Rozwój szkolnictwa zawodowego w Warszawie a potrzeby rynku pracy- diagnoza i prognoza. Projekt jest realizowany przez Biuro Edukacji Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy w partnerstwie z Instytutem Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur w Warszawie
Projekt jest dofinansowany przez Europejski Fundusz Społeczny w ramach Programu Kapitał Ludzki Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach działanie 9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego
Cele ogólne projektu:. rozszerzenie i pogłębienie wiedzy instytucji związanych ze szkolnictwem zawodowym na temat zmian zachodzących na warszawskim rynku pracy,. pogłębienie wiedzy młodzieży wybierającej przyszły zawód na temat bieżącej sytuacji i przewidywanych zmian w zakresie wielkości i struktury miejsc pracy na warszawskim rynku pracy oraz oczekiwań pracodawców wobec przyszłych pracowników.
Dotychczas na terenie Warszawy nie był realizowany projekt, który tak szeroko ujmowałby zagadnienie tworzenia warunków rozwoju nowoczesnego szkolnictwa zawodowego przy udziale władz oświatowych, przedsiębiorców i samych szkół.
Planowana wartość dodana projektu jest zgodna z założeniami, projektowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, zmian w kształceniu zawodowym i ustawicznym. Zakłada przywrócenie szkolnictwu zawodowemu należnego mu znaczenia oraz uświadomienie młodzieży, ze wybór zawodowego kierunku kształcenia będzie dawał w przyszłości pewność pracy.
Wiedza ta ma służyć przystosowaniu planów rozwojowych szkolnictwa zawodowego do potrzeb pracodawców.
Cele szczegółowe projektu: - poznanie motywacji młodzieży w zakresie wyboru kierunku kształcenia, - diagnoza sytuacji na rynku pracy młodzieży kończącej szkoły zawodowe w Warszawie, - nakreślenie wariantowych scenariuszy rozwoju warszawskiego rynku pracy jako podstawy do planowania rozwoju szkolnictwa zawodowego w Warszawie, - stworzenie platformy współpracy pomiędzy instytucjami związanymi ze szkolnictwem zawodowym i instytucjami rynku pracy a przedsię- biorcami jako przyszłymi pracodawcami. Ma to być pomocne w kształceniu pracowników o określonym profilu i kompetencjach zawodowych.
Efekty realizacji projektu: uruchomienie portalu Warszawski Barometr Zawodowy, który jest źródłem aktualnych informacji o szkolnictwie zawodowym i rynku pracy w Warszawie, a także stworzenie narzędzi badawczych i upowszechnienie wyników badań.
Pozostałe rezultaty realizacji projektu: - poszerzenie informacji na temat dylematów dostosowania rozwoju szkolnictwa zawodowego do potrzeb rynku pracy w Warszawie, - wzbogacenie wiedzy o relacjach pomiędzy podażą a popytem na zawody, do których przygotowuje szkolnictwo zawodowe, - poznanie zawodów deficytowych i nadwyżkowych na terenie Warszawy, - poznanie potrzeb pracodawców, - wariantowa projekcja rozwoju rynku pracy do roku 2020 w zawodach, do których przygotowuje szkolnictwo zawodowe w Warszawie - stworzenie podstaw merytorycznych programów rozwojowych szkół zawodowych w Warszawie i dostosowywanie oferty edukacyjnej tych szkół do potrzeb pracodawców, - stworzenie podstaw merytorycznych do większej niż dotychczas skuteczności współpracy szkół zawodowych z przyszłymi pracodawcami.
Przewidywane rezultaty projektu przyczynią się do realizacji celów projektu, w tym szczególnie racjonalizacji decyzji podejmowanych przez warszawskie władze oświatowe oraz młodzież wybierającą ścieżkę edukacyjną.
Wybrane wyniki badań przeprowadzonych przez IBRKK wśród uczniów warszawskich szkół zawodowych. W ankiecie, którą wypełniali uczniowie pojawiły się następujące pytania: Pytanie 1 : Czy jest jakaś istotna przyczyna, dla której wybrałeś(łaś) szkołę, w której się obecnie uczysz? Pytanie 2 : Czy korzystałeś(łaś) z porad innych osób wybierając naukę zawodu? Pytanie 3 : Jeśli tak, to kto doradzał Ci w wyborze nauki danego zawodu ?
Wykres 1. Przyczyny wyboru szkoły przez uczniów, w %
Wykres 2 :Kto doradzał uczniom w wyborze nauki danego zawodu, w % wypowiedzi
Podsumowanie wybranych wyników badania : Przy wyborze szkoły uczniowie kierowali się przede wszystkim dwoma czynnikami : - atrakcyjnością zawodu - szansą znalezienia pracy w tym zawodzie, co świadczy o przemyślanych i świadomych decyzjach. Prawie 23% badanych przyznaje się do wyboru przypadkowego Przeszło 14% stwierdza, że był on wymuszony przez fakt nie dostania się do szkoły, do której uczeń chciał się dostać.
Wymieniając osoby, które doradzały w wyborze szkół i zawodów, respondenci wskazywali głównie na rodziców oraz członków grup rówieśniczych. Warto zwrócić uwagę na niewielką rolę doradców zawodowych i nauczycieli w procesie wspomagania uczniów gimnazjów w dokonywanych przez nich wyborach ścieżki kształcenia. Powyższe wnioski wynikające z przeprowadzonego badania potwierdzają słuszność założonych w projekcie celów. Przewidywane rezultaty projektu wiążą się z planowanymi przez Ministerstwo Edukacji Narodowej kierunkami zmian w edukacji i będą służyły poprawie warunków, w jakich funkcjonuje oświata. Potrzebna jest intensywna promocja rozwoju doradztwa zawodowego w gimnazjach aby uczynić szkołę zawodową szkołą pozytywnego wyboru, a co za tym idzie zmniejszyć bezrobocie wśród absolwentów. * * Co warto wiedzieć o kierunkach zmian w edukacji, aby skutecznie realizować projekty z Europejskiego Funduszu Społecznego? – Przewodnik MEN, Warszawa 2010 r.
Dziękuję Państwu za uwagę. Teresa Prochowska - Kierownik obserwatorium w projekcie :"Rozwój szkolnictwa zawodowego a potrzeby rynku pracy - diagnoza i prognoza" Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawa