Planowanie i wdrażanie inteligentnych systemów transportowych w Polsce

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
FUNDUSZE UE Warszawa, maj 2008.
Advertisements

Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Interreg III B CADSES Central, Adriatic, Danubian and South-Eastern European Space Obszar Europy Środkowej, Adriatyckiej, Naddunajskiej i Południowo-Wschodniej.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Polityka rozwoju obszarów wiejskich na lata /5
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Fundusze europejskie, a rejestry publiczne Gdańsk, dn bezpieczny i skuteczny dostęp do zawartych w nich danych oraz rozwój systemów udostępniania.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
System ewaluacji NPR i NSRO
Kryteria wyboru projektów pomocy technicznej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Departament Koordynacji Programów Infrastrukturalnych.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r.1 INFRASTRUKTURA DROGOWA Szkolenie dla beneficjentów Regionalnego Programu Operacyjnego.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO 12 stycznia 2014 r. Zespół ds. Programowania i Ewaluacji Departament Programu.
Sektorowy Program Operacyjny: Transport na lata
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Strategia Rozwoju Miasta Włocławek jako podstawa do aplikacji o środki zewnętrzne w tym Unii Europejskiej Włocławek, 24 września 2012 roku.
Wyzwania rozwojowe miast w kontekście krajowej polityki miejskiej
Plan Działania KSOW dla województwa lubuskiego na lata
[ Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi MUW w Krakowie ] Rola i doświadczenia Wojewody Małopolskiego w obecnym i przyszłym okresie programowania Stanisław.
„Wpływ środków europejskich na sytuację gospodarczą”
UWZGLĘDNIENIE DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH W POLITYCE SPÓJNOŚCI 11 kwietnia 2013 r.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Sytuacja bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
STRATEGIA ROZWOJU SYSTEMU TRANSPORTU WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
Projekt systemowy – działania na rzecz rozwoju szerokopasmowego dostępu do Internetu M INISTERSTWO I NFRASTRUKTURY.
KOMITET TRANSPORTU POLSKIEJ AKADEMII NAUK
Marek Litwin, Warszawa r.
Platforma informacyjna wsparciem procesu optymalizowania rozwoju systemu transportowego KRAKOWIC dr hab. inż. Andrzej Szarata Politechnika Krakowska Katowice,
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
Gdańsk, r. Departament Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJA DOT. DZIAŁAŃ EWALUACYJNYCH w ramach PO KL 2007 – 2013 w województwie pomorskim.
Bezpieczeństwo w komunikacji powszechnej i transporcie (ćwiczenia)
Aktualizacja strategii rozwoju województw Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 3 luty 2011 r.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Dolnośląskiego
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Biuro Konsultingowe „ADVISER” zaprasza Państwa do zapoznania się z możliwościami dofinansowania przedsięwzięć w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 18 lutego 2016 r.
NARODOWY PROGRAM BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2013 – 2020 Rzeszów, 12 wrzesień 2013 r.
Strategia Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego.
BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM „BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM” GMINA MIASTO SZCZECIN.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Sprawozdanie okresowe z realizacji RPO WK- P za I półrocze 2014 roku Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Warunki wstępne (ex ante) stan
Program Operacyjny Polska Wschodnia
Program Operacyjny Polska Wschodnia
STAN WDRAŻANIA RPO - LUBUSKIE 2020
Zapis prezentacji:

Planowanie i wdrażanie inteligentnych systemów transportowych w Polsce Warszawa 14.01.2014 r.

Wdrażanie projektów ITS Europa 2020. Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ram wdrażania inteligentnych systemów transportowych w obszarze transportu drogowego oraz interfejsów z innymi rodzajami transportu. IV Europejski Program Działań na rzecz Bezpieczeństwa Drogowego. Plan Działań na rzecz inteligentnych systemów transportowych. Strategia UE dla regionu Morza Bałtyckiego (SUE RMB), Narodowa Strategia Spójności NSS (nazwa urzędowa Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia 2007–2013). Dokument Polska 2030. Wyzwania rozwojowe. Strategia Rozwoju Kraju na lata 2007–2015. Krajowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2011–2015. Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju do roku 2030 (KPZK 2030) Polityka Transportowa Państwa na lata 2006–2025

Działania CUPT w zakresie ITS W ramach POIiŚ 2007– 2013, działanie 8.3 Inteligentne Systemy Transportowe, przeprowadzono konkurs w wyniku którego podpisano 13 umów o dofinansowanie na łączną kwotę środków UE 507 044 536 PLN przy planowanej alokacji 532 530 822 PLN. Maksymalne dofinansowanie - 85%, minimalna wartość projektu - 8 mln PLN, okres kwalifikowania wydatków 01.07.2007 – 31.12.2015. Beneficjenci - miasta na prawach powiatu lub działające w ich imieniu jednostki organizacyjne oraz związki i porozumienia jednostek samorządu terytorialnego. Poziom kontraktacji - 95, 21%. Poziom certyfikacji - 16,59 %.

Główne problemy występujące podczas realizacji projektów ITS Potwierdzono badaniem ewaluacyjnym IP – Ocena najważniejszych problemów występujących w projektach z zakresu ITS w ramach Działania 8.3 POIiŚ. brak uwzględnienia w dokumentach strategicznych (regiony, aglomeracje, miasta) oceny potrzeb oraz planów rozwoju ITS; brak jednolitych norm i standardów ITS; przedłużające się procedury przetargowe/unieważniane postępowania przetargowe na projektantów i wykonawców systemów ITS; kolizje czasoprzestrzenne z innymi inwestycjami/projektami realizowanymi na terenie miast; brak wiedzy/doświadczenia w realizacji projektów z zakresu ITS; problemy z kalibracją i uruchomieniem systemów. Indywidualne podejście beneficjentów wdrażających ITS w ramach Działania 8.3 POIiŚ do opracowania architektury systemu może utrudniać późniejszą integrację ITS wdrożonych w różnych miastach w zbiorczy i kompatybilny układ oraz może utrudnić ich interoperacyjność z KSZR.

Wsparcie CUPT dla Beneficjentów w zakresie ITS Realizacja projektu „Przygotowanie ram do projektowania i wdrażania rozwiązań ITS opartych na Europejskiej Ramowej Architekturze ITS FRAME dla beneficjentów pomocy finansowej UE”. Cel projektu: zapoznanie Beneficjentów z możliwościami wykorzystania Europejskiej Ramowej Architektury ITS FRAME jako bazy do projektowania i implementowania inteligentnych systemów transportowych; zapewnienie kompatybilności projektów ITS realizowanych przez Beneficjentów oraz w szczególności z KSZR. W ramach projektu: przeprowadzone zostaną warsztaty w formie dialogu technicznego; opracowane zostaną podręczniki dla wdrażających systemy ITS, zbiór najlepszych praktyk, rekomendacje; prowadzone będzie forum internetowe. Wybór wykonawcy projektu nastąpi do końca 2014 roku, rozpoczęcie realizacji projektu planowane jest na początku 2015 roku.

Warunki powodzenia projektów ITS – zintegrowane planowanie poziom ogólnopolski ZADANIA PO STRONIE PUBLICZNEJ ZADANIA PO STRONIE PRYWATNEJ Spójna wizja rozwoju ITS dla Polski – Polski ITS Action Plan Spójny standard planowania projektów ITS – Krajowa architektura Standard realizacji projektów ITS opartych o FRAME

Ryzyka projektów ITS

Ryzyka projektów ITS

Zintegrowane planowanie projektów ITS, na przykładzie Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem Polityka Transportowa Państwa na lata 2006–2025 ------------------------------------------------------------- Ustawa o drogach publicznych ------------------------------------------------------------ Plan działań KSZR w GDDKiA

Plan działań GDDKiA/KSZR

Zakres planu działań ITS KSZR/GDDKiA Przedsięwzięcie polegające na utworzeniu kompleksowego systemu zarządzania ruchem na drogach krajowych poprzez zastosowanie zintegrowanych usług ITS Cele: Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego Zwiększenie płynności podróży Bardziej efektywne zarządzanie infrastrukturą Zgodność z dokumentami strategicznymi EU i Polski Planowanie i zarządzanie strategiczne Zarządzanie ruchem/zdarzeniami Wykorzystanie danych meteorologicznych Informację o wolnych miejscach parkingowych Wsparcie dla procesu utrzymania sieci drogowej Udostępnianie informacji o warunkach ruchu drogowego

Współdziałanie MiR, CUPT i GDDKiA Uczestnictwo w działaniach UE, prowadzonych na mocy ITS Action Plan współtworzenie aktów delegowanych multimodalne planery podróży wdrażanie aktów delegowanych w odniesieniu do zapewniania usług informacyjnych o bezpiecznych i chronionych parkingach dla samochodów ciężarowych i pojazdów użytkowych w odniesieniu do danych i procedur dotyczących dostarczania bezpłatnie użytkownikom, w miarę możliwości, minimalnych powszechnych informacji o ruchu związanych z bezpieczeństwem drogowym opiniowanie standardów i wytycznych współdzielenie wiedzy i doświadczeń z innymi krajami

Podsumowanie Realizacja projektów ITS wiąże się z wieloma ryzykami Wdrażanie ITS kreuje konkurencyjny rynek i rozwija polskie ośrodki naukowe Wdrażanie ITS powinno się odbyć na podstawie Polityki Transportowej Państwa na lata 2006-2025 Polski Plan Działań w zakresie ITS, mający na celu uporządkowanie wdrożeń ITS

Dziękujemy za uwagę Warszawa 14.01.2014 r.