SOJUSZ DLA PRACY F0607 Zastosowanie metody zarządzania cyklem projektu (PCM) do przygotowania i wdrażania projektu PIW EQUAL
PLAN PREZENTACJI podstawowe informacje o projekcie zaprezentowane zgodnie z metodyką PCM: Analiza problemu Analiza celów Analiza strategii (w kontekście rezultatów) Analiza interesariuszy ocena wykorzystania elementów metodyki PCM wnioski
SOJUSZ DLA PRACY Projekt PIW EQUAL w temacie F: wspieranie zdolności dostosowania się firm i pracowników do strukturalnych zmian gospodarczych oraz wspieranie wykorzystania technologii informacyjnych i innych nowych technologii Sojusz dla pracy to partnerstwo związków zawodowych, pracodawców, organizacji pozarządowych, firm szkoleniowych, placówek akademickich Administratorem partnerstwa jest Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju UNDP
ANALIZA PROBLEMU (1) PROBLEM: wypadanie z rynku pracy osób w wieku 45 + Przyczyny dotyczące pracodawców: niechęć do zatrudniania osób w wieku 45+ Niekorzystny stereotyp pracownika 45 mało efektywne zarządzanie zasobami ludzkimi (brak strategii zarządzania wiekiem w organizacjach) niedoszacowanie potencjału pracowników 45+ (ich doświadczenia, znajomości miejsca pracy, stabilnej sytuacji rodzinnej), koszty pracy - przekonanie o wyższych kosztach pracy związanych z zatrudnianiem 45+.
ANALIZA PROBLEMU (2) PROBLEM: wypadanie z rynku pracy osób w wieku 45 + Przyczyny dotyczące pracowników: obiektywnie niskie kwalifikacje w zakresie znajomości języków, obsługi komputera, nowoczesnego sprzętu biurowego i innych technologii stosowanych w zakładach pracy, bariery psychiczne, tj. trudności w komunikacji i nawiązywaniu kontaktu, wycofanie, bierny stosunek do własnej kariery, obawa przed zmianami związanymi z przekwalifikowaniem się, niska mobilność, w tym niska aktywność społeczna, niechęć do uczenia się, niechęć do przekwalifikowania, podejście „chcę pracować w tym czego się nauczyłem/am przez lata”
ANALIZA PROBLEMU (3) PROBLEM: wypadanie z rynku pracy osób w wieku 45 + Przyczyny dotyczące metod aktywizacji osób 45+ doradcy zawodowi pracują głównie z bezrobotnymi (89% klientów to osoby bezrobotne – dane z 2003 roku), system nie spełnia założenia prewencji bezrobocia, zbyt mała liczba doradców zawodowych w stosunku do potrzeb (dane MGiP, Warszawa 2004), doradcy nie mają możliwości indywidualnego podejścia do klienta, skupienie uwagi na osobach młodszych – brak skutecznej polityki dotyczącej osób w wieku 45 lat i więcej.
CELE CEL BEZPOŚREDNI: Zapobieganie wypadaniu z rynku pracy osób 45+ CELE POŚREDNIE: zmiana psychologicznego nastawienia pracowników 45+ do podnoszenia własnych kwalifikacji, gł. w zakresie nowych technologii zmiana nastawienia pracodawców i związków zawodowych do szkolenia i zatrudniania osób 45+ wypracowanie nowego podejścia do roli pracowników 45+ w zakładach pracy (przy wykorzystaniu ich doświadczenia zawodowego) oraz: wzmocnienie współpracy partnerów społecznych
INTERESARIUSZE (1) Analiza w fazie inicjacji projektu (okres przygotowania wniosku o dofinansowanie) Analiza w fazie formułowania projektu (Działanie 1 ) część interesariuszy staje się partnerami projektu część interesariuszy staje się beneficjentami projektu Re – analiza w trakcie wdrażania projektu (Działania 2) Zmiany związane ze zmianami w strategii projektu (zmiany wychwycone w trakcie bieżącego monitoringu i ewaluacji) Część interesariuszy staje się partnerami w Działaniu 3 Określenie grupy docelowej Działań upowszechniających (Działanie 2) i mainstreamingowych (Działanie 3)
INTERESARIUSZE (2) BENEFICJENCI osoby 45+ zagrożone bezrobociem, subiektywnie (poczucie niestabilności zatrudnienia) i obiektywnie (na wypowiedzeniu, z firm restrukturyzowanych) pracownicy sektora przemysłu lekkiego, służby zdrowia i organizacji pozarządowych podgrupa szczególnie narażona na wykluczenie - kobiety 45+
INTERESARIUSZE (3) GRUPA DOCELOWA DZIAŁAŃ UPOWSZECHNIAJĄCYCH I MAINSTREAMINGOWYCH instytucje szkoleniowe i organizacje pozarządowe urzędy pracy i administracja samorządowa - jobcoaching jako uzupełnienie działań urzędów pracy i samorządów lokalnych w przeciwdziałaniu i/lub likwidowaniu bezrobocia pracodawcy, działy HR firmy doradztwa personalnego – jobcoaching jako usługa dla innych podmiotów rynku pracy związki zawodowe – jobcoaching jako narzędzie prowadzenia dialogu społecznego
REZULTATY REZULTAT (mainstreamowany i upowszechniany w Działaniu 3): Zintegrowany model utrzymania na rynku pracy pracowników 45+, oparty na metodologii jobcoachingu REZULTATY „MIĘKKIE” I „TWARDE” Rezultaty działań projektowych, składające się na osiągnięcie celów pośrednich
NARZĘDZIA I TECHNIKI PCM (1) ANALIZA INTERESARIUSZY Przydatna i wykorzystana ANALIZA PROBLEMU W dużym stopniu określona w PO PIW EQUAL Powinna być wykorzystana już na etapie inicjowania projektu ANALIZA CELÓW Cele projektu vs cele partnerów Problem odwrócenia następstwa logicznego, tj. „dopasowywanie” celów do działań ANALIZA STRATEGII Dopasowywanie strategii do działalności partnerów
NARZĘDZIA I TECHNIKI PCM (2) MATRYCA LOGICZNA Bardzo przydatna przy strukturalizowaniu celów, rezultatów i działań Pozwala określić logikę zdarzeń (działanie → rezultat → cel) Dobre narzędzie do kontroli przebiegu projektu i prowadzenia sprawozdawczości Ale: niezrozumiała przez część partnerów Zależna od rzetelnej analizy problemów i analizy celów WYKRES GANTTA Trudny do zastosowania przy znacznych opóźnieniach w harmonogramie Trudny do zastosowania w przypadku konieczności modyfikowania działań ze względu na ograniczenia budżetowe
WNIOSKI Metodyka PCM pozwala na… Jasną strukturę działań, zmierzających do osiągnięcia rezultatów, składających się na osiągnięcie celów projektu Cykliczną kontrolę realizacji projektu Skupienie się na celach i rezultatach, a nie na działaniach …i dlatego Szkolenia z PCM konieczne są już na etapie inicjowania projektów, lub bardzo wczesnym etapie formułowania projektów Część pomocy technicznej powinna być skierowana na wzmacnianie potencjału przyszłych projektodawców i beneficjentów PO KL, w zakresie zarządzania projektami
Więcej informacji WIĘCEJ INFORMACJI O PROJEKCIE: KONTAKT: