO KL 2007 – 2013 w województwie pomorskim.
Maria Góreczna Innowacje w budownictwie Poznań, 22 stycznia 2008 r.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
OGÓLNOPOLSKI SYSTEM WSPARCIA DORADCZEGO DLA SEKTORA PUBLICZNEGO, MIESZKANIOWEGO ORAZ PRZEDSIĘBIORCÓW W ZAKRESIE EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ ORAZ OZE NA.
Cyfrowa Polka, cyfrowy Polak – portret niewyraźny Dr hab. Katarzyna Śledziewska Diagnoza kompetencji cyfrowych polskich małych i średnich przedsiębiorstw.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
Program rozwoju turystyki w województwie śląskim Mariusz Raczek Regionalne Centrum Analiz i Planowania Strategicznego Wydział Rozwoju.
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu, samorządu i biznesu Witold Drożdż Podsekretarz Stanu MSWiA Przewodniczący Międzyresortowego Zespołu.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Projekt InMoST Podsumowanie dotychczasowych działań oraz plany na kolejny rok Projekt InMoST Podsumowanie dotychczasowych działań oraz plany na kolejny.
Zalecenia Komisji Europejskiej w ramach rocznego przeglądu RPO dla Woj. Warmińsko-Mazurskiego Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zasady leżące u podstaw informatyzacji administracji publicznej
Zapis prezentacji:

Tadeusz Rudnicki ILiM – GS1 Polska Europejskie i Krajowe Forum Elektronicznego Fakturowania drugie spotkanie Forum Krajowego Ministerstwo Gospodarki 18.01.2012 Tadeusz Rudnicki ILiM – GS1 Polska

European Multi-Stakeholder Forum on e-Invoicing Forum powołane komunikatem KE - C(2010) 8467 final z 2 grudnia 2010, dotyczy problemów elektronicznego fakturowania w obrocie ponadgranicznym Wynika z realizacji „Europejskiej Agendy Cyfrowej”, elementu Strategii „Europa 2020” Cel KE: do 2020 r. e-fakturowanie główną metodą fakturowania w Europie

European Multi-Stakeholder Forum on e-Invoicing Problemy ponadgranicznego e-fakturowania obowiązujące ramy prawne, które regulują kwestie e-fakturowania w Europie, są nadal podzielone według granic krajowych wymienianie się e-fakturami jest w dalszym ciągu zbyt skomplikowane i kosztowne, zwłaszcza dla MŚP średni wskaźnik rozpowszechnienia e-fakturowania na rynku pozostaje w Europie na dość niskim poziomie i obecnie szacuje się go na około 5 % wszystkich faktur wymienianych co roku w relacjach biznesowych potencjał e-fakturowania pozostaje wciąż niewykorzystany Komunikat KE: „Czerpanie korzyści z fakturowania elektronicznego w Europie”

European Multi-Stakeholder Forum on e-Invoicing Korzyści ponadgranicznego e-fakturowania e-faktury zawierają wszystkie dane w formacie elektronicznym - korzyść w stosunku do faktur w formie papierowej. umożliwia w pełni zintegrowane przetwarzanie danych, skrócenie terminów płatności, zmniejszenie liczby błędów, ograniczenie kosztów drukowania i wysyłki daje możliwość automatyzacji procesu fakturowania, zwłaszcza jeśli faktura przesyłana jest w usystematyzowanym formacie: e-faktury mogą być automatycznie generowane i przekazywane bezpośrednio od finansowego łańcucha dostaw emitenta lub usługodawcy do systemów odbiorcy. Większość korzyści ekonomicznych nie wynika z oszczędności w zakresie kosztów druku i wysyłki, lecz z pełnej automatyzacji i integracji procesów - od zamówienia do płatności - pomiędzy partnerami handlowymi.

European Multi-Stakeholder Forum on e-Invoicing Zadania Europejskiego Wielostronnego Forum Elektronicznego Fakturowania 1) monitoring stopnia adaptacji e-faktur w krajach członkowskich oraz na poziomie UE wymiana doświadczeń i dobrych praktyk w e-fakturowaniu tworzenie i opiniowanie propozycji rozwiązań usuwających istniejące bariery trans-granicznej wymiany e-faktur udział w pracach nad migracją e-faktury do standardowego modelu danych

Forum Europejskiej e-Faktury w Polsce Zadania Grupy Aktywności 1 monitoring stopnia adaptacji e-faktur w krajach członkowskich oraz na poziomie UE zebranie i analiza danych (monitoring) do opracowania wskaźników rynku wyznaczonych przez KE – badania w grupie uczestników Forum krajowego elementy ilościowe elementy jakościowe opracowanie raportu z monitoringu wg zaleceń KE

Zadanie 1: Monitoring stopnia adaptacji e-faktur w Polsce Elementy ilościowe : obszary monitoringu: B2B, B2C, B2G obowiązkowość stosowania faktur papierowych równolegle do elektronicznych lub nie wykorzystanie e-faktur w formacie PDF lub w formatach ustrukturyzowanych (udział w fakturach ogółem) wykorzystanie (udział) e-faktur wśród małych i średnich przedsiębiorstw oraz w MNC (multi-narodowych) wykorzystujących usługi dostawców usług e-fakturowania lub bez nich, także za pomocą modelu 4 – kątnego w podziale na branże gospodarki

Zadanie 1: Monitoring stopnia adaptacji e-faktur w Polsce modele e-fakturowania

Zadanie 1: Monitoring stopnia adaptacji e-faktur w Polsce B2B B2G B2C Łączna ilość faktur rocznie (wg rejestru sprzedaży) Łączna ilość faktur ELEKTRONICZNYCH rocznie, w tym: w formacie ustrukturyzowanym (np. EANCOM, XML) w formacie PDF Wymiana e-faktur łącznie Za pośrednictwem operatora EDI Bez pośrednictwa operatora EDI Wymiana e-faktur z zagranicą łącznie Za pośrednictwem operatorów EDI - model 4-kątny

Odsetek przedsiębiorstw wymieniających e-faktury w Polsce w styczniu 2010 Wyszczególnienie a- liczba badanych przedsiębiorstw b- odsetek badanych przedsiębiorstw   Przedsiębiorstwa ogółem odbieranie faktur elektronicznych (e-faktur) wysyłanie faktur elektronicznych (e-faktur) Ogółem (bez działalności finansowej i ubezpieczeniowej)  a a 83 759 12 266 5 255  b b 100 14,6 6,3 małe (10-49 pracujących) 65 332 8 855 3 336 13,6 5,1 średnie (50-249 pracujących) a  15 404 2 748 1 337 b  17,8 8,7 duże (250 i więcej pracujących) 3 023 663 581 21,9 19,2 Źródło: Wykorzystanie technologii informacyjno-telekomunikacyjnych w przedsiębiorstwach, GUS 2010

Procent przedsiębiorstw wymieniających e-faktury w 2010 (zatrudnienie powyżej 10 osób)

Wymiana danych – formaty wymienianych komunikatów Źródło: Wykorzystanie technologii informacyjno-telekomunikacyjnych w przedsiębiorstwach, GUS 2010

Zadanie 1: Monitoring stopnia adaptacji e-faktur w Polsce Elementy jakościowe: Inicjatywy promujące dziedzinę e-fakturowania Status implementacji nowej Dyrektywy VAT (w zakresie e-faktur) Obowiązkowość stosowania e-faktur, w tym wybranych sektorach (np. w obszarze sektora publicznego) Identyfikacja najważniejszych środowisk i usługodawców w obszarze e-faktur

Forum Europejskiej e-Faktury w Polsce Aktywność 2 wymiana doświadczeń i dobrych praktyk w e-fakturowaniu „Działania mają doprowadzić do wymiany doświadczeń i dobrych praktyk, które ułatwią powstanie interoperacyjnych rozwiązań dotyczących e-fakturowania.” "Europejskie Forum powinno zidentyfikować sprawdzone praktyki, przyczyniające się do promowania e-fakturowania na poziomie krajowym. Ta analiza porównawcza powinna obejmować również warunki ich skutecznej replikacji w innych państwach członkowskich.”

Zadanie 2: wymiana doświadczeń i dobrych praktyk w e-fakturowaniu Dobre praktyki powinny doprowadzić do rozwiązań adaptowalnych w całej UE w odróżnieniu od lokalnych rozwiązań krajowych - .. sukces należy mierzyć stopniem, w jakim te rozwiązania będą zbieżne z celami Jednolitego Rynku. Dobre praktyki powinny doprowadzić do rozwiązań, które mogą być w pełni integrowane z systemami informatycznymi (finansowymi, ERP) sektora przedsiębiorstw, zarówno dużych jak i małych. Od tego będzie uzależniona ocena korzyści z e-fakturowania. Wstępne wyniki mogą być omawiane podczas drugiego spotkania EMSF (w marcu 2012 r.).

Zadanie 2: wymiana doświadczeń i dobrych praktyk w e-fakturowaniu Zadania Grupy Aktywności 2: identyfikacja najważniejszych podmiotów posiadających doświadczenia w zakresie e-faktur (np. operatorzy EDI, centra certyfikacji e-podpisu, firmy IT, władze publiczne, instytucje badawcze) – którzy mogą być włączeni w proces pozyskiwania danych, pozyskanie danych u tych podmiotów wstępny benchmarking działań i inicjatyw dotyczących sektora MSP w zakresie e-faktur oraz w sektorze publicznym analiza roli dostawców usług związanych z przesyłaniem e-faktur oraz banków identyfikacja stosowanych w kraju dobrych praktyk w obszarze e-faktury opracowanie raportu z analiz przeprowadzonych w pkt. 2 - 4.

Zadanie 2: wymiana doświadczeń i dobrych praktyk w e-fakturowaniu Wstępna analiza porównawcza za pomocą kwestionariusza i wywiadów z wybranymi podmiotami w celu ustalenia i klasyfikacji modeli, które zostały wdrożone lub są w trakcie wdrażania. (od października 2010 do stycznia 2012) Faza diagnostyczna (od stycznia do marca / kwietnia 2012 r.) – ustalenie modeli e-fakturowania, które mają lub będą ostatecznie wspierać adaptację e-faktur oraz określenie czynników sukcesu tych modeli w obecnym środowisku lub w innych środowiskach a także ich wkład do interoperacyjności Wyniki do raportu wstępnego EMSF w marcu / kwietniu 2012 roku Udoskonalenie analizy porównawczej (benchmarking), w tym wykorzystanie wyników prac Aktywności 1 oraz przygotowanie i uzgodnienie krótkiej listy wniosków i zaleceń. (od kwietnia do czerwca 2012 )

Zadanie 2: wymiana doświadczeń i dobrych praktyk w e-fakturowaniu Wybrane tematy kwestionariusza danych i wywiadów modele B2B, B2G, B2C realizowane w Polsce, w tym przez MŚP modele interoperacyjności i role dostawców usług modeli sektora bankowego: linki do płatności oraz finansowanie łańcucha dostaw rola formatu standardowego i danych ustrukturyzowanych, rola PDF czynniki sukcesu w odniesieniu do wymogów prawnych, w tym podpisu elektronicznego, EDI i innych środków wymagania dot. kwalifikacji w zakresie IT, w tym modeli: wolnego oprogramowania, modeli cloud computing oraz bez oprogramowania modele ekonomiczne: od modeli użycia bezpłatnego do opłat za transakcje i modeli opartych na subskrypcji koszty i korzyści

Zadanie 2: wymiana doświadczeń i dobrych praktyk w e-fakturowaniu Docelową grupą podmiotów ankietowanych i stroną wywiadów będą: członkowie EMSF i Narodowe Fora państw członkowskich wybrani komentatorzy i analitycy gospodarczy krajowe osoby kontaktowe CEN e-Invoicing Gateway inne podmioty odpowiednio.

Forum Europejskiej e-Faktury w Polsce Zadania Grupy Aktywności 3 tworzenie i opiniowanie propozycji rozwiązań usuwających istniejące bariery trans-granicznej wymiany e-faktur przegląd i transpozycja Dyrektywy VAT inne aspekty prawne (poza VAT) Zbieranie danych w poszczególnych krajach członkowskich w zakresie prac Aktywności 3 będzie dotyczyło problemów prawnych. Do końca 2011 formularz pytań nie został opublikowany przez tę grupę aktywności.

Forum Europejskiej e-Faktury w Polsce Zadania Grupy Aktywności 4 udział w pracach nad migracją e-faktury do standardowego modelu danych Analiza modelu ISO 20022 Financial Invoice, UN/CEFACT Cross- Industry Invoice (CII) v.2 Analiza dokumentów CEN Workshops: BII, eBES oraz eInvoicing 3 Ocena niezgodności oraz poszukiwanie synergii pomiędzy wynikami dotychczasowych działań standaryzacyjnych na poziomie europejskim Opracowanie propozycji rozwiązań zidentyfikowanych problemów Współpraca w opracowaniu modelu danych e-faktury jako rekomendacji dla KE

Zadanie 4: migracja e-faktury do standardowego modelu danych Rekomendowanym przez Komisję Europejską standardem odniesienia dla modelu danych e-faktury jest model UN/CEFACT CII w wersji 2. 12 grudnia 2011 w Brukseli CEN przedstawiło najnowsze wyniki warsztatów CEN Workshop i opublikowało kolejne dokumenty dotyczące e-fakturowania: Good Practice: e-Invoicing Compliance Guidelines Electronic invoice processes in Europe and enablement of SMEs to use them efficiently CEN e-Invoice Gateway — Increase awareness and promotion of E-Invoicing in Europe; Development of a community of practice in the field of E-Invoicing Code of Practice on Electronic Invoicing in the EU

Zadanie 4: migracja e-faktury do standardowego modelu danych Dokumenty te są obecnie przedmiotem analizy i publicznego przeglądu w terminie do 23 stycznia 2012. Zostały opublikowane pod adresem: http://www.cen.eu/cen/Sectors/Sectors/ISSS/Activity/Pages/eInvoicing_2.aspx oraz na stronach Ministerstwa Gospodarki (wraz z materiałami z pierwszego spotkania Forum krajowego z dn. 19.12.2011): http://www.mg.gov.pl/node/15154 (stan z 31.12.2011). Prosimy wnosić uwagi drogą mailową pod adres: ecommerce@mg.gov.pl

Dziękuję za uwagę. tadeusz.rudnicki@ilim.poznan.pl