Międzynarodowa Konferencja Związku Miast: Bogatynia – Hradek – Zittau MECHATRONIKA - KSZTAŁCENIE. Euroregionalna Izba Przemysłowo – Handlowa w Jeleniej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiany w systemie kształcenia zawodowego od 1 września 2012
Advertisements

NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Ocena stanu i projekty zmian w zakresie egzaminów zawodowych
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
ZASADY OGÓLNE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ROKU SZKOLNYM 2009/2010 ZSM - NYSA 2009.
Kierunki zmian w kształcemiu zawodowym.
OGÓLNE INFORMACJE O EGZAMINIE POTWIERDZAJĄCYM KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Międzynarodowa Konferencja Związku Miast: Bogatynia- Hradek-Zittau Mechatronika-Kształcenie Zittau 17 kwietnia 2008 r. Związek Miast Bogatynia- Hradek-Zittau.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
1 ZASADY OGÓLNE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ROKU SZKOLNYM 2010/2011 ZSM - NYSA 2010.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Egzamin maturalny od 2005 roku.1 Egzamin maturalny od 2005 roku! Opracował Grzegorz Sitko IV LO im. Adama Mickiewicza w Warszawie.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Egzaminy zawodowe w roku szkolnym 2013/2014
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE 2014
Kształcenie zawodowe a kadra pedagogiczna
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE SESJA LETNIA 2013 Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Strzelcach Opolskich.
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
DEBATA Edukacja a rynek pracy w Powiecie Gostyńskim 11 grudnia 2007r.
Technik leśnik po zmianach w oświacie
Egzamin maturalny w 2007 roku.1 Egzamin maturalny w 2007 roku Aktualizacja: Halina Sitko Centralna Komisja Egzaminacyjna, wrzesień 2006 r.
Struktura egzaminu zawodowego
EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA 1 EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
ZMIANY W SYSTEMIE EGZAMINÓW ZAWODOWYCH
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
KALENDARIUM ZMIAN szkoły dla młodzieży: liceum profilowane, uzupełniające liceum ogólnokształcące, technikum uzupełniające; szkoły dla dorosłych: liceum.
Egzamin potwierdzaj ą cy kwalifikacje zawodowe. STRUKTURA EGZAMINU Etap pisemny Część I – zakres wiadomości i umiejętności właściwych dla kwalifikacji.
Osiągnięcie przez szkoły i placówki warunków do pełnej realizacji kształcenia ogólnotechnicznego, zawodowego i wychowania komunikacyjnego. Cele szczegółowe:
EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA 1 EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA.
Przedsiębiorcy a szkolnictwo zawodowe
MATURA 2011 Informacja dla zdających i ich rodziców Opracował: Jerzy Kowalski Zespół Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Kamiennej Górze.
ZZDZ jest pozarządową organizacją oświatową skupiającą aż 24 Zakłady Doskonalenia Zawodowego.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe
CENTRALNA KOMISJA EGZAMINACYJNA
Modernizacja egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe –
1 Modernizacja egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe – egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie od roku szkolnego 2012/2013.
Zmiany ustawy o systemie oświaty
OPRACOWANIE NA PODSTAWIE MATERIAŁÓW CKE mgr Małgorzata Smul.
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
Kurs kwalifikacyjny w ZSEiO Olesno. Kwalifikacyjny kurs zawodowy to pozaszkolna forma kształcenia ustawicznego, której program nauczania uwzględnia podstawę
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE
1 Egzamin maturalny i zawodowy w 2015 roku podstawowe informacje Egzamin maturalny i potwierdzający kwalifikacje zawodowe – technik informatyk w 2015 roku.
 Od 1 września 2012 r. weszły w życie przepisy wprowadzające zmiany w szkolnictwie zawodowym.
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
Zmiany w kształceniu zawodowym Wykonała: Ewelina Maciejewska – doradca zawodowy Gimnazjum nr 4 w Pile.
Formalno-prawne aspekty dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy Zielona Góra,18 kwietnia 2013 r.
1 Prezentujemy zadania, obowiązki i zamierzenia Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łodzi Część I Prezentacja przygotowana z okazji uroczystego otwarcia.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE. Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe jest egzaminem zewnętrznym co oznacza, że: jest przeprowadzony.
Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe Egzamin zawodowy składa się z dwóch etapów: - etapu pisemnego - etapu praktycznego.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE w nowej formie 1 Opracował Tadeusz Gierszewski Opracował Wąbrzeźno 2014.
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE A RYNEK PRACY W WOJEWÓDZTWIE LUBELSKIM Wydział Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Lublin, grudzień 2007 Kuratorium Oświaty w Lublinie.
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
WEZ 1 Egzamin zawodowy dla absolwentów techników i szkół policealnych październik 2006 r.
Spotkanie dyrektorów szkół zawodowych
Reforma szkolnictwa zawodowego (szkoły dla młodzieży)
Zapis prezentacji:

Międzynarodowa Konferencja Związku Miast: Bogatynia – Hradek – Zittau MECHATRONIKA - KSZTAŁCENIE. Euroregionalna Izba Przemysłowo – Handlowa w Jeleniej Górze Tadeusz Popowicz – Dyrektor EIP-H ds. Kształcenia Zawodowego Zittau, 17 kwietnia 2008 r.

Opracowanie: Tadeusz Popowicz System kształcenia zawodowego i system potwierdzania kwalifikacji zawodowych w Polsce Tadeusz Popowicz – Dyrektor EIP-H ds. Kształcenia Zawodowego Dydaktyczne dokumenty programowe oraz dokumenty na zakończenie zawodowej edukacji na przykładzie zawodu technik mechatronik Wanda Kozyra – Dyrektor Zespołu Szkół Technicznych Mechanik w Jeleniej Górze

Opracowanie: Tadeusz Popowicz Międzynarodowa Konferencja Związku Miast: Bogatynia – Hradek – Zittau MECHATRONIKA - KSZTAŁCENIE. TYPY SZKÓŁ w Polsce: Szkoła podstawowa – 6-letnia (7-12); S Gimnazjum – 3-letnie (13-15); E Szkoły ponadgimnazjalne: Liceum ogólnokształcące – 3-letnie (16-18); M Liceum profilowane – 3-letnie (16-18); M Zasadnicza szkoła zawodowa – 2-i 3-letnie (16-18); EZ Technikum – 4-letnie (16-19); M, EZ Technikum uzupełniające – 3-letnie (17-20); M, EZ Szkoła policealna – 0,5-2,5-letnie (18-20); EZ Szkoły wyższe

Opracowanie: Tadeusz Popowicz KSZTAŁCENIE ZAWODOWE A RYNEK PRACY W PROCEDURACH DYDAKTYKI I OCENIANIA Klasyfikacja zawodów (tu – charakterystyka absolwenta) Podstawa programowa kształcenia w zawodzie Programy nauczania Wewnątrzszkolny system oceniania (> wymagania edukacyjne) Ocenyszkolne Standard wymagań egzaminacyjnych Arkusze egzaminacyjne (> wymagania egzaminacyjne) Certyfikat potwierdzający kwalifikacje zawodowe

Opracowanie: Tadeusz Popowicz Cele oceniania zewnętrznego: Diagnozowanie osiągnięć i braków edukacyjnych uczniów. Ocena jakości oddziaływań edukacyjnych szkoły. Zapewnienie porównywalności zaświadczeń, świadectw i dyplomów bez względu na miejsce ich wystawienia.

Opracowanie: Tadeusz Popowicz ZEWNĘTRZNY EGZAMIN ZAWODOWY Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe jest formą oceny poziomu opanowania wiadomości i umiejętności z zakresu danego zawodu, ustalonych w standardach wymagań, będących podstawą przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe. Egzamin przeprowadza się w dwóch etapach: pisemnym i praktycznym.

Opracowanie: Tadeusz Popowicz Atrybuty egzaminów zewnętrznych: I. Zadania z zewnątrz, wynikające ze standardu wymagań egzaminacyjnych, obowiązującego na całym obszarze egzaminowania. I. Zewnętrzni egzaminatorzy, wpisani do ewidencji egzaminatorów OKE. Zewnętrzni obserwatorzy, upoważnieni przez OKE. I. Egzaminy (w części praktycznej) przeprowadzane poza szkołą macierzystą absolwentów.

Opracowanie: Tadeusz Popowicz TRYB ZEWNĘTRZNEGO EGZAMINU ZAWODOWEGO, etap pisemny (dla zsz, t, tu, sp) 1. Etap pisemny przeprowadzany jest w formie testu i składa się z dwóch części, podczas których zdający rozwiązuje: z dwóch części, podczas których zdający rozwiązuje: a) w części pierwszej - zadania egzaminacyjne (50) sprawdzające a) w części pierwszej - zadania egzaminacyjne (50) sprawdzające wiadomości i umiejętności właściwe dla kwalifikacji w danym wiadomości i umiejętności właściwe dla kwalifikacji w danym zawodzie zawodzie b) w części drugiej – zadania egzaminacyjne (20) sprawdzające b) w części drugiej – zadania egzaminacyjne (20) sprawdzające wiadomości i umiejętności związane z działalnością wiadomości i umiejętności związane z działalnością gospodarczą i zatrudnieniem gospodarczą i zatrudnieniem 2. Sprawdza wiedzę i umiejętności, będące obszarami standardu wymagań egzaminacyjnych: wymagań egzaminacyjnych: a) czytanie ze zrozumieniem, a) czytanie ze zrozumieniem, b) przetwarzanie danych liczbowych i operacyjnych, b) przetwarzanie danych liczbowych i operacyjnych, c) bezpieczne wykonywanie zadań zawodowych. c) bezpieczne wykonywanie zadań zawodowych. 3. Etap pisemny egzaminu zawodowego trwa 120 minut. 3. Etap pisemny egzaminu zawodowego trwa 120 minut.

Opracowanie: Tadeusz Popowicz TRYB ZEWNĘTRZNEGO EGZAMINU ZAWODOWEGO, etap praktyczny (dla t, tu, sp) 3. Etap praktyczny egzaminu, dla absolwentów techników, techników uzupełniających i szkół policealnych, prowadzących kształcenie w zawodach innych niż w zasadniczych szkołach zawodowych, polega na rozwiązaniu zadania egzaminacyjnego, sprawdzającego praktyczne umiejętności z zakresu kwalifikacji w danym zawodzie, zawartego w arkuszu egzaminacyjnym i – w zależności od zawodu, którego dotyczy egzamin – obejmuje: 1) Opracowanie projektu realizacji określonej pracy lub prac albo 2) Opracowanie projektu realizacji określonej pracy lub prac i wykonanie jej (ich) na stanowisku egzaminacyjnym wyposażonym zgodnie ze standardami wymagań będącymi podstawą przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w danym zawodzie, zwanych dalej pracą egzaminacyjną Etap praktyczny egzaminu zawodowego trwa nie krócej niż 180 minut i nie dłużej niż 240 minut. Czas trwania egzaminu w danym zawodzie określa informator dla danego zawodu.

Opracowanie: Tadeusz Popowicz Wdrażanie systemu zewnętrznych egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe w Polsce : 2004 r. – 2-letnie zasadnicze szkoły zawodowe 2005 r. – 3-letnie zasadnicze szkoły zawodowe 2006 r. – 4-letnie technika 2007 r. – 3-letnie technika uzupełniające 2006 – 2008 r. – 0,5-2,5 – letnie szkoły policealne

Opracowanie: Tadeusz Popowicz DANE (wybrane) DOTYCZĄCE EGZAMINU, przeprowadzonego w okresie sesji letniej 2006 r. na terenie OKE - Wrocław:

Opracowanie: Tadeusz Popowicz Technika i szkoły policealne (wybrane zawody, w których przeprowadzono egzamin (na terenie działania OKE we Wrocławiu - 43 ) Liczba zdających – w sumie 7945 absolwentów. Technika i szkoły policealne (wybrane zawody, w których przeprowadzono egzamin (na terenie działania OKE we Wrocławiu - 43 ) Liczba zdających – w sumie 7945 absolwentów. L.p. Zawód L.zdających Zdało [%] 1. Technik ekonomista ,0 2. Technik mechanik ,0 3. Technik elektronik ,0 4. Technik handlowiec ,2 5. Technik żywienia i gosp. domowego ,6 6. Technik hotelarstwa ,8 7. Technik budownictwa ,0 8. Technik organizacji usług gastronom ,8 9. Technik elektryk ,5 10. Opiekunka środowiskowa ,0 11. Technik agrobiznesu ,0

Opracowanie: Tadeusz Popowicz Wyniki egzaminów zewnętrznych na terenie OKE – Wrocław, w sesji letniej 2006 r. : Wyniki egzaminów zewnętrznych na terenie OKE – Wrocław, w sesji letniej 2006 r. : ZDAŁO (%): zsz – 63,2 (Pl 63,5) (63,0 w 2005 r.) tech i sp – 59,9 (Pl 61,2) Razem: 61,1 (Pl 62,3) (63,0 w 2005 r.) (59,6 w 2004 r.) Odbywający praktyki w zakładach pracy – 66,1 82,4 etap pisemny, 87,0 etap praktyczny

Opracowanie: Tadeusz Popowicz LICZBA OŚRODKÓW EGZAMINACYJNYCYH (etap praktyczny – dla absolwentów zsz) ZORGANIZOWANYCH W POSZCZEGÓLNYCH PLACÓWKACH NA OBSZARZE OKE WE WROCŁAWIU w 2006 r. (2005 r.) LICZBA OŚRODKÓW EGZAMINACYJNYCYH (etap praktyczny – dla absolwentów zsz) ZORGANIZOWANYCH W POSZCZEGÓLNYCH PLACÓWKACH NA OBSZARZE OKE WE WROCŁAWIU w 2006 r. (2005 r.) SZKOŁY CKU i CKP OSiW OHP PRACODAWCY Łączna liczba O.E. – 65 (63) ZSZ ZSZ 50 (50) 12 (11) 2 (1) 1 (1)

Opracowanie: Tadeusz Popowicz WNIOSKI: Utrzymuje się istotna rozbieżność między: Wymaganiami rynku pracy, a poziomem kwalifikacji absolwentów szkół zawodowych. Wymaganiami programowymi kształcenia zawodowego, a możliwościami ich realizacji.

Opracowanie: Tadeusz PopowiczPRZYCZYNY: Brak wystarczającej szkolnej bazy do kształcenia zawodowego, w tym głównie do realizacji programów praktycznej nauki zawodu (sytuacja gospodarstw pomocniczych, warsztatów szkolnych,...). Poziom realizacji praktyk uczniowskich, organizowanych i prowadzonych u pracodawców (reguły gospodarki rynkowej, sytuacja finansowa firm, zmienność koniunktury produkcji i usług, poziom refundacji kosztów p.n.z., poziom nadzoru nad realizacją programów praktyk,...). Właściwość samego egzaminu (sytuacja egzaminacyjna, cechy arkuszy egzaminacyjnych, …)

Opracowanie: Tadeusz Popowicz Międzynarodowa Konferencja Związku Miast: Bogatynia – Hradek – Zittau MECHATRONIKA - KSZTAŁCENIE. Dziękuję za uwagę Tadeusz Popowicz Zittau, 17 kwietnia 2008 r.

Opracowanie: Tadeusz Popowicz Międzynarodowa Konferencja Związku Miast: Bogatynia – Hradek – Zittau MECHATRONIKA - KSZTAŁCENIE. Budowanie transgranicznej sieci kooperacyjnej w zakresie ujednolicania (porównywalności) kwalifikacji absolwentów czeskich, niemieckich i polskich szkół zawodowych. Przedstawienie propozycji rozwiązań systemowych. Tadeusz Popowicz – Dyrektor EIP-H ds. Kształcenia Zawodowego Zittau, 17 kwietnia 2008 r.

Opracowanie: Tadeusz Popowicz Jeleniogórskie FORUM ZAWODOWE SZKOŁA – PRACA na rzecz trafności i jakości kształcenia zawodowego CEL: - integracja szkolnictwa zawodowego z podmiotami rynku pracy, na rzecz rozwiązywania wspólnych problemów poprzez poprzez - zwiększenie poziomu współpracy szkół zawodowych, pracodawców i instytucji obsługujących rynek pracy

Opracowanie: Tadeusz Popowicz Jeleniogórskie FORUM ZAWODOWE SZKOŁA – PRACA UCZESTNICY: Kadra kierownicza i nauczyciele szkół zawodowych Pracodawcy Organizacje pracodawców Organy prowadzące szkół i placówek oświatowych Nadzór pedagogiczny Ośrodki doradztwa i doskonalenia nauczycieli Publiczne służby zatrudnienia Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Centrum Edukacji i Pracy Młodzieży OHP Reprezentanci właściwych komisji samorządowych Organizacje pozarządowe Partnerzy zagraniczni

Opracowanie: Tadeusz Popowicz FORUM ZAWODOWE SZKOŁA – PRACA FORUM ZAWODOWE SZKOŁA – PRACA KIERUNKI PRACY (m.in.): KIERUNKI PRACY (m.in.): Udział w tworzeniu transgranicznej sieci kooperacyjnej na rzecz jakości kształcenia zawodowego i porównywalności kwalifikacji zawodowych na obszarze Trójkąta Udział w tworzeniu transgranicznej sieci kooperacyjnej na rzecz jakości kształcenia zawodowego i porównywalności kwalifikacji zawodowych na obszarze Trójkąta

Opracowanie: Tadeusz Popowicz Transgraniczna sieć kooperacyjna na rzecz ujednolicania kwalifikacji zawodowych CEL WIODĄCY: Wyrównywanie (ujednolicanie) poziomu kwalifikacji absolwentów szkół zawodowych na obszarze transgranicznym * KORZYŚCI: Ułatwianie absolwentom Cz, D i Pl startu na transgranicznym rynku pracy Wspólne rozwiązywanie problemów związanych z jakością kształcenia zawodowego (np. praktyki u sąsiadów) Wzajemne poznanie i zrozumienie Doskonalenie umiejętności językowych

Opracowanie: Tadeusz Popowicz Transgraniczna sieć kooperacyjna na rzecz ujednolicania kwalifikacji zawodowych Transgraniczna sieć kooperacyjna na rzecz ujednolicania kwalifikacji zawodowych Uczestnicy: Szkoły zawodowe, przy wsparciu: Szkoły zawodowe, przy wsparciu: Samorządów lokalnych Samorządów lokalnych Pracodawców i ich organizacji Pracodawców i ich organizacji Służb zatrudnienia (urzędów pracy) Służb zatrudnienia (urzędów pracy) Nadzoru pedagogicznego Nadzoru pedagogicznego Instytucji i organizacji wspierających edukację, uczestniczących w ograniczaniu bezrobocia. Instytucji i organizacji wspierających edukację, uczestniczących w ograniczaniu bezrobocia.

Opracowanie: Tadeusz Popowicz Transgraniczna sieć kooperacyjna na rzecz ujednolicania kwalifikacji zawodowych FORMY PRACY: KonferencjeSeminaria Zajęcia warsztatowe Wyjazdy studyjne Inne (w zależności od tematyki i możliwości) CZĘSTOTLIWOŚĆ SPOTKAŃ – zgodnie z przyjętym harmonogramem CZĘSTOTLIWOŚĆ SPOTKAŃ – zgodnie z przyjętym harmonogramem (zalecana jest systematyczność) (zalecana jest systematyczność)

Opracowanie: Tadeusz Popowicz Transgraniczna sieć kooperacyjna na rzecz ujednolicania kwalifikacji zawodowych PROPONOWANE DZIAŁANIA: 1. Utworzenie bazy danych szkół kształcących w zawodach mechatronicznych na obszarze Trójkąta (miejscowości, liczba uczniów, specjalizacje, warunki kształcenia, itp.) * organy prowadzące szkoły

Opracowanie: Tadeusz Popowicz Transgraniczna sieć kooperacyjna na rzecz ujednolicania kwalifikacji zawodowych PROPONOWANE DZIAŁANIA: 2. Zorganizowanie spotkania dyrektorów Cz, D i Pl szkół kształcących w zawodach mechatronicznych; poinformowanie ich (i dyskusja) o celach inicjatywy, w tym o planach ujednolicania programów nauczania i warunków kształcenia *organy prowadzące szkoły, nadzór pedagogiczny

Opracowanie: Tadeusz Popowicz Transgraniczna sieć kooperacyjna na rzecz ujednolicania kwalifikacji zawodowych PROPONOWANE DZIAŁANIA: 3. Wyodrębnienie szkół przystępujących do współpracy na rzecz ujednolicania kwalifikacji zawodowych; omówienie zasad współpracy (formy, formalności, procedury, koszty) *organy prowadzące szkoły, kadra szkół

Opracowanie: Tadeusz Popowicz Transgraniczna sieć kooperacyjna na rzecz ujednolicania kwalifikacji zawodowych PROPONOWANE DZIAŁANIA: 4. Powołanie mieszanych (czeskich, niemieckich i polskich) zespołów roboczych nauczycieli i pracodawców, do analizy podobieństw i różnic w programach nauczania, warunkach kształcenia i wymaganiach egzaminacyjnych w zawodach mechatronicznych *kadra wybranych szkół, organizacje pracodawców

Opracowanie: Tadeusz Popowicz Transgraniczna sieć kooperacyjna na rzecz ujednolicania kwalifikacji zawodowych PROPONOWANE DZIAŁANIA: 5. Przygotowanie projektów programów nauczania (wraz z obudową programową), zawierających zmiany wynikające z analizy podobieństw i różnic w programach nauczania, warunkach kształcenia i wymaganiach egzaminacyjnych *zespoły robocze, nadzór pedagogiczny

Opracowanie: Tadeusz Popowicz Transgraniczna sieć kooperacyjna na rzecz ujednolicania kwalifikacji zawodowych PROPONOWANE DZIAŁANIA: 6. Wdrożenie projektów ujednoliconych programów nauczania (wraz z obudową programową) w wybranych szkołach oraz: - monitorowanie wdrożenia, - wymiana doświadczeń, - doskonalenie nauczycieli; - ewaluacja *szkoły wdrożeniowe, nadzór pedagogiczny, organy prowadzące, pracodawcy, ośrodki doradztwa i doskonalenia nauczycieli

Opracowanie: Tadeusz Popowicz Transgraniczna sieć kooperacyjna na rzecz ujednolicania kwalifikacji zawodowych PROPONOWANE DZIAŁANIA: 7. Upowszechnienie ujednoliconych programów nauczania (wraz z obudową programową) w szkołach Trójkąta oraz: - monitorowanie upowszechnienia, - wymiana doświadczeń, praktykantów, - doskonalenie nauczycieli; - ewaluacja *szkoły, nadzór pedagogiczny, organy prowadzące, pracodawcy, ośrodki doradztwa i doskonalenia nauczycieli

Opracowanie: Tadeusz Popowicz Transgraniczna sieć kooperacyjna na rzecz ujednolicania kwalifikacji zawodowych POZOSTAJĄ DO USTALENIA: 1. Składy zespołów roboczych 2. Program i harmonogram prac 3. Organizacja prac zespołów 4. Koszty przedsięwzięcia 5. Źródła finansowania działań

Opracowanie: Tadeusz Popowicz Transgraniczna sieć kooperacyjna na rzecz ujednolicania kwalifikacji zawodowych Uwaga! Według przedstawionego schematu - w kierunku ujednolicenia kwalifikacji zawodowych - można przeprowadzać zmiany w kolejnych zawodach

Opracowanie: Tadeusz Popowicz Międzynarodowa Konferencja Związku Miast: Bogatynia – Hradek – Zittau MECHATRONIKA - KSZTAŁCENIE. Dziękuję za uwagę Tadeusz Popowicz Zittau, 17 kwietnia 2008 r.