Planowanie nadzoru pedagogicznego przez dyrektorów szkół i placówek oświatowych Jadwiga Romaniuk.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
NOWY NADZÓR PEDAGOGICZNY
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
Prawo wewnątrzszkolne opracowanie: Izabela Grabowska.
System nadzoru pedagogicznego i oceny jakości pracy szkoły
Kuratorium Oświaty w Gdańsku
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 27 sierpnia 2009 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Nowa rola placówek doskonalenia nauczycieli
W roku szkolnym 2009/2010. Konstytucja RP art. 70 ust. 3 (…) Warunki zakładania i działalności szkół niepublicznych oraz udziału władz publicznych w ich.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Nadzór pedagogiczny dyrektora szkoły/placówki
R A P O R T Z E W A L U A C J I OBSZAR : 2. Procesy zachodzące w szkole. Procesy zachodzące w szkole służą realizacji przyjętej w szkole koncepcji.
Kontrole planowe w roku szkolnym Tematyka i liczba kontroli Realizacja prawa dziecka pięcioletniego do rocznego przygotowania przedszkolnego.
Planowanie nadzoru pedagogicznego przez dyrektorów szkół i placówek oświatowych Jadwiga Romaniuk.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2009/2010 Maków GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE Hanna Głuszek Krystyna Strzemińska.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Co warto wiedzieć o ewaluacji?
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Spotkanie z Wójtami, Burmistrzami, Prezydentami i Starostami Małopolski Małopolski Kurator Oświaty Artur Dzigański.
Ewaluacja w nowym nadzorze pedagogicznym
Jelenia Góra, 27 kwietnia 2011 r.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
VII OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA KADRY KIEROWNICZEJ OŚWIATY OSKKO,
Plan nadzoru pedagogicznego 2013/2014
ZESPÓŁ SZKÓŁ W OSTASZEWIE
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Witamy uczestników konferencji
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
WYNIKI ANKIETY ewaluacyjnej dla nauczyciela: W jaki sposób analiza wyników sprawdzianu wpływa na planowanie i podejmowanie działań przez nauczycieli? kwiecień.
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
KONTROLE DORAŹNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015.
PODSUMOWANIE NADZORU PEDAGOGICZNEGO WIELKOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY ( )
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez Łódzkiego Kuratora Oświaty w okresie od 1 czerwca 2015r. do 31 maja 2016r. Kuratorium Oświaty.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Doradztwo zawodowe w szkołach
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
Zmiany w prawie oświatowym
Przykładowy model podziału środków
przedstawiciela Wielkopolskiego Kuratora Oświaty
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Planowanie nadzoru pedagogicznego przez dyrektorów szkół i placówek oświatowych Jadwiga Romaniuk

Podstawa prawna nadzoru pedagogicznego USTAWA O SYSTEMIE OŚWIATY Art. 33. 1. Nadzór pedagogiczny polega na: ocenianiu stanu i warunków działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkół, placówek i nauczycieli; analizowaniu i ocenianiu efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek; Planowanie nadzoru pedagogicznego przez dyrektorów szkól i placówek oświatowych 2

Podstawa prawna nadzoru pedagogicznego Art. 33. 2. W zakresie wymienionym w ust. 1 pkt 1 i 2 nadzorowi podlega w szczególności: zgodność zatrudniania nauczycieli z wymaganymi kwalifikacjami; realizacja podstaw programowych i ramowych planów nauczania; przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów, a także przestrzeganie przepisów dotyczących obowiązku szkolnego oraz obowiązku nauki;

Podstawa prawna nadzoru pedagogicznego przestrzeganie statutu szkoły lub placówki; uchylony; przestrzeganie praw dziecka i praw ucznia oraz upowszechnianie wiedzy o tych prawach; zapewnienie uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki. Planowanie nadzoru pedagogicznego przez dyrektorów szkól i placówek oświatowych 4

Podstawa prawna nadzoru pedagogicznego ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego

§ 6. Formami nadzoru pedagogicznego są: ewaluacja; kontrola; wspomaganie.

Ewaluacja Praktyczne badanie oceniające przeprowadzane w szkole lub placówce.

Ewaluacja Zewnętrzna - prowadzona przez przygotowanych (co najmniej 2) wizytatorów, - kończy się raportem, który zawiera określenie poziomu spełnienia wymagań, - jest prowadzona z wykorzystaniem przygotowanych narzędzi,

Ewaluacja Wewnętrzna - jest autonomicznym działaniem placówki, - jest procesem ciągłym, - przeprowadzona przez zespoły nauczycieli, - jej wyniki są uwzględniane w ewaluacji zewnętrznej,

Ewaluacja całościowa problemowa

Ewaluacja § 7. 1. Ewaluacja zewnętrzna jest przeprowadzana w następujących obszarach: efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki; procesy zachodzące w szkole lub placówce;

Ewaluacja funkcjonowanie szkoły lub placówki w środowisku lokalnym, w szczególności w zakresie współpracy z rodzicami uczniów; zarządzanie szkołą lub placówką.

Ewaluacja Ewaluacja wewnętrzna dotyczy wymienionych obszarów lub innych zagadnień uznanych w szkole lub placówce za istotne w działalności szkoły lub placówki.

Ewaluacja Poziom spełniania przez szkołę lub placówkę poszczególnych wymagań w obszarach, o których mowa w ust. 1, jest ustalany jako: poziom A – oznaczający bardzo wysoki stopień wypełniania wymagania przez szkołę lub placówkę; poziom B – oznaczający wysoki stopień wypełniania wymagania przez szkołę lub placówkę;

Ewaluacja poziom C – oznaczający średni stopień wypełniania wymagania przez szkołę lub placówkę; poziom D – oznaczający podstawowy stopień wypełniania wymagania przez szkołę lub placówkę; poziom E – oznaczający niski stopień wypełniania wymagania przez szkołę lub placówkę.

Określenie poziomu spełnienia wymagań w poszczególnych obszarach utworzy profil placówki. Ewaluacja zewnętrzna określi mocne i słabe strony placówki.

Kontrola Działania organu sprawującego nadzór pedagogiczny prowadzone w szkole lub placówce w celu oceny stanu przestrzegania przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek;

Wspomaganie Działania organu sprawującego nadzór pedagogiczny mające na celu inspirowanie i intensyfikowanie w szkołach i placówkach procesów służących poprawie i doskonaleniu ich pracy, ukierunkowanych na rozwój uczniów i wychowanków.

Nadzór pedagogiczny dyrektora § 20. 1. Dyrektor szkoły lub placówki publicznej we współpracy z innymi nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze, w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego: 1) przeprowadza ewaluację wewnętrzną i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia jakości pracy szkoły lub placówki;

Nadzór pedagogiczny dyrektora 2) kontroluje przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek;

Nadzór pedagogiczny dyrektora 3) wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez: a) organizowanie szkoleń i narad, b) motywowanie do doskonalenia i rozwoju zawodowego, c) przedstawianie nauczycielom wniosków wynikających ze sprawowanego przez dyrektora szkoły lub placówki nadzoru pedagogicznego.

Nadzór pedagogiczny dyrektora W celu realizacji nadzoru pedagogicznego dyrektor szkoły lub placówki w szczególności obserwuje prowadzone przez nauczycieli zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz inne zajęcia i czynności wynikające z działalności statutowej szkoły lub placówki.

Rodzaje hospitacji: kontrolno-oceniająca wspomagająca diagnostyczna Hospitacja może być jedną z form obserwacji.

Nadzór pedagogiczny dyrektora Terminy: Dyrektor szkoły lub placówki publicznej opracowuje na każdy rok szkolny plan nadzoru pedagogicznego, który przedstawia radzie pedagogicznej w terminie do dnia 15 września roku szkolnego, którego dotyczy plan. W roku szkolnym 2009/2010 w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia. Do dnia 31 sierpnia każdego roku dyrektor szkoły lub placówki publicznej przedstawia radzie pedagogicznej wyniki i wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego.

Plan nadzoru pedagogicznego Plan nadzoru zawiera w szczególności: cele, przedmiot ewaluacji wewnętrznej oraz jej harmonogram; tematykę i terminy przeprowadzania kontroli przestrzegania przez nauczycieli, przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek; tematykę szkoleń i narad dla nauczycieli. Planowanie nadzoru pedagogicznego przez dyrektorów szkól i placówek oświatowych 25

Plan nadzoru pedagogicznego Wybierając obszary nadzoru pedagogicznego bierzemy pod uwagę m.inn.: Priorytety Ministra Edukacji na rok szkolny 2009/2010: Wydawanie przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne opinii w sprawie dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia i przystąpienia ucznia lub absolwenta ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się odpowiednio do sprawdzianu lub egzaminu. Planowanie nadzoru pedagogicznego przez dyrektorów szkól i placówek oświatowych 26

Plan nadzoru pedagogicznego Plan (wnioski) nadzoru Kuratora Oświaty, Wnioski z nadzoru sprawowanego przez dyrektora, Efekty działalności placówki, Wnioski, postulaty rodziców itd..

Plan nadzoru pedagogicznego Przykładowe cele nadzoru pedagogicznego: Podniesienie jakości pracy placówki. Aktywizacja placówki w środowisku lokalnym; Doskonalenie koncepcji pracy placówki, Poszerzenie/uatrakcyjnienie oferty, Doskonaleni pracy zespołowej Doskonalenie efektów pracy placówki. Planowanie nadzoru pedagogicznego przez dyrektorów szkól i placówek oświatowych 28

Plan nadzoru pedagogicznego Przykładowe cele ewaluacji: Ocena jakości działań nauczycieli na rzecz realizacji koncepcji pracy/ oferty placówki. Ocena oferty edukacyjnej w aspekcie realizacji potrzeb klientów. Ocena współpracy ze środowiskiem lokalnym. Ocena stopnia zadowolenia klientów. Planowanie nadzoru pedagogicznego przez dyrektorów szkól i placówek oświatowych 29

Plan nadzoru pedagogicznego Przedmiot ewaluacji: przykłady Współpraca ze środowiskiem lokalnym, Oferta edukacyjna Komunikowanie się nauczycieli z rodzicami Praca zespołów nauczycieli, Obszar I, wymaganie 1.1, poziom B Planowanie nadzoru pedagogicznego przez dyrektorów szkól i placówek oświatowych 30

Ewaluacja Obszar ewaluacji: 2.Procesy zachodzące w placówce. Procesy zachodzące w placówce służą realizacji przyjętej w placówce koncepcji pracy. W placówce dba się o prawidłowy przebieg i doskonalenie procesów edukacyjnych Wymaganie: 2.1. Placówka ma koncepcję pracy

Ewaluacja Charakterystyka wymagań Poziom D Poziom B Poradnia psychologiczno-pedagogiczna działa zgodnie z przyjętą przez radę pedagogiczną koncepcją pracy. Poziom B Koncepcja pracy jest analizowana i modyfikowana w razie potrzeb.

Dowody realizacji: Poziom D Poziom B Koncepcja pracy, sprawozdanie z pracy. Poziom B - To co na poziomie D, Ponadto (np..): Protokoły rad pedagogicznych, Badania prowadzone wśród klientów poradni,

Ewaluacja Obszar np.: 2. Procesy zachodzące w placówce. Procesy zachodzące w placówce służą realizacji przyjętej w placówce koncepcji pracy. W placówce dba się o prawidłowy przebieg i doskonalenie procesów edukacyjnych. Wymaganie 2.2. Oferta placówki umożliwia realizację zadań placówki

Ewaluacja wariant 1 Poziom D Wskaźniki wewnętrzne Dowody realizacji Oferta placówki pozwala na realizację zadań placówki. Oferta placówki odpowiada potrzebom osób korzystających z oferty placówki placówka działa na podstawie statutu, oferta zawiera wszystkie zadania placówki, oferta jest różnorodna/skierowana do różnych grup, do placówki zgłasza się wielu klientów, Plany i sprawozdania z pracy Oferta, Dane ilościowe klientów

Ewaluacja Poziom B Wskaźniki wewnętrzne Dowody realizacji Monitoruje się realizację zadań placówki. Oferta placówki jest modyfikowana i wzbogacana 2x w roku dokonuje się analizy oferty, prowadzone są badania potrzeb klientów, uwzględniane są wnioski i postulaty pracowników, uwzględniane są wyniki badań, klienci mają możliwość zgłaszania potrzeb protokoły rad pedagogicznych, raporty badań, zeszyt uwag/wniosków, pisma rodziców, nauczycieli

Pytania kluczowe (przykładowe, do wyboru) Ewaluacja wariant 2 Wymaganie Pytania kluczowe (przykładowe, do wyboru) 2.2. Oferta placówki umożliwia realizację zadań placówki Czy oferta zawiera wszystkie statutowe zadania placówki? Czy oferta odpowiada potrzebom naszych klientów? W jaki sposób tworzona jest oferta naszej placówki? W jaki sposób badane są potrzeby klientów? Czy oferta placówki jest modyfikowana? W jaki sposób monitoruje się realizację zadań w kontekście potrzeb klientów?

Harmonogram ewaluacji Działania Terminy XII I II III IV V VI Opracowanie projektu ewaluacji wewnętrznej na rok szkolny 2009/2010 x Przygotowanie narzędzi ewaluacji Organizacja zbierania danych Zbierania danych Opracowanie wyników Opracowanie raportu Przedstawienie raportu

Plan nadzoru pedagogicznego Plan kontroli (fragment) Termin Tematyka/zakres Sposób prowadzenia kontroli grudzień Wykorzystanie urlopów wypoczynkowych Analiza dokumentacji marzec Dyscyplina pracy Obserwacja punktualności. Analiza listy obecności, książka wyjść

Plan nadzoru pedagogicznego Terminarz narad i szkoleń (fragment) Tematyka Forma Odbiorca Termin Ewaluacja pracy szkoły warsztaty wszyscy nauczyciele styczeń Analiza półrocznej pracy placówki posiedzenie rady pedagogicznej luty Awans zawodowy nauczyciela kurs nauczyciele mianowani maj

Plan nadzoru pedagogicznego Ewentualnie inne elementy planu nadzoru: Plan obserwacji zajęć, Ocena pracy i ocena dorobku zawodowego nauczycieli,