Międzynarodowa Konferencja Spojrzenie na bezpieczeństwo energetyczne – Polska, Europa, Świat 24 maja 2011 r., Warszawa Panel II Wymiar globalny polityki.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 Warszawa, 21 lutego 2008 r. Przegląd budżetu UE a kierunki reformy polityki spójności Podsekretarz Stanu w Augustyn Kubik Podsekretarz Stanu w Ministerstwie.
Advertisements

Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Prace UE w zakresie systemów zabezpieczenia społecznego
Nowa Perspektywa finansowa
ABC Funduszy Strukturalnych dla Nauki Poznań, 17 lutego 2004 Fundusze Strukturalne Unii Europejskiej Ewa Kocińska - RPK Poznań
Szwajcarsko-Polski Program Współpracy
Pierwsza Doroczna Konwencja Europejskiej Platformy Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu Kraków października 2011 r.
1 Podstawy analityczne polskiego stanowiska w sprawie zmiany dyrektywy EU ETS w okresie od sierpnia 2008 r. Wojciech Burkiewicz Zastępca Dyrektora Departament.
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Propozycja Komisji dotycząca nowych rozporządzeń
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Nowelizacja Narodowego Programu Przygotowania do Członkostwa w Unii Europejskiej Grażyna Omarska p.o. Dyrektor Departamentu Systemów Informatycznych.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Ministerstwo Gospodarki
Karol Jakubowicz Polityka w dziedzinie mediów elektronicznych w UE i Polsce: propozycje „Białej Księgi”
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Oddziaływanie grup interesu w UE na podstawie Wspólnej Polityki Rolnej
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Strategia rozwoju systemu płatniczego i obrotu bezgotówkowego w Polsce
Internet 2006: rozwój e-commerce
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Dr Marek Roman – Dyrektor Generalny Grupy Firm Doradczych EVIP
Konsekwencje polityki klimatycznej UE dla Polski
Polska branża spożywcza wobec globalnego kryzysu surowcowego – przetrwać czy wygrać KATOWICE, Andrzej Butra – Podsekretarz Stanu.
Energetyka słoneczna w Polsce i w Niemczech, r. Warszawa
Quiz o Uni Europejskiej
Biuro Rady Gospodarczej 1 Podsumowanie zmian deregulacyjnych w polskiej gospodarce oraz wyzwania na przyszłość Adam Jasser Podsekretarz Stanu w Kancelarii.
Model firmy społecznej i możliwości legislacyjne związane z tym narzędziem aktywizacji zawodowej w kontekście Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Tło powstania decyzji Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską (art.2, art.13) Strategia Lizbońska Agenda Społeczna Zielona Księga – Równość
Bezpieczeństwo energetyczno – klimatyczne Andrzej Sikora Instytut Studiów Energetycznych Kraków, 9 listopad 2009 r.
Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki
Rola ośrodków naukowych jako stymulatora realizacji
PERSPEKTYWA EUROPEJSKA DLA PRZYSZŁOŚCI POLSKIEJ ENERGETYKI
UWZGLĘDNIENIE DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH W POLITYCE SPÓJNOŚCI 11 kwietnia 2013 r.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
1 Ocena skutków regulacji wdrożenia dyrektywy 2006/123/WE Ministerstwo Gospodarki Departament Regulacji Gospodarczych Warszawa, 28 stycznia 2008 r.
Sławomir Pasierb Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
1V Konferencja Ewaluacyjna - Warszawa 23/10/2009 Rola ewaluacji ex-post perspektywa EBI Werner Schmidt – Ewaluacja Działań
Polska stanęła na czele Rady Unii Europejskiej. Jest to pierwsza polska prezydencja. Przez sześć miesięcy Polska przewodniczy pracom Rady UE jako pierwsze.
ePolska Zakopane 2001 Społeczeństwo informacyjne: -Szybka, powszechna i relatywnie tania telekomunikacja. -Komunikacja z wykorzystaniem sieci teleinformatycznych.
Mark Redman Punkt Kontaktowy ENRD 28 November 2011.
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Krzysztof Zaręba Pełnomocnik Rządu ds. Promocji
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
Węgiel brunatny w Polityce Energetycznej Polski do 2030 roku
„Bioenergia w rolnictwie” Podstawowe założenia regulacji dotyczących energetyki odnawialnej - projekt ustawy o OZE Maciej Kapalski Wydział Odnawialnych.
Regionalny Program Operacyjny
DEBATA: Klient na rynku energii – forum odbiorców energii M.Kulesa, TOE ( Warszawa,
Zasada Partnerstwa w ramach funduszy unijnych – perspektywa NGO.
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
Liberalizacja rynku energii elektrycznej - doświadczenia krajów europejskich 19 września 2005  *connectedthinking.
Informacja dotycząca spełnienia warunku ex ante 4.1 i 4.2
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Polityka klimatyczno-energetyczna w latach : propozycje KE, stanowisko MG, dalsze działania Warszawa, 28 stycznia r.
Zmiana przepisów dotyczących europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej. Perspektywa Polski.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
UKE URZĄD KOMUNIKACJI ELEKTRONICZNEJDEBATA O CZĘSTOTLIWOŚCIACH, 4 lipca 2006 r. DEBATA NA TEMAT KRAJOWEJ STRATEGII GODPODARKI CZĘSTOTLIWOŚCIOWEJ Polityka.
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Europejski Fundusz Społeczny po 2013 r.
ZESPÓŁ EKSPERCKI DS. EUROPEJSKIEJ I KRAJOWEJ POLITYKI STRUKTURALNEJ RP
Zapis prezentacji:

Międzynarodowa Konferencja Spojrzenie na bezpieczeństwo energetyczne – Polska, Europa, Świat 24 maja 2011 r., Warszawa Panel II Wymiar globalny polityki energetycznej UE – wpływ na kraje rozwijające się „Zewnętrzny wymiar polityki energetycznej UE „ Szymon Polak Departament Polityki Ekonomicznej Ministerstwo Spraw Zagranicznych

Dokumenty kluczowe: 1.Komunikaty KE w zakresie zewnętrznej polityki energetycznej: COM(2000)769, COM(2003)104, COM(2003)262, COM(2006)590; 2.Komunikat KE z 20 listopada 2008 r.: Drugi strategiczny przegląd energetyczny - Plan działania dotyczący bezpieczeństwa energetycznego i solidarności energetycznej UE COM(2008)781 3.Komunikat KE z 10 listopada 2010 r. Energy 2020: A strategy for competitive, sustainable and secure energy 4.Komunikat z 17 listopada 2010 r.:Energy infrastructure priorities for 2020 and beyond - A Blueprint for an integrated European energy network 5.Konkluzje Rady Europejskiej z 4 lutego 2011 r. 6.Konkluzje Rady TTE (ds. Energii) z 28 lutego 2011 r.

Środki proponowane przez UE w zakresie realizacji celów w zakresie zewnętrznego wymiaru polityki energetycznej UE 1.Współpraca w ramach regionalnych form instytucjonalnych Wspólnota Energetyczna, INOGATE, Inicjatywa Baku, itp. 2.Współpraca UE z innymi organizacjami międzynarodowymi MAE, G8, OPEC, BŚ, itp. 3.Współpraca bilateralna między UE i wybranymi państwami nieczłonkowskimi UE-Brazylia, UE-Chiny, UE-Rosja, itd..

Nie będzie skutecznych instrumentów zewnętrznego wymiaru polityki energetycznej bez silnego i sprawnie funkcjonującego rynku energii w UE. Prace UE w tym zakresie koncentrują się w głównej mierze na dwóch podstawowych powiązanych ze sobą zagadnieniach: rozwoju rynku wewnętrznego, którego potrzeby realizowane są w dwóch płaszczyznach: wypracowania i wdrożenia otoczenia regulacyjnego oraz rozbudowy infrastruktury energetycznej oraz zagwarantowania bezpieczeństwa dostaw surowców poprzez wypracowanie instrumentów wspomagających funkcjonowanie rynku w miejscach, w których nie jest on w stanie samodzielnie tych dostaw zagwarantować (np. poprzez stworzenie planów prewencyjnych i awaryjnych na wypadek przerw w dostawach surowców, tworzenie standardów bezpieczeństwa w zakresie infrastruktury i czasu realizacji dostaw)

Rada Europejska w dniu 4 lutego 2011 r. uzgodniła pakiet wytycznych co do kierunku przyszłych inicjatywy UE w zakresie zewnętrznego wymiaru polityki energetycznej: 1)rozszerzenie i pogłębienie zakresu działania Wspólnoty Energetycznej, która rozszerza dorobek prawny UE w obszarze energii na państwa trzecie; 2)Zapewnienie równych warunków działania dla producentów energii w ramach EOG wobec partnerów z państw trzecich; 3)wzmocnienie przejrzystości i spójności współpracy energetycznej z państwami trzecimi.

Z EWNĘTRZNY WYMIAR POLITYKI ENERGETYCZNEJ UE P RACE PODCZAS POLSKIEJ P REZYDENCJI Europe’s key goals (EC conclusions of February 4th 2011) „There is a need for better coordination of EU and Member States' activities with a view to ensuring consistency and coherence in the EU’s external relations with key producer, transit and consumer countries.” „The EU should take initiatives in line with the Treaties in the relevant international fora and develop mutually beneficial energy partnerships with key players and around strategic corridors” Polish presidency goals Strenghten energy security of the EU through reviewing the previously applied policy mechanisms in the field of the EU energy external relations in the context of their evaluation and modernisation. Give an impetus for development of the comprehensive EU external energy policy mutually beneficial for all stakeholders.

Z EWNĘTRZNY WYMIAR POLITYKI ENERGETYCZNEJ UE > > Dwa wymiary inicjatyw: 1. Ogólnoeuropejska dyskusja: Forum: Nieformalna Rada ds. Energii września 2011 – debata polityczna Formalna Rada ds. Energii 24 listopada 2011 r. – debata polityczna i konkluzje Rady Główne tezy: Sprawnie funkcjonujący rynek wewnętrzny energii jest kluczowym warunkiem efektywnej zewnętrznej polityki w obszarze energii Wzmocnienie i rozszerzenie obszaru oddziaływania i obowiązywania acquis communautaire oraz zasad prawa międzynarodowego w obszarze energii m.in. poprzez: rozszerzenie i pogłębienie Wspólnoty Energetycznej, modernizację i globalizację Traktatu Karty Energetycznej; Strategiczne partnerstwa z krajami trzecimi – oparte na zasadach ECT i AC, na obszarze UE – pełna zgodność z przepisami rynku wewnętrznego w zakresie zasad funkcjonowania podmiotów z państw trzecich Spójność i efektywne zastosowanie istniejących i nowych instrumentów

Z EWNĘTRZNY WYMIAR POLITYKI ENERGETYCZNEJ UE > > Dwa wymiary inicjatyw: 2. Działania Opracowanie zewnętrznych mandatów negocjacyjnych dla Komisji Europejskiej m.in. dotyczących: Umowy z Azerbejdżanem i Turkmenistanem dot. dostaw gazu do UE Przyszłego statusu Obwodu Królewieckiego i jego połączenia z systemem elektoenergetycznym UE. Inicjatywy o charakterze regionalnym Pogłębienie i rozszerzenie Wspólnoty Energetycznej: na podstawie propozycji KE w zakresie wdrożenia przez strony WE zasad rynku wewnętrznego UE.

Wspólnota Energetyczna – zakres i charakter współpracy Cel: stworzenie stabilnych ram regulacyjnych i rynku energii 1.Otoczenie legislacyjne dla inwestycji – stabilizacja i bezpieczeństwo dostaw do odbiorców 2.Integracja rynków – zwiększenie płynności obrotu surowcami, odchodzenie od cen regulowanych, uwalnianie np. gazu na rynku Narzędzia: prawnie wiążące zobowiązanie stron do wdrożenia w przewidzianym terminie zaakceptowanych regulacji UE Najbliższe pogłębienie zakresu przedmiotowego Traktatu o WE: -Regulacje wchodzące w zakres III pakietu liberalizacyjnego -Dyrektywa 2004/67 o bezpieczeństwie dostaw gazu

Przyszły monitoring efektów m.in. w zakresie : 1.Rozdzielenia własnościowego operatorów 2.TPA 3.Efektywności regulacji, 4.Badanie zakresu wpływu regulacji na sytuację w szczególności małych przedsiębiorstw i gospodarstw domowych, 5.Badanie poziomu konkurencji na rynku, 6.Wskaźnik zmiany dostawców 7.Wpływ regulacji na ceny surowców

Dziękuję za uwagę! Szymon Polak Departament Polityki Ekonomicznej Ministerstwo Spraw Zagranicznych