Efektywnie, Fachowo, Skutecznie na Warmii i Mazurach Doświadczenia z realizacji Projektu Systemowego Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w latach.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

Zintegrowany system informacji warunkiem skutecznej aktywizacji zawodowej Osób Niepełnosprawnych 15 grudnia 2011 r.
Projekt systemowy „Człowiek najlepsza inwestycja – jako rozwój zasobów ludzkich w drodze kształcenia, szkolenia i pracy” Projekt współfinansowany.
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Wdrażanie w województwie pomorskim
POWIATOWE PROGRAMY NA RZECZ ZATRUDNIENIA I SPÓJNOŚCI SPOŁECZNEJ - partnerska koncepcja wdrażania PO KL w województwie pomorskim POWIATOWE PROGRAMY NA RZECZ.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt „POMOC – AKTYWIZACJA – WSPARCIE” Miejski Ośrodek Pomocy.
Rola FORUM w realizacji projektu Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej.
ROLA POWIATOWYCH URZĘDÓW PRACY WE WSPIERANIU ZATRUDNIENIA OSÓB ZAGROŻONYCH WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM - realizacja projektów współfinansowanych przez Europejski.
Regionalna Konferencja: Aktywna integracja na Lubelszczyźnie Janów Lubelski, r. Paweł Wiśniewski – Prezes Zarządu Janowskiego Stowarzyszenie.
EFEKTYWNOŚĆ AKTYWNYCH FORM POMOCY
Projekt Dobra marka - OPS Ursynów budzi do życia.
PRIORYTET VII Promocja integracji społecznej WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE.
Współpraca na rzecz aktywizacji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym na przykładzie powiatu iławskiego Powiatowy Urząd Pracy.
PLAN DZIAŁANIA NA ROK 2009 PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Wiesława Przybysz Dyrektor Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej Olsztyn, 4 listopada 2008.
Dobre praktyki dotyczące współpracy na rzecz aktywizacji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym na przykładzie powiatu lidzbarskiego.
Informacja dotycząca pierwszych miesięcy wdrażania Priorytetu VII Promocja integracji społecznej. Wiesława Przybysz Dyrektor Regionalnego Ośrodka Polityki.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej, Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie DOŚWIADCZENIA I STAN REALIZACJI PARTNERSTWA ZADANIOWEGO.
Jedyna taka sieć w Europie Sieć Regionalnych Ośrodków EFS Mirella Szeremeta Krajowy Ośrodek EFS Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości 4 grudnia 2007r.
Współpraca partnerska na rzecz integracji społecznej
Działania pomocowe, w tym na rzecz osób niepełnosprawnych W ramach Priorytetu VII PO KL Dorota Wróblewska Dyrektor Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej.
Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie w Lublinie Wsparcie podmiotów ekonomii społecznej wdrażane przez WUP w Lublinie Wdrażanie PO KL przez WUP w Lublinie.
ROPS Poznań wiedza zmienia przyszłość 23 kwietnia 2009
Centra Organizacji Pozarządowych
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Kapitał
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Kapitał
Powołanie do życia Centrum Aktywnej Integracji WINDA w gminie Gozdnica
Projekt Integracja dla samodzielności współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
Plan Działania na lata Priorytet VII Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 22 listopada 2012 r. Ryn Człowiek –
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Bolesławcu realizuje projekt: Aktywni Społecznie w Powiecie Bolesławieckim, współfinansowany przez Unię Europejską
Aktywni Społecznie w Powiecie Bolesławieckim, projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki w latach
Projekt systemowy 2009 r. Gmina Orla – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w OrliAktywna rodzina w Gminie Orla Przygotowanie i opracowanie: Marta Osa Projekt.
Człowiek – najlepsza inwestycja
PODDZIAŁANIE PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI.
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VII PO KL na 2013 rok.
„Top Model Współpracy w Województwie Pomorskim” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Ilona Gosk Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych Warszawa, marzec 2009 Ekonomia społeczna w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki 1.
ROPS Poznań Porozumienie dotyczące współpracy – minimalny zakres umowy PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ W WIELKOPOLSCE wiedza.
SPOTKANIE KADRY KIEROWNICZEJ OPS, PCPR I PUP Z TERENU WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO- MAZURSKIEGO Olsztyn, 16. czerwca 2010 ELBLĄSKIE STOWARZYSZENIE WSPIERANIA.
Europejski Fundusz Społeczny Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: „Promocja integracji społecznej” Działanie 7.1: „Rozwój i upowszechnianie.
Regionalny Ośrodek Europejskiego Funduszu Społecznego przy Zachodniopomorskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. w Szczecinie.
Anna Gałązka, Monika Chaba, Jarosław Hawrysz,
Projekty ogólnomiejskie: realizowane i planowane do realizacji Katowice,
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII Promocja Integracji Społecznej Regionalne Centrum Rozwoju Społecznego w Toruniu.
Współpraca PUP z OPS Program Aktywizacja i Integracja (PAI)
Finansowanie podmiotów reintegracyjnych w perspektywie finansowej Katowice r. Śląski Kongres Centrów i Klubów Integracji Społecznej.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Kierunki rozwoju ekonomii społecznej w świetle nowej perspektywy finansowej UE.
O NAS Stowarzyszenie Wsparcie Społeczne "Ja-Ty-My" jest organizacją pozarządową działającą od 2002 r. Powstało w wyniku doświadczeń ze współpracy z Community.
Gdańsk, r. Typy operacji i kryteria wyboru projektów- konkurs w ramach Poddziałania Oś Priorytetowa 6 Regionalnego Programu Operacyjnego.
„Reintegracja, Aktywność, Praca. Program na rzecz integracji społeczno-zawodowej w gminie Zabrze” Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Realizowany przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Iławie Projekt „Masz Okazję – Pomóż Sobie”
Program Operacyjny Kapitał Ludzki w Województwie Kujawsko- Pomorskim Działania realizowane przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu Dorota.
CELE PROJEKTÓW W PRIORYTECIE VII PO KL 1 wzmocnienie oraz doskonalenie kadr pomocy i integracji społecznej 2 rozwijanie aktywnych form integracji społecznej.
Projekt Partnerski, pn. Rodzina w Centrum Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Oś Priorytetowa 9 Solidarne.
1 DZIAŁANIE 7.4 NIEPEŁNOSPRAWNI NA RYNKU PRACY Termin ogłoszenia konkursu: III kwartał 2012 r. Planowana alokacja: zł Typ konkursu: OTWARTY Typ.
Lokalna Strategia Rozwoju jako źródło funduszy wspierających włączenie społeczne na przykładzie Torunia Miejskie LGD.
Spotkanie informacyjne dla Beneficjentów realizujących projekty pozakonkursowe w ramach Poddziałania Programy aktywnej integracji osób i grup zagrożonych.
Konkurs Katowice r..
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
Regionalna Polityka Rynku
Komplementarność EFS z PO PŻ
Zapis prezentacji:

Efektywnie, Fachowo, Skutecznie na Warmii i Mazurach Doświadczenia z realizacji Projektu Systemowego Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w latach 2007 – 2009

Zespół Projektu systemowego - Koordynator Projektu systemowego - Asystent koordynatora projektu - Doradca/specjalista ds. opracowywania programów aktywnej integracji - Doradca/specjalista ds. tworzenia partnerstw - Doradca/specjalista ds. konstruowania wniosków projektowych - Doradca/specjalista ds. prawa zamówień publicznych oraz rozliczania projektów z Europejskiego Funduszu Społecznego

CEL SPECJALISTYCZNEGO DORADZTWA w projekcie systemowym Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej Konsultacje merytoryczne i metodyczne wniosków projektowych przed złożeniem do oceny formalnej i merytorycznej do opiekunów Świadczenie pracownikom OPS i PCPR specjalistycznych usług doradczych indywidualnych i grupowych dot. opracowywania programów aktywnej integracji Inicjowanie działań partnerskich (spotkań lokalnych) w zakresie aktywnej integracji Upowszechnianie metod oraz form aktywnej integracji poprzez zastosowanie narzędzi i instrumentów aktywnej integracji oraz innowacyjnych metod pracy z klientem pomocy społecznej Promocja tzw. „Dobrych praktyk” w zakresie aktywnej integracji Wsparcie w zakresie rozliczania środków z EFS i stosowania PZP

SPECJALISTYCZNE DORADZTWO W 2008 i 2009 r. W FORMIE: , konsultacje telefoniczne, doradztwo w siedzibie ROPS, doradztwo wyjazdowe w jednostkach pomocy społecznej ( uwzględniające specyfikę lokalną) indywidualne i grupowe (warsztaty, prezentacje, dyskusje) CZERWIEC – GRUDZIEŃ 2008: – 608 usług doradczych, w tym: -VII-VIII – 19 wyjazdów do jedn. pomocy społecznej – spotkania grupowe doradcze w powiatach -IX- XII – 11 wyjazdów do jedn. pomocy społecznej – spotkania grupowe doradcze (warsztaty z konstruowania, realizacji, monitoringu kontraktu socjalnego; opracowywania programu aktywności lokalnej, tworzenia zespołów partnerskich) Podsumowanie: -Badanie zapotrzebowania na doradztwo (duże potrzeby w województwie) I PÓŁROCZE 2009: udzielonych porad (indywidualne i grupowe) z zakresu opracowywania programów aktywnej integracji i konstruowanie budżetu projektu (konsultacje merytoryczne i metodyczne wniosków aplikacyjnych projektów systemowych, warsztaty z tworzenia PAL, kontraktów socjalnych, spotkania wyjazdowe doradcze w powiatach)

W TRAKCIE SPOTKAŃ, KONSULTACJI W POWIATACH OMÓWILIŚMY… CEL: UPOWSZECHNIANIE AKTYWNEJ INTEGRACJI – ZINTEGROWANE INSTYTUCJONALNIE I CAŁOŚCIOWE PODEJŚCIE DO FUNKCJONOWANIA CZŁOWIEKA (sfera społeczna, zdrowotna, edukacyjna, zawodowa) 1. ZORGANIZOWANE – współpraca instytucji pomocy społecznej, rynku pracy, ekonomii społecznej, np. OPS, PUP, CIS, KIS, ngo –s, kultury, edukacji, itd.. 2. WIELOSTRONNE - tworzenie zespołów interdyscyplinarnych 3. DŁUGOTRWAŁE - od reintegracji społecznej (pełnienie ról społecznych, zmiana mentalności, postaw) do aktywizacji zawodowej metodą „małych kroków”

W TRAKCIE SPOTKAŃ, KONSULTACJI W POWIATACH ZOSTAŁY OMÓWIONE… AKTYWNA INTEGRACJA OSÓB NAJBARDZIEJ ODDALONYCH OD RYNKU PRACY – aktywne włączanie wg podejścia Komisji Europejskiej 1. Lepszy dostęp do usług eliminujących przeszkody natury zdrowotnej, rodzinnej, społecznej i zawodowej (doradztwo, opieka zdrowotna, opieka nad dziećmi, rehabilitacja psychologiczna i społeczna, uczenie się przez całe życie) 2. Wsparcie dochodu na poziomie wystarczającym do godnego życia 3. Łączność z rynkiem pracy poprzez szkolenia zawodowe i pracę

W TRAKCIE SPOTKAŃ, KONSULTACJI W POWIATACH PORUSZALIŚMY TEMATY… AKTYWNA INTEGRACJA  Poszukiwanie przyczyn problemu, np. długotrwałego bezrobocia (przyczyny o charakterze zdrowotnym, społecznym, rodzinnym, edukacyjnym) – dokładna diagnoza  Poszukiwanie powiązań przyczyn między sobą i ich kumulacji, co prowadzi do wycofania się z życia w społeczeństwie  Szereg nowych działań zmierzających do zmiany wiedzy, umiejętności a przede wszystkim postaw, obejmujących całościowo potencjał człowieka, a nie tylko sferę zawodową  Założenie, że człowiek jest w tym procesie zmian aktywnym uczestnikiem, podmiotem (empowerment) - pełne uczestnictwo człowieka w procesach społecznych i zawodowych – „nic bez beneficjenta”

W TRAKCIE SPOTKAŃ, KONSULTACJI W POWIATACH PORUSZALIŚMY TEMATY… DOTYCHCZASOWE FORMY WSPARCIA  Instrumenty opiekuńcze i profilaktyczne Dziś Wyzwanie - Integracja przez Aktywizację  Instrumenty integracyjne -praca środowiskowa i grupowa: CAL, PAL, KIS-y  Instrumenty aktywizacyjne -praca socjalna, narzędzia aktywnej integracji (Kontrakt Socjalny, Program Aktywności Lokalnej, Program Integracji Społeczno-Zawodowej osób niepełnosprawnych), instrumenty aktywnej integracji (społeczne, zawodowe, zdrowotne, edukacyjne), spółdzielnie socjalne, WTZ, ZAZ, zatrudnienie wspierane (trener pracy), zatrudnienie socjalne( KIS, CIS)

W TRAKCIE SPOTKAŃ, KONSULTACJI W POWIATACH OMÓWILIŚMY A POTEM STOSOWALIŚMY W DZIAŁANIU… Instrumenty aktywnej integracji 1. Zdrowotne – badania profilaktyczne lub specjalistyczne w związku z możliwością podjęcia zatrudnienia, terapia rodzinna, psychospołeczna, uzależnionych, ofiar i sprawców przemocy, zajęcia rehabilitacyjne dla niepełnosprawnych 2. Społeczne – tworzenie zespołów interdyscyplinarnych, poradnictwo psychologiczne, prawne, mediacje, treningi umiejętności społecznych, tworzenie grup samopomocowych, wolontariatu, asystent osoby niepełnosprawnej, przewodnik (pies), animator lokalny, asystent rodziny, streetworker, pomoc w uzyskaniu warunków mieszkaniowych, pomoc na zagospodarowanie w formie rzeczowej. 3. Edukacyjne – obowiązkowa konsultacja z PUP - zajęcia szkolne związane z uzupełnianiem wykształcenia, w ramach kształcenia ustawicznego, sfinansowanie części kosztów nauki na poziomie wyższym dla osób opuszczających placówki opiekuńczo – wychowawcze lub inne formy opieki zastępczej, szkolenia zawodowe 4. Zawodowe – skierowanie do CIS, KIS, trener pracy, doradca zawodowy

ZGŁASZANE POTRZEBY DORADCZE w 2008 r. (na podstawie analizy ankiet) Kadry Instytucji Pomocy i Integracji Społecznej w woj. warmińsko- mazurskim Budowanie, organizacja, motywowanie zespołu projektowego (Zarządzanie zespołem projektowym) Tworzenie i współpraca w zespołach interdyscyplinarnych (Komunikacja i praca zespołowa, podział zadań, role zespołowe) Konstruowanie i realizacja narzędzi aktywnej integracji Adekwatne zastosowanie instrumentów aktywnej integracji w projektach systemowych (Racjonalność, kompleksowość, trwałość) Konstruowanie budżetu projektu oraz zasady przepływu środków finansowych z dotacji Zamówienia publiczne

Z DOŚWIADCZEŃ DORADCÓW 2008, 2009 r. – konsultacje, spotkania w terenie  Duże zaangażowanie pracowników socjalnych/zróżnicowany poziom wiedzy i umiejętności dot. projektów systemowych  Systematyczne przejście w projektach od aktywizacji zawodowej w kierunku obszaru aktywizacji społecznej, zdrowotnej i edukacyjnej – znaczenie długookresowej i kompleksowej pracy z klientem zagrożonym wykluczeniem społecznym  Trudności z pozyskiwaniem specjalistów do realizacji projektu –niezauważanie możliwości tworzenia nowych miejsc pracy, np. asystent rodzinny, trener pracy  Rozwój formalnych partnerstw między instytucjami rynku pracy a jedn. pomocy społecznej a innymi organizacjami – ważna współpraca (komunikacja) w zespołach interdyscyplinarnych

Z DOŚWIADCZEŃ DORADCÓW 2008, 2009 r. – konsultacje, spotkania w terenie  Trudności z zarządzaniem i organizacją zespołu projektowego - dobór odpowiednich pracowników na określone stanowiska, planowanie i podział obowiązków, motywowanie pracowników, komunikacja w zespole, rozwiązywanie konfliktów  Ważna sprawna komunikacja z lokalnymi władzami, promocja projektu – wsparcie dla działań projektowych  Problemy interpretacyjne z definicją partnerstwa  Wskazane wyodrębnienie lokalnych powiatowych liderów (koordynatorów) spośród specjalistów z OPS i PCPR systematycznie współpracujących z doradcami ROPS

Z DOŚWIADCZEŃ DORADCÓW 2008, 2009 r. – konsultacje, spotkania w terenie zróżnicowane interpretacje zapisów dokumentów programowych trudności w określeniu zakresu merytorycznego projektu – słaba komunikacja między pracownikami socjalnymi a koordynatorami problemy ze zdefiniowaniem oraz doborem odpowiednich instrumentów aktywnej integracji – niskie zaangażowanie beneficjentów w proces diagnozy, planowania i wdrażania projektu niewystarczająca wiedza nt. tworzenia i wdrażania programów aktywności lokalnej rozróżnienie kosztów pośrednich i bezpośrednich w projekcie niewłaściwa metodologia wyliczenia kosztów pośrednich

Zadania specjalistycznego doradztwa w 2009 r.  Konsultacje wniosków aplikacyjnych projektów systemowych przed złożeniem do oceny formalnej i merytorycznej do opiekunów – I kwartał 2009  Promowanie wśród władz lokalnych oraz przedstawicieli jednostek organizacyjnych pomocy społecznej możliwości zatrudniania w projektach systemowych nowych pracowników (możliwość tworzenia nowych miejsc pracy np. asystent rodzinny, asystent osób niepełnosprawnych, trener pracy, przewodnik osoby niewidomej, streetworker, animator lokalny) rok  Promowanie Dobrych Praktyk Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL (projekty, metody, rezultaty) rok  Promowanie, inicjowanie i monitorowanie współpracy PUP i OPS/PCPR  Współpraca z powiatowymi koordynatorami PCPR rok

Zadania specjalistycznego doradztwa w 2009 r.  Współpraca z doradcami ROEFS (Regionalne Ośrodki EFS) w zakresie tworzenia PAL, budowania partnerstw lokalnych, promowania Dobrych Praktyk rok  Podniesienie świadomości projektodawców na temat realizacji zasady równości szans w PO KL na spotkaniach powiatowych w terenie rok  Zwiększenie wiedzy w zakresie stosowania się do dokumentów, wytycznych, poradników niezbędnych przy realizacji projektów systemowych rok  Doradztwo w zakresie tworzenia PAL, konstruowania kontraktów socjalnych, współpracy w zespołach partnerskich, metodyka pracy z osobami zagrożonymi wykluczeniem społecznym rok

Dziękuję bardzo ! Grażyna Dziadowicz-Kulka Doradca ds. opracowywania programów aktywnej integracji Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej Urzędu Marszałkowskiego w Olsztynie

DOŚWIADCZENIA I STAN REALIZACJI TWORZENIA PARTNERSTWA ZADANIOWEGO PUP i OPS/PCPR w zakresie realizacji zadań na rzecz aktywnej integracji w Województwie Warmińsko-Mazurskim

Działania doradców związane ze współpracą PUP i OPS/PCPR w 2009 roku  Przeprowadzenie badań ankietowych nt. współpracy OPS/PCPR z PUP - styczeń 2009  19 spotkań wyjazdowych w powiatach inicjujących nawiązanie współpracy PUP i OPS (wspólne poznawanie się partnerów, swoich zadań, celów, wypracowywanie modelu współpracy)  Udział doradcy ROPS w spotkaniach nt. budowania partnerstwa między PUP i OPS na zaproszenie i z inicjatywy PUP Giżycko, PUP Nidzica – I, II kwartał 2009  Przeprowadzenie badań ankietowych wśród jednostek pomocy społecznej dotyczących stanu współpracy OPS i PUP w 2009 roku po zmianie Ustawy - II kwartał 2009  Uczestnictwo przedstawicieli ROPS w badaniu focusowym zleconym przez MPiPS nt. wspólpracy OPS/PCPR z PUP  Konferencja – 1 lipca 2009 – przedstawiciele PUP i OPS/PCPR – prezentacja Dobrych Praktyk w zakresie partnerstwa PUP i OPS

Partnerstwo OPS/PCPR z PUP w 2008 roku  podpisane porozumienie z PUP – 46,5%  inna nawiązana współpraca z PUP - 50%  brak informacji – 3,5%  Formy współpracy:  Wymiana informacji i wzajemna pomoc  Współpraca w zakresie prac społecznie użytecznych  Aktywizacja zawodowa osób bezrobotnych * Dane na podstawie ankiet (77 - OPS, 9 – PCPR)

Partnerstwo OPS/PCPR z PUP w 2008 roku Bariery utrudniające współpracę z PUP przy wdrażaniu projektów systemowych:  Brak dotychczasowej praktyki w zakresie współpracy  Brak doświadczeń w tworzeniu partnerstwa  Słaba znajomość metodyki pracy obu partnerów (mówienie „dwoma językami”)`

Partnerstwo OPS/PCPR z PUP w 2009 roku  Podpisane porozumienie z PUP – 86 % -110 jedn.  W trakcie podpisywania porozumienia – 7% - 9 jedn.  Brak porozumienia – 9 jednostek – 7% - 9 jedn. Czas na jaki zostało określone partnerstwo:  Porozumienie na rok 2009 – 40 % - 44 jedn.  Porozumienie na rok (2015) – 32 % - 35 jedn.  Porozumienie na czas nieokreślony – 28 % - 31 jedn. * Dane na podstawie ankiet (109 - OPS, 19 – PCPR)

Partnerstwo OPS/PCPR z PUP w 2009 roku  Formy współpracy:  Wymiana informacji o planowanych działaniach wobec bezrobotnych, biorących udział w projekcie systemowym  Współpraca w zakresie organizowania prac społecznie użytecznych, robót publicznych, prac interwencyjnych, staży dla osób bezrobotnych w trakcie jak i po zakończeniu udziału w projekcie  Współpraca w zakresie realizacji art..50 ust.2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy  Upowszechnianie ofert pracy, informacji o usługach, poradnictwa zawodowego, szkoleniach, przygotowaniu zawodowym, stażach, robotach publicznych  Utworzenie i prowadzenie w siedzibie jednostek pomocy społecznej punktu informacyjno-konsultacyjnego dla osób bezrobotnych i poszukujących pracy  Udostępnianie przez PUP pomieszczeń do prowadzenia zajęć * Dane na podstawie ankiet (109 - OPS, 19 – PCPR)

Partnerstwo OPS/PCPR z PUP w 2009 roku Wskazane bariery utrudniające współpracę OPS i PUP:  Brak stosownych jednolitych rozporządzeń do Ustawy o Promocji Zatrudnienia i Instytucjach Rynku Pracy  Różnice w interpretacji przepisów zmienionej Ustawy  Niewystarczająca wiedza z zakresu specyficznych metod pracy zarówno OPS jak i PUP * Dane na podstawie ankiet (109 - OPS, 19 – PCPR)

NAJWAŻNIEJSZE CECHY UDANEGO PARTNERSTWA MIĘDZY PUP I OPS Wspólna wizja, cele - praca na rzecz tej samej grupy docelowej Wymiana informacji między partnerami – wspólne planowanie i praca przy opracowywaniu projektu systemowego, konsultowanie się w trakcie realizowania i monitoringu w celu niedublowania się Odpowiedzialność członków za partnerstwo i ich zaangażowanie- jasno określone role, wyznaczenie lidera Otwartość na partnera i jasna komunikacja- współdziałanie jako zespół Właściwe wykorzystanie potencjału partnera – ale też szanowanie jego czasu, jego możliwości

Dziękuję za uwagę Grażyna Dziadowicz-Kulka Doradca ds. opracowywania programów aktywnej integracji Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie