Efektywnie, Fachowo, Skutecznie na Warmii i Mazurach Doświadczenia z realizacji Projektu Systemowego Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w latach 2007 – 2009
Zespół Projektu systemowego - Koordynator Projektu systemowego - Asystent koordynatora projektu - Doradca/specjalista ds. opracowywania programów aktywnej integracji - Doradca/specjalista ds. tworzenia partnerstw - Doradca/specjalista ds. konstruowania wniosków projektowych - Doradca/specjalista ds. prawa zamówień publicznych oraz rozliczania projektów z Europejskiego Funduszu Społecznego
CEL SPECJALISTYCZNEGO DORADZTWA w projekcie systemowym Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej Konsultacje merytoryczne i metodyczne wniosków projektowych przed złożeniem do oceny formalnej i merytorycznej do opiekunów Świadczenie pracownikom OPS i PCPR specjalistycznych usług doradczych indywidualnych i grupowych dot. opracowywania programów aktywnej integracji Inicjowanie działań partnerskich (spotkań lokalnych) w zakresie aktywnej integracji Upowszechnianie metod oraz form aktywnej integracji poprzez zastosowanie narzędzi i instrumentów aktywnej integracji oraz innowacyjnych metod pracy z klientem pomocy społecznej Promocja tzw. „Dobrych praktyk” w zakresie aktywnej integracji Wsparcie w zakresie rozliczania środków z EFS i stosowania PZP
SPECJALISTYCZNE DORADZTWO W 2008 i 2009 r. W FORMIE: , konsultacje telefoniczne, doradztwo w siedzibie ROPS, doradztwo wyjazdowe w jednostkach pomocy społecznej ( uwzględniające specyfikę lokalną) indywidualne i grupowe (warsztaty, prezentacje, dyskusje) CZERWIEC – GRUDZIEŃ 2008: – 608 usług doradczych, w tym: -VII-VIII – 19 wyjazdów do jedn. pomocy społecznej – spotkania grupowe doradcze w powiatach -IX- XII – 11 wyjazdów do jedn. pomocy społecznej – spotkania grupowe doradcze (warsztaty z konstruowania, realizacji, monitoringu kontraktu socjalnego; opracowywania programu aktywności lokalnej, tworzenia zespołów partnerskich) Podsumowanie: -Badanie zapotrzebowania na doradztwo (duże potrzeby w województwie) I PÓŁROCZE 2009: udzielonych porad (indywidualne i grupowe) z zakresu opracowywania programów aktywnej integracji i konstruowanie budżetu projektu (konsultacje merytoryczne i metodyczne wniosków aplikacyjnych projektów systemowych, warsztaty z tworzenia PAL, kontraktów socjalnych, spotkania wyjazdowe doradcze w powiatach)
W TRAKCIE SPOTKAŃ, KONSULTACJI W POWIATACH OMÓWILIŚMY… CEL: UPOWSZECHNIANIE AKTYWNEJ INTEGRACJI – ZINTEGROWANE INSTYTUCJONALNIE I CAŁOŚCIOWE PODEJŚCIE DO FUNKCJONOWANIA CZŁOWIEKA (sfera społeczna, zdrowotna, edukacyjna, zawodowa) 1. ZORGANIZOWANE – współpraca instytucji pomocy społecznej, rynku pracy, ekonomii społecznej, np. OPS, PUP, CIS, KIS, ngo –s, kultury, edukacji, itd.. 2. WIELOSTRONNE - tworzenie zespołów interdyscyplinarnych 3. DŁUGOTRWAŁE - od reintegracji społecznej (pełnienie ról społecznych, zmiana mentalności, postaw) do aktywizacji zawodowej metodą „małych kroków”
W TRAKCIE SPOTKAŃ, KONSULTACJI W POWIATACH ZOSTAŁY OMÓWIONE… AKTYWNA INTEGRACJA OSÓB NAJBARDZIEJ ODDALONYCH OD RYNKU PRACY – aktywne włączanie wg podejścia Komisji Europejskiej 1. Lepszy dostęp do usług eliminujących przeszkody natury zdrowotnej, rodzinnej, społecznej i zawodowej (doradztwo, opieka zdrowotna, opieka nad dziećmi, rehabilitacja psychologiczna i społeczna, uczenie się przez całe życie) 2. Wsparcie dochodu na poziomie wystarczającym do godnego życia 3. Łączność z rynkiem pracy poprzez szkolenia zawodowe i pracę
W TRAKCIE SPOTKAŃ, KONSULTACJI W POWIATACH PORUSZALIŚMY TEMATY… AKTYWNA INTEGRACJA Poszukiwanie przyczyn problemu, np. długotrwałego bezrobocia (przyczyny o charakterze zdrowotnym, społecznym, rodzinnym, edukacyjnym) – dokładna diagnoza Poszukiwanie powiązań przyczyn między sobą i ich kumulacji, co prowadzi do wycofania się z życia w społeczeństwie Szereg nowych działań zmierzających do zmiany wiedzy, umiejętności a przede wszystkim postaw, obejmujących całościowo potencjał człowieka, a nie tylko sferę zawodową Założenie, że człowiek jest w tym procesie zmian aktywnym uczestnikiem, podmiotem (empowerment) - pełne uczestnictwo człowieka w procesach społecznych i zawodowych – „nic bez beneficjenta”
W TRAKCIE SPOTKAŃ, KONSULTACJI W POWIATACH PORUSZALIŚMY TEMATY… DOTYCHCZASOWE FORMY WSPARCIA Instrumenty opiekuńcze i profilaktyczne Dziś Wyzwanie - Integracja przez Aktywizację Instrumenty integracyjne -praca środowiskowa i grupowa: CAL, PAL, KIS-y Instrumenty aktywizacyjne -praca socjalna, narzędzia aktywnej integracji (Kontrakt Socjalny, Program Aktywności Lokalnej, Program Integracji Społeczno-Zawodowej osób niepełnosprawnych), instrumenty aktywnej integracji (społeczne, zawodowe, zdrowotne, edukacyjne), spółdzielnie socjalne, WTZ, ZAZ, zatrudnienie wspierane (trener pracy), zatrudnienie socjalne( KIS, CIS)
W TRAKCIE SPOTKAŃ, KONSULTACJI W POWIATACH OMÓWILIŚMY A POTEM STOSOWALIŚMY W DZIAŁANIU… Instrumenty aktywnej integracji 1. Zdrowotne – badania profilaktyczne lub specjalistyczne w związku z możliwością podjęcia zatrudnienia, terapia rodzinna, psychospołeczna, uzależnionych, ofiar i sprawców przemocy, zajęcia rehabilitacyjne dla niepełnosprawnych 2. Społeczne – tworzenie zespołów interdyscyplinarnych, poradnictwo psychologiczne, prawne, mediacje, treningi umiejętności społecznych, tworzenie grup samopomocowych, wolontariatu, asystent osoby niepełnosprawnej, przewodnik (pies), animator lokalny, asystent rodziny, streetworker, pomoc w uzyskaniu warunków mieszkaniowych, pomoc na zagospodarowanie w formie rzeczowej. 3. Edukacyjne – obowiązkowa konsultacja z PUP - zajęcia szkolne związane z uzupełnianiem wykształcenia, w ramach kształcenia ustawicznego, sfinansowanie części kosztów nauki na poziomie wyższym dla osób opuszczających placówki opiekuńczo – wychowawcze lub inne formy opieki zastępczej, szkolenia zawodowe 4. Zawodowe – skierowanie do CIS, KIS, trener pracy, doradca zawodowy
ZGŁASZANE POTRZEBY DORADCZE w 2008 r. (na podstawie analizy ankiet) Kadry Instytucji Pomocy i Integracji Społecznej w woj. warmińsko- mazurskim Budowanie, organizacja, motywowanie zespołu projektowego (Zarządzanie zespołem projektowym) Tworzenie i współpraca w zespołach interdyscyplinarnych (Komunikacja i praca zespołowa, podział zadań, role zespołowe) Konstruowanie i realizacja narzędzi aktywnej integracji Adekwatne zastosowanie instrumentów aktywnej integracji w projektach systemowych (Racjonalność, kompleksowość, trwałość) Konstruowanie budżetu projektu oraz zasady przepływu środków finansowych z dotacji Zamówienia publiczne
Z DOŚWIADCZEŃ DORADCÓW 2008, 2009 r. – konsultacje, spotkania w terenie Duże zaangażowanie pracowników socjalnych/zróżnicowany poziom wiedzy i umiejętności dot. projektów systemowych Systematyczne przejście w projektach od aktywizacji zawodowej w kierunku obszaru aktywizacji społecznej, zdrowotnej i edukacyjnej – znaczenie długookresowej i kompleksowej pracy z klientem zagrożonym wykluczeniem społecznym Trudności z pozyskiwaniem specjalistów do realizacji projektu –niezauważanie możliwości tworzenia nowych miejsc pracy, np. asystent rodzinny, trener pracy Rozwój formalnych partnerstw między instytucjami rynku pracy a jedn. pomocy społecznej a innymi organizacjami – ważna współpraca (komunikacja) w zespołach interdyscyplinarnych
Z DOŚWIADCZEŃ DORADCÓW 2008, 2009 r. – konsultacje, spotkania w terenie Trudności z zarządzaniem i organizacją zespołu projektowego - dobór odpowiednich pracowników na określone stanowiska, planowanie i podział obowiązków, motywowanie pracowników, komunikacja w zespole, rozwiązywanie konfliktów Ważna sprawna komunikacja z lokalnymi władzami, promocja projektu – wsparcie dla działań projektowych Problemy interpretacyjne z definicją partnerstwa Wskazane wyodrębnienie lokalnych powiatowych liderów (koordynatorów) spośród specjalistów z OPS i PCPR systematycznie współpracujących z doradcami ROPS
Z DOŚWIADCZEŃ DORADCÓW 2008, 2009 r. – konsultacje, spotkania w terenie zróżnicowane interpretacje zapisów dokumentów programowych trudności w określeniu zakresu merytorycznego projektu – słaba komunikacja między pracownikami socjalnymi a koordynatorami problemy ze zdefiniowaniem oraz doborem odpowiednich instrumentów aktywnej integracji – niskie zaangażowanie beneficjentów w proces diagnozy, planowania i wdrażania projektu niewystarczająca wiedza nt. tworzenia i wdrażania programów aktywności lokalnej rozróżnienie kosztów pośrednich i bezpośrednich w projekcie niewłaściwa metodologia wyliczenia kosztów pośrednich
Zadania specjalistycznego doradztwa w 2009 r. Konsultacje wniosków aplikacyjnych projektów systemowych przed złożeniem do oceny formalnej i merytorycznej do opiekunów – I kwartał 2009 Promowanie wśród władz lokalnych oraz przedstawicieli jednostek organizacyjnych pomocy społecznej możliwości zatrudniania w projektach systemowych nowych pracowników (możliwość tworzenia nowych miejsc pracy np. asystent rodzinny, asystent osób niepełnosprawnych, trener pracy, przewodnik osoby niewidomej, streetworker, animator lokalny) rok Promowanie Dobrych Praktyk Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL (projekty, metody, rezultaty) rok Promowanie, inicjowanie i monitorowanie współpracy PUP i OPS/PCPR Współpraca z powiatowymi koordynatorami PCPR rok
Zadania specjalistycznego doradztwa w 2009 r. Współpraca z doradcami ROEFS (Regionalne Ośrodki EFS) w zakresie tworzenia PAL, budowania partnerstw lokalnych, promowania Dobrych Praktyk rok Podniesienie świadomości projektodawców na temat realizacji zasady równości szans w PO KL na spotkaniach powiatowych w terenie rok Zwiększenie wiedzy w zakresie stosowania się do dokumentów, wytycznych, poradników niezbędnych przy realizacji projektów systemowych rok Doradztwo w zakresie tworzenia PAL, konstruowania kontraktów socjalnych, współpracy w zespołach partnerskich, metodyka pracy z osobami zagrożonymi wykluczeniem społecznym rok
Dziękuję bardzo ! Grażyna Dziadowicz-Kulka Doradca ds. opracowywania programów aktywnej integracji Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej Urzędu Marszałkowskiego w Olsztynie
DOŚWIADCZENIA I STAN REALIZACJI TWORZENIA PARTNERSTWA ZADANIOWEGO PUP i OPS/PCPR w zakresie realizacji zadań na rzecz aktywnej integracji w Województwie Warmińsko-Mazurskim
Działania doradców związane ze współpracą PUP i OPS/PCPR w 2009 roku Przeprowadzenie badań ankietowych nt. współpracy OPS/PCPR z PUP - styczeń 2009 19 spotkań wyjazdowych w powiatach inicjujących nawiązanie współpracy PUP i OPS (wspólne poznawanie się partnerów, swoich zadań, celów, wypracowywanie modelu współpracy) Udział doradcy ROPS w spotkaniach nt. budowania partnerstwa między PUP i OPS na zaproszenie i z inicjatywy PUP Giżycko, PUP Nidzica – I, II kwartał 2009 Przeprowadzenie badań ankietowych wśród jednostek pomocy społecznej dotyczących stanu współpracy OPS i PUP w 2009 roku po zmianie Ustawy - II kwartał 2009 Uczestnictwo przedstawicieli ROPS w badaniu focusowym zleconym przez MPiPS nt. wspólpracy OPS/PCPR z PUP Konferencja – 1 lipca 2009 – przedstawiciele PUP i OPS/PCPR – prezentacja Dobrych Praktyk w zakresie partnerstwa PUP i OPS
Partnerstwo OPS/PCPR z PUP w 2008 roku podpisane porozumienie z PUP – 46,5% inna nawiązana współpraca z PUP - 50% brak informacji – 3,5% Formy współpracy: Wymiana informacji i wzajemna pomoc Współpraca w zakresie prac społecznie użytecznych Aktywizacja zawodowa osób bezrobotnych * Dane na podstawie ankiet (77 - OPS, 9 – PCPR)
Partnerstwo OPS/PCPR z PUP w 2008 roku Bariery utrudniające współpracę z PUP przy wdrażaniu projektów systemowych: Brak dotychczasowej praktyki w zakresie współpracy Brak doświadczeń w tworzeniu partnerstwa Słaba znajomość metodyki pracy obu partnerów (mówienie „dwoma językami”)`
Partnerstwo OPS/PCPR z PUP w 2009 roku Podpisane porozumienie z PUP – 86 % -110 jedn. W trakcie podpisywania porozumienia – 7% - 9 jedn. Brak porozumienia – 9 jednostek – 7% - 9 jedn. Czas na jaki zostało określone partnerstwo: Porozumienie na rok 2009 – 40 % - 44 jedn. Porozumienie na rok (2015) – 32 % - 35 jedn. Porozumienie na czas nieokreślony – 28 % - 31 jedn. * Dane na podstawie ankiet (109 - OPS, 19 – PCPR)
Partnerstwo OPS/PCPR z PUP w 2009 roku Formy współpracy: Wymiana informacji o planowanych działaniach wobec bezrobotnych, biorących udział w projekcie systemowym Współpraca w zakresie organizowania prac społecznie użytecznych, robót publicznych, prac interwencyjnych, staży dla osób bezrobotnych w trakcie jak i po zakończeniu udziału w projekcie Współpraca w zakresie realizacji art..50 ust.2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy Upowszechnianie ofert pracy, informacji o usługach, poradnictwa zawodowego, szkoleniach, przygotowaniu zawodowym, stażach, robotach publicznych Utworzenie i prowadzenie w siedzibie jednostek pomocy społecznej punktu informacyjno-konsultacyjnego dla osób bezrobotnych i poszukujących pracy Udostępnianie przez PUP pomieszczeń do prowadzenia zajęć * Dane na podstawie ankiet (109 - OPS, 19 – PCPR)
Partnerstwo OPS/PCPR z PUP w 2009 roku Wskazane bariery utrudniające współpracę OPS i PUP: Brak stosownych jednolitych rozporządzeń do Ustawy o Promocji Zatrudnienia i Instytucjach Rynku Pracy Różnice w interpretacji przepisów zmienionej Ustawy Niewystarczająca wiedza z zakresu specyficznych metod pracy zarówno OPS jak i PUP * Dane na podstawie ankiet (109 - OPS, 19 – PCPR)
NAJWAŻNIEJSZE CECHY UDANEGO PARTNERSTWA MIĘDZY PUP I OPS Wspólna wizja, cele - praca na rzecz tej samej grupy docelowej Wymiana informacji między partnerami – wspólne planowanie i praca przy opracowywaniu projektu systemowego, konsultowanie się w trakcie realizowania i monitoringu w celu niedublowania się Odpowiedzialność członków za partnerstwo i ich zaangażowanie- jasno określone role, wyznaczenie lidera Otwartość na partnera i jasna komunikacja- współdziałanie jako zespół Właściwe wykorzystanie potencjału partnera – ale też szanowanie jego czasu, jego możliwości
Dziękuję za uwagę Grażyna Dziadowicz-Kulka Doradca ds. opracowywania programów aktywnej integracji Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie