Wykorzystanie środków unijnych w latach 2007-2013 w zakresie szkolnictwa zawodowego w województwie lubelskim Departament Europejskiego Funduszu Społecznego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZMIANY W SZKOLNICTWIE PODNADGIMNAZJALNYM. GIMNAZJUM – 3 lata nauki Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych 3 lata LO 3 lata Technikum 4 lata Egzaminy potwierdzające.
Advertisements

Kształcenie zawodowe uczniów Działanie 9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego.
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Tworzą  ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA NR 6 SPECJALNA  SZKOŁA SPECJALNA PRZYSPOSABIAJĄCA DO PRACY ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 7 SPECJALNYCH W RUDZIE.
„Małopolski program stypendialny dla uczniów szczególnie uzdolnionych”
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych w roku szk. 2016/2017 Informacja dla uczniów klasy III Gimnazjum im. J.B.Solfy w Trzebielu.
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
CENTRUM KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO W SOSNOWCU Technikum nr 2 Architektoniczno-Budowlane Zasadnicza Szkoła Zawodowa nr 3 Architektoniczno-Budowlana.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Kliknij, aby dodać tytuł prezentacji Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy Rola i znaczenie nowych rozwiązań ułatwiających młodym wejście/powrót na rynek.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
Anna Karaś-Kierownik PCPR w Ciechanowie. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w okresie czerwiec – grudzień 2008 roku realizowało: - Projekt „Aktywność szansą.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Kształcenie zawodowe w Gdańsku Gdańska Rada Oświatowa 11 grudnia 2008 r.
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
SPECYFIKA I CEL KONKURSU W RAMACH PODDZIAŁANIA RPO WP Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
MAŁOPOLSKA OFERTA EDUKACYJNA 1 URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLKIEGO Kraków, 2 października 2009 r.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO ROLA SAMORZĄDU W KREOWANIU POLITYKI OŚWIATOWEJ W REGIONIE – ŚWIĘTOKRZYSKI PROGRAM WSPIERANIA ROZWOJU EDUKACJI Kielce,
KONCEPCJA PRACY Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Nisku na lata
1 Po pierwsze praca… Krajowe i regionalne programy operacyjne w kontekście przedsiębiorczości i miejsc pracy.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 8.3. Materialne i niematerialne dziedzictwo kulturowe Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
„Kapitał Ludzki” - zasób wiedzy, umiejętności oraz potencjału zawartego w każdym człowieku Kraków, 3 czerwca 2009 r. Projekt współfinansowany przez Unię.
Regionalny Ośrodek Europejskiego Funduszu Społecznego w Lesznie prowadzony przez: Stowarzyszenie Centrum Promocji i Rozwoju Inicjatyw.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego na lata Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu Wdrażania EFS Urząd Marszałkowski Województwa.
SPRAWOZDANIE O STANIE REALIZACJI ZADA Ń O Ś WIATOWYCH W ROKU SZKOLNYM 2014/2015 W GMINIE NOWE SAMORZ Ą DOWA ADMINISTRACJA PLACÓWEK O Ś WIATOWYCH Załącznik.
Działania Powiatowego Urzędu Pracy w Człuchowie na rzecz aktywizacji bezrobotnych Powiatowy Urząd Pracy w Człuchowie.
Powiatowy Urząd Pracy w Biłgoraju LOKALNY RYNEK PRACY W KONTEKŚCIE ZAWODÓW Z BRANŻ: DRZEWNEJ, ODZIEŻOWEJ I CHEMICZNEJ.
Stan wdrażania projektów systemowych w ramach PO KL w zakresie analiz zmian gospodarczych i realizacji Dolnośląskiej Strategii Innowacji Urząd.
Ul. Gliniana 2, Ruda Śląska Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Rudzie Śląskiej.
SPECYFIKA KONKURSU W RAMACH PODDZIAŁANIA RPO WP Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
Agnieszka Pidek-Klepacz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Lublin, 6 luty 2014 r. Wsparcie edukacji zawodowej w ramach Regionalnego.
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
Kwalifikacje zawodowe to Twoja szansa na sukces Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zmienione kryteria formalne dla poszczególnych działań/poddziałań EFS w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014.
SZKOŁA ŚRODOWISKIEM ROZWOJU UCZNIA. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PRIORYTET IX. ROZWÓJ KOMPETENCJI.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
„Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
STAŻ. Definicja: Staż oznacza nabywanie przez bezrobotnego umiejętności praktycznych do wykonywania pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez.
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO W LUBLINIE Departament Europejskiego Funduszu Społecznego „Możliwości pozyskania funduszy strukturalnych UE.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
Wkład III sektora w polską edukację po 1989 roku Raport obywatelski Podsumujmy razem debaty o oświacie Warszawa, 20 czerwca 2016 r.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Projekt Śląskie. Inwestujemy w talenty – II edycja realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata Urząd.
1 Kształtowanie sieci szkolnictwa ponadgimnazjalnego w Powiecie Starogardzkim Perspektywa 2020.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
WSPARCIE ROZWOJU POMORSKIEJ EDUKACJI przez Samorząd Województwa Pomorskiego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach RPO WP na lata
Świętokrzyscy hotelarze dla rynku pracy
Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 3 sierpnia 2017 r.
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 27 października 2016 r.
Zatrudnianie nauczycieli w projektach współfinansowanych z UE- wybrane zagadnienia Elbląg, 22 czerwca 2017 r.
Regionalny Program Operacyjny
Zatrudnianie nauczycieli w projektach współfinansowanych z UE- wybrane zagadnienia Olsztyn, 21 września 2017 r.
odbudowa prestiżu kształcenia zawodowego
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Grudziądz, 11 września 2017 r.
Demografia W Olsztynie zamieszkuje 1631 uczniów z rocznika 2002 roku, którzy mogą rozpocząć naukę w szkołach ponadgimnazjalnych i ponadpodstawowych w roku.
Zapis prezentacji:

Wykorzystanie środków unijnych w latach w zakresie szkolnictwa zawodowego w województwie lubelskim Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie 1

Działanie 9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Cel Działania: Wzmocnienie atrakcyjności i podniesienie jakości oferty edukacyjnej szkół i placówek oświatowych prowadzących kształcenie zawodowe (z wyłączeniem kształcenia osób dorosłych) służące podniesieniu zdolności uczniów do przyszłego zatrudnienia. 2

Możliwe do realizacji typy projektów w ogłoszonych konkursach w województwie lubelskim:  diagnozowanie potrzeb edukacyjnych w obszarze szkolnictwa zawodowego zgodnie z potrzebami lokalnego i regionalnego rynku pracy;  programy rozwojowe szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe ukierunkowane na zmniejszanie dysproporcji w osiągnięciach uczniów w trakcie procesu kształcenia oraz podnoszenie jakości procesu kształcenia;  współpraca szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe z pracodawcami w zakresie: - organizacji staży i/lub praktyk dla uczniów szkół zawodowych obejmujących praktyczną naukę zawodu oraz pokrycie kosztów opiekuna stażu, - przygotowania zawodowego młodocianego pracownika, obejmującego naukę zawodu lub przyuczenie do wykonywania określonej pracy, 3

Praktyki organizowane w ramach Działania 9.2 PO KL Warunki i tryb organizowania praktycznej nauki zawodu w ramach ww. typów projektów określa Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz. U. Nr 244, poz. 1626). Pod pojęciem stażu realizowanego w ramach wszystkich typów operacji w ramach Działania 9.2 należy rozumieć takie formy nabywania umiejętności praktycznych, których zakres wykracza poza ramy określone dla praktyki zawodowej. W ramach Działania 9.2 możliwa jest organizacja staży u pracodawców, mających na celu praktyczną naukę zawodu. Staże powinny uwzględniać m.in. następujące zasady: okres realizacji stażu wynosi co najmniej 150 godzin w odniesieniu do udziału jednego ucznia w ww. formie wsparcia; za udział w stażu uczniowie mogą otrzymywać stypendium stażowe, w wysokości nie większej niż kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalanego na podstawie ustawy z 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę; 4

katalog wydatków może uwzględniać koszty związane z odbywaniem stażu (np. koszty dojazdu, koszty zakupu odzieży roboczej, wyposażenia miejsca pracy stażysty, szkolenia BHP stażysty itp.) (w łącznej wysokości nieprzekraczającej 3000,00 zł w przeliczeniu na 1 osobę odbywającą staż); koszty wynagrodzenia opiekuna stażysty u pracodawcy powinno uwzględniać jedną z opcji: 1) refundację pracodawcy całości lub części wynagrodzenia opiekuna stażysty w zakresie odpowiadającym delegowaniu go do zadań związanych z opieką nad stażystą, ale nie więcej niż 500,00 zł; 2) refundację pracodawcy dodatku do wynagrodzenia opiekuna stażysty w wysokości nieprzekraczającej 10% jego standardowego wynagrodzenia wynikającego ze zwiększonego zakresu zadań (opieka nad stażystą), ale nie więcej niż 500,00 zł; 5

Programy rozwojowe szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe ukierunkowane na zmniejszanie dysproporcji w osiągnięciach uczniów w trakcie procesu kształcenia oraz podnoszenie jakości procesu kształcenia w szczególności obejmujące: - dodatkowe zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze oraz specjalistyczne służące wyrównywaniu dysproporcji edukacyjnych; - doradztwo i opiekę pedagogiczno-psychologiczną dla uczniów wykazujących problemy w nauce; - dodatkowe zajęcia (pozalekcyjne i pozaszkolne) dla uczniów ukierunkowane na rozwój kompetencji kluczowych; - efektywne programy doradztwa edukacyjno-zawodowego; - modernizację oferty kształcenia zawodowego i dostosowanie jej do potrzeb lokalnego i regionalnego rynku pracy; 6

-współpracę szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe z pracodawcami i instytucjami rynku pracy; -wyposażenie szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe w nowoczesne materiały dydaktyczne; -wdrożenie nowych, innowacyjnych form nauczania i oceniania; -wdrażanie programów i narzędzi efektywnego zarządzania placówką oświatową przyczyniających się do poprawy jakości nauczania. 7

Programy rozwojowe szkół i placówek oświatowych realizowane w Działaniu 9.2 powinny spełniać łącznie następujące cechy: kompleksowo odpowiadają na zdiagnozowane potrzeby dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze danej szkoły/placówki oświatowej i jej uczniów; kompleksowo i trwale przyczyniają się do jakościowych zmian w funkcjonowaniu szkoły/placówki oświatowej; działania określone w programie rozwojowym przyczyniają się do rozwoju kompetencji kluczowych określonych w Zaleceniach Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE) lub kompetencji zawodowych zgodnie z kierunkiem kształcenia zawodowego i stanowią co najmniej 70% ogółu działań merytorycznych podejmowanych w projekcie; zawierają elementy zgodne z polityką edukacyjną państwa i województwa. 8

Projekty realizowane w ramach Działania 9.2 skierowane są do następujących grup docelowych: uczniowie i słuchacze szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe (z wyłączeniem słuchaczy szkół dla dorosłych); młodociani pracownicy; szkoły i placówki (instytucje i kadra pedagogiczna) prowadzące kształcenie zawodowe (z wyłączeniem szkół dla dorosłych); partnerzy społeczno – gospodarczy; pracodawcy; 9

Wykorzystanie alokacji w ramach Działania 9.2 w województwie lubelskim 10 alokacja ogółem dla województwa lubelskiego: ,62 PLN

Instytucja Pośrednicząca PO KL w ramach Działania 9.2 ogłosiła 10 konkursów otwartych, w tym 2 konkursy na projekty innowacyjne oraz 3 konkursy na projekty z komponentem ponadnarodowym. W ramach ogłoszonych konkursów zostało podpisanych narastająco 108 umów o dofinansowanie projektów, w tym 3 umowy na realizację projektów innowacyjnych oraz 1 umowa na realizację projetu z komponentem ponadnarodowym. Tryb Liczba podpisanych umów Kwota ogółem podpisanych umów Kwota dofinansowania KONKURSOWY, w tym: ,00 PLN ,95 PLN - projekty innowacyjne ,00 PLN - projekty z komponentem ponadnarodowym ,04 PLN SYSTEMOWY ,00 PLN 11

Liczba zawartych umów o dofinansowanie projektu, w ramach których realizowana jest współpraca szkół i placówek kształcenia zawodowego z pracodawcami wyłącznie zakresie organizacji staży i praktyk w ramach Działania 9.2 POKL w podziale na POWIATY 12

Analiza struktury uczestników Liczba osób, które rozpoczęły udział w projektach: , w tym osoby uczące się lub kształcące: osoby niepełnosprawne : 271 osoby z terenów wiejskich: osoby młode (15-24 lata): osoby z wykształceniem podstawowym, gimnazjalnymi niższym: osoby z wykształceniem ponadgimnazjalnym: Liczba osób, które zakończyły udział w projektach:

Wartość cross – financingu w ramach Działania 9.2 PO KL Zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO KL z dnia 15 grudnia 2011 r. Instytucja Zarządzająca dopuściła możliwość zwiększenia wartości cross-financingu w ramach Działania 9.2 PO KL. Wartość cross-financingu w konkursach ogłoszonych w 2012 i 2013 roku stanowi nie więcej niż 40% wartośći projektu. 14 Na podstawiewartość cross-financingu % podpisanych umów ,26 PLN15,45 % zatwierdzonych wniosków o płatność ,00 PLN12,75%

Przykładowe wydatki poniesione w ramach cross-financingu: Wyposażenie pracowni technika architektury krajobrazu - kosa spalinowa, stoły kreślarskie z przykładnicami, aparat cyfrowy, ploter, glebogryzarka, rozdrabniacz do gałęzi, węgielnica, wysokościomierz, planimetr biegunowy, GPS geodezyjny itp. Wyposażenie pracowni technik handlowiec - krajalnica sklepowa, lada chłodnicza, elektroniczna bramka antykradzieżowa, sejf meblowy, Wyposażenie pracowni technik spedytor – kolektor danych, drukarka etykiet termiczna, bindownica, laminator, Wyposażenie pracowni technik żywienia – ekspres do kawy ciśnieniowy, termos z pompką, sokowirówka, kuchenka mikrofalowa, wyciskarka do cytrusów, podgrzewacz prostokątny na pastę, dyspenser do soku, elektryczny piec konwekcyjno - parowy, Wyposażenie pracowni informatycznej - stół monterski z matą i opaską antystatyczną, zestaw narzędzi monterskich, tester okablowania, reflektometr, router z modemem, koncentrator xDSL, 15

Zestawienie przykładowych branż i zawodów, w których odbywały się staże i praktyki w ramach Działania 9.2 PO KL BRANŻAZAWÓD finansowo-ekonomicznatechnik ekonomista spożywczo - gastronomicznakucharz, kucharz małej gastronomii, piekarz, cukiernik, kelner, technik usług gastronomicznych, technik żywienia i gospodarstwa domowego turystyczno - hotelarskatechnik hotelarstwa, obsługa turystyczna samochodowamechanik pojazdów samochodowych, elektromechanik pojazdów samochodowych, lakiernik pojazdów samochodowych, blacharz samochodowy budowlanatechnik budownictwa, technolog robót wykończeniowych, elektryk, murarz, murarz- tynkarz, monter zabudowy i robót wykończeniowych, technik geodeta ogrodnicza, rolna, ochrona środowiskatechnik architektury krajobrazu, technik mechanizacji rolnictwa, technik rolnik, hodowca koni, technik ochrony środowiska informatycznatechnik informatyk, informatyk cyfrowych procesów graficznych, elektroniczna i elektrotechnicznaelektronik, mechatronik transportowo - logistycznatechnik logistyki, spedytor handlowatechnik handlowiec, sprzedawca, technik organizacji reklamy Innetechnik technologii odzieży, fryzjer 16

Osiągnięte wskaźniki w wyniku realizacji projektów w ramach Działania 9.2 PO KL ssssswww 17 Liczba szkół i placówek kształcenia zawodowego, które wdrożyły programy rozwojowe Liczba szkół i placówek kształcenia zawodowego, które współpracowały z przedsiębiorstwami w zakresie wdrażania programów rozwojowych Liczba uczniów w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe, którzy zakończyli udział w stażach i praktykach

Osiągnięte wskaźniki w wyniku realizacji projektów w ramach Działania 9.2 PO KL WSKAŹNIK WARTOŚĆ DOCELOWA WARTOŚĆ OSIĄGNIĘTA NA DZIEŃ R % Liczba szkół prowadzących kształcenie zawodowe w województwie (GUS Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2012/2013) Liczba szkół i placówek kształcenia zawodowego, które wdrożyły programy rozwojowe , Liczba szkół i placówek kształcenia zawodowego, które współpracowały z przedsiębiorstwami w zakresie wdrażania programów rozwojowych ,03 Liczba uczniów w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe, którzy zakończyli udział w stażach i praktykach ,46- 18

Liczba szkół i placówek kształcenia zawodowego, które współpracowały z pracodawcami wyłącznie w zakresie staży i praktyk w ramach Działania 9.2 POKL w podziale na POWIATY 19

Przykłady dobrych praktyk Tytuł projektu: „AKTYWNI W ZAWODZIE - staże krajowe i zagraniczne dla uczniów szkół zawodowych Powiatu Świdnickiego - edycja II” Wnioskodawca: Powiat Świdnicki Okres realizacji: – Cel projektu: Rozwój praktycznych umiejętności zawodowych 80 uczniów (15 K) Zasadniczej Szkoły Zawodowej w Piaskach, Technikum w Piaskach oraz Zasadniczej Szkoły Zawodowej w Trawnikach poprzez organizację staży wykraczających poza podstawę programową do IX 2013 r. we współpracy z pracodawcami. Powyższy projekt to kontynuacja zakończonej sukcesem pierwszej edycji „AKTYWNI W ZAWODZIE – staże krajowe i zagraniczne dla uczniów szkół zawodowych Powiatu Świdnickiego” realizowanej przez Powiat Świdnicki. Projekt stanowi odpowiedź na jeden z głównych problemów szkolnictwa zawodowego polegający na braku dostatecznego przygotowania uczniów do wykonywania wybranego zawodu oraz niedostosowanie posiadanych umiejętności do aktualnych wymogów rynku pracy. Łącznie projektem zostało objętych 80 uczniów, którzy uzyskali możliwość zwiększenia swoich szans na rynku pracy poprzez zdobycie dodatkowej wiedzy i praktycznych umiejętności w trakcie odbywania czterotygodniowego stażu zawodowego. Staże odbywały się u pracodawców m.in. w: Niemczech, Gdańsku, Świdniku, Piaskach, Trawnikach. W ich trakcie uczniowie mogli zapoznać się ze specyfiką pracy w konkretnej firmie, ze stosowanymi technikami i organizacją pracy, a także poznać standardy pracy u pracodawców zagranicznych. Uczniowie zdobyli praktyczne umiejętności i zapoznali się ze specyfiką i realnymi warunkami pracy. Pracownie szkolne oraz warsztaty zostały doposażone, a szkoła zacieśniła współpracę z firmami działającymi na rynku. 20

Dziękuję za uwagę Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie ul. Czechowska 19, Lublin tel. (081)