WIEDZA EDUKACJA ROZWÓJ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wykorzystanie środków europejskich w latach w województwie dolnośląskim
Advertisements

Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 w Małopolsce
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Kraków
Wrocław, Plan działania na 2007/2008 rok dla Priorytetu V PO KL.
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
POWER OBSZAR Wzmocnienie potencjału instytucjonalnego i skuteczności administracji publicznej (kontekst krajowy) 15 kwietnia 2013 r.
Wsparcie dla partnerów społecznych w Priorytecie V PO KL Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 6 listopada 2007.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Program Operacyjny Wiedza, Edukacja, Rozwój
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
OBSZAR OCHRONY ZDROWIA MECHANIZM FINANSOWY EUROPEJSKIEGO OBSZARU GOSPODARCZEGO NORWESKI MECHANIZM FINANSOWY Ministerstwo Zdrowia
Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie w Lublinie Wsparcie podmiotów ekonomii społecznej wdrażane przez WUP w Lublinie Wdrażanie PO KL przez WUP w Lublinie.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Model firmy społecznej i możliwości legislacyjne związane z tym narzędziem aktywizacji zawodowej w kontekście Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr.
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
MIEJSCE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SPOŁECZNEJ W PERSPEKTYWIE FINANSOWEJ MIEJSCE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SPOŁECZNEJ W PERSPEKTYWIE FINANSOWEJ
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
EKONOMIA SPOŁECZNA W NOWEJ PERSPEKTYWIE FINANSOWANIE
Mikroprzedsiębiorstwa Mikroprzedsiębiorstwa
PODDZIAŁANIE PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI.
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Regionalna Platforma Współpracy - Pilotaż
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Pomiędzy I a II Forum Pomorskiej Edukacji
WIEDZA EDUKACJA ROZWÓJ
Wsparcie kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach MSP w perspektywie
Ocena efektów wsparcia MŚP w ramach
Wsparcie dla rozwoju technologii
Prezentacja przygotowana na podstawie : Małgorzata Marcińska Podsekretarz Stanu - Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Piła, maj 2014 r.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
Dofinansowanie na działania w obszarze edukacji i szkoleń Regionalny Program Operacyjny Lubuskie 2020.
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
DOFINANSOWANIE NA DZIAŁANIA W OBSZARZE AKTYWIZACJI SPOŁECZNEJ/INTEGRACJI Przyczyny sprzyjające wykluczeniu społecznemu według Ustawy o pomocy społecznej.
Ilona Gosk Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych Warszawa, marzec 2009 Ekonomia społeczna w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki 1.
Programowanie perspektywy finansowej
Gwarancje dla Młodzieży to POWER Perspektywa finansowania działań na rzecz młodzieży w okresie Bartosz Kosiński Miechów
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Oś IV Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa
Możliwości finansowania innowacji w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój Warszawa, 27 maja 2015 r.
Środa z funduszami dla organizacji pozarządowych na aktywizację społeczną i zawodową Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (POWER) Poznań,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Finansowanie podmiotów reintegracyjnych w perspektywie finansowej Katowice r. Śląski Kongres Centrów i Klubów Integracji Społecznej.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Kierunki rozwoju ekonomii społecznej w świetle nowej perspektywy finansowej UE.
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA WRPO Interwencja Europejskiego Fundusz Społecznego.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ.
LOCAL JOB CREATION: POLSKA Kluczowe wnioski i zalecenia wynikające z projektu OECD LEED Local Job Creation Project 12 lipca, 2016.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Lokalna Strategia Rozwoju jako źródło funduszy wspierających włączenie społeczne na przykładzie Torunia Miejskie LGD.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Zwiększenie udziału partnerów społecznych w kształtowaniu strategii umiejętności i rozwoju kapitału ludzkiego, w celu lepszego ich dostosowania do.
Zapis prezentacji:

WIEDZA EDUKACJA ROZWÓJ PROGRAM OPERACYJNY WIEDZA EDUKACJA ROZWÓJ 2014-2020 Martyna Sawicka Departament Programów Regionalnych Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego 1 1

Alokacja środków UE na Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój wynosi  4 419,3 mln euro* * W wyniku przeliczenia cen stałych na bieżące wynegocjowana w lutym podczas szczytu Rady Europejskiej kwota 72,9 mld euro z polityki spójności dla Polski wzrosła o ok. 13 % i wynosi 82,3 mld euro. 2 2

Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój jest ukierunkowany na następujące obszary: 1. wspieranie jakości, skuteczności i otwartości szkolnictwa wyższego jako instrumentu budowy gospodarki opartej o wiedzę; 2. wdrożenie reform systemów i struktur w wybranych obszarach polityk publicznych, kluczowych z punktu widzenia strategii Europa 2020 i krajowych programów reform; 3. realizację działań nietypowych, innowacyjnych, ponadnarodowych, prowadzących do wypracowania rozwiązań dotąd niestosowanych w celu ich przetestowania przed przejściem do fazy wdrożenia powszechnego, które w większości przypadków będzie miało miejsce na poziomie regionalnym; 4. realizację programów w zakresie mobilności ponadnarodowej; 5. realizację działań ukierunkowanych na osoby młode w wieku od 15-24 roku życia na rynku pracy, służących wdrożeniu Inicjatywy na rzecz zatrudnienia osób młodych i gwarancji dla młodzieży. 3 3

Priorytet I Priorytet II Priorytet IV Priorytet V Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji Priorytet II Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju Priorytet III Osoby młode na rynku pracy Priorytet IV Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa Priorytet V Pomoc techniczna 4 4

Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji Priorytet I Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji PRIORYTET INWESTYCYJNY 9.4 Potencjalnymi beneficjentami w PI 9.4 będą: minister właściwy ds. pracy, rodziny i zabezpieczenia społecznego. Potencjalnymi grupami docelowymi działań realizowanych w PI 9.4 będą: publiczne i niepubliczne instytucje działające na rzecz osób, rodzin i środowisk wykluczonych społecznie i zagrożonych wykluczeniem społecznym i ubóstwem; organizacje pozarządowe; podmioty odpowiedzialne za kreowanie, realizację i monitorowanie polityk publicznych i polityk regionalnych w zakresie włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa. 5

PRIORYTET INWESTYCYJNY 9.4 Cel szczegółowy: Poprawa jakości kształtowania polityki państwa na rzecz włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa Przykładowe typy projektów: zbudowanie i wdrożenie narzędzi monitorowania jakości (w tym skuteczności, efektywności, trafności) polityki państwa w obszarze włączania społecznego i zwalczania ubóstwa (w tym stworzenie katalogu wskaźników pozwalających prowadzić porównywalne oceny w ujęciu regionalnym); wspieranie budowania lokalnych i regionalnych strategii rozwiązywania problemów społecznych do w celu właściwego projektowania zadań zmniejszających skalę ubóstwa między regionami z wykorzystaniem oceny zasobów pomocy społecznej; wypracowanie i wdrożenie systemowych rozwiązań na rzecz monitorowania sytuacji i potrzeb grup wykluczonych i zagrożonych wykluczeniem społecznym; wypracowanie i przetestowanie modelu systemu podatkowego i systemu transferów społecznych wspierających aktywność zawodową i ograniczających ubóstwo; badania i analizy w obszarze ubóstwa i wykluczenia społecznego; 6

Przykładowe typy projektów (cd): przebudowa systemu pomocy społecznej zmierzająca do uzyskania efektywnego funkcjonowania jednostek organizacyjnych pomocy społecznej a także zlecania usług tworzonym agencjom usług socjalnych; koordynacja wdrażania w regionach nowych modeli organizacyjnych instytucji pomocy i integracji społecznej oraz analiza ich efektywności wraz z propozycjami modyfikacji dla uzyskania optymalizacji wydatków środków publicznych na ten cel; wypracowanie i przetestowanie modelu systemu podatkowego i systemu transferów społecznych wspierających aktywność zawodową i ograniczających ubóstwo; badania i analizy w obszarze ubóstwa i wykluczenia społecznego; koordynacja wdrażania w regionach nowych modeli organizacyjnych instytucji pomocy i integracji społecznej oraz analiza ich efektywności wraz z propozycjami modyfikacji dla uzyskania optymalizacji wydatków środków publicznych na ten cel. 7

PRIORYTET INWESTYCYJNY 9.4 Cel szczegółowy: 2. Poprawa jakości działań realizowanych na rzecz osób wykluczonych i zagrożonych wykluczeniem społecznym. Przykładowe typy projektów: podnoszenie kompetencji kadr instytucji pomocy i integracji społecznej, kadr instytucji wspierania rodziny i pieczy zastępczej, kadr działających na rzecz osób niepełnosprawnych, a także kadr innych instytucji działających na rzecz włączenia społecznego i walki z ubóstwem (m.in. szkolenia, specjalizacje, studia, studia podyplomowe; samokształcenie); podnoszenie kompetencji szczególnie w obszarach nowego zakresu zadań i ról pracownika socjalnego w celu podniesienia skuteczności prowadzenia pracy socjalnej; kształcenie nowych specjalności zawodowych dla zadań w pomocy i integracji społecznej (pracowników świadczących bezpośrednio usługi, specjalistów-audytorów). 8

9 PRIORYTET INWESTYCYJNY 9.4 Cel szczegółowy: 3. Integracja, indywidualizacja i standaryzacja usług na rzecz osób wykluczonych i zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz rozwój aktywnej integracji społeczno-zawodowej osób, rodzin i lokalnych społeczności. Przykładowe typy projektów: wypracowanie i wprowadzenie nowych standardów związanych z rozszerzeniem pakietu usług nastawionych na profilaktykę ubóstwa i wykluczenia społecznego; wypracowanie i wdrożenie systemu kooperacji pomiędzy instytucjami pomocy społecznej, podmiotami usług reintegracji społecznej i zawodowej, w tym szczególnie z centrami i klubami integracji społecznej dla poprawy jakości działań wobec grup zagrożonych wykluczeniem społecznym; wprowadzenie systemów akredytacji dla instytucji pomocy i integracji społecznej a także systemu certyfikacji jakości usług dla uzyskania ich efektywnego oddziaływania; wypracowanie rozwiązań systemowych służących rozwojowi usług na rzecz usamodzielnienia społecznego, zawodowego i ekonomicznego osób i rodzin wykluczonych lub zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz społeczności marginalizowanych; koordynowanie oraz promowanie działań umożliwiających tworzenie krajowych, regionalnych i lokalnych platform współpracy pomiędzy instytucjami pomocy i integracji społecznej, podmiotami zatrudnienia socjalnego oraz publicznymi służbami zatrudnienia z uwzględnieniem udziału lokalnych przedsiębiorców; wypracowanie i wdrożenie systemu współpracy podmiotów działających w obszarze pomocy i integracji społecznej i innych polityk sektorowych m. in. edukacji i zdrowia na rzecz integracji społecznej i poprawy zatrudnienia… 9

Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji Priorytet I Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji PRIORYTET INWESTYCYJNY 9.8 Potencjalnymi beneficjentami w PI 9.8 będą: minister właściwy ds. pracy, rodziny i zabezpieczenia społecznego, Bank Gospodarstwa Krajowego, podmioty ekonomii społecznej. Potencjalnymi grupami docelowymi działań realizowanych w PI 9.8 będą: Regionalne Ośrodki Polityki Społecznej, instytucje wspierające rozwój sektora ekonomii społecznej, w tym Ośrodki Wsparcia Ekonomii Społecznej, publiczne i niepubliczne instytucje pomocy i integracji społecznej oraz instytucje rynku pracy, jednostki samorządu terytorialnego i ich jednostki, podmioty ekonomii społecznej i przedsiębiorstwa społeczne, przedsiębiorstwa, organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. 10

11 PRIORYTET INWESTYCYJNY 9.8 Cel szczegółowy: 1. Wzmocnienie koordynacji na rzecz rozwoju ekonomii społecznej, w tym w zakresie sektorowych polityk publicznych i polityk regionalnych. Przykładowe typy projektów: Tworzenie, rozwijanie i wdrażania mechanizmów zapewniania spójności i koordynacji działań związanych z rozwojem ekonomii społecznej; Tworzenie i wdrażanie rozwiązań systemowych na rzecz monitorowania i oceny efektywności poszczególnych narzędzi i całej polityki w obszarze ekonomii społecznej; gromadzenie i analiza informacji oraz danych na temat sektora ekonomii społecznej i przedsiębiorstw społecznych poprzez stworzenie systemu i narzędzi gromadzenia danych i monitoringu w tym obszarze; Badanie, rewizja i doskonalenie istniejących narzędzi w zakresie tworzenia i zarządzania krajowymi sieciami wsparcia dla ekonomii społecznej i przedsiębiorczości społecznej oraz w zakresie budowy powiązań kooperacyjnych między sferą biznesu, samorządami terytorialnymi, sektorem nauki a organizacjami pozarządowymi i przedsiębiorstwami społecznymi; Tworzenie i zarządzanie krajowymi sieciami wsparcia dla ekonomii społecznej i przedsiębiorczości społecznej, budowa powiązań kooperacyjnych między sferą biznesu, samorządami terytorialnymi, sektorem nauki a organizacjami pozarządowymi i przedsiębiorstwami społecznymi w tym budowanie klastrów i wspieranie rozwoju franczyzy społecznej; Włączenie sektora ekonomii społecznej i przedsiębiorczości społecznej w tworzenie i realizację polityk publicznych. 11

12 PRIORYTET INWESTYCYJNY 9.8 Cel szczegółowy: 2. Tworzenie warunków do rozwoju sektora ekonomii społecznej. Przykładowe typy projektów: Wypracowanie i wdrożenie zwrotnych instrumentów finansowanych na rzecz rozwoju ekonomii społecznej i przedsiębiorczości społecznej (np. systemy pożyczkowe i poręczeniowe), a także innowacyjnych instrumentów finansowych (np. social venture capital); Tworzenie i wdrożenie rozwiązań systemowych w zakresie ekonomii społecznej i przedsiębiorczości społecznej, mających na celu stworzenie przyjaznego środowiska dla rozwoju ekonomii społecznej, w tym do realizacji przez sektor ekonomii społecznej usług użyteczności publicznej; Wspieranie budowy i rozwoju istniejących systemów znaków jakości, certyfikacji usług świadczonych przez podmioty ekonomii społecznej i przedsiębiorstwa społeczne; Tworzenie oraz rewizja i doskonalenie istniejących standardów usług na rzecz wzmacniania bezpośredniego otoczenia oraz infrastruktury wsparcia ekonomii społecznej (m. in. Poprzez standaryzację usług wsparcia ekonomii społecznej oraz ich koordynację na poziomie krajowym), wdrożenie tych standardów. Tworzenie systemowych mechanizmów upowszechniania wiedzy w zakresie ekonomii społecznej oraz koordynacji regionalnych i lokalnych mechanizmów służących promocji ekonomii społecznej i przedsiębiorczości społecznej, Wyposażenie w kompetencje i wiedzę w obszarze ekonomii społecznej i przedsiębiorczości społecznej intereseriariuszy związanych z sektorem ekonomii społecznej, w tym przedstawicieli władz i pracowników administracji publicznej, liderów lokalnych. 12

Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji Priorytet I Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji PRIORYTET INWESTYCYJNY 11.3 Potencjalnymi beneficjentami w PI 11.3 będą: ministrowie właściwi ds. administracji publicznej, sprawiedliwości, gospodarki, budżetu, pracy i zabezpieczenia społecznego, członkowstwa Polski w EU i spraw zagranicznych, Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Szef Służby Cywilnej, jednostki samorządu terytorialnego, organizacje pozarządowe, partnerzy społeczni, Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Rządowe Centrum Legislacji, Prokuratura Generalna, związki i stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego. Potencjalnymi grupami docelowymi działań realizowanych w PI 11.3 będą: pracownicy administracji publicznej, w szczególności korpus służby cywilnej i pracownicy samorządowi, pracownicy wymiaru sprawiedliwości, organizacje pozarządowe i partnerzy społeczni. 13

14 PRIORYTET INWESTYCYJNY 11.3 Cel szczegółowy: 1. Poprawa procesu stanowienia prawa, jakości regulacji oraz warunków prowadzenia działalności gospodarczej. Przykładowe typy projektów: Usprawnienie analiz ex ante w procesie legislacyjnym i opracowanie narzędzi umożliwiających analizę kosztów administracyjnych, kosztów dostosowawczych i kosztów finansowych pod względem uciążliwości przepisów prawa gospodarczego. Doskonalenie procesu legislacyjnego w zakresie monitoringu ex post i konstruowanie narzędzi analitycznych niezbędnych przy analizie prawa obowiązującego. Uproszczenie obowiązującego prawa gospodarczego w celu ułatwienia warunków rozpoczynania i wykonywania działalności gospodarczej. Wzmocnienie służb legislacyjnych i analitycznych oraz przedstawicieli partnerów społecznogospodarczych w celu zapewnienia należytej obsługi eksperckiej w procesie stanowienia prawa. Budowa i wdrożenie nowoczesnych metod prezentowania planowanych i wprowadzonych regulacji w celu zapewnienia przejrzystości procesu stanowienia prawa. Rozwijanie nowoczesnych metod debaty publicznej, zwłaszcza w odniesieniu do tematów o dużej złożoności w celu rozszerzenia partnerskiej współpracy administracji publicznej z partnerami społecznymi i organizacjami pozarządowymi, zarówno na etapie projektowania aktu prawnego oraz monitoringu ex post. Włączenie organizacji strażniczych w proces stanowienia prawa. 14

PRIORYTET INWESTYCYJNY 11.3 Cel szczegółowy: 2. Poprawa skuteczności oraz ułatwienie dostępu do wymiaru sprawiedliwości, w szczególności dla przedsiębiorstw. Przykładowe typy projektów: Działania zmierzające do ukształtowania racjonalnej struktury sądownictwa oraz jednostek organizacyjnych prokuratury oraz racjonalnego rozmieszczenia zasobów ludzkich. Rozwój kompetencji kadr sądów i prokuratury z zakresu finansów, systemów informatycznych, organizacji pracy, obsługi interesanta i komunikacji oraz zarządzania zasobami ludzkimi. Rozwój i standaryzacja Biur Obsługi Interesanta w sądach oraz biur podawczych w jednostkach organizacyjnych prokuratury. Rozwój Centrów Usług Wspólnych dla sądownictwa powszechnego. Rozwój kompetencji kadr sądów i prokuratury, w szczególności w zakresie prawa gospodarczego oraz w zakresie przestępczości gospodarczej. Rozwój systemów polubownego rozstrzygania sporów. 15

16 PRIORYTET INWESTYCYJNY 11.3 Cel szczegółowy: 3. Usprawnienie procesu monitorowania wykonywania usług publicznych oraz doskonalenie jakości świadczenia usług administracyjnych istotnych z punktu widzenia prowadzenia działalności gospodarczej. Przykładowe typy projektów: Wprowadzenie powszechnego systemu monitorowania wykonywania usług publicznych oraz doskonalenia jakości świadczonych usług, w tym: Analiza uwarunkowań prawnych dla stworzenia systemu monitorowania efektywności usług Publicznych Identyfikacja źródeł informacji oraz rozwój narzędzi do gromadzenia i analizy informacji dotyczących usług publicznych, · Podnoszenie kompetencji kadr JST w zakresie gromadzenia i analizy informacji, · Opracowanie systemu monitorowania efektywności usług publicznych… Wprowadzenie do urzędów administracji publicznej jednolitych narzędzi monitorowania i zarządzania satysfakcją klienta; Standaryzacja procesów wewnętrznych i profesjonalizacja kadr obsługowych (księgowość, zamówienia publiczne, informatyka, itp.); Podnoszenie kwalifikacji kadr jednostek administracji publicznej w zakresie orzecznictwa (procedura administracyjna i prawo materialne). 16

PRIORYTET INWESTYCYJNY 11.3 Cel szczegółowy: 4. Poprawa zarządzania strategicznego i finansowego na wszystkich szczeblach zarządzania państwem. Przykładowe typy projektów: Rozwijanie i wdrażanie systemów/narzędzi monitorowania i zarządzania politykami publicznymi na wszystkich szczeblach zarządzania państwem; Rozwijanie metodologii wieloletniego planowania finansowego oraz planowania w układzie zadaniowym w kierunku zwiększenia stopnia wykorzystania informacji o efektywności i skuteczności wydatków publicznych na wszystkich etapach procesu budżetowego (budżet zadaniowy informujący o efektywności); Podnoszenie kompetencji kadr administracji publicznej w zakresie formułowania oraz wykonywania polityk publicznych z wykorzystaniem systemu oceny skuteczności i efektywności wydatków publicznych w ramach budżetu zadaniowego; Wypracowanie i rozwijanie rozwiązań (prawnych, organizacyjnych, technicznych) umożliwiających prowadzenie przeglądów wydatków w oparciu o średniookresowe ramy budżetowe oraz budżet zadaniowy…… 17

Brak bezpośrednich działań kierowanych do organizacji pozarządowych Priorytet II Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju Brak bezpośrednich działań kierowanych do organizacji pozarządowych 18

Osoby młode na rynku pracy Priorytet III Osoby młode na rynku pracy PRIORYTET INWESTYCYJNY 8.6 Potencjalnymi beneficjentami w PI 8.6 będą: Bank Gospodarstwa Krajowego, Powiatowe Urzędy Pracy, Ochotnicze Hufce Pracy, partnerzy społeczni, organizacje pozarządowe, niepubliczne agencje zatrudnienia. Potencjalnymi grupami docelowymi działań realizowanych w PI 8.6 będą: Grupa docelowa: osoby młode bez pracy, które nie uczestniczą w kształceniu lub szkoleniu w wieku 15-24 lat (NEET). 19

Osoby młode na rynku pracy Priorytet III Osoby młode na rynku pracy PRIORYTET INWESTYCYJNY 8.6 – Trwała integracja na rynku pracy ludzi młodych bez pracy, którzy nie uczestniczą w kształceniu lub szkoleniu (NEET) Cele szczegółowe: 1. Poprawa sytuacji osób młodych bez pracy, które nie uczestniczą w kształceniu lub szkoleniu (NEET) na rynku pracy. 2. Zwiększenie przedsiębiorczości osób młodych bez pracy, które nie uczestniczą w kształceniu lub szkoleniu (NEET). 20

PRIORYTET INWESTYCYJNY 8.6 Cele szczegółowe: 1. Poprawa sytuacji osób młodych bez pracy, które nie uczestniczą w kształceniu lub szkoleniu (NEET) na rynku pracy. Przykładowe typy projektów: Indywidualizacja wsparcia dla osób młodych uwzględniająca treningi aktywnego poszukiwania pracy, personalne zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego, diagnoza wiedzy, umiejętności oraz potencjału uczestników, opracowanie indywidualnych planów działania. Udzielenie Gwarancji dla młodzieży poprzez wykorzystanie instrumentów rynku pracy, które umożliwiają młodzieży zdobycie lub uzupełnienie kwalifikacji oraz doświadczenia zawodowego, w tym m.in..: staże, szkolenia, przygotowanie zawodowe, dofinansowanie studiów podyplomowych, dofinansowanie kosztów egzaminów oraz kosztów uzyskania licencji, pożyczka szkoleniowa, stypendium na kontynuowanie nauki, bony szkoleniowe, stażowe i zatrudnieniowe. Działania niestandardowe, w tym np. granty na zagospodarowanie w przypadku podjęcia zatrudnienia poza miejscem zamieszkania. 1. Zwiększenie przedsiębiorczości osób młodych bez pracy, które nie uczestniczą w kształceniu lub szkoleniu (NEET) Udzielanie pożyczek na rozpoczęcia działalności gospodarczej.

PRIORYTETY INWESTYCYJNE REALIZOWANE W RAMACH INNOWACJI SPOŁECZNYCH Priorytet IV Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa PRIORYTETY INWESTYCYJNE REALIZOWANE W RAMACH INNOWACJI SPOŁECZNYCH PRIORYTETY INWESTYCYJNE REALIZOWANE W RAMACH PROGRAMÓW MOBILNOŚCI PONADNARODOWEJ PRIORYTETY INWESTYCYJNE REALIZOWANE W RAMACH DZIAŁAŃ WSPÓŁPRACY MIĘDZYNARODOWEJ Brak bezpośrednich działań kierowanych do organizacji pozarządowych 22

Priorytet V Pomoc techniczna Cele szczegółowe: 1. Wzmocnienie efektywności procesów wdrażania PO WER i wykorzystania środków EFS poprzez: zapewnienie optymalnego potencjału administracyjnego instytucji systemu PO WER poprzez wsparcie procesu zarządzania, wdrażania, monitorowania oraz kontroli i audytu, wsparcie procesu ewaluacji, informacji oraz promocji PO WER pod kątem administracyjnym, organizacyjnym i finansowym. 2. Zapewnienie efektywności działań koordynujących wdrażanie EFS w Polsce w latach 2014–2020 oraz realizację celów tematycznych 8–10, określonych w rozporządzeniu ogólnym dla polityki spójności na lata 2014-2020. Potencjalni beneficjenci i grupy docelowe: Instytucje pośredniczące PO WER, Instytucja Zarządzająca PO WER, Operatorzy wyłonieni przez Instytucję Zarządzającą PO WER, Partnerzy społeczni, w tym partnerzy społeczno–gospodarczy i organizacje pozarządowe. 23

Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich Dziękuję za uwagę Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich ul. Augustyńskiego 2, 80-819 Gdańsk tel. 58 326 81 47; 58 326 81 48, 58 326 81 52 e-mail: punktinformacyjny@pomorskie.eu pomorskiewunii@pomorskie.eu rpo2007-2013@pomorskie.eu Internet: http://pomorskiewunii.pomorskie.eu/ 24