Wykorzystanie wyników badań w kontekście rozwoju systemu wsparcia turystyki zdrowotnej w województwie lubelskim Ryszard Boguszewski, Ekspert projektu Regionalny.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Łukasz Małecki Ministerstwo Rozwoju Wsparcie projektów technologicznych firm w latach
Advertisements

Projekt STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO NA LATA Aktualizacja na lata Departament Strategii i Planowania Przestrzennego.
Tauron-dystrybucja.pl Rozwój elektroenergetyki na Śląsku Opolskim.
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax. (0-89) Urząd Marszałkowski.
Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
Realizacja wspólnych przedsięwzięć Lasów Państwowych i samorządów współfinansowanych ze środków zewnętrznych w perspektywie kwiecień 2015.
Obecna praktyka badań konsumentów usług turystycznych w regionach – województwo łódzkie Tomasz Koralewski Tomasz Mazurek Regionalna Organizacja Turystyczna.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa.
Rachunki regionalne Urząd Statystyczny w Katowicach Ośrodek Rachunków Regionalnych Ogólnopolska konferencja naukowa z okazji obchodów Dnia Statystyki Polskiej.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
Krajowa produkcja leków jako niezbędny warunek skutecznej polityki lekowej państwa dr Bohdan Wyżnikiewicz Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Katowice,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego
Innowacyjna Warszawa 2020 Program wspierania przedsiębiorczości.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Rola Regionalnych Ośrodków EFS w przygotowaniu województwa kujawsko-pomorskiego do sprawnej absorpcji EFS Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy.
Wojewódzki Zakład Doskonalenia Zawodowego w Gorzowie Wlkp.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Ul. Kościuszki 83, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax (0-89) Urząd Marszałkowski.
Obszary inteligentnych specjalizacji Wielkopolski a UEP / SC UEP.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
„Środki unijne na rozwój przedsiębiorczości.” Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Pile Łobżenica, r.
Program Operacyjny Inteligentny Rozwój Marcin Łata Dyrektor Departamentu Konkurencyjności i Innowacyjności Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
Założenia dla poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Stan wdrażania projektów systemowych w ramach PO KL w zakresie analiz zmian gospodarczych i realizacji Dolnośląskiej Strategii Innowacji Urząd.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Środa z Funduszami dla.
Koncepcja Obserwatorium ICT w Województwie Świętokrzyskim Sandomierz - Dwikozy
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata Stan na dzień wg KSI SIMIK Urząd Marszałkowski Województwa.
Agnieszka Pidek-Klepacz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Lublin, 6 luty 2014 r. Wsparcie edukacji zawodowej w ramach Regionalnego.
Cyfrowa Polska szansą dla rozwoju sektora ICT 1 Agnieszka Suska Naczelnik Departament Funduszy Strukturalnych Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Gdańsk,
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Jak powinniśmy rozumieć INNOWACYJNOŚĆ w aspekcie środków unijnych? Poznań, 14 stycznia 2008 r.
Fundusze Strukturalne - jak napisać projekt? Paulina Szuster.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
Centrum Transferu Technologii Politechnika Krakowska Czy formalizm zdusza innowacyjność ? Jak skutecznie poruszać się w gąszczu przepisów aby uzyskać publiczne.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Lokalne Podstawy Światowej Strategii Innowacji Tadeusz Baczko Lubuska Rada Innowacji Czerwińsk, 26 września 2012 r.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Założenia przyszłego okresu programowania Założenia przyszłego.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
Konferencja Społeczeństwo Informacyjne Warmii i Mazur - kierunki rozwoju infrastruktury i e-usług w ramach Programów Operacyjnych współfinansowanych.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Olsztyn, r.
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Wsparcie nauki i biznesu w POIR Łukasz Jasek. POIR – ogólne informacje I oś POIR – przegląd i alokacja IV oś POIR – przegląd i alokacja Instrumenty I.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Toruniu Spotkanie informacyjne pt. „Środa z Funduszami dla osób zainteresowanych założeniem działalności gospodarczej”
Program na rzecz Przedsiębiorczości i Innowacji (EIP) Aleksander Bąkowski Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Departament Rozwoju Regionalnego Poddziałanie Wsparcie procesów badawczo- rozwojowych w przedsiębiorstwach akademickich Schemat: wsparcie doradcze.
Badanie ewaluacyjne „ Ocena systemu zarządzania i wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata ” 1Urząd Marszałkowski.
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WP Gdańsk, 20 maja 2016r. Kryteria wyboru projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA HARMONOGRAM NABORÓW WNIOSKÓW O DOFINANSOWANIE W TRYBIE KONKURSOWYM NA 2016 ROK.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
Działania ewaluacyjne prowadzone przez IZ RPO WK-P w roku 2014 Jolanta Rudnicka Biuro Ewaluacji Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO r. Departament.
„ Możliwości realizacji przez LGD projektów współpracy ” Agnieszka Pacek Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Spotkanie LGD Tuchola;
ROLA POT W TWORZENIU ZINTEGROWANEGO SYSTEMU BADAŃ KONSUMENTÓW USŁUG TURYSTYCZNYCH TERESA BUCZAK.
Obszar Metropolitalny Gdańsk–Gdynia–Sopot Związek Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Komitet Monitorujący Regionalny Program Operacyjny Województwa.
CRR ČR, Společný technický sekretariát, Olomouc, ul. Jeremenkova 40B, , | tel.: | fax: +420.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Charzykowy, 8 lipca 2016 r..
Dofinansowanie UE [PLN]
Świętokrzyscy hotelarze dla rynku pracy
Wykorzystanie środków unijnych przez powiat działdowski w ramach RPO WiM na lata Planowane nabory w nowej perspektywie Departament.
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie
Województwa Podlaskiego
„Popytowy System Innowacji – rozwój MŚP w Regionie Świętokrzyskim poprzez profesjonalne usługi doradcze” Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego.
Zapis prezentacji:

Wykorzystanie wyników badań w kontekście rozwoju systemu wsparcia turystyki zdrowotnej w województwie lubelskim Ryszard Boguszewski, Ekspert projektu Regionalny System Zarządzania Zmianą Gospodarczą Lublin, 4 listopada 2013 r. Posiedzenie panelu branżowego w ramach badania dziedzinowego pt. „Analiza możliwości rozwoju turystyki zdrowotnej w województwie lubelskim w kontekście zidentyfikowanej inteligentnej specjalizacji regionu w dziedzinie usług medycznych i prozdrowotnych” Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie

Plan prezentacji Jaki jest punkt wyjścia do rozwoju turystyki zdrowotnej w regionie? W jakich wymiarach powinien być rozwijany system wsparcia rozwoju turystyki zdrowotnej w regionie? Jakie mogą być źródła i instrumenty finansowania turystyki zdrowotnej w Polsce i regionie po 2013 roku?

Uwarunkowania zewnętrzne rozwoju turystyki zdrowotnej: główne szanse Dynamicznie rozwijający się rynek turystyki zdrowotnej na świecie, w Europie i Polsce – coroczny wzrost przychodów na rynku światowym na poziomie 10% – wartość rynku krajowego: 4 mld zł, – ok. 950 tys. turystów (w tym 660 tys. z zagranicy) Wdrożenie dyrektywy w sprawie transgranicznej opieki zdrowotnej w UE – oczekiwany wzrost wydatków obywateli UE na turystykę medyczną z obecnych 1% do 5% w roku 2020 Postępujące procesy globalizacji i komercjalizacji usług medycznych w Europie i na świecie – rozwijające się łańcuchy wartości dodanej w usługach turystyki zdrowotnej – możliwość rozwijania atrakcyjnych produktów w oparciu o lokalne zasoby

Uwarunkowania zewnętrzne rozwoju turystyki zdrowotnej: główne zagrożenia Silna konkurencja na rynku usług turystyki zdrowotnej w Europie i na świecie – 50 krajów uznało turystykę zdrowotną jako swój strategiczny kierunek rozwoju (Polska nie należy do tych krajów) – Polska na odległym (13) miejscu jeśli chodzi o konkurowanie na rynku usług uzdrowiskowych (pomimo tego, że mamy 45 uzdrowisk) Brak systemowych rozwiązań prawnych na poziomie kraju w zakresie rozwoju turystyki zdrowotnej – opóźnienia we wdrożeniu dyrektywy UE, niejasne interpretacje skutków pomocy publicznej dla szpitali, brak efektywnego systemu promocji itp. Brak zintegrowanych produktów turystyki zdrowotnej – niska świadomość i wiedza interesariuszy w zakresie współpracy sieciowej i rozwijania wspólnych produktów turystyki zdrowotnej

Uwarunkowania wewnętrzne rozwoju turystyki zdrowotnej: główne atuty regionu Dobrze rozwinięta baza do świadczenia usług medycznych i uzdrowiskowych – 923 zakłady opieki zdrowotnej (w tym prawie 90% należy do sektora komercyjnego) – Uzdrowiska Nałęczów i Krasnobród z wyprofilowaną ofertą produktową – Zaplecze kadrowe (co roku wypuszczamy 4,7 tys. absolwentów o specjalnościach związanych z turystyką uzdrowiskową) Rozwijające się zaplecze do świadczenia usług turystyki zdrowotnej – 17 hoteli (1300 miejsc noclegowych) z ofertą spa i wellness – 400 podmiotów zajmujących się medycyną estetyczną / odnową biologiczną / usługami kosmetycznymi Konkurencyjne ceny świadczenia ogólnych i specjalistycznych usług w zakresie medycyny i zdrowia

Uwarunkowania wewnętrzne rozwoju turystyki zdrowotnej: główne problemy regionu Brak zintegrowanej oferty usług turystyki zdrowotnej w regionie – turystyka zdrowotna nie jest priorytetem w rozwoju sektora turystyki w regionie (ale sytuacja zaczyna się zmieniać ….) – nie ma kompleksowej oferty, chociaż jest promocja indywidualnych produktów i usług (głównie dzięki środkom z UE) Słaba rozpoznawalność regionu jako miejsca destynacji dla turystyki, w tym również turystyki zdrowotnej – ogólnie niska rozpoznawalność regionu jako miejsca destynacji dla turystów z kraju i z zagranicy – na 300 wskazań w badaniach CATI, tylko 2 respondentów wskazało uzdrowisko w Nałęczowie Niski poziom współpracy sieciowej pomiędzy interesariuszami turystyki zdrowotnej – brak struktur klastrowych oraz brokerów turystyki zdrowotnej

Planistyczny – poprzez doprecyzowanie kierunków i form wsparcia turystyki zdrowotnej w programach wykonawczych do Strategii Rozwoju Województwa Lubelskiego oraz Regionalnej Strategii Innowacji do roku 2020 Instytucjonalny – poprzez utworzenie regionalnej platformy współpracy na rzecz rozwoju turystyki zdrowotnej oraz rozwój współpracy sieciowej (w ramach istniejących i nowo utworzonych instytucji i podmiotów) Marketingowy – poprzez rozwój i promocję ograniczonej liczby zintegrowanych produktów turystycznych skoncentrowanych terytorialnie (Lubelski Obszar Metropolitalny, Obszar Powiśla) oraz bazujących na znanych już markach (np. Uzdrowisko Nałęczów) Finansowy – poprzez wykreowanie skutecznych instrumentów finansowania turystyki zdrowotnej w regionie (głównie ze środków strukturalnych funduszy strukturalnych perspektywy finansowej UE na lata ) Wymiary, w jakich powinien być rozwijany system wsparcia turystyki zdrowotnej w regionie?

Wymiar planistyczny: Obszary Strategicznej Interwencji (OSI) wg SRWL na lata Obszary Funkcjonalne (OF) gospodarczego wykorzystania walorów przyrodniczych i kulturowych na cele turystyczne OF Powiśle preferowany do rozwoju turystyki zdrowotnej Turystyka zdrowotna została wstępnie uznana za formę wiodącą w Strategii funkcjonalno-przestrzennej rozwoju turystyki na obszarze działania Lokalnej Organizacji Turystycznej „W Krainie Lessowych Wąwozów”

Wymiar planistyczny: Przedsięwzięcia priorytetowe dla realizacji SRWL na lata W ramach naboru propozycji przedsięwzięć priorytetowych dla realizacji SRWL został m.in. zgłoszony projekt mający na celu wzmocnienie funkcji turystycznych obszaru KLW, w tym tych związanych z turystyką zdrowotną Budżet zgłoszonej propozycji przedsięwzięcia priorytetowego opiewa na kwotę 350 mln zł

Wymiar planistyczny : Inteligentne specjalizacje w ramach RSI WL do 2020 Smart grids Bioenergia ENERGETYKA NISKOEMISYJNA BIOGOSPODARKA INFORMATYKA I AUTOMATYKA Przetwórstwo biozasobów Produkcja pierwotna Produkcja żywności USŁUGI MEDYCZNE I PROZDROWOTNE Produkty biomedyczne Sektor rolno-spożywczy Sektor rolno-spożywczy K L I E N C I Specjalizacja kluczowa Sektor chemiczny Sektor chemiczny Sektor papierniczy Sektor papierniczy Sektor meblarski Sektor meblarski Sektor kosmetyczny Sektor kosmetyczny Sektor farmaceutyczny Sektor farmaceutyczny Sektor energetyczny Sektor energetyczny Łańcuch produkcji żywności żywność funkcjonalna żywienie i dietetyka produkcja farmaceutyków i probiotyków Wytwarzanie energii z paliw kopalnych Energia z OZE Czyste technologie węglowe i gazowe Przechwytywanie i składowanie CO 2 Instalacje do produkcji biogazu i biopaliw Ogniwa wodorowe i paliwowe Komputery Oprogramowanie Usługi telekomunikacyjne Usługi telekomunikacyjne Maszyny i urządzenia elektryczne Maszyny i urządzenia elektryczne Robotyka Robotyka Usługi Internetowe Usługi Internetowe Specjalizacja wspomagająca Specjalizacja wyłaniająca się Specjalizacja uzupełniająca Łańcuch produktów medycznych i biomedycznych

Wymiar instytucjonalny: Konsensus, współpraca instytucjonalna i sieciowa …. Konieczność współpracy sieciowej wielu instytucji i podmiotów w celu kompleksowej obsługi turysty medycznego (zdrowotnego)

Wymiar marketingowy: Rozwój oraz promocja zintegrowanego produktu turystycznego, skoncentrowanego terytorialnie (np. na Obszarze Powiśla) oraz bazującego na znanej marce (np. Uzdrowisko Nałęczów) Ustanowienie efektywnego systemu zarządzania usługami w ramach zintegrowanego produktu turystycznego (np. za pomocą LOT KLW) Stworzenie zaplecza badawczo- rozwojowego dla rozwoju produktu i jego innowacyjności (np. poprzez rozwój klastra zdrowia i urody)

Programy operacyjne w ramach perspektywy finansowej UE na lata

Możliwe źródła finansowania projektów z zakresu turystyki zdrowotnej

Dziękuję za uwagę