Rozwój szkolnictwa zawodowego w Warszawie a potrzeby rynku pracy- diagnoza i prognoza. Projekt jest realizowany przez Biuro Edukacji Urzędu Miasta Stołecznego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżet państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego.
Projekty realizowane w ZSP nr 2 w Siedlcach współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Myślenie innowacyjne w obszarze polityki społecznej a projekty finansowane ze środków Unii Europejskiej.
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Projekt zrealizowany przez: ASM Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o Kutno ul. Grunwaldzka 5 tel. 024/ fax. 024/ Instytut.
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
MINISTERSTWO EDUKACJI NARODOWEJ Departament Funduszy Strukturalnych Program Operacyjny Kapitał Ludzki Wsparcie dla edukacji z Europejskiego Funduszu.
1 Małopolskie Obserwatorium Rynku Pracy i Edukacji Warszawa, 15 lutego 2007 r.
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Możliwości finansowania sektora edukacji ze środków PO Kapitał Ludzki w woj. lubelskim Konrad Konefał
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Priorytet VIII REGIONALNE KADRY GOSPODARKI Priorytet IX ROZWÓJ WYKSZTAŁCENIA I KOMPETENCJI W REGIONACH.
-GASTRONOMICZNEJ NA DOLNYM ŚLĄSKU
Podniesienie kompetencji nauczycieli z obszarów wiejskich Dolnego Śląska w zakresie innowacyjnych metod nauczania w obszarze ICT i nauk matematyczno-przyrodniczych.
„Kompleksowe umiejętności – gwarantem przyszłości”
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
WYRÓWNYWAWNIE SZANS EDUKACYJNYCH. E-akademia przyszłości Projekt realizowany w naszej szkole przez 3 lata – od 1 września 2010r. do nadal, współfinansowany.
PROJEKT PN. „KONIEC JĘZYKA ZA PRZEWODNIKA” JEST WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
DORADCA ZAWODOWY? A kto to taki?
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH. W ZSP w Czarnkowie szczególną troską otoczona jest młodzież o specjalnych potrzebach edukacyjnych. W pracy z uczniem.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Województwa Pomorskiego 2020 a jakość edukacji w regionie
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH. W ZSP w Czarnkowie szczególną troską otoczona jest młodzież o specjalnych potrzebach edukacyjnych. W pracy z uczniem.
Rola szkoły ponadgimnazjalnej w procesie przygotowania ucznia do życia we współczesnym społeczeństwie Jerzy Fraś.
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, WIEDZA SPEŁNIA MARZENIA Projekt Unii Europejskiej.
Wsparcie systemu edukacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie lubuskim.
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Rola polityki rynku pracy w rozwijaniu kształcenia zawodowego.
Rok Szkolny 2014/2015 Rokiem Szkoły Zawodowców 1.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
Warszawski System Doradztwa Zawodowego jako forma wsparcia karier uczniów w obliczu współczesnej rzeczywistości Kraków, r.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Badanie potencjału województwa pomorskiego w zakresie zróżnicowania.
Kryteria wyboru projektów w ramach XI Osi Priorytetowej RPO WP Jakość edukacji i kompetencji w regionie Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie Wydział.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Konferencja nt. Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku a potrzeby rynku pracy Białystok, 17 czerwca 2010 r. Uczestnicy projektu:  Instytut Badań.
DZIAŁANIA KURATORIUM OŚWIATY W LUBLINIE W RAMACH SZKOŁY ZAWODOWCÓW NA RZECZ ROZWOJU SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO W WOJEWÓDZTWIE LUBELSKIM ROK SZKOLNY 2014 /
Doświadczenie i oczekiwania doradców zawodowych.
Ważne jest nie to, co możemy zrobić, lecz to, co zrobić musimy. (Ch. Dickens) Idea poradnictwa zawodowego - jednostka jest odpowiedzialna za swój los,
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Konferencja współfinansowan a ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Kompleksowy Program Rozwoju Szkolnictwa Zawodowego.
Doradcy zawodowi : mgr Agnieszka Pątek – Gołębiowska
Doradztwo zawodowe, co dalej w świetle reformy systemu oświaty?
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Powiat Ciechanowski „Doskonalenie szansą na rozwój”
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Przykłady dobrych praktyk
E-fektywne F-unkcjonalne S-zkoły
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Zapis prezentacji:

Rozwój szkolnictwa zawodowego w Warszawie a potrzeby rynku pracy- diagnoza i prognoza. Projekt jest realizowany przez Biuro Edukacji Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy w partnerstwie z Instytutem Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur w Warszawie

Projekt jest dofinansowany przez Europejski Fundusz Społeczny w ramach Programu Kapitał Ludzki Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach działanie 9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego

Cele ogólne projektu:. rozszerzenie i pogłębienie wiedzy instytucji związanych ze szkolnictwem zawodowym na temat zmian zachodzących na warszawskim rynku pracy,. pogłębienie wiedzy młodzieży wybierającej przyszły zawód na temat bieżącej sytuacji i przewidywanych zmian w zakresie wielkości i struktury miejsc pracy na warszawskim rynku pracy oraz oczekiwań pracodawców wobec przyszłych pracowników.

Dotychczas na terenie Warszawy nie był realizowany projekt, który tak szeroko ujmowałby zagadnienie tworzenia warunków rozwoju nowoczesnego szkolnictwa zawodowego przy udziale władz oświatowych, przedsiębiorców i samych szkół.

Planowana wartość dodana projektu jest zgodna z założeniami, projektowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, zmian w kształceniu zawodowym i ustawicznym. Zakłada przywrócenie szkolnictwu zawodowemu należnego mu znaczenia oraz uświadomienie młodzieży, ze wybór zawodowego kierunku kształcenia będzie dawał w przyszłości pewność pracy.

Wiedza ta ma służyć przystosowaniu planów rozwojowych szkolnictwa zawodowego do potrzeb pracodawców.

Cele szczegółowe projektu: - poznanie motywacji młodzieży w zakresie wyboru kierunku kształcenia, - diagnoza sytuacji na rynku pracy młodzieży kończącej szkoły zawodowe w Warszawie, - nakreślenie wariantowych scenariuszy rozwoju warszawskiego rynku pracy jako podstawy do planowania rozwoju szkolnictwa zawodowego w Warszawie, - stworzenie platformy współpracy pomiędzy instytucjami związanymi ze szkolnictwem zawodowym i instytucjami rynku pracy a przedsię- biorcami jako przyszłymi pracodawcami. Ma to być pomocne w kształceniu pracowników o określonym profilu i kompetencjach zawodowych.

Efekty realizacji projektu: uruchomienie portalu Warszawski Barometr Zawodowy, który jest źródłem aktualnych informacji o szkolnictwie zawodowym i rynku pracy w Warszawie, a także stworzenie narzędzi badawczych i upowszechnienie wyników badań.

Pozostałe rezultaty realizacji projektu: - poszerzenie informacji na temat dylematów dostosowania rozwoju szkolnictwa zawodowego do potrzeb rynku pracy w Warszawie, - wzbogacenie wiedzy o relacjach pomiędzy podażą a popytem na zawody, do których przygotowuje szkolnictwo zawodowe, - poznanie zawodów deficytowych i nadwyżkowych na terenie Warszawy, - poznanie potrzeb pracodawców, - wariantowa projekcja rozwoju rynku pracy do roku 2020 w zawodach, do których przygotowuje szkolnictwo zawodowe w Warszawie - stworzenie podstaw merytorycznych programów rozwojowych szkół zawodowych w Warszawie i dostosowywanie oferty edukacyjnej tych szkół do potrzeb pracodawców, - stworzenie podstaw merytorycznych do większej niż dotychczas skuteczności współpracy szkół zawodowych z przyszłymi pracodawcami.

Przewidywane rezultaty projektu przyczynią się do realizacji celów projektu, w tym szczególnie racjonalizacji decyzji podejmowanych przez warszawskie władze oświatowe oraz młodzież wybierającą ścieżkę edukacyjną.

Wybrane wyniki badań przeprowadzonych przez IBRKK wśród uczniów warszawskich szkół zawodowych. W ankiecie, którą wypełniali uczniowie pojawiły się następujące pytania: Pytanie 1 : Czy jest jakaś istotna przyczyna, dla której wybrałeś(łaś) szkołę, w której się obecnie uczysz? Pytanie 2 : Czy korzystałeś(łaś) z porad innych osób wybierając naukę zawodu? Pytanie 3 : Jeśli tak, to kto doradzał Ci w wyborze nauki danego zawodu ?

Wykres 1. Przyczyny wyboru szkoły przez uczniów, w %

Wykres 2 :Kto doradzał uczniom w wyborze nauki danego zawodu, w % wypowiedzi

Podsumowanie wybranych wyników badania : Przy wyborze szkoły uczniowie kierowali się przede wszystkim dwoma czynnikami : - atrakcyjnością zawodu - szansą znalezienia pracy w tym zawodzie, co świadczy o przemyślanych i świadomych decyzjach. Prawie 23% badanych przyznaje się do wyboru przypadkowego Przeszło 14% stwierdza, że był on wymuszony przez fakt nie dostania się do szkoły, do której uczeń chciał się dostać.

Wymieniając osoby, które doradzały w wyborze szkół i zawodów, respondenci wskazywali głównie na rodziców oraz członków grup rówieśniczych. Warto zwrócić uwagę na niewielką rolę doradców zawodowych i nauczycieli w procesie wspomagania uczniów gimnazjów w dokonywanych przez nich wyborach ścieżki kształcenia. Powyższe wnioski wynikające z przeprowadzonego badania potwierdzają słuszność założonych w projekcie celów. Przewidywane rezultaty projektu wiążą się z planowanymi przez Ministerstwo Edukacji Narodowej kierunkami zmian w edukacji i będą służyły poprawie warunków, w jakich funkcjonuje oświata. Potrzebna jest intensywna promocja rozwoju doradztwa zawodowego w gimnazjach aby uczynić szkołę zawodową szkołą pozytywnego wyboru, a co za tym idzie zmniejszyć bezrobocie wśród absolwentów. * * Co warto wiedzieć o kierunkach zmian w edukacji, aby skutecznie realizować projekty z Europejskiego Funduszu Społecznego? – Przewodnik MEN, Warszawa 2010 r.

Dziękuję Państwu za uwagę. Teresa Prochowska - Kierownik obserwatorium w projekcie :"Rozwój szkolnictwa zawodowego a potrzeby rynku pracy - diagnoza i prognoza" Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawa