System wdrażania funduszy europejskich w latach 2007-2013 Rola partnerów społeczno-gospodarczych Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia 2007-2013 Warszawa,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady polityki regionalnej UE
Advertisements

Perspektywy rozwoju spółdzielczości socjalnej w kontekście dotychczasowych doświadczeń związanych z wdrażaniem PO KL i PO FIO.
Lublin, 5 lipca 2006 r..
Fundusze strukturalne UE. 2 Fundusze unijne na lata – nowy plan Marshala Wraz z wejściem do Unii Europejskiej 1 maja 2004 r. Polska stała się
FUNDUSZE UE Warszawa, maj 2008.
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Podsumowanie rocznych spotkań Instytucji Zarządzających z Komisję Europejską nt. realizacji PO w 2007 roku Komitet Koordynacyjny NSRO Warszawa, 17 grudnia.
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Polityka rozwoju obszarów wiejskich na lata /5
Z praktyki Grupy roboczej ds. społeczeństwa obywatelskiego, działającej przy Komitecie Koordynacyjnym Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia/Narodowej.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Konieczna Koordynacja – Informacja nt. prac Grupy roboczej ds. Społeczeństwa Informacyjnego w ramach Komitetu Koordynacyjnego Narodowe Strategiczne Ramy.
Banki w systemie wdrażania funduszy strukturalnych w latach
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
System ewaluacji NPR i NSRO
Warszawa, 5 lutego 2008 r. Priorytet II i VIII Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w kontekście aktywizacji zawodowej osób z grupy wiekowej 50+ Departament.
Plan komunikacji PO KL - założenia
Wsparcie dla partnerów społecznych w Priorytecie V PO KL Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 6 listopada 2007.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Katowice, 2 sierpnia 2006 r.. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007.
Narodowa Strategia Spójności
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO WYDZIAŁ EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO 19 czerwca 2007 r.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Efektywne wykorzystanie funduszy europejskich i ich znaczenie dla Polski. Elżbieta Bieńkowska Minister Rozwoju Regionalnego maj 2008 r.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Narodowa Strategia Spójności
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Europejska polityka spójności w Polsce w latach 2007 – 2013
FUNDUSZE UE Warszawa, 21 marca 2011 Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Studia.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Fundusze unijne od podstaw Fundusze Strukturalne na lata 2007 – 2013
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Odnowiona Strategia Lizbońska jako podstawa założeń Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Fundusze strukturalne w latach
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Skala wsparcia obszarów wiejskich w ramach krajowych i regionalnych programów operacyjnych na lata dr Hanna Jahns Sekretarz Stanu Ministerstwo.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Regionalny Program Operacyjny
Zasada Partnerstwa w ramach funduszy unijnych – perspektywa NGO.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Piotr Frączak Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Społeczeństwo obywatelskie a Narodowe Strategiczne.
(Narodowej Strategii Spójności)
Kształt instrumentów strukturalnych po 2007r. Prezentacja: Aleksandra Malarz Zastępca Dyrektora Departamentu Integracji Europejskiej Ministerstwo Środowiska.
1. U SŁUGI D ORADZTWA W Z AKRESIE U SŁUG I D OTACJI I NWESTYCYJNYCH Narodowa Strategia Spójności (d. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia)
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Strategia Wspierania Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego Piotr Frączak, 12 stycznia 2009 r. 1.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Zapis prezentacji:

System wdrażania funduszy europejskich w latach Rola partnerów społeczno-gospodarczych Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia Warszawa, 16 kwietnia 2008 r.

Cele Narodowej Strategii Spójności / Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia Cel strategiczny Tworzenie warunków dla wzrostu konkurencyjności gospodarki opartej na wiedzy i przedsiębiorczości zapewniającej wzrost zatrudnienia oraz wzrost poziomu spójności społecznej, gospodarczej i przestrzennej. Cele horyzontalne  Poprawa jakości funkcjonowania instytucji publicznych oraz rozbudowa mechanizmów partnerstwa,  Poprawa jakości kapitału ludzkiego i zwiększenie spójności społecznej,  Budowa i modernizacja infrastruktury technicznej i społecznej mającej podstawowe znaczenie dla wzrostu konkurencyjności Polski,  Podniesienie konkurencyjności i innowacyjności przedsiębiorstw, w tym szczególnie sektora wytwórczego o wysokiej wartości dodanej oraz rozwój sektora usług,  Wzrost konkurencyjności polskich regionów i przeciwdziałanie ich marginalizacji społecznej, gospodarczej i przestrzennej,  Wyrównywanie szans rozwojowych.

System instytucjonalny NSRO NSRO  Minister Rozwoju Regionalnego (MRR) – odpowiedzialny za programowanie i zarządzanie krajowymi programami rozwojowymi finansowanymi z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności oraz za koordynację regionalnych programów operacyjnych  ministrowie sektorowi – Instytucje Pośredniczące, odpowiedzialne za wdrażanie poszczególnych priorytetów PO  inne instytucje pełniące funkcję Instytucji Pośredniczących I i II stopnia  Zarządy Województw – Instytucje Zarządzające RPO

System prawny NSRO Główne akty prawne i dokumenty strategiczne  Ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju z 6 grudnia 2006 r.  Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia - przyjęte w drodze uchwały Rady Ministrów Uelastycznienie systemu W perspektywie finansowej zrezygnowano z regulowania szeregu kwestii dotyczących wdrażania funduszy europejskich w drodze dokumentów o randze rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego, jak miało to miejsce w perspektywie finansowej Obecnie zagadnienia te regulowane są w drodze Wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego, co sprawia, iż w razie potrzeby ewentualne zmiany wprowadzane są szybciej. System stał się bardziej elastyczny i wrażliwszy na potrzeby podmiotów zaangażowanych we wdrażanie funduszy europejskich. Ponadto, zasadniczą zmianą w perspektywie finansowej jest włączenie środków unijnych do budżetu państwa po stronie dochodów budżetowych.

Wielkość środków z funduszy UE w latach i Środki UENPR NSRO Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego5 194, ,4 Europejski Fundusz Społeczny2 042,49 707,2 Fundusz Spójności4 178, ,3 Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnej (sekcja orientacji) 1 192, Finansowy Instrument Wspierania Rybołówstwa201, Rezerwa wykonania (EFRR, EFS)1 331,3 RAZEM12 809, ,9 W okresie środki przeznaczone na rozwój wsi (Europejski Fundusz Rolny Rozwoju Obszarów Wiejskich – mln) i obszarów zależnych od rybołówstwa (Europejski Fundusz Rybacki – 651,8 mln) wyłączone zostały z obszaru polityki spójności UE. dane w mln EUR

Programy operacyjne NSRO  Na realizację zadań określonych w NSS zostanie wykorzystane ponad 67,3 mld EUR  Jest to blisko 1/5 ogólnej sumy środków przeznaczonych na politykę spójności Unii Europejskiej w latach 2007–2013. Ponadto, na współfinansowanie tych działań przeznaczone zostanie około 11,9 mld EUR z publicznych środków krajowych i 6,4 mld EUR ze środków prywatnych Polska 19,4% UE 80,6% Unia Europejska – 346,5 mld EUR Polska – 67,3 mld EUR UE 94% Polska 6% Unia Europejska ( ) – 213,0 mld EUR Polska – 12,8 mld EUR

Programy Operacyjne NSRO Regionalnych Programów Operacyjnych PO Rozwój Polski Wschodniej PO Europejskiej Współpracy Terytorialnej PO Infrastruktura i Środowisko PO Kapitał Ludzki PO Innowacyjna Gospodarka PO Pomoc Techniczna

Rola partnerów społecznych we wdrażaniu funduszy europejskich (1) Zasada partnerstwa Jednym z celów horyzontalnych NSS jest poprawa jakości funkcjonowania instytucji publicznych oraz rozbudowa mechanizmów partnerstwa. Zasada partnerstwa stanowi jedną z podstawowych zasad regulujących działania związane z procesem realizacji NSRO – zarówno na szczeblu wspólnotowym, jak i na szczeblu krajowym. Polega ona na dokonywaniu uzgodnień między Komisją i państwem członkowskim, oraz między organami i instytucjami wyznaczonymi w ramach przepisów krajowych:  organami regionalnymi i lokalnymi oraz innymi organami publicznymi,  partnerami ekonomicznymi i społecznymi,  innymi instytucjami, kompetentnymi w tych ramach. Partnerstwo ma charakter kluczowy dla realizacji NSS/NSRO. Podstawą dla właściwego podziału ról między partnerami życia publicznego, w zakresie realizacji zadań publicznych, powinna być zasada komplementarności. Istotny jest również wzrost efektywności mechanizmów konsultacyjnych i współpracy z organizacjami pozarządowymi w zakresie stanowienia i realizacji polityk publicznych i regulacji prawnych. Główne obszary partnerstwa to: przygotowanie, finansowanie, monitorowanie i ocena pomocy.

Rola partnerów społecznych we wdrażaniu funduszy europejskich (2) Zasada partnerstwa Przedstawiciele partnerów społeczno-ekonomicznych:  Organizacje pracowników i organizacje pracodawców,  Organizacje pozarządowe (przedstawiciele wyznaczeni przez Radę Działalności Pożytku Publicznego),  Środowisko naukowe (przedstawiciele wyznaczeni przez Radę Główną Szkolnictwa Wyższego). Funkcje partnerów społeczno – ekonomicznych w systemie realizacji NSRO:  Aktywny udział w pracach Komitetów Monitorujących oraz Komitetów Sterujących programami operacyjnymi,  Udział w Komitecie Koordynującym NSS/NSRO,  Wpływ na ostateczny kształt i treść dokumentów programowych, w tym na obowiązujący zakres kryteriów wyboru projektów,  Aktywny udział w procesie konsultacji projektów wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego,  Reprezentacja różnorodnych interesów społecznych w celu uwrażliwienia obowiązujących przepisów na specyficzną charakterystykę i oczekiwania wszystkich podmiotów uczestniczących w systemie wdrażania,  Rola opiniotwórcza.

Zasada partnerstwa – rozwój społeczeństwa obywatelskiego Wsparcie dla tworzenia nowoczesnego społeczeństwa obywatelskiego stanowi niezbędny element budowy nowoczesnego i partnerskiego państwa. Realizacja zadań publicznych powinna być oparta o współpracę między administracją publiczną a partnerami społecznymi, organizacjami pozarządowymi i organizacjami zawodowymi. Ujęcie to jest pochodną założenia, iż wspieranie dialogu między odpowiednimi instytucjami publicznymi, społecznymi i prywatnymi jest warunkiem tworzenia dobrej jakości polityk i programów. W celu aktywizacji trzeciego sektora i wzmacniania jego roli niezbędne jest tworzenie warunków dla rozwoju społeczeństwa obywatelskiego w Polsce, w tym przede wszystkim organizacji pozarządowych. Wymaga to m.in.:  rozwoju mechanizmów współpracy między administracja publiczną a instytucjami sektora trzeciego,  upowszechnienia partnerskiego sposobu kreowania i realizacji zadań publicznych. Ponadto, w celu realizacji partnerskiego modelu współpracy, niezbędnym jest przygotowanie samych organizacji pozarządowych do pełnienia roli aktywnego partnera administracji publicznej oraz wzmacnianie potencjału tych instytucji do efektywnego i profesjonalnego świadczenia usług publicznych.

Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach NSRO (1) PO Kapitał Ludzki:  Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora : euro Poddziałanie Wsparcie systemowe dla trzeciego sektora – projekty systemowe. Typy realizowanych projektów: wzmocnienie szeroko rozumianych konsultacji społecznych, w tym konsultacji dokonywanych drogą elektroniczną, wypracowanie i upowszechnianie standardów współpracy administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi. Poddziałanie Rozwój dialogu obywatelskiego – projekty konkursowe. Typy realizowanych projektów: tworzenie regionalnych i lokalnych centrów informacji i wspomagania organizacji pozarządowych, wsparcie działalności nowoutworzonych oraz już istniejących centrów w zakresie pomocy doradczo-szkoleniowej dla organizacji pozarządowych, tworzenie i wspieranie porozumień (sieci) organizacji pozarządowych o charakterze terytorialnym oraz branżowym.

Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach NSRO (2) PO Kapitał Ludzki:  Działanie 5.5 Rozwój dialogu społecznego : euro Poddziałanie Wsparcie systemowe dla dialogu społecznego – projekty systemowe. Typy realizowanych projektów: wsparcie udziału partnerów społecznych w pracach europejskich struktur dialogu społecznego, upowszechnianie współpracy w zakresie uzgadniania polityk publicznych pomiędzy administracją publiczną i partnerami społecznymi. Poddziałanie Wzmocnienie uczestników dialogu społecznego – projekty konkursowe. Typy realizowanych projektów: tworzenie i wdrażanie programów ukierunkowanych na rozwój dialogu społecznego, tworzenie i wdrażanie programów podnoszących kwalifikacje eksperckie, tworzenie i wdrażanie programów rozwoju organizacji ukierunkowanych na poprawę efektywności procesów zarządczych i komunikacyjnych, usprawnienie funkcjonowania systemów informacyjnych.

Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach NSRO (3) PO Pomoc Techniczna:  Działanie 3.1 Funkcjonowanie instytucji zaangażowanych w realizację NSRO : euro. Grupą docelową Działania 3.1 są m.in. członkowie komitetów, podkomitetów i zespołów roboczych obsługiwanych przez instytucje uczestniczące w realizacji NSRO. Realizowane projekty mogą dotyczyć m.in.: działań innowacyjnych, prowadzenia badań oraz opracowywania ekspertyz, studiów, analiz, koncepcji zorientowanych na wsparcie procesu przygotowania, zarządzania i wdrażania instrumentów strukturalnych (przy udziale partnerów społeczno-gospodarczych, w tym organizacji pozarządowych).

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego ul. Wspólna 2/ Dziękuję za uwagę