Innowacje i konkurencyjność łańcuchów dostaw we współczesnej gospodarce Dr hab. Grażyna Śmigielska, Prof. UEK
Założenie We współczesnej gospodarce konkurują ze sobą łańcuchy dostaw a nie pojedyncze przedsiębiorstwa
Tezy Kierunki rozwoju łańcuchów dostaw wyznacza rozwój IT, obecnie Internetu Wykorzystanie IT ma wpływ na konkurencyjność łańcuchów dostaw
Plan prezentacji Pojęcie i rozwój łańcuchów dostaw Zarządzanie łańcuchem dostaw Etapy rozwoju łańcucha dostaw w Polsce Wpływ Internetu na łańcuch dostaw
Pojęcie łańcucha dostaw Łańcuch dostaw – seria działań w zakresie planowania, koordynowania i kontrolowania przebiegu surowców, półproduktów i finalnych produktów od dostawców do odbiorców finalnych (Stevens, 1989) Zarządzanie siecią organizacji, które są zaangażowane przez wielorakie powiązania z dostawcami i odbiorcami, w różne procesy i działania tworzące wartość w postaci produktów dostarczanych finalnym nabywcom (Christopher,2002)
Etapy rozwoju łańcuchów dostaw na rynku FMCG Charakterystyczny dla rynku rozproszonego, gdzie nie ma współpracy między uczestnikami łańcucha dostaw Koniec fazy industrialnej, kiedy produkcja masowa i rosnąca siła detalistów sprawiła, iż wzrosło znaczenie kooperacji i pojawiły się pierwsze jej próby, Początek fazy post – industrialnej – pojawiają się technologie informacyjne takie jak EDI (Elektroniczna wymiana danych), które łączą partnerów i umożliwiają im szybką adaptację do częstych zmian w popycie, Współczesność - różne grupy konsumentów (segmenty) mają określone potrzeby, których zaspokojenie wymaga dostarczenia wartości przez uczestników łańcucha dostaw. Potrzeby nabywców zmieniają się w czasie nieustannie i organizacje są równolegle zaangażowane w serie klastrów wartości, które umożliwiają tzw. mass customisation. Lowson (2001)
Cechy elastycznych (agile) łańcuchów dostaw Reakcja – zdolność do identyfikowania zmian i szybkiej odpowiedzi na nie, Kompetencje – zdolność do efektywnego i skutecznego wdrażania celów firmy, Elastyczność – zdolność do wdrażania różnych procesów i adaptowania do różnych warunków w sytuacji dążenia do osiągnięcia celów, Szybkość – zdolność do osiągania celów tak szybko jak jest to możliwe, Odpowiedzialność społeczna. (Christopher and Towill, 2001, Yusuf et.al., 1999):
Etapy rozwoju łańcuchów dostaw FMCG, w Polsce EtapCechy rynkuCechy SCM Etap I Rynek rozproszonyBrak kooperacji w kanale dystrybucji Etap II Początek procesów koncentracji Złe relacje. Sieci bardzo często zmieniają dostawców. Na początku XXI w. pierwsze próby kooperacji w związku z rozwojem marek własnych Etap III Konkurencja rośnie. Na rynku FMCG popyt wydaje się być zaspokojony. Następuje rozwój supermarketów i sklepów dyskontowych, oraz franczyzy. Detaliści zarządzający łańcuchami dostaw budują centra logistyczne, wdrażają technologie informacyjne i marki własne, co sprawia iż relacje są bardziej stabilne. Etap IV Od 2011 Nasycenie rynku, bardzo silna konkurencja Detaliści masowi tworzą bardziej stabilne relacje z dostawcami, wdrażają standardy CSR
Zarządzanie Łańcuchem dostaw (supply chain management, SCM) Zarządzanie łańcuchem dostaw jest definiowane jako zbiór działań podejmowanych w organizacji w celu promowania jego efektywnego funcjonowania
Praktyki SCM mające wpływ na osiąganie przewagi Partnerstwo strategiczne Relacje z konsumentami Jakość informacji, którą dzielą się partnerzy Poziomy, na których odbywa się dzielenia informacją Przenoszenie działań
Obszary wpływu Internetu na łańcuch dostaw Konsumenci Zaopatrzenie Współpraca IT z jednej strony wspomagają zarządzanie łańcuchem dostaw a z drugiej strony stanowią zagrożenie dla jego obecnej struktury
Wnioski Na rynku FMCG technologie informacyjne umożliwiają skuteczne zarządzanie łańcuchem dostaw Internet może zmienić strukturę rynku FMCG, w kierunku rozwoju powiązań sieciowych Sprzedaż Internetowa może prowadzić do konfliktów w kanałach dystrybucji
Pytania: Na jakim etapie jest rozwój łańcuchów dostaw w Polsce? Czy miałyby sens badania na efektywnością tych łańcuchów?
Dziękuję za uwagę