Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Publiczne prawo konkurencji

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Publiczne prawo konkurencji"— Zapis prezentacji:

1 Publiczne prawo konkurencji
Wykład 1

2 Konkurencja Inaczej rywalizacja lub Współzawodnictwo (z j.łac.
concurrentia) Jest mechanizmem ekonomicznym charakterystycznym dla modelu gospodarki rynkowej W znaczeniu powszechnym pojęcie to jest związane z działaniami zmierzającymi do uzyskania sukcesu we współzawodnictwie z innymi osobami (podmiotami)

3 Konkurencja W znaczeniu ekonomicznym jest walką przedsiębiorców o korzyści ekonomiczne osiągane ze sprzedaży towarów i usług oraz walką o rynki zaopatrzenia i zbytu, a także o siłę roboczą.

4 Konkurencja Konkurencja dotyczy powiązań pomiędzy przedsiębiorcami zarówno: Równoległych Pionowych Z dostawcami i odbiorcami Z konsumentami

5 Konkurencja - proces, w którym uczestnicy rynku dążą do realizacji swoich interesów poprzez przedstawienie jak najkorzystniejszej oferty, w skład której wchodzi nie tylko cena, ale także np. jakość wyrobu, serwis gwarancyjny i pogwarancyjny. Kupujący konkurują, chcąc zdobyć ograniczoną ilość dóbr na rynku, natomiast sprzedający walczą o pieniądze kupujących.

6 Konkurencję można podzielić na:
cenową, czyli związaną z ilością dóbr, które są w stanie kupić nabywcy za określoną kwotę oraz pozacenową, która określa jakość produktu, styl, cechy wyrobu, jego parametry użytkowe, trwałość udzielanej gwarancji, marki, serwisu czy ewentualnego kredytu. Ponadto ważnym narzędziem współczesnej konkurencji jest reklama, promocja, marketing.

7 Konkurencja to proces zachodzący nie tylko pomiędzy przedsiębiorcami działającymi równolegle na rynku tych samych lub podobnych towarów. Dotyczy ona również pionowych powiązań przedsiębiorcy, z jednej strony powiązań z dostawcami i odbiorcami, a z drugiej strony powiązań z konsumentami. Sama polityka konkurencji ma za zadanie ochronę konsumentów, przedsiębiorców, zatrudnienia i konkurencyjności.

8 Podział prawa konkurencji – 2 filary
Prawo antymonopolowe - ochrona konkurencji, mechanizmu konkurowania w interesie publicznym (np. przeciwdziałanie zmowom cenowym). Ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów postępowanie administracyjne przed Prezesem UOKiK Prawo nieuczciwej konkurencji- ochrona prywatnych interesów przedsiębiorców przed nieuczciwymi zachowaniami konkurentów (np. przed „podrabianiem” produktów, nieuczciwą reklamą). Ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji postępowanie cywilne przed sądem powszechnym

9 Prawo nieuczciwej konkurencji
Podział prawa konkurencji – 2 filary Prawo antymonopolowe Ustawa o publicznoprawnym charakterze (sfera prawa publicznego); w razie naruszenia zawartych norm zostaje uruchomiony mechanizm postępowania administracyjnego, za zastosowanie tej ustawy odpowiedzialny jest organ administracji publicznej (prezes UOKiK) Prawo nieuczciwej konkurencji Sfera prawa prywatnego –z roszczeniami w wypadku naruszenia tej ustawy (czy nieuczciwej konkurencji) występują sami zainteresowani droga postępowania cywilnego

10 Podział prawa konkurencji – 2 filary
Cechy wspólne skierowane przeciwko działaniom przedsiębiorców pewne działania przedsiębiorców mogą naruszyć przepisy obu ustaw jednocześnie (dumping, bojkot, dyskryminacja)

11 Prawo konkurencji w Polsce
Prawo krajowe: Ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (w skrócie: „ustawa antymonopolowa”) (wcześniej ustawa z 1990 r. i z 2000 r.) Prawo wspólnotowe: art. 101 oraz 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (w skrócie: „TFUE”)


Pobierz ppt "Publiczne prawo konkurencji"

Podobne prezentacje


Reklamy Google