Polityka rozwoju klastrów w Polsce „Klastry – sposób na innowacyjny wzrost w gospodarce” Łódź, 5 grudnia 2011.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
Advertisements

1 Warszawa, 21 lutego 2008 r. Przegląd budżetu UE a kierunki reformy polityki spójności Podsekretarz Stanu w Augustyn Kubik Podsekretarz Stanu w Ministerstwie.
innowacyjna wielkopolska
Lublin, 5 lipca 2006 r..
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Projekt „Regionalna Strategia Innowacji – RSI 2030”
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Wiedza i innowacje w rozwoju gospodarki -
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Kierunki i założenia polityki klastrowej w Polsce do 2020 roku
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Finansowanie innowacji w okresie – przegląd rozwiązań wspierających innowacyjność przedsiębiorstw zaplanowanych w Programach Operacyjnych Tomasz.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
System ewaluacji NPR i NSRO
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Centrum Zaawansowanych Technologii – możliwości wsparcia z funduszy strukturalnych UE Jacek Guliński Centrum Wspierania Innowacji Poznański Park Naukowo-Technologiczny.
1 Środki finansowe z UE na rozwój przedsiębiorstwa D r i n ż. J u s t y n a P a t a l a s.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Określenie potencjalnych, wspólnych inicjatyw publiczno-prywatnych [wyzwania dla samorz ą du i biznesu] Wystąpienie Wacław Zoń – Zastępca Burmistrza Miasta.
Polityka rozwoju klastrów w Polsce
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Nauka i Biznes - rola PARP we wzmacnianiu współpracy
Pierwsze posiedzenie Grupy Strategicznej Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr Stronkowski Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS Ministerstwo.
Innowacyjność w programach Unii Europejskiej i Polski
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Charakterystyka klastra
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Kierunki i założenia polityki klastrowej w Polsce do 2020 roku
Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki
Unia Europejska Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 1 Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia i wynikające z.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
2010 Benchmarking klastrów w Polsce Dr Aleksandra Nowakowska Zespół Konsultantów PARP Benchmarking jako instrument poprawy jakości zarządzania Warszawa,
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Finansowanie działań inwestycyjnych w OIiP
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
EKONOMIA SPOŁECZNA W NOWEJ PERSPEKTYWIE FINANSOWANIE
Idea Klastra - korzyści z punktu widzenia przedsiębiorstw
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Polska w Programach Ramowych UE
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Strategia Rozwoju Klastra „Innowacyjna Medycyna”
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości © Warszawa, System ewaluacji PO KL Priorytetu II działań 2.1, 2.2 SPOTKANIE INAUGURUJĄCE PRACE GRUPY.
Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować styl wzorca podtytułu 1 Klastry szansą na poprawę konkurencyjności i innowacyjności regionu.
Nowe trendy w branży spożywczej
Wsparcie dla rozwoju technologii
Kierunki i narzędzia kształtowania popytu na innowacje w perspektywie
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
INNOpomorze INNOwacyjne powiązania IV edycja projektu
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
Programowanie perspektywy finansowej
1. U SŁUGI D ORADZTWA W Z AKRESIE U SŁUG I D OTACJI I NWESTYCYJNYCH Narodowa Strategia Spójności (d. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia)
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
Konsultacje społeczne projektu zaktualizowanej Strategii rozwoju społeczno-gospodarczego Polski Wschodniej do roku 2020 Spotkanie Zespołu Koordynacyjnego.
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
Dobre praktyki współpracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego z instytucjami otoczenia biznesu oraz przedsiębiorcami Dr Marcin.
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Zapis prezentacji:

Polityka rozwoju klastrów w Polsce „Klastry – sposób na innowacyjny wzrost w gospodarce” Łódź, 5 grudnia 2011

wstęp 01 Definicje Podmioty wchodzące w skład klastrów (zgodnie z koncepcją potrójnej helisy – ang. triple helix) Przedsiębiorstwa - klastry to nowy model działalności biznesowej, opartej na kooperacji mimo konkurencji - kooperencja Podmioty naukowe - klastry to nowy model interakcji między nauką a gospodarką Władze publiczne - nowa koncepcja na forum OECD tzw. polityki gospodarczej opartej o klastry (cluster-based economic policy)

wstęp 01 Definicje Koncepcja Triple-helix Przemysł Władze publiczne Klastry Nauka

wstęp 01 Dobre klastry Korzyści z klasteringu – procesy w klastrach (1/2)* Wspólna aktywność klastrów: - wspólne zamówienia, kanały dystrybucji, oferta, - wymiana informacji rynkowych Działalność marketingowa i PR klastra: - wspólne działania w zakresie reklamy, targów, lobbying, mass-media - wspólna strona internetowa, system identyfikacji wizualnej, Komunikacja w klastrze: - spotkania i imprezy integracyjne, wspólna platforma komunikacyjna, - prasa wewnętrzna, * Na podstawie: Benchmarking klastrów w Polsce 2010, Deloitte Business Consulting S.A.

wstęp 01 Dobre klastry Korzyści z klasteringu – procesy w klastrach (2/2) Kreowanie wiedzy i innowacji: - wspólna praca nad produktami i technologiami, wspólne innowacje, - wspólne szkolenia i konferencje, wspólne bazy danych, wymiana wiedzy i doświadczeń, transfer technologii, procesy↔wyniki Rozwój zasobów ludzkich Poprawa pozycji konkurencyjnej Poprawa innowacyjności Internacjonalizacja klastrów

wstęp 01 Dobre klastry Potencjał wzrostu oraz strategia klastrów Uwarunkowania regionalne: - potencjał i tradycja, dostępność kadr, atrakcyjność inwestycyjna regionu, otwartość na współpracę Otoczenie instytucjonalne: - dostępność badań, usług doradczych, współpraca z JOB, JBR, transfer t echnologii, dostępność funduszy na rozwój, infrastruktury rynkowej Korzyści skali: - możliwość uzyskania wsparcia, siła przetargowa wobec dostawców, koordynacja rynku nabywców, możliwość lobbowania, przewaga konkurencyjna,

wstęp 01 Dobre klastry Czynniki zapewniające wysoką innowacyjność i sukces klastra Aktywna rola przemysłu Wysoki poziom naukowego zaplecza badawczego Efektywna współpraca i komunikacja pomiędzy członkami klastra Wsparcie ze strony regionu i miasta (przy zachowaniu bottom-up approach) Wypracowane metody finansowania zamówień Nowy etap rozwoju klasteringu – internacjonalizacja inicjatyw klastrowych globalizacja i integracja ↔ możliwości przepływu zasobów i zwiększona specjalizacja łańcucha wartości ponad granicami krajowymi

wstęp 01 Dobre klastry Wyzwania dla rozwoju klastrów w Polsce Słaba skłonność do kooperacji – indywidualizm przedsiębiorców jako spuścizna poprzedniego systemu Niski poziom kapitału społecznego/zaufania i kapitału relacyjnego (relational capital) Słabe powiązania i interakcje między przedsiębiorstwami oraz przedsiębiorstwami i jednostkami naukowymi Nastawienie JBR na badania podstawowe Ograniczona rola sektorów opartych na wiedzy Niski poziom wiedzy dot. roli regionalnych systemów innowacyjnych Niska skłonność do innowacji przedsiębiorstw Słaby rozwój rynków finansowych i brak kapitału Słaby rozwój infrastruktury

wstęp 01 Polityka klastrowa Polityka klastrowa jako element różnego rodzaju polityk państwa Polityka innowacyjna polityka B+R Polityka regionalna Horyzontalna polityka przemysłowa (HPP) Elementy polityki klastrowej możliwe do zastosowania także w innych dziadzinach polityki rządu Polityka rynku pracy Polityka społeczna Polityka edukacyjna Wsparcie rozwoju inicjatyw klastrowych pozwala na uzyskanie efektów synergii między różnego rodzaju politykami państwa.

wstęp 01 Polityka klastrowa Podejście oddolne (bottom-up approach) do roli polityki klastrowej dominujące podmioty w klastrze to lokalne przedsiębiorstwa działania państwa pełnią jedynie rolę pomocniczą – tworzenie warunków selektywne programy wsparcia: - tworzenie odpowiedniej infrastruktury instytucjonalnej - zasadne w obszarach realnych niedoskonałości rynku - zależna od fazy rozwoju klastra

wstęp 01 Polityka klastrowa Obecne instrumenty wspierania klastrów w Polsce (1/3) Program Operacyjny Innowacyjna gospodarka (PO IG) Działanie 5.1 „Wspieranie powiązań kooperacyjnych o znaczeniu ponadregionalnym” – PARP Program Operacyjny Kapitał Ludzki Działanie 2.1 „Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki”. Poddziałanie „Rozwój kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach” Poddziałanie „Partnerstwo dla zwiększania adaptacyjności” Poddziałanie „Wsparcie systemowe na rzecz zwiększenia zdolności adaptacyjnych pracowników i przedsiębiorstw”.

wstęp 01 Polityka klastrowa Obecne instrumenty wspierania klastrów w Polsce (2/3) Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej Działanie 1.4 „Promocja i współpraca”, komponent „Współpraca” - współfinansowani projektów dot. budowania sieci współpracy, w tym związanych z identyfikacją i rozwojem klastrów: badania analityczne, przygotowywanie ekspertyz i publikacji w zakresie polityki rozwoju opartej na klasteringu popularyzacja idei klasteringu, w tym m.in.: organizacja konferencji i spotkań tematycznych; tworzenie i rozwój klastrów, w tym m.in.: opracowanie strategii oraz dokumentów operacyjnych dla rozwoju klastra, zakup usług doradczych/prawnych, marketingowych, PR, organizacja i udział w konferencjach.

wstęp 01 Polityka klastrowa Obecne instrumenty wspierania klastrów w Polsce (3/3) Zróżnicowane wsparcie klastrów w poszczególnych RPO, dotyczące: definicji beneficjenta działania, wymagań dotyczących przygotowania i składania wniosków, priorytetowego traktowania działań/sektorów, wielkości alokacji funduszy na działania, wielkości wymaganego wkładu własnego, minimalnej i maksymalnej wartości projektu poziomu dofinansowania => asymetryczność realnego wsparcia w układzie regionalnym oraz rozproszenie (tworzenie nie rozwój) pomocy na poziomie centralnym

wstęp 01 Polityka klastrowa Kierunki polityki rozwoju klastrów w Polsce (1/3) Podejście KE to wspieranie klastrów o dużym potencjale rozwoju: - bieguny wzrostu dla gospodarki europejskiej, - komplementarność w stosunku do działań MS, - tylko uzasadniona interwencja KE, - efektywność wydatkowania środków publicznych, - internacjonalizacja wyników prac klastrów współpracujących w UE - nastawienie na produkt do sprzedaży poza UE Ewolucja polityki europejskiej to coraz większa koncentracja europejskich środków finansowych (FP, CIP, ERC, EIT) na najbardziej konkurencyjnych ośrodkach w ramach UE – Horyzont 2020 (80 mld EUR)

wstęp 01 Polityka klastrowa Polityka rozwoju klastrów w Polsce (2/3) wypracowanie mechanizmu selekcji i koncentracja na nich środków publicznych (w tym funduszy z UE), utworzenie grupy ds. polityki rozwoju klastrów w Polsce z udziałem przedstawicieli MRR, MG, MNiSW, PARP, ARP oraz ekspertów KE, powiązanie wspierania klastrów z mechanizmami Specjalnych Stref Ekonomicznych (SSE) – spółka zarządzająca jako animator inicjatyw klastrowych Klub Klastrów MG w ramach budowania forum współpracy i dyskusji

wstęp 01 Polityka klastrowa Kierunki polityki rozwoju klastrów w Polsce (3/3) N owy Krajowy Program Reform (KPR) Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki (SIEG) – jedna z 9 strategii stanowiących podstawę nowego układu strategicznego zarządzania polityką rozwoju kraju. Cztery zasady horyzontalne: 1. kreowanie wiedzy (inwestycje w kapitał ludzki); 2. partnerska współpraca (rozwój kapitału społecznego); 3. efektywna alokacja zasobów/gospodarowanie w obiegu (closed loop); 4. zarządzanie strategiczne/odpowiedzialne przywództwo. Program Rozwoju Przedsiębiorstw; Strategia Rozwoju Kapitału Społecznego; Non-paper do dokumentu KE w/s klastrów.

wstęp 01 Dziękuję za uwagę Dr Igor J. Mitroczuk Radca Ministra Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Plac Trzech Krzyży 3/ Warszawa tel: