Klauzule społeczn e w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014-2020 Kromerowo, 16 - 17 grudnia 2015 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Powiatowy Urząd Pracy w Śremie Powiatowy Urząd Pracy w Śremie SFINANSUJEMY NOWE MIEJSCA PRACY Śrem, 4 listopada 2010 roku.
Advertisements

Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax. (0-89) Urząd Marszałkowski.
Regionalna Sieć Szerokopasmowa Województwa Podlaskiego „ INTERNET BLIŻEJ WSZYSTKICH Departament Społeczeństwa Informacyjnego Urząd Marszałkowski Województwa.
Podział administracyjny Polski (18). Gmina powiat i województwo to jednostki podziału administracyjnego Polski. W gminach i powiatach władzę sprawuje.
Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Budżet Miasta Gdańska na rok Wskaźniki przyjęte w projektowaniu budżetu na rok Realne tempo wzrostu PKB – 3,8% Średnioroczna dynamika cen.
Oferta „Fundacji Przedsiębiorczość” – wsparcie rozwoju firmy Spotkania lokalne organizowane są w ramach projektu systemowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa.
Sprawozdanie z realizacji programu współpracy Gminy Kalinowo z organizacjami pozarządowymi w 2013 roku XXX Sesja Rady Gminy Kalinowo.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Sytuacja na rynku pracy – bezrobocie na terenie miasta Zawiercie Zawiercie, r.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
„Program dofinansowania zakupu i montażu odnawialnych źródeł energii ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu”
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
Nazwa projektodawcy: Powiat Szczecinecki „Rozbudowa i modernizacja Centrum Rehabilitacji Chorych na Stwardnienie Rozsiane – nowa powierzchnia – nowe możliwości”
Struktura samorządu terytorialnego - samorząd gminny, - samorząd powiatowy, - samorząd wojewódzki.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Rola Regionalnych Ośrodków EFS w przygotowaniu województwa kujawsko-pomorskiego do sprawnej absorpcji EFS Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy.
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
„Aktywni zawodowo” program promocji zatrudnienia osób z niepełnosprawnością intelektualną i zaburzeniami psychicznymi w Gdyni.
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Ul. Kościuszki 83, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax (0-89) Urząd Marszałkowski.
Karolina Kozłowska Ekspert w ramach usługi Pro-Biz Agencja Rozwoju Mazowsza S.A. Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera Zakres usług świadczonych.
Konsultacje społeczne Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Libiąż - Aktualizacja II Libiąż, 20 maja 2008r. Libiąskie Centrum Kultury.
Logo ośrodka KSU Regionalny Punkt Konsultacyjny KSU.
Spotkanie informacyjne. NIE WYKLUCZAJ SIĘ Z SUKCESU!
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Regionalny Ośrodek Europejskiego Funduszu Społecznego w Lesznie prowadzony przez: Stowarzyszenie Centrum Promocji i Rozwoju Inicjatyw.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego na lata Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu Wdrażania EFS Urząd Marszałkowski Województwa.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Działania Powiatowego Urzędu Pracy w Człuchowie na rzecz aktywizacji bezrobotnych Powiatowy Urząd Pracy w Człuchowie.
Projekt współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Wsparcie jst w procesie przygotowania.
STRATEGIA DZIAŁANIA NA ROK 2012 REGIONALNA SIEĆ TEMATYCZNA DLA WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO.
Celem Konkursu jest wsparcie małopolskich przedsiębiorstw społecznych - firm, których działalność gospodarcza służy realizacji celów społecznych, a także.
System wsparcia finansowego w zakresie tworzenia miejsc pracy w przedsiębiorstwach społecznych.
Wsparcie przedsiębiorczości w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki Toruń, 9 lutego 2012.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata Stan na dzień wg KSI SIMIK Urząd Marszałkowski Województwa.
Stan wdrażania IV Osi priorytetowej Rozwój infrastruktury społeczeństwa informacyjnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko – Pomorskiego.
ZBADANIE POTENCJAŁU INNOWACYJNEGO SUBREGIONU RADOMSKIEGO Projekt realizowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach działania 2.6 Regionalne.
Możliwości realizacji usług społecznych przez podmioty reintegracyjne oraz ich kooperacji w tym zakresie.
Bądź Aktywny - Bądź Najlepszy szkolenia oraz specjalistyczne doradztwo dla kadry instytucji pomocy społecznej Projekt systemowy Regionalnego Ośrodka Polityki.
Realizowany w Chorzowie od do r. autor: Karolina Piwczyk.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Białystok, 10 sierpnia 2010 r. Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego – część II, administracja samorządowa 1.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
Stan wdrażania projektów kluczowych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Departament Zarządzania Programami.
Informacja na temat procedury wyboru projektów indywidualnych umieszczonych w Indykatywnym wykazie indywidualnych projektów kluczowych Regionalnego Programu.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Zasady realizacji przedsięwzięć OC przez instytucje państwowe, przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne działające na.
Tanie pożyczki na założenie lub rozwój firmy r Nowy Dwór Mazowiecki.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO W LUBLINIE Departament Europejskiego Funduszu Społecznego „Możliwości pozyskania funduszy strukturalnych UE.
Badanie ewaluacyjne „ Ocena systemu zarządzania i wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata ” 1Urząd Marszałkowski.
KANDYDAT DO ŁÓDZKIEJ RADY DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO ŁUKASZ WASZAK.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
WSPARCIE LOKALNYCH STRATEGII ROZWOJU W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO NA LATA Warszawa roku.
System sprawozdawczości w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata Olsztyn, 27 listopada 2015 r.
Przedsiębiorstwo Społeczne TPD OM Wieruszów
Działania MCPS na rzecz rozwoju ekonomii społecznej II posiedzenie Mazowieckiego Komitetu Rozwoju Ekonomii Społecznej
Ulgi i preferencje dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w oparciu o posiadane zezwolenie.
Działalność Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kętach
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Sanok na lata
Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Łodzi
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
DOBRY START szkolenia dla usługodawców osób niepełnosprawnych
Marszałek Województwa Podkarpackiego
Postęp wdrażania RPO WSL
w kontekście zobowiązań Instytucji Zarządzającej
Zapis prezentacji:

Klauzule społeczn e w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata Kromerowo, grudnia 2015 r.

Liczba osób i rodzin korzystających z pomocy społecznej w województwie warmińsko-mazurskim w latach Źródło: sprawozdania MPiPS-03

Stan ilościowy PES na dzień 31 XII 2014:  Centra Integracji Społecznej (7)  Kluby Integracji Społecznej (47)  Warsztaty Terapii Zajęciowej (35)  Zakłady Aktywności Zawodowej (7)  Spółdzielnie socjalne (76)  Spółdzielnie pracy (24), spółdzielnie inwalidów i niewidomych (19)  Organizacje pozarządowe (5054)  Spółki non-profit (6)

Spółdzielnie socjalne na dzień r. – aktywnie działa 76

Spółdzielnie socjalne funkcjonujące na terenie województwa warmińsko mazurskiego wg stanu na dzień 31 grudnia 2014 r. w ujęciu powiatowym

Społeczność lokalna Członkowie społeczności lokalnych zagrożeni wykluczeniem społecznym wymagają wsparcia ze względu na ich bezradność społeczną i wynikające z niej deficyty. Wśród nich są osoby posiadające różne kompetencje, które przy odpowiednim wsparciu mogą przerodzić się w lokalny biznes.

BRANŻE DZIAŁALNOŚCI SPÓŁDZIELNI SOCJALNYCH W WOJEWÓDZTWIE WARMIŃSKO-MAZURSKIM działalność gastronomiczn a, catering, produkcję pieczywa, prace porządkowe oraz remontowo-budowlane, opiek a nad dziećmi, opiek a nad osobami starszymi, działalność artystyczną (agencja eventowa, koncerty, przyjęcia okolicznościowe), sprzedaż (w tym sprzedaż internetową), usługi krawieckie, tworzenie stron internetowych, usługi reklamowe, sport/turystyka/rekreacja, Inna działalność (np. sprzedaż hurtowa odzieży, produkcja wyrobów z betonu, gipsu i cementu, prowadzenie ekologicznej myjni parowej).

Korzyści lokalne Zastosowanie klauzul społecznych i innych elementów wsparcia powoduje wyciąganie ludzi z marginesu społecznego do obszaru przedsiębiorczości.

Ważne z punktu budowania działających lokalnie, stabilnych przedsiębiorstw społecznych jest zlecanie im zadań z zastosowaniem klauzul społecznych. Dzięki takiemu wsparciu samorządów lokalnych przedsiębiorstwa społeczne będą mogły w początkowej fazie swojego rozwoju utrzymać się na rynku. Korzyści lokalne

Miejsca pracy w sektorze ES dofinansowanie dla spółdzielni socjalnych z EFS w ramach POKL L.P.BENEFICJENT Liczba UTWORZONYCH SP Ó ŁDZIELNI SOCJALNYCH Liczba OS Ó B DOTACYJNYCH Liczba os ó b niedotacyjnych 1.ATUT ESWIP "Zostań przedsiębiorcą społecznym" ESWIP "Poznaj biznes i zostań przedsiębiorcą społecznym" DAR Łącznie: 358

Zjawiska negatywne W obszarze zamówień publicznych można zaobserwować fakt, iż w wielu przypadkach dochodzi do podpisania umów z firmami zewnętrznymi ( z poza województwa), które wykonują zlecenia na bazie pracowników z terenu wojew. A po zakończonej umowie pozostawiają tych ludzi bez wsparcia.

Zjawiska negatywne Podatek od towarów i usług (VAT) Podatek dochodowy od osób prawnych (CIT) Ustawa o VAT, CIT mówi natomiast, iż co do zasady miejscem rozliczania podatku VAT jest miejsce siedziby prowadzonej działalności gospodarczej.

Założenia programowe - miejsca pracy RPO WiM – 400 miejsc pracy Krajowy Program Rozwoju Ekonomii Społecznej – 945 miejsc pracy

Założenia programowe – Kryteria merytoryczne – SPECYFICZNE OBLIGATORYJNE Projekt zakłada, że w wyniku działalności OWES średniorocznie wzrosły obroty przedsiębiorstw objętych wsparciem o 3 %.

Dobre praktyki Dobra praktyka: współpraca gminy Brzeziny (woj. Łódzkie) ze Spółdzielnią Socjalną Communal Service, która od maja 2012 r. realizuje większość usług komunalnych w mieście (utrzymanie czystości, pielęgnacja zieleni, naprawa i remonty dróg, odśnieżanie, prowadzenie sortowni odpadów komunalnych oraz kompostowni). Zlecanie zadań w trybie in-house oraz zatrudnienie w spółdzielni osób dotychczas bezrobotnych generuje w miejskiej kasie oszczędności rzędu 20%. W ciągu 2 lat gmina ogłosiła i przeprowadziła 20 przetargów z zastosowaniem klauzul społecznych.Spółdzielnią Socjalną Communal Service

Dobre praktyki Do praktyka samorządu miasta Byczyny (woj. opolskie) Pierwsze postępowanie przetargowe z klauzulami społecznymi zostało udzielone przez Gminę Byczyna w roku Dotyczyło zamówienia na roboty budowlane, tj. remonut wraz z termomodernizacją budynku socjalnego w Polanowicach. Wartość zamówienia wynosiła blisko 880 tysięcy złotych. Zastrzeżono tu obowiązek zatrudnienia przez wykonawcę pięciu osób bezrobotnych. Sprawy zieleni gminnej, utrzymania czystości i porządku, w tym m.in. na targowisku miejskim zlecane są w ramach zamówień in-house m.in. Centrum Integracji Społecznej w Polanowicach, który jest zakładem budżetowym gminy.

Dobre praktyki Ważnym dla rozwoju ekonomii społecznej jest aby samorządy województwa warmińsko – mazurskiego stosowały klauzule społeczne zarówno w zamówieniach publicznych jak i zamówieniach podprogowych, w których zamawiający nie musi stosować Prawa zamówień publicznych (obecnie są to zamówienia o wartości poniżej 30 tysięcy euro).

Współpraca miasta Gdańska z Lotosem - CSR Zaangażowanie Grupy Lotos w projekt „Osiedle Sitowie”, pozwoliło utworzyć przedsiębiorstwo społeczne „Mydlarnia”. Założeniem biznesowym jest to, by pochodzące z przedsiębiorstwa społecznego mydło trafiało płynne trafiało m.in.: do pomieszczeń sanitarnych Lotosu.

Pożądanym dla regionalnego rozwoju ekonomii społecznej jest zlecanie zadań przez przedsiębiorców dla przedsiębiorstw społecznych np: Usług cateringowych, Usług utrzymania czystości, Usług reklamowych, Organizowania eventów.

Dziękuję za uwagę Wiesława Przybysz Dyrektor Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Olsztynie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego ul. Głowackiego 17; Olsztyn czynny: poniedziałek 8: :00, wtorek - piątek 7: :30 tel.: ,