Organizacje pozarządowe we wstępnym projekcie NPR-u na lata 2007-2013 Sekretariat ds. konsultacji NPR.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
Advertisements

FUNDUSZE UE Warszawa, maj 2008.
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 w Małopolsce
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Kraków
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Wstępny projekt Narodowego Planu Rozwoju na lata przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do ogólnonarodowej debaty Warszawa, styczeń 2005.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
1 Fundusze strukturalne Unii Europejskiej w latach
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Seminarium wewnętrzne IETU, 13 marzec Fundusze Europejskie UE Fundusze Strukturalne Fundusz Spójności.
Środki europejskie dla UTW Dorota Górska. O czym powiem? Fundusze strukturalne UE dla Polski na lata Inne środki gdzie i jak szukać dofinansowania?
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Fundusze unijne od podstaw Fundusze Strukturalne na lata 2007 – 2013
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Fundacja Inicjatyw Badawczo- Szkoleniowych WSP TWP w Warszawie Ul. Drawska Warszawa Tel w Fundacja.
Odnowiona Strategia Lizbońska jako podstawa założeń Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Narodowy Plan Rozwoju – stan prac
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Szkoła Równych Szans.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Wsparcie dla rozwoju technologii
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Piotr Frączak Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Społeczeństwo obywatelskie a Narodowe Strategiczne.
Europejskiej Współpracy Terytorialnej na lata
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Strategia Wspierania Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego Piotr Frączak, 12 stycznia 2009 r. 1.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
Spotkanie z Komisją Polityki Społecznej i Prorodzinnej Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
SPOTKANIE KONSULTACYJNE NA TEMAT ZAGADNIENIA GEODEZYJNE W STRATEGII ROZWOJU WOJEDZTWA MAZOWIECKIEGO PROPOZYCJA TEMATYKI MAZOWIECKICH PRZEDSIĘWZIĘĆ.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Zapis prezentacji:

Organizacje pozarządowe we wstępnym projekcie NPR-u na lata Sekretariat ds. konsultacji NPR

Diagnoza aktywności społecznej Wysokiej dynamice rozwoju gospodarczego nie towarzyszy równie prężny rozwój aktywności społecznej Polaków Wzrost na początku lat 90-tych, obecnie osłabienie obecnie ok stowarzyszeń i fundacji Zatrudnienie w organizacjach niespełna 1% Niska aktywność społeczna (frekwencja w wyborach, stopień zaufania do instytucji państwa)

Diagnoza aktywności społecznej Konkluzja diagnozy: „Zmiana tego stanu rzeczy jest koniecznym warunkiem stabilizacji i trwałego rozwoju cywilizacyjnego kraju. Dlatego istotnym elementem NPR-u będą działania zmierzające do budowy kapitału społecznego i rozwoju społeczeństwa obywatelskiego. Programy edukacyjne, wsparcie inicjatyw pozarządowych i tworzenie przyjaznego środowiska dla instytucji ekonomii społecznej pozwoli także na realizację celów strategicznych NPR, takich jak integracja społeczna, inkluzja grup zagrożonych wykluczeniem czy aktywna polityka rynku pracy”

Wyzwania  promowanie wizji państwa taniego, przejrzystego i przyjaznego dla obywateli,  rozwój kapitału społecznego i społeczeństwa obywatelskiego

Aksjologia NPR (1) Podstawowe wartości: 1. Obywatelska suwerenność jednostki – swobody obywatelskie i gospodarcze, przedsiębiorczość, innowacyjność, prawo do autonomii i samorealizacji, poczucie odpowiedzialności za jakość własnego życia i za dobro wsp ó lne, aktywność społeczna i polityczna sprzyjająca ładowi demokratycznemu 2. Sp ó jność i solidarność społeczna – r ó wne szanse wszystkich społeczności i grup społecznych, silna tożsamość kulturowa na poziomie lokalnym i regionalnym, usunięcie wszelkiej dyskryminacji i integracja wykluczonych 3. Zr ó wnoważony rozw ó j – orientacja na poprawę jakości życia obecnych i przyszłych pokoleń, przy zapewnieniu ochrony i zachowania zasob ó w przyrodniczych i dziedzictwa kulturowego oraz właściwej struktury demograficznej społeczeństwa

Aksjologia NPR (2) Zasady sprzyjające realizacji podstawowych wartości: 1. Uznanie wykształcenia, wiedzy, informacji i kultury za fundament społeczno-gospodarczego rozwoju 2. Pomocniczość państwa – umacnianie samorządności terytorialnej i społeczeństwa obywatelskiego, przy zachowaniu autonomii i partnerstwa w relacjach między administracją państwową oraz strukturami samorządowymi i pozarządowymi 3. Polityka prorodzinna – przyczynianie się do wyższego poziomu dzietności, gwarantująca prawidłowy rozw ó j dzieci i promująca partnerski model rodziny

Aksjologia NPR (3) 4. Ochrona rynku i konkurencji 5. Zapewnienie równego dostępu do sądu i ochrony konstytucyjnych praw 6. Dialog obywatelski i partnerstwo społeczne 7. Kształtowanie partnerskich relacji Polski z państwami demokratycznymi oraz jej uczestnictwa w globalnej polityce i gospodarce

Cele strategiczne NPR Podniesienie poziomu spójności społecznej, gospodarczej i przestrzennej. Transformacja i rozwój polskiej gospodarki w latach wiązały się z występowaniem szeregu negatywnych zjawisk społeczno-gospodarczych. Stanowi to oczywiste zagrożenie i przeszkodę w rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, oraz staję się źródłem konfliktu społecznego i populistycznej rewolty. Stąd rozwój społeczno-gospodarczy w przyszłości musi respektować potrzebę wyższej spójności, w wymiarze społecznym, gospodarczym i terytorialnym oraz być zgodny z zasadą zrównoważonego rozwoju. Miarami realizacji tego celu będą: zróżnicowanie poziomu dochodów i rozwoju regionalnego oraz dostępność komunikacyjna do regionów peryferyjnych

Priorytety NPR 1. Inwestycje 2. Zatrudnienie 3. Eksport 4. Przedsiębiorczo ść 5. Innowacyjność 6. Ochrona rynku 7. Integracja społeczna 8. Wiedza i kompetencje 9. Aktywizacja i mobilność 10. Gospodarowanie przestrzenią

Priorytet: Integracja społeczna „działania oparte na zasadach dialogu wzajemności i równorzędności, których celem jest dążenie do społeczeństwa opartego na demokratycznym współuczestnictwie, rządach prawa i poszanowaniu różnorodności kulturowej, w którym obowiązują i są realizowane podstawowe prawa człowieka i obywatela oraz skutecznie wspomagane są jednostki i grupy w realizacji ich życiowych celów”. „realizacja tego priorytetu wymaga współdziałania różnych sektorów, zwłaszcza publicznego i niekomercyjnego”

Priorytet: Aktywizacja i mobilność m.in. „działania zorientowane na osiągnięcie wyższego poziomu zaufania społecznego, wzmocnienie kapitału społecznego i wsparcia dla samopomocy”

Budowanie kapitału społecznego 1. Aktywizacja i mobilizacja partnerów lokalnych, regionalnych, krajowych 2. Budowa partnerstwa publiczno-społecznego w zakresie działalności pożytku publicznego 3. Wspieranie instytucji społeczeństwa obywatelskiego 4. Wsparcie postaw obywatelskich 5. Wzmocnienie partycypacji społecznej

NGOs jako instytucje współpracujące Przebudowa otoczenia działania przedsiębiorstw, Rozwój infrastruktury miast i obszarów wiejskich, Modernizacja organizacji funkcjonowania rynku pracy, Ochrona reguł konkurencji, Ograniczanie wykluczenia społecznego, Budowanie kapitału społecznego, Wsparcie rodzin, Zwiększenie dostępu do edukacji, Wspieranie otwartości systemu edukacji, Poprawa warunków bezpiecznego życia i pracy

Brak NGOs jako instytucji współpracujących Poprawa stanu środowiska przyrodniczego, Zwiększanie zatrudnialności, Wspieranie tworzenia nowych miejsc pracy, Wyższa jakość kształcenia, Sprawiedliwy dostęp do zasobów naturalnych

Układ realizacyjny NPR Programy horyzontalne/Kierunki rozwoju 1. Wzmocnienie potencjału rozwojowego regionów i przekształcenia strukturalne obszarów wiejskich 2. Infrastruktura techniczna 3. Zasoby naturalne 4. Inwestycje w przedsiębiorstwach 5. Rozwój zasobów ludzkich i kapitału społecznego 6. Pomoc techniczna

Programy Operacyjne w ramach programu horyzontalnego Wzmocnienie potencjału rozwojowego regionów i przekształcenia strukturalne obszarów wiejskich  16 Regionalnych programów operacyjnych  RPO – Spójność i konkurencyjność regionów  Programy operacyjne współpracy przygranicznej i terytorialnej  PO Rozwój obszarów wiejskich  PO Rybołówstwo i przetwórstwo ryb

Programy Operacyjne w ramach programu horyzontalnego Zasoby naturalne  PO Środowisko

Programy Operacyjne w ramach programu horyzontalnego Inwestycje w przedsiębiorstwach  PO Rozwój i modernizacja przedsiębiorstw  PO Nauka, nowoczesne technologie i społeczeństwo informacyjne

Programy Operacyjne w ramach programu horyzontalnego Rozwój zasobów ludzkich i kapitału społecznego  PO Wykształcenie i kompetencje  PO Zatrudnienie i integracja społeczna  PO Społeczeństwo obywatelskie

Program operacyjny Społeczeństwo Obywatelskie CEL: rozwój dialogu obywatelskiego pomiędzy partnerami zaangażowanymi w rozwój społeczno-gospodarczy kraju oraz rozwój organizacji społeczeństwa obywatelskiego. Realizacja nastąpi poprzez: Partnerstwo i dialog pomiędzy podmiotami zaangażowanymi w procesy rozwojowe, Wspieranie ogólnokrajowych i lokalnych inicjatyw obywatelskich w zakresie pożytku publicznego, Opracowanie i wdrożenie standardów w zakresie organizacji społeczeństwa obywatelskiego.

Program operacyjny Społeczeństwo Obywatelskie  Przewiduje się, że na realizację tego programu w okresie zostanie przeznaczona kwota 773,2 mln euro  granty globalne dla organizacji pozarządowych jako jeden z mechanizmów finansowych, które zostaną zastosowane przy realizacji części działań

Środki finansowe w ramach Programu Operacyjnego Społeczeństwo Obywatelskie

Programy Operacyjne w ramach programu horyzontalnego Pomoc techniczna  PO Pomoc techniczna

Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Cel: pobudzenie oraz wzmocnienie inicjatyw obywatelskich, z udziałem sektora organizacji pozarządowych. współpraca pomiędzy sektorami pozarządowym i publicznym w ramach partnerstwa publiczno-społecznego priorytetowe działania inicjowane przez organizacje pozarządowe realizujących zadania publiczne (umożliwiające korzystanie ze środków Unii Europejskiej, wymagające zintegrowanych form działania, promujące upowszechnianie dobrych praktyk oraz modelowych rozwiązań służących rozwojowi społeczeństwa obywatelskiego). wsparcie finansowe i doradcze projektów rozwijających szeroko rozumianą infrastrukturę ekonomii społecznej.

Zasady konsultacji społecznych projektu NPR  kompleksowości – mają charakter ogólnopolski, sektorowy i regionalny  dokumentacji – poszczególne idee i stanowiska są dokumentowane  ciągłości – prowadzone są systematycznie i zmierzają do sformułowania społecznie legitymizowanego projektu NPR  sprzężenia zwrotnego – uczestnicy uzyskują odpowiedzi na swoje propozycje i stanowiska  przejrzystości – powszechnie dostępne są wszystkie rządowe dokumenty dotyczące projektu jak i opinie wyrażane przez uczestników konsultacji  równości – w konsultacjach mogą wziąć udział wszyscy zainteresowani

Dlaczego warto konsultować? Mocniejszy głos Debata publiczna Stworzenie nowych reguł konsultacji Głos środowiska pozarządowego

Konsultacje NPR  Konsultacje NPR będą realizowane przez administrację centralną za pomocą:  konferencji zamykającej konsultacje  spotkań konsultacyjnych (regionalnych/środowiskowych)  bezpośredniej komunikacji z MGiP – możliwość złożenia opinii pisemnej  strony internetowej

Uwagi do NPR-u Do całości dokumentu Do poszczególnych rozdziałów Do konkretnych tematów ( np. edukacja, rozwój obszarów wiejskich, wykluczenie społeczne, ekologia, społeczeństwo obywatelskie)

Przykłady uwag Uwaga natury ogólnej podnoszona przez środowisko naukowe: Wykluczanie się dwóch celów - spójności i rozwoju konkurencyjności. Trudno jest realizować jednocześnie oba postulaty, czyli zapewnić spójność regionów, przy jednoczesnym rozwoju konkurencyjności. Lokomotywami rozwoju są metropolie i sąsiadujące z nimi obszary. Jeżeli gospodarka ma się rozwijać szybciej, to wzrost różnic między regionami będzie nieunikniony.

Przykłady uwag c.d. Uwaga bardziej szczegółowa podnoszona przez samorząd terytorialny: Zwiększeniu zasobów wodnych i atrakcyjności turystycznej poprzez realizację określonych inwestycji, np. zbiornika wodnego w obszarze Aglomeracji Lubelskiej (Zbiornik Oleśnicki) oraz kilku zbiorników w ramach programu retencji wodnej.

Przykłady uwag c.d. Uzupełnianie tekstu: Uzupełnić "dostosowanie możliwości edukacji...” o słowa: „...i wymogów współzawodnictwa światowego” przy „promowaniu wizji państwa” dodać „sprawnego”

Sekretariat ds. konsultacji NPR Wspieranie organizacji prowadzących proces konsultacji poprzez np.:  prowadzenie strony  dostarczanie potrzebnych materiałów i informacji  zapewnianie odpowiedniego przepływu wiadomości  odpowiadanie na zapotrzebowanie organizacji zgłaszających się do Sekretariatu

Sekretariat ds. Konsultacji NPR