Banki w systemie wdrażania funduszy strukturalnych w latach

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Lublin, 5 lipca 2006 r..
Advertisements

FUNDUSZE UE Warszawa, maj 2008.
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
MAPA WSPARCIA REGIONALNEGO
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
Polityka rozwoju obszarów wiejskich na lata /5
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Propozycja Komisji dotycząca nowych rozporządzeń
1 Szansa dla banków Konferencja Polskie regiony w Europie – szanse rozwoju Warszawa, 6 kwietnia 2006 r.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
1 Jacek Szlachta Jak najlepiej wykorzystać środki z Unii Europejskiej w latach – problemy strategiczne Warszawa 6 kwietnia 2006.
Jak najlepiej wykorzystać ? środki finansowe z Unii Europejskiej? 6 kwietnia 2006.
Tomasz Kierzkowski Szanse rozwoju przedsiębiorczości związane z funduszami pomocowymi po akcesji Warszawa, 8 grudnia 2003.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW )
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
System ewaluacji NPR i NSRO
Kryteria wyboru projektów pomocy technicznej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Departament Koordynacji Programów Infrastrukturalnych.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy Komitet Monitorujący ZPORR 5. posiedzenie POMOC TECHNICZNA Warszawa,
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Narodowa Strategia Spójności
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO WYDZIAŁ EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO 19 czerwca 2007 r.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Europejska polityka spójności w Polsce w latach 2007 – 2013
Monitoring i sprawozdawczość Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013 dla Województwa Dolnośląskiego na lata.
1 Fundusze strukturalne Unii Europejskiej w latach
FUNDUSZE UE Warszawa, 21 marca 2011 Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Studia.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO 12 stycznia 2014 r. Zespół ds. Programowania i Ewaluacji Departament Programu.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Fundusze unijne od podstaw Fundusze Strukturalne na lata 2007 – 2013
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Odnowiona Strategia Lizbońska jako podstawa założeń Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
STRATEGIA ROZWOJU KRAJU
[ Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi MUW w Krakowie ] Rola i doświadczenia Wojewody Małopolskiego w obecnym i przyszłym okresie programowania Stanisław.
Beata Rudzka Departament Instytucji Płatniczej Ministerstwo Finansów
„Wpływ środków europejskich na sytuację gospodarczą”
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Narodowy Plan Rozwoju – stan prac
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia – koncepcja.
1 Banki a wspieranie przedsiębiorczości Rola sektora bankowego w systemie absorpcji funduszy strukturalnych UE w latach Banki a wspieranie przedsiębiorczości.
Świlcza, r.. Ocena formalna wniosków Ocena merytoryczna wniosków Ocena strategiczna wniosków Wybór projektów do dofinansowania Urząd Marszałkowski.
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Stan przygotowań w zakresie wdrażania Narodowego Planu Rozwoju/ Podstaw Wsparcia Wspólnoty na lata Ministerstwo Gospodarki i Pracy Warszawa,
Regionalny Program Operacyjny
Informacja w sprawie wniosków o finansowanie lokalnych lotnisk w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Warszawa 26 maja 2006.
Wsparcie dla rozwoju technologii
(Narodowej Strategii Spójności)
System wdrażania funduszy europejskich w latach Rola partnerów społeczno-gospodarczych Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia Warszawa,
Kształt instrumentów strukturalnych po 2007r. Prezentacja: Aleksandra Malarz Zastępca Dyrektora Departamentu Integracji Europejskiej Ministerstwo Środowiska.
1. U SŁUGI D ORADZTWA W Z AKRESIE U SŁUG I D OTACJI I NWESTYCYJNYCH Narodowa Strategia Spójności (d. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia)
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 18 lutego 2016 r.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki 1 Płynność finansowa w PPLeader+
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Rola samorządu regionalnego w systemie sektora publicznego
Zapis prezentacji:

Banki w systemie wdrażania funduszy strukturalnych w latach 2007-2013 Grażyna Gęsicka Minister Rozwoju Regionalnego Warszawa, 15 lutego 2006 r.

Środki finansowe UE dla Polski 2007-2013 Fundusze Strukturalne i Fundusz Spójności – 59,5 mld € EFRR – 31,1 mld € Fundusz Spójności – 19,5 mld € EFS – 8,9 mld € Europejski Fundusz Rolny i ROW – 11,8 mld € Europejski Fundusz Rybacki – 0,6 mld €

Wstępny projekt przyjęty przez Radę Ministrów Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia 2007-2013 Wspierające wzrost gospodarczy i zatrudnienie Wstępny projekt przyjęty przez Radę Ministrów 14 lutego 2006 roku dokument strategiczny przygotowywany przez kraje członkowskie UE na podstawie Strategicznych Wytycznych Wspólnoty określający cele i priorytety krajowe oraz obszary, na które będą przeznaczane środki unijne w latach 2007-2013

Cel strategiczny Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013 Tworzenie warunków dla wzrostu konkurencyjności polskiej gospodarki, opartej na wiedzy i przedsiębiorczości, zapewniającej wzrost zatrudnienia oraz wzrost poziomu spójności społecznej, gospodarczej i przestrzennej Polski w ramach Unii Europejskiej i wewnątrz kraju.

Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013 Cele szczegółowe Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013 Tworzenie warunków dla utrzymania trwałego i wysokiego tempa wzrostu gospodarczego Wzrost zatrudnienia poprzez rozwój kapitału ludzkiego oraz społecznego Podniesienie konkurencyjności polskich przedsiębiorstw i rozwój sektora usług Budowa i modernizacja infrastruktury technicznej, Wzrost konkurencyjności polskich regionów i przeciwdziałanie ich marginalizacji społecznej, gospodarczej i przestrzennej, Rozwój obszarów wiejskich.

Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013 Warunki realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013 Odpowiednia, pro-wzrostowa i pro-zatrudnieniowa polityka gospodarcza, Kompleksowe podejście do wyznaczania celów i realizacji polityki społeczno-gospodarczej, Kontynuacja reform strukturalnych, zwłaszcza reformy finansów publicznych, Poprawa funkcjonowania administracji centralnej i terenowej, Poprawa funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości, Poprawa systemu stanowienia i implementacji prawa.

Alokacja środków w NSRO w %

Rozdział środków NSRO na programy operacyjne

Udział banków we wdrażaniu funduszy strukturalnych - doświadczenia Bank Gospodarstwa Krajowego Operator budżetowych środków na prefinansowanie, Obsługa Funduszu Poręczeń Unijnych, Kredyty z Funduszu Rozwoju Inwestycji Komunalnych Banki komercyjne Kredyty pomostowe Gwarancje bankowe dla firm (działanie 2.3 SPO WKP) – kredyty inwestycyjne Eksperci bankowi Udział w panelach ekspertów, komisjach oceny, komitetach monitorujących i sterujących Fundusze poręczeniowe, pożyczkowe i kapitału zalążkowego (działania 1.2 SPO WKP)

Płynność finansowa niektórych beneficjentów Podstawowe problemy Jednostki samorządowe: Poziom zadłużenia – 17,8 mld zł. (dane z II kw. 2005) Wzrasta liczba zadłużonych jednostek: 2004 – 93,2 % 2005 – 94,7 % Wskaźnik zadłużenia –17,6% (w odniesieniu do planowanych dochodów) Gminy – 15 % Powiaty – 10,4 % Miasta na prawach powiatu - 25 % Województwa – 7,8 % JST zagrożone przekroczeniem ustawowego progu 60%: 8 gmin przekroczyło próg ustawowy (0,3% ogółu JST) 1 gmina mieści się w przedziale 50-60%

Płynność finansowa niektórych beneficjentów Podstawowe problemy Przedsiębiorstwa – wczesne fazy rozwoju do 0,1mln zł - finansowanie ze środków własnych, w przedziale 0,1mln do 10 mln zł - bardzo niewielkie możliwości uzyskania kapitału Większe kwoty - venture capital (VC) / private equity (PE)

Płynność finansowa niektórych beneficjentów Podstawowe problemy Organizacje pozarządowe Bardzo mała płynność finansowa, Niska wiarygodność kredytowa. Charakter realizowanych projektów (projekty miękkie), nie sprzyja zainteresowaniu sektora bankowego

Nowy okres programowania a rola banków Możliwe scenariusze Banki – instytucje wdrażające niektóre działania – zwłaszcza dotyczące firm (możliwość refundacji kosztów związanych z taką funkcją z pomocy technicznej) Kredyty: Kredyty pomostowe, Inne instrumenty pożyczkowe, Gwarancje bankowe, Operatorzy grantów globalnych Fundusze poręczeniowe, pożyczkowe, kapitału zalążkowego itp.(banki jako inicjatorzy bądź udziałowcy)

Banki jako instytucje wdrażające Promocja, organizacja i przeprowadzenie naboru projektów w wybranych działaniach, Ocena formalna projektów w wybranych działaniach, Ocena merytoryczna (w tym techniczno – ekonomiczna) projektów w wybranych działaniach Podpisanie umów z beneficjentami projektów. Monitorowanie przebiegu i rezultatów realizacji projektów w wybranych działaniach. Weryfikacja wydatków przedkładanych w ramach wniosków płatniczych i kontrola projektów na miejscu (zgodnie z przepisami funduszy strukturalnych) Realizacja wypłat ze środków krajowych lub refundacji ze środków strukturalnych. Sporządzanie bieżących i okresowych sprawozdań dla instytucji zarządzającej programem. Windykacja środków niewłaściwie wydatkowanych w niektórych przypadkach

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Ul. Wspólna 2/4 www.mrr.gov.pl www.mrr.gov.pl/nsro