Firmy globalne. Cechy firmy globalnej Globalne myślenie (konkurowanie) (koncepcja marketingu globalnego) Globalne wykorzystanie zasobów Globalna organizacja.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ISTOTA MARKETINGU 1. Początki i przyczyny rozwoju marketingu
Advertisements

Zarządzanie logistyczne
Istota i przesłanki badań marketingowych
Autorzy: Janusz Melaniuk Grzegorz Manowski
4. Analiza otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa
6. Strategie zarządzania
Agenda Innowacyjność Wpływ innowacyjności na konkurencyjność
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Transakcje kompensacyjne
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Innowacyjność zagadnienia wprowadzające
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
Zachowania przedsiębiorstw w wymianie międzynarodowej prof. zw. dr hab
Marketing międzynarodowy Proces internacjonalizacji firmy
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
MARKETING STRATEGICZNY
Podstawy wyboru strategii marketingowej
STRATEGIE MARKETINGOWE FIRM
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
Problemy turystyki w województwie podkarpackim Brak markowych produktów turystycznych Przeciętna oferta turystyczna, znacznie poniżej możliwości regionu.
Rynki konkurencji niedoskonałej
W SEKTORZE ROLNO – SPOŻYWCZYM
Strategie Marketingowe Dużych Koncernów Międzynarodowych
Charakterystyka klastra
Zarządzanie projektami
Zarządzanie strategiczne
„Template” Prezentacji Inwestorskiej
INTERNET A KONKURENCYJNOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTWA
1.
Nazwa, logo i (opcjonalnie) motto firmy. Fakty o firmie Branża - w jakiej branży działacie? Produkt – co chcecie sprzedawać? (pamiętajcie o konkretach!)
2010 Benchmarking klastrów w Polsce Dr Aleksandra Nowakowska Zespół Konsultantów PARP Benchmarking jako instrument poprawy jakości zarządzania Warszawa,
Rynek usług medycznych
Decyzje cenowe Przedsiębiorstwa Turystycznego
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Strategia przedsiębiorstwa
Katedra Międzynarodowych Stosunków Ekonomicznych
Definicja konkurencji, jej formy i narzędzia.
STRATEGIE LOGISTYCZNE
Jerzy Cieslik, Dynamic Entrepreneurship
Jak konkurować na rynkach zagranicznych Konkurs Emerging Market Champions Cytowanie bez ograniczeń pod warunkiem podania źródła: „Jak konkurować na rynkach.
Poznań, – Warsztaty ILIM. „Proste eUsługi dla ukształtowania i wzmocnienia sieci MŚP w Europie Środkowej”  Program dla Europy Środkowej ->
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
MARKETING MIĘDZYNARODOWY
Kształtowanie produktu na rynku UE A.M. Zarzycka.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Decyzje dotyczące cen na rynku UE A.M. Zarzycka. Czynniki wpływające na kształtowanie cen na eurorynku - adaptacja zróżnicowana struktura konkurencji.
Dr Anna M. Zarzycka Zakład Strategii Konkurencji, Instytut Rynków i Konkurencji A.M. Zarzycka
A.M. Zarzycka.  strategie cen wysokich  strategie cen neutralnych (przeciętnych, średnich)  strategie cen niskich A.M. Zarzycka.
A.M. Zarzycka. Zapotrzebowanie na informacje o rynkach zagranicznych 1) Faza wchodzenia na rynki zagraniczne 2) Faza kształtowania programów marketingowych.
Strategie wejścia na rynki zagraniczne
INSTRUMENTY WSPIERANIA PROJEKTÓW INNOWACYJNYCH ARP S.A.
Dr hab. inż., prof. nadzw. Witold Wiśniowski Dyrektor Instytutu Lotnictwa JAK POBUDZIĆ INNOWACYJNOŚĆ POLSKIEJ NAUKI I GOSPODARKI – DOŚWIADCZENIA INSTYTUTU.
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
Czynniki wyznaczające strukturę organizacyjną
Zainwestuj w Lubuskiem Elżbieta Anna Polak Marszałek Województwa Lubuskiego.
Strategie marketingowe przedsiębiorstw na rynku UE A.M. Zarzycka.
Analiza i ocena konkurencji – tablice diagnostyczne © Krzysztof Podstawka ‘ 2015.
STRATEGIA EUROCENY I JEJ ELEMENTY PLAN 1.Determinanty ceny na rynkach europejskich. 2.Dyferencjacja euroceny. 3. Standaryzacja euroceny.
Euromarketing dr Anna M. Zarzycka Katedra Biznesu Międzynarodowego
Międzynarodowa segmentacja rynku i selekcja rynków zagranicznych A.M. Zarzycka.
Katarzyna Matuszak Dyrektor Działu Rozwoju Przedsiębiorczości
Otoczenie przedsiębiorstwa w marketingu międzynarodowym
Firmy globalne.
Dominika Muś TiR, grupa 2b
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
Zarządzanie międzynarodowe
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
dr hab. Aleksandra Grzesiuk
Publiczne prawo konkurencji
[Nazwa produktu] Plan marketingowy
Zapis prezentacji:

Firmy globalne

Cechy firmy globalnej Globalne myślenie (konkurowanie) (koncepcja marketingu globalnego) Globalne wykorzystanie zasobów Globalna organizacja działalności Wybór rynków i kształtowanie marketingu mix z perspektywy globalnej

„Globaliści po latach”  uzależnienie umiędzynarodowienia firmy od jej wyników na rynku krajowym  zwiększanie zakresu internacjonalizacji stopniowo metodą „kraj po kraju”  w pierwszej kolejności kraje zbliżone kulturowo  powolne zdobywanie wiedzy i doświadczenia w działalności zagranicznej  ewolucja orientacji międzynarodowej

Firmy „globalne od początku” – „urodzeni globaliści” (born globals)  udział sprzedaży na rynkach zagranicznych w całej sprzedaży – 25% (dwa pierwsze lata działalności)  firmy niewielkie (zatrudnienie – do 500 osób)  branże o zaawansowanym poziomie technologicznym  niewielkie zasoby  wyjątkowa innowacyjność i elastyczność działania  klienci najczęściej instytucjonalni  działalność w segmentach transnarodowych (często niszach)

Globalne firmy niemieckie  Hauni  Brita  Tetra  Kärcher H. Simon, Tajemniczy mistrzowie, 1999, H. Simon, Tajemniczy mistrzowie XXI, Difin, 2009

Globalne firmy polskie ETCPharmenaSelvitaVigoOpeus 1. Liczba pracowników poniżej 250 os. Kryteria przyna- leżności do MSP Roczny obrót poniżej 43 mln euro Powstanie nie wcześniej niż 20 lat temu (1992 r.) Rozpoczęcie ekspansji zagranicznej najpóźniej w ciągu 3 lat od powstania Udział sprzedaży na rynkach zagr. w ciągu 3 lat od powstania > 25% Orientacja na sektor wysokich technologii/ wyspecjalizowane usługi Dążenie do zdobycia przewag na rynkach zagr. od początku SUMA76766

Standaryzacja i adaptacja w marketingu międzynarodowym

Strategia standaryzacji Ujednolicanie działań przedsiębiorstwa na rynkach zagranicznych w różnych obszarach Strategia adaptacji (indywidualizacji, dyferencjacji) Dostosowywanie działań rynkowych do odrębności narodowych i regionalnych

Korzyści standaryzacji  Redukcja kosztów (produkcji, działań marketingowych)  Korzyści skali  Wzrost rozpoznawalności produktu, możliwość promowania jednej marki na rynku międzynarodowym  Poprawa jakości produktów  Centralizacja decyzji marketingowych

Czynniki sprzyjające standaryzacji  Upodabnianie się potrzeb i gustów konsumentów na różnych rynkach  Szybkie zmiany technologii  Dynamiczny rozwój telekomunikacji  Międzynarodowe standardy produktów  Mały dystans kulturowy wobec produktów zagranicznych  Rozwój sieci dystrybucji działających na licznych rynkach zagranicznych

Korzyści adaptacji  Możliwość osiągania wyższych obrotów w wybranych krajach  Możliwości wyróżnienia swojej oferty  Możliwość szybszego reagowania na zmiany w otoczeniu  Unikanie konfrontacji z konkurentami światowymi

Czynniki sprzyjające adaptacji  Czynniki prawno-administracyjne na rynkach lokalnych  Zróżnicowanie kulturowe  Różnice poziomu i struktury dochodów  Różnice w infrastrukturze marketingowej

Firma globalna - przykład I ngvar K amprad E lmtaryd A gunnaryd

IKEA  umiędzynarodowienie: 1943, 1961, 1973, 1974  obroty:  79% - Europa, 15% - Ameryka Północna, Azja i Australia – 6% (2010r.)  zaopatrzenie:  własne fabryki Swedwood 41 w 9 krajach  1075 dostawców w 55 krajach  najwięksi dostawcy: Chiny – 21%, Polska – 17%, Włochy – 8%,

IKEA  dystrybucja:  283 samoobsługowe sklepy/domy meblowe w 26 krajach  jednolita koncepcja działania

Literatura 1. E. Duliniec, Marketing międzynarodowy, PWE, Warszawa Biznes międzynarodowy, red. M. K. Nowakowski, SGH, Warszawa 2005, rozdział „Marketing na rynkach zagranicznych”. 3. P. Pietrasieński, Międzynarodowe strategie marketingowe, PWE, Warszawa 2005.