Klauzule społeczn e w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata Kromerowo, grudnia 2015 r.
Liczba osób i rodzin korzystających z pomocy społecznej w województwie warmińsko-mazurskim w latach Źródło: sprawozdania MPiPS-03
Stan ilościowy PES na dzień 31 XII 2014: Centra Integracji Społecznej (7) Kluby Integracji Społecznej (47) Warsztaty Terapii Zajęciowej (35) Zakłady Aktywności Zawodowej (7) Spółdzielnie socjalne (76) Spółdzielnie pracy (24), spółdzielnie inwalidów i niewidomych (19) Organizacje pozarządowe (5054) Spółki non-profit (6)
Spółdzielnie socjalne na dzień r. – aktywnie działa 76
Spółdzielnie socjalne funkcjonujące na terenie województwa warmińsko mazurskiego wg stanu na dzień 31 grudnia 2014 r. w ujęciu powiatowym
Społeczność lokalna Członkowie społeczności lokalnych zagrożeni wykluczeniem społecznym wymagają wsparcia ze względu na ich bezradność społeczną i wynikające z niej deficyty. Wśród nich są osoby posiadające różne kompetencje, które przy odpowiednim wsparciu mogą przerodzić się w lokalny biznes.
BRANŻE DZIAŁALNOŚCI SPÓŁDZIELNI SOCJALNYCH W WOJEWÓDZTWIE WARMIŃSKO-MAZURSKIM działalność gastronomiczn a, catering, produkcję pieczywa, prace porządkowe oraz remontowo-budowlane, opiek a nad dziećmi, opiek a nad osobami starszymi, działalność artystyczną (agencja eventowa, koncerty, przyjęcia okolicznościowe), sprzedaż (w tym sprzedaż internetową), usługi krawieckie, tworzenie stron internetowych, usługi reklamowe, sport/turystyka/rekreacja, Inna działalność (np. sprzedaż hurtowa odzieży, produkcja wyrobów z betonu, gipsu i cementu, prowadzenie ekologicznej myjni parowej).
Korzyści lokalne Zastosowanie klauzul społecznych i innych elementów wsparcia powoduje wyciąganie ludzi z marginesu społecznego do obszaru przedsiębiorczości.
Ważne z punktu budowania działających lokalnie, stabilnych przedsiębiorstw społecznych jest zlecanie im zadań z zastosowaniem klauzul społecznych. Dzięki takiemu wsparciu samorządów lokalnych przedsiębiorstwa społeczne będą mogły w początkowej fazie swojego rozwoju utrzymać się na rynku. Korzyści lokalne
Miejsca pracy w sektorze ES dofinansowanie dla spółdzielni socjalnych z EFS w ramach POKL L.P.BENEFICJENT Liczba UTWORZONYCH SP Ó ŁDZIELNI SOCJALNYCH Liczba OS Ó B DOTACYJNYCH Liczba os ó b niedotacyjnych 1.ATUT ESWIP "Zostań przedsiębiorcą społecznym" ESWIP "Poznaj biznes i zostań przedsiębiorcą społecznym" DAR Łącznie: 358
Zjawiska negatywne W obszarze zamówień publicznych można zaobserwować fakt, iż w wielu przypadkach dochodzi do podpisania umów z firmami zewnętrznymi ( z poza województwa), które wykonują zlecenia na bazie pracowników z terenu wojew. A po zakończonej umowie pozostawiają tych ludzi bez wsparcia.
Zjawiska negatywne Podatek od towarów i usług (VAT) Podatek dochodowy od osób prawnych (CIT) Ustawa o VAT, CIT mówi natomiast, iż co do zasady miejscem rozliczania podatku VAT jest miejsce siedziby prowadzonej działalności gospodarczej.
Założenia programowe - miejsca pracy RPO WiM – 400 miejsc pracy Krajowy Program Rozwoju Ekonomii Społecznej – 945 miejsc pracy
Założenia programowe – Kryteria merytoryczne – SPECYFICZNE OBLIGATORYJNE Projekt zakłada, że w wyniku działalności OWES średniorocznie wzrosły obroty przedsiębiorstw objętych wsparciem o 3 %.
Dobre praktyki Dobra praktyka: współpraca gminy Brzeziny (woj. Łódzkie) ze Spółdzielnią Socjalną Communal Service, która od maja 2012 r. realizuje większość usług komunalnych w mieście (utrzymanie czystości, pielęgnacja zieleni, naprawa i remonty dróg, odśnieżanie, prowadzenie sortowni odpadów komunalnych oraz kompostowni). Zlecanie zadań w trybie in-house oraz zatrudnienie w spółdzielni osób dotychczas bezrobotnych generuje w miejskiej kasie oszczędności rzędu 20%. W ciągu 2 lat gmina ogłosiła i przeprowadziła 20 przetargów z zastosowaniem klauzul społecznych.Spółdzielnią Socjalną Communal Service
Dobre praktyki Do praktyka samorządu miasta Byczyny (woj. opolskie) Pierwsze postępowanie przetargowe z klauzulami społecznymi zostało udzielone przez Gminę Byczyna w roku Dotyczyło zamówienia na roboty budowlane, tj. remonut wraz z termomodernizacją budynku socjalnego w Polanowicach. Wartość zamówienia wynosiła blisko 880 tysięcy złotych. Zastrzeżono tu obowiązek zatrudnienia przez wykonawcę pięciu osób bezrobotnych. Sprawy zieleni gminnej, utrzymania czystości i porządku, w tym m.in. na targowisku miejskim zlecane są w ramach zamówień in-house m.in. Centrum Integracji Społecznej w Polanowicach, który jest zakładem budżetowym gminy.
Dobre praktyki Ważnym dla rozwoju ekonomii społecznej jest aby samorządy województwa warmińsko – mazurskiego stosowały klauzule społeczne zarówno w zamówieniach publicznych jak i zamówieniach podprogowych, w których zamawiający nie musi stosować Prawa zamówień publicznych (obecnie są to zamówienia o wartości poniżej 30 tysięcy euro).
Współpraca miasta Gdańska z Lotosem - CSR Zaangażowanie Grupy Lotos w projekt „Osiedle Sitowie”, pozwoliło utworzyć przedsiębiorstwo społeczne „Mydlarnia”. Założeniem biznesowym jest to, by pochodzące z przedsiębiorstwa społecznego mydło trafiało płynne trafiało m.in.: do pomieszczeń sanitarnych Lotosu.
Pożądanym dla regionalnego rozwoju ekonomii społecznej jest zlecanie zadań przez przedsiębiorców dla przedsiębiorstw społecznych np: Usług cateringowych, Usług utrzymania czystości, Usług reklamowych, Organizowania eventów.
Dziękuję za uwagę Wiesława Przybysz Dyrektor Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Olsztynie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego ul. Głowackiego 17; Olsztyn czynny: poniedziałek 8: :00, wtorek - piątek 7: :30 tel.: ,