Modele oceny innowacyjności oraz zakresu finansowania nowych terapii na przykładzie - Wielkiej Brytanii (NICE) oraz Francji (HAS) Wojciech Matusewicz Prezes.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wydział Oceny Technologii Medycznych
Advertisements

Ubezpieczenie w Narodowym Funduszu Zdrowia ŁÓDZKI ODDZIAŁ WOJEWÓDZKI NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA NFZ Dla studentów spoza Unii Europejskiej oraz spoza krajów.
Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia vs ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
Anonimizacja danych adresowych pokrzywdzonego i świadka w procedurze wykroczeniowej w świetle ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla.
Rachunki regionalne Urząd Statystyczny w Katowicach Ośrodek Rachunków Regionalnych Ogólnopolska konferencja naukowa z okazji obchodów Dnia Statystyki Polskiej.
Zasady udzielania zamówień Wydział Kontroli Projektów.
Jak złożyć wniosek ? (GWA) Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
Rozwój informatyzacji Rozwój informatyzacji - cele i wyzwania Agnieszka Konkel Konferencja: bezpieczeństwo teleinformatyczne państwa,
Tworzenie odwołania zewnętrznego (łącza) do zakresu komórek w innym skoroszycie Możliwości efektywnego stosowania odwołań zewnętrznych Odwołania zewnętrzne.
Krajowa produkcja leków jako niezbędny warunek skutecznej polityki lekowej państwa dr Bohdan Wyżnikiewicz Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Katowice,
Konkurs 2.1. E-usługi publiczne (E-zdrowie) RPO WDŚ Wrocław
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
ROLA AOTM W OCENIE PROPOZYCJI RSA PRZEDSTAWIANYCH W RAPORTACH HTA Dr n. med. Wojciech J. Matusewicz Warszawa, RYNEK ZDROWIA.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
„Premia na Horyzoncie” środki finansowe na działania wspomagające uczestnictwo jednostek naukowych w programie ramowym w zakresie badań naukowych i innowacji.
Grupa: urzędnicy JST (operatorzy przyjmujący wnioski w urzędach)
Procedura wydawania opinii potwierdzającej zgodność projektu w ramach Działania 3.1 „Kompetencje w szkolnictwie wyższym” Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja.
Przyjmowanie i obsługa wniosków LGD Lokalna Grupa Działania Wadoviana 8 września 2009.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
Ćwiczenia Zarządzanie Ryzykiem Renata Karkowska, ćwiczenia „Zarządzanie ryzykiem” 1.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres finansowy Warszawa, 06 kwietnia 2016r.
Cel analizy statystycznej. „Człowiek –najlepsza inwestycja”
ING BANK Faktoring –Jednostkom organizacyjnym Lasów Państwowych oferujemy faktoring krajowy z przejęciem ryzyka wypłacalności odbiorcy (bez regresu, pełny).
Finansowanie innowacji
Harmonogram i program prac związanych ze sporządzeniem planów gospodarowania wodami dla obszarów dorzeczy wraz z zestawieniem działań, które należy przeprowadzić.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Sprawozdanie roczne z działalności Uczelnianej Komisji ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia na PG w roku akademickim 2013/2014 Senat PG, r. Opracowała:
AS-QUAL Szkolenia Doradztwo Audity Usprawnienia zarządzania organizacjami (normy zarzadzania) Grażyna.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Strona postępowania jako źródło dowodowe Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki.
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
Główne etapy procedury administracyjnej związanej z uzyskaniem stopnia doktora nauk chemicznych Uzyskanie kompetencji merytorycznych wynikających realizacji.
Autor: Kierunek: Promotor: Wykorzystanie GIS do wyznaczenia tras bezpiecznego przewozu transportu przez miasto Małgorzata Kość geodezja i kartografia dr.
Kryteria wyboru projektów w ramach osi IX Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Kryteria wyboru projektów dla operacji wspieranych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura.
Wyniki badania - Infolinia jako kanał komunikacji z klientem Aby zobaczyć prezentację badania należy wybrać przycisk F5. Poruszanie się pomiędzy.
Audyt rachunkowości w jsfp (podsumowanie) oraz audyt projektów UE Ministerstwo Finansów 25 czerwca 2015 r. 1.
JAKIE INSTRUMENTY INŻYNIERII FINANSOWEJ NA LATA ?
Współpraca z beneficjentami, przepływ informacji w ramach projektu Grzegorz Gołda WST PWT PL-SK.
W YBRANE ZAGADNIENIA POSTĘPOWANIA CYWILNEGO W SPRAWACH O OCHRONĘ WŁASNOŚCI PRZEMYSŁOWEJ Prof. dr hab. Feliks Zedler Konferencja „Rynek leków a ochrona.
Zarządzanie systemami dystrybucji
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Jak realizować wzorcową rolę instytucji publicznych w zakresie efektywności energetycznej Perspektywa biznesu Menedżer ds. Norm i Standardów ROCKWOOL Polska.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
MATURA 2007 podstawowe informacje o zmianach w egzaminie.
Wieloaspektowa analiza czasowo- kosztowa projektów ze szczególnym uwzględnieniem kryterium jakości rozwiązań projektowych AUTOR: ANNA MARCINKOWSKA PROMOTOR:
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Departament Zarządzania Programami Konkurencyjności i Innowacyjności 1 Tryb realizacji wsparcia dla projektów indywidualnych.
Komitet Monitorujący PROW , Grupa Robocza ds. RLKS, Podgrupa ds. podejścia LEADER i RLKS Krzysztof Kwatera, Członek Komitetu Monitorującego PROW,
Optymalna wielkość produkcji przedsiębiorstwa działającego w doskonałej konkurencji (analiza krótkookresowa) Przypomnijmy założenia modelu doskonałej.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
WPŁYW RÓWNOŚCI PŁCI NA JAKOŚĆ ŻYCIA - METODOLOGIA, MODEL ANALITYCZNY I GŁÓWNE WYNIKI Ewa Krzaklewska Piotr Brzyski Uniwersytet Jagielloński.
Usługa ePodatki (MF) Michał Dobrzyński, Departament Informatyki MRPiPS tel
 Indywidualne  Tylko dla określonej grupy – określone kraje (lagging countries „Widespread ”) przemysł (SMEs)  Mające konkretny cel np szkolenie młodych.
WZMOCNIENIE POTENCJAŁU SIŁ ZBROJNYCH W PRZYPADKACH UZASADNIONYCH POTRZEBAMI OBRONY PAŃSTWA, POTRZEBAMI SIŁ ZBROJNYCH LUB ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO (art.
Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
POP i SIR POK1 i POK2.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zasady kontroli Wnioskodawców w PPLeader+
Wykonał: Mgr Inż. Krzysztof Harwacki. Value Mapping for Lean management Sytuacja stanowi mały, prosty przykład zastosowania mapowania strumienia wartości.
Ustalenia z misji audytowych przeprowadzonych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w ramach PROW w obszarze zamówień publicznych.
1 Definiowanie i planowanie zadań budżetowych typu B.
Harmonogram prac nad projektem Kujawsko-Pomorskiego Regionalnego Programu Operacyjnego Toruń, styczeń 2013 r. Departament Zarządzania Funduszami.
HARMONOGRAM REKRUTACJI 2017/2018
Harmonogram prac nad przyszłą perspektywą Toruń, listopad 2012 r.
Zapis prezentacji:

Modele oceny innowacyjności oraz zakresu finansowania nowych terapii na przykładzie - Wielkiej Brytanii (NICE) oraz Francji (HAS) Wojciech Matusewicz Prezes Agencji Oceny Technologii Medycznych Katowice 16 maja 2012

National Institute for Health and Clinical Excellence (NICE) organizacja niezależna opracowuje krajowe zalecenia w zakresie: –zdrowia publicznego –technologii medycznych –praktyki klinicznej (wytyczne) rekomendacje wydawane są przez niezależny Komitet Oceniający (Appraisal Committee)

Etapy procesu oceny technologii medycznych i wydawania rekomendacji 1.Wstępny wybór tematów do oceny (DH) 2.Zidentyfikowanie „konsultantów” oraz „komentatorów” 3.Opracowanie zakresu oceny (DH, NICE) 4.Zlecenie NICE oceny tematu (DH) 5.Opracowanie raportu oceny przez niezależny ośrodek akademicki oraz poddanie raportu konsultacji 6.Pierwsze spotkanie niezależnego Komitetu Oceniającego i opracowanie wstępnej rekomendacji (ACD) 7.Poddanie dokumentu ACD procesowi konsultacji - 4 tygodnie 8.Uwzględnienie uwag po poddaniu dokumentu konsultacji i opracowanie ostatecznej rekomendacji (FAD). 9.Przekazanie FAD do akceptacji NICE; możliwość odwołania się od decyzji Komitetu (tylko „konsultanci”) 10.Opublikowanie ostatecznej rekomendacji jako „NICE Guidance””

Liverpool Reviews & Implementation Group (LRiG) Jak uruchamiany jest proces:

Dwa procesy oceny technologii medycznych: Proces oceny wielu technologii (MTA - multiple technology assessment report) –szerokie konsultacje i niezależna ocena (przegląd systematyczny oraz opracowanie modelu ekonomicznego) –pełen proces MTA trwa 54 tyg, w tym opracowanie właściwego raportu HTA trwa ok. 24 tyg Proces oceny jednej technologii (STA - single technology assessment report) –skrócony proces dla pojedynczych technologii w pojedynczym wskazaniu oparty na materiałach dowodowych producenta –pełen proces STA trwa 39 tyg, z czego przygotowanie raportu przez zespół roboczy (ERG) trwa ok. 8 tyg

Dwa procesy oceny technologii medycznych: MTA vs STA nd.X Przedstawienie materiałów dowodowych przez konsultantów XX Ostateczne rekomendacje (FAD - ustalenie ostatecznej oceny) XX Odwołanie Jeśli dokument został wydany X Uwzględnienie komentarzy do ACD oraz raportu z przeprowadzonej oceny Jeśli dokument został wydany X Konsultacje dot. ACD Jeśli znacząco restrykcyjne X Wstępne rekomendacje (ACD - dokument z konsultacji w ramach oceny) Xnd. Niezależna analiza krytyczna materiałów dowodowych nd.X Niezależna ocena materiałów dowodowych + konsultacje XX Przedstawienie materiałów dowodowych przez producenta STAMTA

Grupy zaangażowane w proces oceny Technologii konsultanci i jednostki opiniujące (komentatorzy) grupa dokonująca oceny personel NICE opinia publiczna

Pierwsze spotkanie Komitetu Oceniającego NICE Wstępna rekomendacja (ACD - Appraisal Consultation Document) Raporty HTA Uwagi konsultantów dot. raportu oceny Materiały konsultantów Pisemne stanowiska ekspertów klinicznych Odpowiedź Grupy dokonującej oceny na uwagi Appraisal committee „Ogólny zarys” ACD* Gotowy dokument poddawany jest konsultacji trwającej 4 tygodnie

Drugie spotkanie Komitetu Oceniającego NICE Ostateczna rekomendacja (FAD - Final Appraisal Determination) Uwagi konsultantów dot. ACD Appraisal Committee Wyniki ewentualnych dodatkowych analiz FAD Podsumowanie uwag nie pochodzących od konsultantów Zwykle system opieki zdrowotnej NHS musi udostępnić zasoby finansowe w ciągu 3 miesięcy od wydania przez NICE rekomendacji dotyczącej technologii medycznych

Komitet Oceniający NICE Kryteria wydawania rekomendacji Podstawowe kryteria: wiarygodność dowodów efektywności klinicznej wiarygodność wyników analizy ekonomicznej ( stopnia niepewności przy szacowaniu ICER ) granicę opłacalności (górna granica = GBP za QALY) Dodatkowo: charakterystyki choroby i populacji otrzymujących daną technologię innowacyjność danej technologii dostępność innych technologii w danym wskazaniu potencjalny wpływ negatywnej decyzji o finansowaniu ewentualnie (jeśli ma zastosowanie) większe koszty i korzyści z perspektywy społeczeństwa

FAD wysyłany Konsultanci (15 dni na odwołanie się) komentatorzy Umieszczony na stronie NICE (w ciągu 5 dni) bez odwołania Opublikowane „NICE guidance” odwołanie odrzucone utrzymane Zmiany edytorskie NICE zwraca się do Appraisal Committee o rozpatrzenie Opracowanie FAD Postępowanie po opracowaniu FAD

Komitet Oceniający NICE Rekomendacja a granica opłacalności <20,000 GBP/QALY decyzja o akceptowalności technologii jako efektywnego dla NHS zużycia zasobów oparte są głównie na wynikach analizy kosztów efektywności ICER 20,000 – 30,000 GBP/QALY Decyzja o „akceptowalności” technologii wymaga rozważenia: stopnia niepewności przy szacowaniu ICER innowacyjności danej technologii charakterystyki choroby i populacji otrzymujących daną technologię ewentualnie jeśli ma zastosowanie - większe koszty i korzyści z perspektywy społeczeństwa ICER>30,000 GBP/QALY ICER>30,000 GBP/QALY – górna granica opłacalności „przyjęcie” technologii w tym przypadku musi być poparte bardzo silnymi argumentami Source: National Institute for Clinical Excellence (NICE). Guide to the Methods of Technology Appraisal. London: NICE, 2004.

13 HAS = Francuski Narodowy Instytut Zdrowia, utworzony w 2005 roku

14 Wewnętrzni analitycy HAS HAS Komitet Przejrzystości + Eksperci kliniczni Rekomendacja HAS Ocena dostępnych danych Dossier Firmy Farmaceutycznej “ ASSESSMENT ”“ APPRAISAL ” Dostępna literatura Komitet Zdrowia Publicznego i Oceny Ekonomicznej (od 1 lipca 2008) Ministerstwo Zdrowia Komitet Ekonomiczny Ocena technologii lekowych we Francji Modele MModele ekonomiczne

15 Od złożenia wniosku refundacyjnego do rekomendacji – system oceny wniosków technologii lekowych w HAS 1.Złożenie wniosku o ocenę leku do Wydziału Oceny Leków w HAS i równoczesne wysłanie pisma informującego do Ministerstwa Zdrowia Wniosek w formacie ściśle określonym przez HAS – wzór na stronie internetowej Stała opłata za ocenę wniosku 2.Rejestracja wniosku w wewnętrznej bazie HAS 3.Ocena wniosku przez analityka 4.Przesłanie oceny analityka do akceptacji wewnętrznej a następnie do członków Komitetu Przejrzystości 5.Przedstawienie wyników oceny wniosku oraz opinii ekspertów na posiedzeniu Komitetu Przejrzystości przez analityka, dyskusja oraz głosowanie członków Komitetu 6.Przygotowanie rekomendacji Komitetu Przejrzystości na podstawie decyzji uchwalonych podczas Komitetu. 7.Prace Departamentu i uchwała Komitetu Oceny Ekonomicznej i Zdrowia Publicznego (od 1 lipca 2008) 8.Przesłanie decyzji do wnioskodawcy (ewentualne odwołanie się wnioskodawcy od decyzji Komitetu w przeciągu 8 dni) 9.Przesłanie decyzji do Komitetu Ekonomicznego Produktów Medycznych (CEPS) oraz publikacja rekomendacji na stronie internetowej HAS

16 Stosunek efektywność/efekty niepożądane - SMR SMR jest określany na podstawie: Wagi problemu zdrowotnego Stosunku efektywności leku do jego efektów niepożądanych ( na podstawie dostarczonych badań) Dostępnych komparatorów w danym schorzeniu Wpływu na zdrowie publiczne (określa Grupa Robocza ds. Zdrowia Publicznego) Czy jest to terapia prewencyjna, symptomatyczna czy lecznicza Czy lek jest lekiem pierwszego, drugiego rzutu. Stopnie SMR: Niewystarczający : lek nie finansowany Średni lub słaby : finansowany w 35% Ważny : finansowany w 65% Kryteria podejmowania decyzji refundacyjnych

17 Kryteria innowacyjności - ASMR ASMR jest określany przez członków Komitetu Przejrzystości na podstawie stopnia innowacyjności leku w danym schorzeniu (ustalenie arbitralne) Stopnie ASMR: ASMR V: brak innowacyjności : finansowane tylko jeśli cena niższa niż komparatorów ASMR I – IV: możliwe finansowanie nawet jeśli cena wyższa niż komparatorów Najbardziej innowacyjne leki (ASMR I i II, III) kwalifikują się do szybszego dostępu w ramach refundacji oraz lepszej ceny dla producenta (uznanie ceny zamiast negocjacji)

18 Procedura odwoławcza Zatwierdzona przez Komisję Przejrzystości rekomendacja jest wysyłana do wnioskodawcy, który ma 8 dni na wniesienie uwag lub odwołanie się od decyzji Komisji. W przypadku odwołania się wnioskodawcy od rekomendacji Komisji, prezentuję on swoje argumenty w przeciągu 15 minut na następnym lub kolejnym posiedzeniu Komisji. Następnie Komisja podejmuje decyzję czy zmienić lub utrzymać swoje dotychczasowe rekomendacje. Jeżeli wnioskodawca przedstawi nowe dane podczas oceny wniosku lub fazy odwoławczej Komisja ocenia ich wagę i na tej podstawie włącza do procedury oceny wniosku lub traktuję jako nowy wniosek.