„Otwarta droga ku przyszłości. Stworzenie i realizacja innowacyjnych programów nauczania na zajęciach pozalekcyjnych oraz zarządzania i administrowania szkołami podstawowymi w Ozorkowie” Innowacyjny program zajęć pozalekcyjnych w ramach kompetencji kluczowej: porozumiewanie się w językach obcych pt. „Wycieczka po Austrii” Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Założenia programu Program przewidziany jest do realizacji na zajęciach pozalekcyjnych Skierowany jest do uczniów klas IV – V szkoły podstawowej Wymiar godzin: 1 godz. tygodniowo przez 38 tygodni Czas realizacji: od do
Cele ogólne programu Doskonalenie umiejętności posługiwania się językiem niemieckim w ramach podstawowych struktur gramatycznych i leksykalnych; Rozbudzenie zainteresowania proponowanymi tematami kulturowymi; Wykształcenie akceptacji i tolerancji wobec innych narodów i kultur; Rozwijanie umiejętności poznawania siebie i otaczającego świata; Kształcenie samodzielności, umacnianie wiary we własne siły oraz rozwijanie umiejętności współpracy w zespołach i w parach; Wykształcenie w uczniach umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy i wykorzystania jej w sposób twórczy; Wykorzystanie różnych źródeł informacji do nauczania języka niemieckiego; Doskonalenie umiejętności posługiwania się komputerem oraz narzędziami informacyjno-komunikacyjnymi i korzystania z platformy edukacyjnej „Fronter”; Dokonywanie samooceny postępów w nauce języka niemieckiego przy pomocy portfolio językowego.
Opis projektu realizowanego przez grupy uczniowskie Podczas realizacji programu uczniowie poznają wybrane zagadnienia dotyczące Austrii. Za pomocą stron www odbywają wirtualną podróż po Austrii. Podczas niej poznają ciekawostki i osobliwości związane z tym krajem. Wiadomości o Austrii uczniowie zdobywają w ramach pięciu działów: sport, tradycje i zwyczaje, kulinaria, zabytki Wiednia, znani Austriacy. Zespoły uczniowskie będą uczestniczyć w różnych formach aktywności m.in. gry i zabawy, śpiewanie piosenek, odgrywanie scenek i dialogów, tworzenie mini słowników, plakatów, albumów, tworzenie prezentacji multimedialnych, programu telewizyjnego, karty menu. Uczestnictwo w programie pozwoli uczniom poszerzyć swoją wiedzę o Austrii oraz doskonalić znajomość języka niemieckiego. Za pomocą platformy edukacyjnej „Fronter” będą, wymieniać się informacjami, dokonywać porównań, stworzą portfolio, w którym dokumentować będą swoje osiągnięcia, zdobyte wiadomości i umiejętności oraz gromadzić materiały wypracowane podczas zajęć. Finałowym etapem podsumowującym projekt będzie quiz o Austrii. Wezmą w nim udział zespoły uczniów współpracujących szkół. Podczas spotkania zaprezentowane zostaną prace i dokonania uczestników programu.
Podczas realizacji programu dzieci poznają wybrane zagadnienia dotyczące Austrii.
Zagadnienia tematyczne realizowane w ramach programu „Wycieczka po Austrii” Sport Znani Austriacy Zabytki Wiednia Kulinaria Tradycje i zwyczaje
W ramach działu Sport uczestnicy będą m.in.: rozwiązywać krzyżówki brać udział w pantomimie wyszukiwać informacje w prasie niemieckojęzycznej przeprowadzać wywiady tworzyć plakaty i albumy Hermann MAIER Wolfgang Loitzl
W ramach działu Znani Austriacy uczestnicy będą: układać puzzle ze znanymi postaciami odgrywać wybrane sceny z filmu tworzyć własny program telewizyjny wcielać się w rolę prezentera telewizyjnego wyszukiwać informacje za pomocą komputera bwi.pl/spoko/arni.jpg
W ramach działu Zabytki Wiednia uczestnicy programu będą m.in.: tworzyć plakat o Austrii wyszukiwać i nazywać zdjęcia zabytków Wiednia wcielać się w rolę turysty i przewodnika turystycznego wytyczać trasę wycieczki na planie Wiednia tworzyć prace plastyczne wigra.com.pl
W ramach działu Kulinaria uczestnicy będą m.in.: tworzyć folder z przepisami na Platformie edukacyjnej „Fronter”. tworzyć prezentację multimedialną pt. „Tort Sachera”. odgrywać scenki dialogowe w restauracji przygotowywać potrawy kuchni austriackiej wyszukiwać przepisy na stronach internetowych samanta.zakopane.pl
W ramach działu Tradycje i zwyczaje uczestnicy będą m.in.: wykonywać kartę świąteczną w edytorze tekstu Word 2007 redagować treść życzeń świątecznych w języku niemieckim wysyłać kartę drogą elektroniczną do innych uczestników zajęć wykonywać w grupie bukiet wielkanocny woimmer.com/2004/ostern-illustration
Ewaluacja programu Po każdym zrealizowanym dziale uczniowie rozwiązują test wyboru na platformie edukacyjnej Fronter. Końcowym etapem/celem realizacji programu przez uczniów jest quiz wiedzy o Austrii na zasadzie gry „Milionerzy”. Wezmą w nim udział uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr 4 i Szkoły Podstawowej nr 5.
Autorami programu są: mgr Sylwia Stuchała, mgr Magdalena Wójcik, mgr Magdalena Pachnowska, mgr Mirosława Czerwińska, mgr Magdalena Stolarska, mgr Barbara Pabin Program opracowano we współpracy z metodykiem nauczania języków obcych p. Hanną Nowakowską - Pogodzińską.