Strategia Rozwoju Gminy Dobczyce, kwiecień 2016 Strategia Rozwoju Gminy Dobczyce II warsztaty strategiczne 2016.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Największy potencjał gruntów inwestycyjnych w ofercie ANR Leszek Świętochowski Prezes ANR Warszawa, 15 kwietnia 2015 roku.
Advertisements

Rozwój infrastruktury sportowej w Gminie Wyszków Analiza wariantowa.
Budowa Strategii Rozwoju Gminy Krzeszowice na lata Warsztaty strategiczne 11 grudnia 2012 r.
Tauron-dystrybucja.pl Rozwój elektroenergetyki na Śląsku Opolskim.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne. ( ZIT ). Dofinansowanie :ZIT 11,4 mln euro WRPO 8,0 mln euro Beneficjenci :- Uniwersytet im. A. Mickiewicza, - Politechnika.
Realizacja wspólnych przedsięwzięć Lasów Państwowych i samorządów współfinansowanych ze środków zewnętrznych w perspektywie kwiecień 2015.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Organizacyjno-Prawny.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
Nazwa projektodawcy: Powiat Szczecinecki „Rozbudowa i modernizacja Centrum Rehabilitacji Chorych na Stwardnienie Rozsiane – nowa powierzchnia – nowe możliwości”
Model współpracy NGO – Miasto Łódź Prezentacja projektu partnerskiego Centrum OPUS i Urzędu Miasta Łodzi Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
SSPW woj. Warmińsko-Mazurskiego Parametry infrastruktury: ponad 2273 km szkieletowej i dystrybucyjnej sieci światłowodowej oraz 226 węzłów.
Rola Regionalnych Ośrodków EFS w przygotowaniu województwa kujawsko-pomorskiego do sprawnej absorpcji EFS Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
„Aktywni zawodowo” program promocji zatrudnienia osób z niepełnosprawnością intelektualną i zaburzeniami psychicznymi w Gdyni.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
PROGRAM OPERACYJNY „ROZWOJU WOJEWÓDZTW POLSKI WSCHODNIEJ" Warszawa, 30 marca 2006.
KONKURS NA OPRACOWANIE PROJEKTU URBANISTYCZNEGO ZAGOSPODAROWANIA TERENÓW "WOLNYCH TORÓW" W POZNANIU – ETAP II.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
„Środki unijne na rozwój przedsiębiorczości.” Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Pile Łobżenica, r.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Regionalny Ośrodek Europejskiego Funduszu Społecznego w Lesznie prowadzony przez: Stowarzyszenie Centrum Promocji i Rozwoju Inicjatyw.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
INFRASTRUKTURA SPORTOWA W LATACH OBIEKTÓW SPORTOWYCH.
Działania Powiatowego Urzędu Pracy w Człuchowie na rzecz aktywizacji bezrobotnych Powiatowy Urząd Pracy w Człuchowie.
Budowa komunikacji pomiędzy terenami Parku Przemysłowego Nowoczesnych Technologii w Stargardzie Szczecińskim, a krajowym systemem dróg wraz z uzbrojeniem.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Projekt współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Wsparcie jst w procesie przygotowania.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Pro-ekologiczny Konstantynów Ł ódzki „Dofinansowano ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi”
Stan wdrażania projektów systemowych w ramach PO KL w zakresie analiz zmian gospodarczych i realizacji Dolnośląskiej Strategii Innowacji Urząd.
Metodologia opracowywania powiatowej mapy zagrożeń oraz powiatowego programu poprawy bezpieczeństwa – warsztaty Wrocław, 28 października 2010 r. Projekt.
Prezentacja Analizy SWOT Gminy Nysa. Analiza strategiczna Gminy Nysa obejmuje rozpoznanie sił i słabości, czyli mocnych i słabych stron (analiza wewnętrzna)
Audyt rachunkowości w jsfp (podsumowanie) oraz audyt projektów UE Ministerstwo Finansów 25 czerwca 2015 r. 1.
ŁÓDŹ – strategia rozwoju Aleksandra Suszczewicz, Z – ca Dyrektora, Biuro Rozwoju Przedsiębiorczości i Obsługi Inwestora Urząd Miasta Łodzi 19 kwietnia.
Nowa perspektywa finansowa Zarys RPO v.1 Toruń, lipiec 2013 r. Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania.
W województwie zachodniopomorskim nie mniej niż 13% tys. osób to osoby niepełnosprawne. Obecnie region cechuje się najniższym w Polsce poziomem zatrudnienia.
CELE STRATEGICZNE Gospodarki Komunalnej Miasta Poznania.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata Stan na dzień wg KSI SIMIK Urząd Marszałkowski Województwa.
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Jak powinniśmy rozumieć INNOWACYJNOŚĆ w aspekcie środków unijnych? Poznań, 14 stycznia 2008 r.
Fundusze Strukturalne - jak napisać projekt? Paulina Szuster.
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt "Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu aktualnego i przyszłego profilu gospodarczego województwa.
Strategia rozwoju kierowanego przez społeczność na lata Lokalna Grupa Działania Ziemia Gotyku.
„Nie wystarczy mieć cel – trzeba jeszcze wiedzieć, jak ten cel osiągnąć” Profesor Jerzy Regulski.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
„Wilanowski Program Aktywności Lokalnej ” Dzielnica Wilanów m. st. Warszawy.
„Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
„Korzyści dla inwestorów oraz regionów i gmin z funkcjonowania w Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej” Zielona Góra, Krzysztof.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
Ideą projektu jest polepszanie jakości życia osób niepełnosprawnych oraz wyrównywanie szans w dostępie do pełnego uczestnictwa w życiu społecznym jak.
CELE STRATEGICZNE Gospodarki Komunalnej Miasta Poznania.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
m.st. Warszawa | Warszawska Polityka Mobilności
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
Spotkanie z przedstawicielami organizacji pozarządowych Lublin, 8 grudnia 2011.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Lokalna Strategia Rozwoju dla obszaru działania LGR „Mòrénka” Adam Rogala Dyrektor Biura Stowarzyszenia Wdzydzko-Charzykowska Lokalna Grupa Rybacka „Mòrénka”
Charzykowy, 8 lipca 2016 r..
Lokalny Program Rewitalizacji Miasta Głubczyce do roku 2020
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Sanok na lata
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Wzmacnianie potencjału rozwoju w wymiarze lokalnym i regionalnym
Województwa Podlaskiego
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI GRODZISKA MAZOWIECKIEGO NA LATA (AKTUALIZACJA) Obszary wiejskie gminy Grodzisk Maz.
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Zapis prezentacji:

Strategia Rozwoju Gminy Dobczyce, kwiecień 2016 Strategia Rozwoju Gminy Dobczyce II warsztaty strategiczne 2016

Strategia Rozwoju Gminy Dobczyce, kwiecień 2016 Plan spotkania 1) Prezentacja wyników analizy SWOT/TOWS 2) Podsumowanie i wnioski z analizy SWOT/TOWS 3) Proponowane cele i kierunki zadań 4) Warsztaty – ocena celów i kierunków zadań, hierarchizacja kierunków zadań. CEL SPOTKANIA: Opracowanie ostatecznej struktury celów i kierunków zadań strategicznych w oparciu o wyniki przeprowadzonej analizy SWOT/TOWS

Strategia Rozwoju Gminy Dobczyce, kwiecień Szczegółowa diagnoza stanu istniejącego oraz jej synteza (SWOT) 2. Wyznaczenie celów 3. Stworzenie systemu wdrażania, monitoringu i ewaluacji Jak jest? Jak powinno być lub jak chcemy, by było? Co i jak zrobić, by to osiągnąć? Etapy budowy strategii

Strategia Rozwoju Gminy Dobczyce, kwiecień 2016 Prezentacja wyników analizy SWOT/TOWS

Strategia Rozwoju Gminy Dobczyce, kwiecień 2016 Przeprowadzona analiza SWOT Bazowe zestawienie słabych stron (W), mocnych stron (S), szans (O) i zagrożeń (T) dla poszczególnych sfer (sfera społeczna, gospodarka, infrastruktura, przestrzeń) zostało zaprezentowane podczas I warsztatów strategicznych i poddane ocenie przez uczestników. Poszczególne czynniki zostały ocenione pod kątem ich istotności dla funkcjonowania gminy i jej rozwoju. Możliwe było dopisanie nowych cech i czynników.

Strategia Rozwoju Gminy Dobczyce, kwiecień 2016 Przeprowadzona analiza SWOT Wyniki oceny zostały przekazane do analizy przez Zespół ds. Strategii, złożony z pracowników UGiM Dobczyce. Członkowie Zespołu mieli prawo do dokonania korekty eksperckiej (do +/- 1 punktu) oceny poszczególnych czynników. Uzupełniono tabele o pewne zagadnienia wynikające z diagnozy, które nie zostały zidentyfikowane podczas konsultacji. Wyodrębniono trzy najwyżej ocenione cechy i czynniki dla poszczególnych sfer.

Strategia Rozwoju Gminy Dobczyce, kwiecień 2016 Wyniki analizy SWOT – słabe strony SŁABE STRONY (W) NumerSFERA SPOŁECZNAOCENANumerGOSPODARKAOCENA SW1 baza lokalowa placówek opieki nad dziećmi nieodpowiadająca aktualnym wymaganiom i oczekiwaniom (sale przedszkolne w adoptowanych pomieszczeniach, brak żłobka) 7,50GW1 niedostateczne wykorzystanie otoczenia Zbiornika Dobczyckiego na rzecz turystyki 8,22 SW2 poczucie zanikających więzi lokalnych i spadku poziomu integracji lokalnej (wynika z tempa życia, zmiany form spędzania czasu wolnego) 7,40GW2 brak kompleksowych, spójnych produktów turystycznych, obejmujących różnego typu walory; główne atrakcje to pojedyncze obiekty zabytkowe oraz walory przyrodniczo- krajobrazowe 7,33 SW3 rosnący odsetek osób korzystających z pomocy społecznej 7,30GW3 niewystarczająco kompleksowa oferta dla inwestorów 7,30 NumerINFRASTRUKTURAOCENANumerPRZESTRZEŃOCENA IW1 niewystarczająca liczba miejsc parkingowych w mieście i centrach wsi 7,73PW1 brak odpowiednio zagospodarowanych przestrzeni publicznych pod kątem rekreacyjno- wypoczynkowym, w tym niedostateczna funkcjonalność i estetyka centrum miasta 9,00 IW2 niedostosowanie oczyszczalni ścieków do rozbudowywanej sieci kanalizacyjnej /niedostateczna przepustowość/ 7,18PW2 niedostateczne wykorzystanie otoczenia Zbiornika Dobczyckiego na rzecz turystyki i rekreacji 8,89 IW3 nieczynne obiekty gminne ulegające degradacji (budynki po szkołach przedszkolu), 7,10PW3 wzrost natężenia ruchu drogowego i zwiększenie zapotrzebowania na miejsca parkingowe w mieście, problemy ze skomunikowaniem poszczególnych części miasta 8,44

Strategia Rozwoju Gminy Dobczyce, kwiecień 2016 Wyniki analizy SWOT – mocne strony MOCNE STRONY (S) Numer SFERA SPOŁECZNAOCENA Numer GOSPODARKAOCENA SS1różnorodność oferty kulturalnej i sportowej9,44GS1 położenie na terenie gminy Strefy Przemysłowej oraz Podstrefy Specjalnej Strefy Ekonomicznej Krakowski Park Technologiczny 9,11 SS2 działalność pozarządowych organizacji sfery społecznej 8,90GS2 bliskość Krakowa i dobra komunikacja z Krakowem 8,56 SS3 aktywność mieszkańców w tworzeniu infrastruktury i życia społecznego gminy (komitety społeczne, OSP, organizacje mieszkańców) 8,80GS3 posiadanie przez Gminę terenów inwestycyjnych przeznaczonych pod rekreację i turystykę oraz aktywność gospodarczą i mieszkalnictwo 7,89 Numer INFRASTRUKTURAOCENANumerPRZESTRZEŃOCENA IS1dogodne połączenia komunikacyjne gminy8,77PS1 walory krajobrazowe i przyrodnicze (w tym tkwiące w otoczeniu Zbiornika Dobczyckiego) 9,67 IS2 oczyszczalnia ścieków spełniająca wymogi dyrektywy UE 8,73PS2 samodzielność i odrębność gminy wynikająca m.in.. z historii, tradycji, posiadanych zasobów, spójności przestrzennej 9,33 IS3skanalizowanie otoczenia Zbiornika8,32PS3 koncentracja zakładów przemysłowych w wyodrębnionej strefie 8,11

Strategia Rozwoju Gminy Dobczyce, kwiecień 2016 Wyniki analizy SWOT – szanse SZANSE Numer SFERA SPOŁECZNAOCENANumerGOSPODARKAOCENA SO1 możliwość pozyskania środków zewnętrznych, w tym funduszy unijnych, na projekty sfery społecznej 9,2GO1 dobra pozycja Polski, Małopolski i Krakowa w rankingach europejskich (inwestycyjnych, gospodarczych, turystycznych) 8,56 SO2 istniejąca zewnętrzna, dobra oferta edukacyjna na poziomie średnim i wyższym w najbliższym otoczeniu gminy 8,8GO2 reforma prawa wodnego i zarządzania zbiornikiem 8,56 SO3 zainteresowanie obszarem gminy jako miejscem zamieszkania 8,7GO3 rozwój popytu na usługi ponadlokalne, w tym czasu wolnego / turystyczne 8,47 Numer INFRASTRUKTURAOCENANumerPRZESTRZEŃOCENA IO1 możliwość pozyskania środków zewnętrznych, w tym funduszy unijnych, na projekty infrastrukturalne 9,05PO1 bliskość miasta wojewódzkiego i powiatowego 8,44 IO2 wdrażanie na terenie Unii Europejskiej polityki wspierania rozwoju obszarów wiejskich, między innymi budowę infrastruktury w miejscowościach wiejskich 8,64PO2 możliwość pozyskania środków zewnętrznych, w tym funduszy unijnych na projekty związane z poprawą jakości sfery przestrzennej 8,11 IO3 uruchomienie programu społecznego budownictwa czynszowego (fundusz dopłat BGK) zwiększenie dostępności mieszkań dla rodzin oraz osób młodych, rozpoczynających aktywność zawodową. 8,00PO3 wzrost znaczenia drogi 967 stanowiącej tzw. dużą obwodnicę Krakowa 8,11

Strategia Rozwoju Gminy Dobczyce, kwiecień 2016 Wyniki analizy SWOT – zagrożenia ZAGROŻENIA Numer SFERA SPOŁECZNAOCENA Numer GOSPODARKAOCENA ST1 zjawisko migracji zarobkowej, w szczególności osób młodych i wykształconych 8,8GT1 dalsze podtrzymywanie decyzji nakładających ograniczenia w wykorzystaniu zbiornika dobczyckiego na rzecz turystyki i rekreacji 9,00 ST2 zjawisko starzenia się społeczeństwa postępujące na obszarze całego kraju 8,6GT2 utrudnione warunki pozyskiwania środków zewnętrznych na uzbrojenie terenów inwestycyjnych 8,50 ST3 niestabilne otoczenie prawne dotyczące systemu edukacji 8,4GT3 bariery infrastrukturalne i kapitałowe dla rozwoju przedsiębiorczości 8,25 Numer INFRASTRUKTURAOCENA Numer PRZESTRZEŃOCENA IT1 ograniczone możliwości budżetowe finansowania inwestycji oraz duża kapitałochłonność infrastruktury 9,18PT1 ograniczenia w turystycznym i rekreacyjnym wykorzystaniu zbiornika 9,33 IT2 wzrastające koszty funkcjonowania infrastruktury 8,64PT2 długotrwała procedura zatwierdzania i zmiany planu zagospodarowania przestrzennego 7,67 IT3rosnące wymagania formalno-prawne8,45PT3 słabe więzi przestrzenne i strukturalne wewnątrz KOM 6,33

Strategia Rozwoju Gminy Dobczyce, kwiecień 2016 Analiza wzajemnych oddziaływań SWOT/TOWS Po dokonaniu ostatecznej oceny, trzy najwyżej ocenione czynniki z każdej grupy zostały poddane analizie wzajemnych oddziaływań SWOT/TOWS. Analiza ta bada oddziaływanie czynników wewnętrznych na zewnętrzne oraz zewnętrznych na wewnętrzne. Do analizy wykorzystano skalę ocen od 0 do 5: 0 – brak wpływu, 1 znikomy wpływ, 2 – mały wpływ, 3 – odczuwalny wpływ, 4 – duży wpływ, 5 – bardzo duży wpływ (czytane w sposób „jak cecha w wierszu wpływa na cechę w kolumnie”).

Strategia Rozwoju Gminy Dobczyce, kwiecień 2016 Analiza wzajemnych oddziaływań SWOT/TOWS Dzięki temu badaniu można uzyskać odpowiedź na następujące pytania: Oddziaływanie czynników wewnętrznych na zewnętrzne: czy mocne strony pozwolą wykorzystać szanse?, czy słabe strony zablokują wykorzystanie szans?, czy mocne strony pozwolą na przezwyciężenie zagrożeń?, czy słabe strony wzmocnią negatywny skutek zagrożeń? Oddziaływanie czynników zewnętrznych na wewnętrzne: czy zagrożenia osłabią siły? czy szanse spotęgują siły? czy zagrożenia spotęgują słabości? czy szanse pozwolą przezwyciężyć słabości?

Strategia Rozwoju Gminy Dobczyce, kwiecień 2016 Analiza wzajemnych oddziaływań SWOT/TOWS – oddziaływanie S ->O Oddziaływanie mocnych stron (S) na szanse (O) Mocną stroną najmocniej oddziałującą na szanse jest GS3 (posiadanie przez Gminę terenów inwestycyjnych przeznaczonych pod rekreację i turystykę oraz aktywność gospodarczą i mieszkalnictwo). Szansą najbardziej podatną na oddziaływanie mocnych stron jest SO3 (zainteresowanie obszarem gminy jako miejscem zamieszkania).

Strategia Rozwoju Gminy Dobczyce, kwiecień 2016 Analiza wzajemnych oddziaływań SWOT/TOWS – wynik całościowy

Strategia Rozwoju Gminy Dobczyce, kwiecień 2016 Analiza wzajemnych oddziaływań SWOT/TOWS – wynik całościowy

Strategia Rozwoju Gminy Dobczyce, kwiecień 2016 Analiza wzajemnych oddziaływań SWOT/TOWS – wynik cząstkowy – sfera społeczna oddziaływanie S->O

Strategia Rozwoju Gminy Dobczyce, kwiecień 2016 Analiza wzajemnych oddziaływań SWOT/TOWS – wynik cząstkowy – sfera społeczna oddziaływanie W->O

Strategia Rozwoju Gminy Dobczyce, kwiecień 2016 Analiza wzajemnych oddziaływań SWOT/TOWS – wynik cząstkowy – sfera społeczna oddziaływanie S->T

Strategia Rozwoju Gminy Dobczyce, kwiecień 2016 Analiza wzajemnych oddziaływań SWOT/TOWS – wynik cząstkowy – sfera społeczna oddziaływanie W->T

Strategia Rozwoju Gminy Dobczyce, kwiecień 2016 Konieczna jest poprawa stanu bazy lokalowej placówek opieki nad dziećmi, gdyż jej stan obecny utrudnia wykorzystanie istniejących szans i potęguje wpływ zagrożeń. Istotne jest wzmacnianie stopnia integracji i aktywności lokalnej społeczności. Warto wspierać aktywność mieszkańców i ich organizacji w tworzeniu infrastruktury i różnorodnych form życia społecznego gminy, gdyż ma to wpływ na wykorzystanie szans i ograniczenie zagrożeń. Należy zwiększać atrakcyjność obszaru gminy, w szczególności dla osób młodych i wykształconych, by zachęcić je do pozostania i zmniejszyć zagrożenie migracją zarobkową. Analiza wzajemnych oddziaływań SWOT/TOWS sfera społeczna podsumowanie

Strategia Rozwoju Gminy Dobczyce, kwiecień 2016 Cel strategiczny: Wzmacnianie aktywności lokalnej społeczności i integracji mieszkańców, zapobieganie negatywnym zjawiskom społecznym Cele operacyjne: A.1. Poprawa stanu i rozwój infrastruktury społecznej jako bazy do realizacji przedsięwzięć aktywizujących i integrujących społeczność; A.2. Rozszerzanie oferty kulturalnej, sportowo-rekreacyjnej i społecznej na terenie gminy oraz włączanie mieszkańców w czynny udział w życiu kulturalnym i społecznym; A.3. Poszerzanie dostępnej oferty edukacyjnej o nowe formy i umożliwienie młodym ludziom rozwoju zainteresowań; A.4. Przeciwdziałanie zjawiskom wykluczenia społecznego. Proponowane cele dla obszaru strategicznego: Sfera społeczna

Strategia Rozwoju Gminy Dobczyce, kwiecień 2016 Zagospodarowanie posiadanych przez Gminę terenów inwestycyjnych przeznaczonych pod rekreację i turystykę oraz aktywność gospodarczą i mieszkalnictwo będzie sprzyjać wykorzystaniu szans oraz minimalizacji zagrożeń, także w innych sferach; Konieczne jest niwelowane słabych stron gospodarki (niedostateczne wykorzystanie otoczenia Zbiornika Dobczyckiego na rzecz turystyki, brak kompleksowych, spójnych produktów turystycznych, obejmujących różnego typu walory; główne atrakcje to pojedyncze obiekty zabytkowe oraz walory przyrodniczo-krajobrazowe, niewystarczająco kompleksowa oferta dla inwestorów), gdyż mocno ograniczają wykorzystanie istniejących szans. Położenie na terenie gminy Strefy Przemysłowej oraz Podstrefy Specjalnej Strefy Ekonomicznej Krakowski Park Technologiczny należy do głównych atutów sfery gospodarczej i w dużej mierze sprzyja rozwojowi gminy. Prowadzenie działań na rzecz zagospodarowania otoczenia Zbiornika Dobczyckiego będzie sprzyjało rozwojowi gospodarki i zmniejszeniu ryzyka osłabiania szans i potęgowania zagrożeń. Ze względu na posiadane walory, uzasadniony jest dalszy rozwój turystyki i rekreacji, także z uwagi na ponadlokalny popyt na tego typu usługi. Analiza wzajemnych oddziaływań SWOT/TOWS gospodarka podsumowanie

Strategia Rozwoju Gminy Dobczyce, kwiecień 2016 Cel strategiczny: Rozwój gospodarczy gminy w oparciu o posiadane zasoby oraz walory Cele operacyjne: B.1. Zapewnianie dogodnych warunków do rozwoju przedsiębiorczości i inwestowania na terenie gminy; B.2. Gospodarcze wykorzystanie nieruchomości gminnych; B.3. Wzmacnianie roli turystyki i przemysłów czasu wolnego w lokalnej gospodarce; B.4. Pozyskiwanie inwestorów zdecydowanych na prowadzenie działalności zgodnej z kierunkami rozwoju gminy. Proponowane cele dla obszaru strategicznego: Gospodarka

Strategia Rozwoju Gminy Dobczyce, kwiecień 2016 Modernizacja oczyszczalni ścieków oraz budowa i wygospodarowanie miejsc parkingowych powinny znaleźć się wśród głównych kierunków działań. Zaniechanie będzie miało wpływ zarówno na ograniczenia w wykorzystaniu istniejących szans, jak i na wzmocnienie negatywnego oddziaływania zagrożeń. Infrastruktura otoczenia Zbiornika ma korzystny wpływ na funkcjonowanie innych sfer, z tego względu powinna cechować się wysoką jakością i być rozwijana. Konieczne jest zagospodarowanie posiadanych przez Gminę nieczynnych obiektów ulegających degradacji. Brak interwencji w tym zakresie generuje koszty utrzymania infrastruktury, powoduje niewykorzystanie posiadanych zasobów oraz zwiększy koszty potencjalnych inwestycji w przyszłości. Duża kapitałochłonność inwestycji infrastrukturalnych i skomplikowany proces inwestycyjny mają negatywny wpływ na wykorzystanie mocnych stron i wzmacniają wpływ stron słabych. Plan inwestycyjny powinien być w pełni dostosowany do istniejących potrzeb mieszkańców (wraz z hierarchią ich ważności), uwzględniać ograniczenia budżetu oraz być odpowiednio rozłożony w latach, z maksymalnym wykorzystaniem możliwych, zewnętrznych źródeł dofinansowania. Do właściwego wykorzystania szans i mocnych stron gminy we wszystkich sferach niezbędne jest niwelowanie oraz ograniczanie istniejących braków i zagrożeń obszaru Infrastruktura. Analiza wzajemnych oddziaływań SWOT/TOWS infrastruktura podsumowanie

Strategia Rozwoju Gminy Dobczyce, kwiecień 2016 Cel strategiczny: Podniesienie jakości życia mieszkańców oraz poprawa atrakcyjności inwestycyjnej i turystycznej gminy przez rozwój infrastruktury Cele operacyjne: C.1. Rozwój i poprawa jakości infrastruktury drogowej i okołodrogowej; C.2. Rozwój i modernizacja infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej; C.3. Usprawnienie systemu komunikacyjnego; C.4. Zagospodarowanie niewykorzystywanych budynków gminnych; C.5. Odnowa i modernizacja budynków użyteczności publicznej; C.6. Rozwój budownictwa komunalnego. Proponowane cele dla obszaru strategicznego: Infrastruktura

Strategia Rozwoju Gminy Dobczyce, kwiecień 2016 Analiza wzajemnych oddziaływań SWOT/TOWS przestrzeń podsumowanie Cele dla sfery przestrzennej powinny szczególnie koncentrować się na ochronie i wykorzystaniu posiadanych walorów przyrodniczych i krajobrazowych. Koniecznie należy położyć nacisk na zagospodarowanie przestrzeni publicznych pod kątem rekreacyjno-wypoczynkowym oraz wykorzystanie otoczenia Zbiornika Dobczyckiego na rzecz turystyki i rekreacji, gdyż sprzyjać to będzie wykorzystywaniu szans różnych sfer i ograniczeniu wzajemnego potęgowania się słabych stron i zagrożeń. Należy zauważyć, iż niedostatki przestrzeni wpływają na inne sfery, a odpowiednio zagospodarowana przestrzeń publiczna tworzy dogodne warunki do rozwoju sfery gospodarczej i społecznej. Należy przenieść „punkt ciężkości’ i priorytety z wieloletnich starań o turystyczne i rekreacyjne wykorzystanie Zbiornika na odpowiednie zagospodarowanie jego otoczenia pod kątem rekreacyjnym i turystycznym. Należy przyjąć, iż otoczenie Zbiornika Dobczyckiego to jedna z głównych przestrzeni publicznych gminy, istotna dla jej rozwoju

Strategia Rozwoju Gminy Dobczyce, kwiecień 2016 Proponowane cele dla obszaru strategicznego: Przestrzeń Cel strategiczny: Zwiększenie funkcjonalności przestrzeni publicznej oraz ochrona i wykorzystanie posiadanych walorów przyrodniczo-krajobrazowych i zasobów dziedzictwa kulturowego w procesie rozwoju Cele operacyjne: D.1. Wykorzystanie potencjału Zbiornika Dobczyckiego oraz jego otoczenia na rzecz turystyki i rekreacji; D.2. Podejmowanie działań mających na celu ochronę środowiska naturalnego oraz walorów krajobrazowych i zasobów dziedzictwa kulturowego; D.3. Poprawa jakości i odpowiednie zagospodarowanie przestrzeni publicznej miasta Dobczyce i miejscowości wiejskich gminy; D.4. Kształtowanie i utrzymywanie ładu przestrzennego na obszarze gminy.

Strategia Rozwoju Gminy Dobczyce, kwiecień 2016 Proponowane kierunki działań dla obszaru strategicznego: Sfera społeczna remonty i modernizacje budynków szkół i przedszkoli, remonty i modernizacje placówek kulturalnych, budowa i modernizacja placów zabaw dla dzieci; budowa i modernizacja boisk, sal gimnastycznych i innych obiektów zapewniających możliwość aktywnego spędzenia czasu wolnego organizacja nowych przedsięwzięć kulturalnych, organizacja pozaszkolnych zajęć edukacyjnych oraz kółek zainteresowań dla dzieci i młodzieży; działania na rzecz aktywizacji lokalnych grup artystycznych, stowarzyszeń, grup hobbystycznych; organizacja zajęć kulturalnych, edukacyjnych i integracyjnych dla dorosłych, w tym dla seniorów, realizacja działań na rzecz integracji osób niepełnosprawnych i seniorów, podejmowanie działań na rzecz osób znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej, inkubator inicjatyw społecznych, organizacja przedsięwzięć integrujących dla rodzin.

Strategia Rozwoju Gminy Dobczyce, kwiecień 2016 Proponowane kierunki działań dla obszaru strategicznego: Gospodarka promowanie i eksponowanie znajdujących się na obszarze gminy walorów przyrodniczych i obiektów zabytkowych utworzenie spójnych, kompleksowych produktów turystycznych rozwój infrastruktury turystycznej i okołoturystycznej wspieranie przedsiębiorców, w szczególności prowadzących działalność w sektorze turystyki i przemysłów czasu wolnego, utworzenie spójnej i kompleksowej oferty dla inwestorów, promocja inwestycyjna gminy, wykorzystanie posiadanych przez gminę nieruchomości na rzecz rozwoju gospodarki, turystyki, rekreacji, mieszkalnictwo (uzbrojenie, zagospodarowanie terenu), poradnictwo i informacja dla przedsiębiorców, działania na rzecz współpracy pomiędzy przedsiębiorcami, samorządem, organizacjami wspierania biznesu; działania z zakresu promowania rozwoju przedsiębiorczości.

Strategia Rozwoju Gminy Dobczyce, kwiecień 2016 budowa i modernizacja dróg, budowa i przebudowa chodników, budowa infrastruktury okołodrogowej, rozbudowa sieci kanalizacji sanitarnej, rozbudowa i modernizacja oczyszczalni ścieków, modernizacja sieci wodociągowej, budowa i wygospodarowanie miejsc parkingowych, nadanie nowych funkcji nieczynnym obiektom gminnym, budowa ścieżek rowerowych, zwiększenie gminnych zasobów mieszkaniowych, dostosowanie funkcji istniejących obiektów do zidentyfikowanych potrzeb. Proponowane kierunki działań dla obszaru strategicznego: Infrastruktura

Strategia Rozwoju Gminy Dobczyce, kwiecień 2016 zagospodarowanie otoczenia Zbiornika Dobczyckiego, odnowa centrów miejscowości, modernizacja i organizacja otwartych miejsc publicznych (parków, placów, skwerów), budowa elementów małej architektury, organizacja zieleni, modernizacja i remonty budynków użyteczności publicznej oraz funkcjonalne zagospodarowanie terenów wokół nich, modernizacja i renowacja obiektów zabytkowych, zagospodarowanie terenów wokół obiektów zabytkowych (dogodne dojście, parkingi, uporządkowanie terenu), zwiększenie stopnia wykorzystania odnawialnych źródeł energii na terenie gminy, pozyskiwanie gruntów na cele publiczne, zagospodarowanie miejskiego rynku, utworzenie Parku Kulturowego, działania na rzecz kształtowania i utrzymania ładu przestrzennego. Proponowane kierunki działań dla obszaru strategicznego: Przestrzeń

Strategia Rozwoju Gminy Dobczyce, kwiecień 2016 Dziękujemy za uwagę