GRUNDTVIG PROJEKT OPEN HAND Pomocna dłoń Realizacja projektu od sierpnia 2011r. do lipca 2013r. Projekt finansowany przez Unię Europejską
KRAJE UCZESTNICZĄCE TURCJA – KOORDYNATOR HISZPANIA POLSKA
Cele projektu w odniesieniu do celów programu Współpraca w zespołach –seminaria, konferencje celem aktywizacji grup projektowych. Poprawa jakości i zwiększenie rozmiaru współpracy między organizacjami zaangażowanymi w edukację dorosłych w całej Europie Wsparcie ludzi z grup społecznych podatnych na stres i wypalenie zawodowe Ułatwienie rozwoju innowacyjnych praktyk w edukacji dorosłych oraz analiza porównawcza stosowanych metod i technik badawczych.
Cele projektu Open Hand Warsztaty, seminaria, konsultacje wspierające, spotkania panelowe – celem określenia sposobów funkcjonowania jednostki w zespole w warunkach stresogennych. Określanie poziomu stresu poprzez badania w ramach projektu. Badania poziomu inteligencji emocjonalnej. Badania wstępne, śródprojektowe i ewaluacyjne wystandaryzowanymi narzędziami. Budowanie narzędzi ewaluacyjnych. Prowadzenie dziennika, analiza przypadku. zachęcenie uczestników do aktywnego wspierania się w ciągu dwuletniego projektu oraz dostrzeganie kulturalnych i społecznych elementów w pokonywaniu stresu.
Tematyka zajęć Zdrowie i dobre samopoczucie Strategie radzenia sobie ze stresem Pozytywne/negatywne skutki stresu Dostęp do jogi i alternatywnych terapii Postawa wobec powyższych zagadnień w kontekście kulturowym i społecznym Równowaga w życiu, pracy – możliwości wyboru
Sposoby osiągnięcia celów Burza mózgów, Spotkania warsztatowe w małych grupach, Ćwiczenie jogi i prawidłowego oddechu, Sesje, międzypartnerskie panele dyskusyjne, Pomoc doświadczonych organizacji europejskich, Aktywne uczestnictwo – program praktycznych technik,
WIODĄCE KIERUNKI PRACY 1. Burza mózgów, analiza zadań i obszarów odpowiedzialności, naniesienie zmian, które nastąpiły w stosunku do pierwotnej propozycji projektu, ustalenie form przekazywania informacji. Omówienie form rozpoznawania stresu. 2. Pierwsze spotkanie. Przedstawienie grupy. Omówienie zasad uczestnictwa w projekcie. Potwierdzenie poszczególnych zadań i celów projektu. Zapoznanie z tematem wiodącym – prelekcja na temat stresu i jego genezy. Badanie wstępne – ankieta określenia poziomu stresu. Sposoby radzenia sobie ze stresem – ćwiczenia relaksacyjne. 3. Aktualizacja terminów wykonania zadań i realizacji celów. Sprawdzenie skuteczności metod komunikacji. Zaangażowanie słuchaczy w pierwsze zajęcia. Omówienie zagadnienia dotyczącego metod badania opinii. 4. Stworzenia warunków umożliwiających spokojne i bezpieczne uczestnictwo w warsztatach projektowych oparciu o uzyskane opinie. Rozpowszechnienie projektu i omówienie metod ewaluacji, wspólne opracowanie arkuszy ewaluacyjnych. Omówienie grafiki strony internetowej, założenie grupy yahoo. Omówienie kwestii dotyczących ICT. 5. Wymiana informacji i opinii z partnerami z zagranicy. Ocena metod komunikacji. Prezentacja oraz dyskusja na temat wykonanych zadań. Omówienie formy prowadzenia i treści dziennika. 6. Ocena wykorzystania grup yahoo w komunikacji. Omówienie projektowanej strony internetowej. Wymiana opinii i dyskusja na temat zagadnień, które pojawiły się w trakcie realizacji projektu.
7. Przegląd strony internetowej i terminów wykonania prac. Aktualizacja grup yahoo i kwestii związanych z ICT. Uzupełnienie dzienników słuchaczy informacją na temat stresu, który odczuwają, podanie przykładów. Praca w małych grupach. 8. Panel dyskusyjny. Przegląd wszystkich zadań. Omówienie zadań dla słuchaczy i innych zagadnień. Przygotowanie słuchaczy do udziału w tworzeniu produktu końcowego. Wprowadzenie do pracy nad ćwiczeniem oddechu i jogi. Dyskusja nad technikami samopomocy, omówienie i udzielenie wskazówek. 9. Aktualizacja strony internetowej informacją na temat technik samopomocy. Informacja zwrotna od słuchaczy za pośrednictwem dzienników i arkuszy oceny. Ewaluacja i przegląd. Dokonanie ewentualnych zmian. Omówienie powstałych kwestii. Sesja na temat i inteligencji emocjonalnej. 10. Spotkanie ewaluacyjne. Organizacja partnerska odpowiedzialna za ten kluczowy obszar prezentuje raport na temat skuteczności zastosowanych metod. Dostarczenie raportu partnerom i rozpowszechnianie. Porównanie materiałów. 11. Informacje zwrotne od partnerów na temat raportu ewaluacyjnego.
Przegląd terminów wykonania zadań. Praca w małych grupach i grupach dyskusyjnych. Sesja informacyjna dla słuchaczy. Wymiana międzykulturowa poglądów 12 Stworzenie częściowego sprawozdania z uwagami od wszystkich partnerów. Aktualizacja strony internetowej. Sprawdzenie postępów słuchaczy i uzupełnienia dziennika. Przejrzenie i przedyskutowanie wprowadzenia dodatkowych materiałów do programu. Opinie uczniów. 13. Początek planowania produktu końcowego (książki pracy). Dostępny budżet, koszt produkcji i dystrybucji. Zaangażowanie słuchaczy. 14. Ocena i przegląd pracy nad produktem końcowym. Opinie słuchaczy na temat samorozwoju poprzez ich dzienniki i pracę w małych grupach. Weryfikacja celów. Ocena i naniesienie poprawek z udziałem partnerów i słuchaczy, jeśli to konieczne. 15. Kontynuacja tworzenia produktu końcowego. Omówienie wdrożenia informacji zwrotnej słuchaczy. Wprowadzenie aktualizacji i poprawek. Konsultacje - praca w parach. Przekazanie wniosków. Opracowanie zasad tworzenia produktu końcowego. 16. Omówienie wszelkich nieoczekiwanych problemów. Identyfikacja sukcesów i porażek. Podjęcie obiektywnej analizy, co zostało zrobione dobrze, a co można było zrobić lepiej. Wkład wszystkich partnerów projektu. 17. Opracowanie wyciągniętych wniosków, dokumentów i opinii. Upewnienie się, że wszyscy biorący udział w projekcie są zgodni co do jego podsumowania. Napisanie raportu końcowego. 18. Omówienie i zaplanowanie ostatniego spotkania dla słuchaczy i organizacji partnerskich. Jakie są nasze oczekiwania jeśli chodzi o uroczystość, wręczanie certyfikatów. 19. Prezentacja wszystkich danych z projektu. Potwierdzenie przez organizacje rozpowszechniania projektu. Wręczenie certyfikatów i uroczyste spotkanie towarzyskie dla wszystkich uczestników projektu. Ostateczne sprawozdanie przedstawione/wysłane. Prezentacja produktu końcowego.