 Rezygnacja z kart okresowych osiągnięć studentów.  Przegląd i aktualizacja Kart Przedmiotów.  Umiędzynarodowienie.  Program ERASMUS+.  Dokumentowanie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dr inż. Magdalena Jabłońska
Advertisements

dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Animacja grup zadaniowych Agnieszka Leśny. Odpowiedź na pytanie czy i jak udało nam się osiągnąć zamierzone cele oraz w jaki sposób udało nam się je osiągnąć?
Nadzór pedagogiczny nad szkoleniem zawodowym
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Projektowanie programów studiów
Określanie liczby punktów ECTS Sposoby wyznaczania sumarycznych wskaźników ilościowych charakteryzujących program
w ustawie o stopniach i tytule naukowym RW
Realizacja praktyk pedagogicznych. Zadanie obejmuje: 30 godzin dydaktycznych zajęć edukacyjnych w przedszkolu i 30 godzin dydaktycznych zajęć edukacyjnych.
System Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia w UMB obejmuje: Uczelniany Zespół do Spraw Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia. Wydziałowe.
OPIS PRZEDMIOTU (ZAJĘĆ)
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
Matura w systemie polskim a matura międzynarodowa
Praca metodą projektu edukacyjnego
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
Założenia nowego programu studiów II stopnia przygotowanego przez Komisję ds. Planów Studiów i Programów Kształcenia w Instytucie Socjologii Uniwersytetu.
Opis programów studiów i przedmiotów akademickich w języku efektów uczenia się Warsztat Boloński Uniwersytet Zielonogórski 12 kwietnia 2010 Ryszard RASIŃSKI,
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
INSTYTUT SOCJOLOGII UNIWERSYTET WROCŁAWSKI
Jakość kształcenia w roku akademickim 2012/13
Krajowe Ramy Kwalifikacji. Harmonogram prac Do 28 lutego 2012 – każdy Instytut, w ramach prac Zespołu ds. Jakości Kształcenia, opracowuje opis efektów.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
PLANOWANIE WYMIARU GODZIN OBOWIĄZKOWYCH ZAJĘĆ KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO
DOSKONALENIE PROGRAMÓW KSZTAŁCENIA WARSZTATY 8 maj 2013.
RAPORT WYDZIAŁ TEOLOGICZNY Rada ds. Jakości Kształcenia Badanie jakości kształcenia na UAM 2011/2012 Grudzień 2012 Samoocena wydziałowa 1.
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Seminarium Dobre praktyki w organizacji studiów I stopnia Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechnika Gdańska Prof. dr hab. inż. Alicja.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Program ERASMUS w Śląskiej Wyższej Szkole Medycznej w Katowicach.
OPRACOWANIE NA PODSTAWIE MATERIAŁÓW CKE mgr Małgorzata Smul.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na III roku studiów I stopnia Kierunek: Biologia Przeznaczony dla studentów, którzy w roku 2013/14.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na I roku studiów II stopnia Kierunek: Biotechnologia Przeznaczony dla studentów, którzy w roku.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na II roku studiów II stopnia Kierunek: Ochrona środowiska Przeznaczony dla studentów, którzy.
Zmiany w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na I roku studiów II stopnia Kierunek: Biologia – nauczanie biologii Przeznaczony dla studentów,
Koncepcja przyznawania punktacji ECTS dla studiów podyplomowych organizowanych przez UEP.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na II roku studiów II stopnia Kierunek: Biologia Przeznaczony dla studentów, którzy w roku 2013/14.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na II roku studiów II stopnia Kierunek: Biologia – nauczanie biologii Przeznaczony dla studentów,
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na II roku studiów II stopnia Kierunek: Bioinformatyka Przeznaczony dla studentów, którzy w roku.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na III roku studiów I stopnia Kierunek: Bioinformatyka Przeznaczony dla studentów, którzy w roku.
Współpraca uczelni ze szkołami w ramach programów: Spotkanie informacyjne Warszawa, dnia 11 września 2014 r.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
1 Uznawanie efektów uczenia się Podstawa prawna 1.Ustawa z dnia 27 lipca 2005 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym; 2.Rozporządzenie MNiSW z dnia 14 września.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Cele: 1. wyposażenie studenta w umiejętności porównywania i wartościowania zamierzeń edukacyjnych w poszczególnych systemach oświatowych, 2. zrozumienie.
Misja Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu Prowadzimy działalność naukowo-badawczą oraz kształcimy bazując.
Analiza wyników ankiet studenckich za rok 2014/2015 ( semestr zimowy)
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GEOGRAFIA II st. Studia stacjonarne 2014.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GOSPODARKA PRZESTZRENNA II st. Studia stacjonarne 2014.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" PIOTR TKACZ Studium e-Learningu Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach.
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
Seminarium magisterskie. Formalności rok akademicki 2013/2014 dr Małgorzata Zięba.
SYLLABUS - KARTA OPISU PRZEDMIOTU Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu : 2012/2013 przygotować w oparciu o Wzorcowy Opis Efektów Kształcenia dla.
Ewaluacja jakości kształcenia – dane zbiorcze Rok akademicki 2012/2013 Semestr zimowy Dr Agnieszka Pawlak, Zakład Nauk o Rodzinie UM Dr Paweł Przyłęcki,
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na III roku studiów I stopnia Kierunek: Biologia Przeznaczony dla studentów, którzy w roku 2013/14.
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
Praca metodą projektu edukacyjnego
Zmiany w przepisach dotyczących studiów doktoranckich
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

 Rezygnacja z kart okresowych osiągnięć studentów.  Przegląd i aktualizacja Kart Przedmiotów.  Umiędzynarodowienie.  Program ERASMUS+.  Dokumentowanie uzyskiwanych efektów kształcenia.  Sprawy naukowe i organizacyjne.  Zmiany w Ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym: profil praktyczny, potwierdzanie efektów uczenia się, Ogólnopolskie Repozytorium Prac Dyplomowych, procedura antyplagiatowa.

 od roku akademickiego 2014/2015 – rezygnacja z indeksów postępy w nauce odnotowywane są w kartach okresowych osiągnięć studentów oraz w protokołach egzaminacyjnych/zaliczeniowych;  od roku akademickiego 2015/2016 – rezygnacja z papierowych kart okresowych osiągnięć studentów postępy w nauce odnotowywane są TYLKO w protokołach egzaminacyjnych/zaliczeniowych; studenci pierwszego roku studiów będą mieli dostęp do elektronicznych indeksów – Wirtualna Uczelnia;  kluczowe znaczenie – terminowe przekazywanie protokołów egzaminacyjnych do dziekanatów  w jaki sposób możemy ten proces usprawnić?  Studenci mogą zgłaszać propozycję tematu pracy dyplomowej

FORMY ZAJĘĆ  wszystkie formy zajęć, które są przypisane do tego przedmiotu w planie studiów: wykład, ćwiczenia audytoryjne (w tym seminaria dyplomowe i lektoraty języków obcych), ćwiczenia projektowe, ćwiczenia laboratoryjne i terenowe, praktyki;  mogą być inne dla studiów stacjonarnych i niestacjonarnych;  forma w dużym stopniu określa, którego typu efekty kształcenia będą w nim przeważać: wykład - dominują efekty związane z wiedzą, a w bardzo niewielkim stopniu obecne będą umiejętności i kompetencje społeczne, ćwiczenia, seminaria, zajęcia projektowe czy laboratoria - przeważają efekty z kategorii umiejętności i kompetencji. LICZBA GODZIN  liczba godzin z podziałem na poszczególne formy zajęć;

Przykłady:  wykład problemowy, konwersatoryjny, angażujący studentów, z wykorzystaniem technik multimedialnych;  ćwiczenia: zadania realizowane metodą projektów, prezentacje/referaty, dyskusje, praca w zespołach, analiza i interpretacja tekstu źródłowego, burza mózgów, dyskusja dydaktyczna, symulacje, mapy poznawcze, techniki multimedialne, metoda przypadków (case studies), metoda problemowa, inne.

 opisuje zmianę, jaką chce się osiągnąć w wyniku realizacji procesu kształcenia związanego z przedmiotem;  są intencjami nauczyciela wskazującymi, co po zakończeniu danego kursu, zmieni się w sytuacji studentów;  przedstawiają, jaką wiedzę posiądą odbiorcy, czego nowego się nauczą, jak poprawią się ich umiejętności, jak zmieni się ich sytuacja życiowa, jakie pojawią się możliwości;  są elementem wejścia i nie gwarantują określonych efektów/rezultatów, które powinny być zdefiniowane jako wieńczące proces kształcenia. Przykłady:  poznanie podstawowych pojęć z zakresu…,  wyposażenie studentów w wiedzę z zakresu…,  ukazanie relacji między…,  doskonalenie umiejętności projektowania obiektów użyteczności publicznej…,  nabycie umiejętności tworzenia strategii firmy…

 to bezpośrednie oraz natychmiastowe rezultaty wynikające z dostarczenia produktu w postaci wykładów, laboratoriów, ćwiczeń, projektów i innych;  najważniejszą cechą jest ich mierzalność gwarantująca właściwą ocenę stopnia ich osiągnięcia; liczba efektów dla przedmiotu nie może być zbyt duża – optymalnie 5-7; każdy efekt kształcenia powinien być zdefiniowany na poziomie osiągalnym dla najmniej zdolnego studenta, a nie na najwyższym możliwym poziomie; efekty kształcenia dla danego przedmiotu powinny być osiągalne w zdefiniowanym przez program czasie.  Formułując zamierzone efekty kształcenia, proszę używać czasowników akcji (czasowników w stronie czynnej).

WIEDZA definiuje, opisuje, porównuje, rozpoznaje, poddaje krytyce, odnajduje, wymienia, nazywa, porządkuje, prezentuje, cytuje, relacjonuje, reprodukuje, wskazuje, określa, opowiada, identyfikuje, klasyfikuje, przedstawia, broni, różnicuje, dyskutuje, rozróżnia, szacuje, wyjaśnia, generalizuje, ilustruje, wskazuje, zdaje relację, wybiera, tłumaczy. UMIEJĘTNOŚCI analizuje, eksploatuje, interpretuje, oblicza, sporządza, weryfikuje, projektuje, planuje, wyszukuje, prezentuje, przewiduje, konstruuje, stosuje, oblicza, zmienia, wybiera, demonstruje, rozwija, bada, modyfikuje, organizuje, przygotowuje, produkuje, tworzy, przygotowuje harmonogram/schemat, wytwarza, rozwiązuje, szkicuje, używa, rozdziela, kategoryzuje, porządkuje, łączy, poddaje krytyce, kwestionuje, bada, eksperymentuje, testuje, dzieli, argumentuje, organizuje, zestawia, kompiluje KOMPETENCJE PERSONALNE I SPOŁECZNE decyduje, identyfikuje problemy, rozwiązuje problemy, akceptuje, broni, ocenia, popiera, chroni, przekonuje, ustala hierarchię, dba o…, postępuje zgodnie z…, jest wrażliwy na…, wyraża sądy, opowiada się za …, dokonuje wyboru, wykazuje inicjatywę, respektuje, jest odpowiedzialny za…, jest otwarty na…

na studiach II stopnia dominować powinny wyrażenia wskazujące na bardziej zaawansowany stan wiedzy i umiejętności (potocznie mówiąc – bardziej „magisterskie”), np.: Ocenia praktyczną przydatność teorii.. Krytycznie ocenia przydatność teorii, metod i narzędzi analitycznych… Rozwija posiadane cechy osobowościowe i umiejętności zawodowe… Bada wpływ czynników… Stosuje właściwie dobraną metodologię badawczą do rozwiązywania… Dostrzega powiązania pomiędzy… Rozumie wpływ teorii ……. na projektowanie … Potrafi twórczo wykorzystać wiedzę … TREŚCI KSZTAŁCENIA Proszę podać tematykę poszczególnych zajęć, pamiętając, aby przekładała się ona na zamierzone efekty kształcenia.

 Każdy kierunek studiów został przypisany do: obszaru kształcenia dziedziny nauki lub sztuki dyscypliny naukowej i artystycznej; PRZYKŁAD: Kierunek: Ochrona Środowiska  obszar kształcenia: obszar nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych  dziedzina: nauk rolniczych dyscypliny naukowe :  ochrona i kształtowanie środowiska,  biotechnologia,  inżynieria rolnicza.

OBSZAROWE EFEKTY KSZTAŁCENIA (rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego) KIERUNKOWE EFEKTY KSZTAŁCENIA (Senat WSEiZ) EFEKTY KSZTAŁCENIA DLA PRZEDMIOTU (Nauczyciel)

 dostosowane do rodzaju efektów;  rozróżnienie między formą zaliczenia a sposobami/narzędziami weryfikacji efektów kształcenia; forma zaliczenia przedmiotu - zaliczenie i/lub egzamin (informacja podana dla każdego przedmiotu w planie studiów); sposób/narzędzie weryfikacji efektów kształcenia – narzędzia stosowane do przeprowadzenia weryfikacji efektów kształcenia.  dopuszcza się możliwość weryfikacji za pomocą więcej niż jednego narzędzia;  otrzymanie przez studenta oceny dostatecznej oznacza, że osiągnął WSZYSTKIE zamierzone efekty kształcenia dla przedmiotu, w danym semestrze, na poziomie co najmniej minimalnym.

Przyjęto następujące narzędzia weryfikacji efektów kształcenia:  sprawdzian ustny, polegający na omówieniu zagadnień problemowych,  sprawdzian pisemny, polegający na rozwiązaniu zagadnień problemowych,  sprawdzian testowy otwarty,  sprawdzian testowy zamknięty (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru),  indywidualne i zespołowe prace np. prezentacje, projekty, eseje,  indywidualne i zespołowe zadania praktyczne, symulacje, portfolio, raport,  sprawozdania z przebiegu i wyników wykonywania zadań praktycznych,  aktywny udział w zajęciach, dyskusji; ankieta samooceny studenta, obserwacja nauczyciela, itp.

FORMA ZALICZENIA  zaliczenie lub egzamin, zgodnie z informacją w planie studiów. ŁĄCZNA LICZBA GODZIN PRACY STUDENTA  liczba godzin zajęć prowadzonych w bezpośrednim kontakcie nauczyciela i studenta, czyli liczbę godzin wykładów, ćwiczeń (audytoryjnych, projektowych, laboratoryjnych i terenowych)  oraz liczba godzin przeznaczona na samodzielną pracę studenta. Łączna liczba godzin powinna odpowiadać liczbie punktów ECTS dla danego przedmiotu, przy założeniu, że 1 ECTS = 25 godzin. Przykład: „Komunikacja i techniki prezentacyjne” – 4 ECTS  wykład –30h;  ćwiczenia audytoryjne – 15h;  przygotowanie do zajęć - 5h;  przygotowanie zadań indywidualnych i zespołowych, prezentacji - 25h  zapoznanie się z literaturą przedmiotu - 10h;  przygotowanie do egzaminu – 15h. Razem 100h = 4 ECTS

LITERATURA PODSTAWOWA  pozycje, z którymi student powinien zapoznać się podczas realizacji przedmiotu;  dobór oraz liczba pozycji powinna być dostosowana do : zawartości merytorycznej przedmiotu, czasu jego trwania oraz dostępności tych pozycji w bibliotece WSEiZ.  AKTUALNA  od 3-5 pozycji z literatury przedmiotu. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Pozycje zalecane i ponadobowiązkowe. Nie muszą być one dostępne w bibliotece WSEiZ. Można wskazać strony internetowe, ale proszę unikać materiałów własnych nauczyciela jako wyłącznej literatury.

 Wykłady - przekazywanie wiedzy, w mniejszym zakresie kształtowanie umiejętności i kompetencji. Pewna część zajęć powinna mieć formę interaktywną.  Ćwiczenia audytoryjne - przekazywanie umiejętności, drogą rozwiązywania zadań praktycznych oraz kształtowanie kompetencji, między innymi poprzez inicjowanie samodzielnie skonstruowanych wypowiedzi, udział w dyskusjach. Ćwiczenia audytoryjne są interaktywną formą zajęć.  Seminaria dyplomowe - przekazanie umiejętności komponowania pracy dyplomowej, pozyskiwania informacji ze źródeł (literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych) i ich dokumentowania oraz posługiwania się metodami analizy danych odpowiednimi dla kierunku i specjalności studiów; Kształtują umiejętności:  w zakresie integrowania uzyskanych informacji, dokonywania ich interpretacji, a także wnioskowania oraz formułowania i uzasadniania opinii;  prezentowania samodzielnie zbudowanych tez i wniosków.

 Ćwiczenia projektowe - kształtowanie umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych i obliczeniowych na podstawie wiedzy i umiejętności zdobytych podczas wykładów i ćwiczeń audytoryjnych.  Ćwiczenia laboratoryjne i terenowe - przekazanie umiejętności realizowania zadań o charakterze badawczym lub związanym z praktyką gospodarczą oraz umiejętności dokonywania analizy wyników i przebiegu realizowanych zadań.  Praktyki zawodowe - weryfikacja zdobytej wiedzy z praktyką gospodarczą oraz zastosowanie zdobytych umiejętności i kompetencji społecznych.

 Wzrost liczby studentów cudzoziemców;  Możliwość weryfikacji efektów kształcenia w języku obcym;  Poszerzenie oferty w języku angielskim: Przedmiotów Studiów  Podwójne dyplomy: Architektura – dwa uniwersytety z Wielkiej Brytanii Zarządzanie – uniwersytet z USA  Program Erasmus+ Dla studentów:  Studia wymienne  Staże zagraniczne Dla nauczycieli – prowadzenie zajęć w uczelni partnerskiej (8h) Dla pracowników

 Nauczyciel INFORMUJE studenta, jakiego rodzaju wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne nabędzie w ramach przedmiotu oraz w jaki sposób będą one weryfikowane, zgodnie z informacjami zawartymi w Karcie Przedmiotu.  Pisemne prace studentów przechowywane są przez nauczycieli prowadzących zajęcia przez rok po zakończeniu roku akademickiego, w którym zostały przygotowane. Po tym okresie nauczyciel akademicki dostarcza do Dziekanatu po dwa egzemplarze pracy ocenionej bardzo dobrze, dobrze, dostatecznie i niedostatecznie. Prace te przechowywane są w Dziekanacie przez trzy lata.  W przypadku ustnej weryfikacji osiągnięcia efektów kształcenia przez studentów, nauczyciel akademicki składa w Dziekanacie, najpóźniej miesiąc od zakończenia sesji egzaminacyjnej, zestaw pytań, które były podstawą weryfikacji osiągnięcia efektów kształcenia.

 W przypadku prac o dużych gabarytach (np. projekty, makiety, plansze) wymagane jest złożenie ich w formie cyfrowej np.: na płycie CD.  Przechowywana dokumentacja weryfikacji osiągniętych przez studentów efektów kształcenia, powinna służyć właściwym jednostkom do kompleksowej analizy osiągnięć studentów, która jest elementem Wewnętrznego Systemu Zapewniania i Doskonalenia Jakości Kształcenia.

 Inspirowanie i pomoc w zakresie organizacji wystaw prac studenckich oraz udziału studentów w konkursach zewnętrznych.  Zgłaszanie osiągnięć naukowych i artystycznych afiliowanych w WSEiZ.  Udział w konkursach na dofinansowanie projektów naukowo- badawczych: pomoc Działu Jakości Nauczania i Badań; informacje na stronie WSEiZ  Aktualizacja danych teleadresowych – mailowych i telefonicznych

 profil praktyczny: praktyki trwające 3 miesiące niezależnie od stopnia studiów;  potwierdzanie efektów uczenia się,  Ogólnopolskie Repozytorium Prac Dyplomowych,  procedura antyplagiatowa.