Interreg V-A Republika Czeska – Polska Interreg V-A Česká republika – Polsko Stowarzyszenie Gmin Polskich Euroregionu Pradziad ul. Klasztorna 4, 48-200.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Powiatowy Urząd Pracy w Śremie Powiatowy Urząd Pracy w Śremie SFINANSUJEMY NOWE MIEJSCA PRACY Śrem, 4 listopada 2010 roku.
Advertisements

Urząd Miasta Poznania Oddział Funduszy Europejskich Wydział Rozwoju Miasta Urząd Miasta Poznania Oddział Funduszy Europejskich Wydział Rozwoju Miasta Oddział.
Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej.
Zasady współpracy w projektach dofinansowanych w ramach RPO WP (partnerstwo) Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
OBOWIĄZKI INFORMACYJNE BENEFICJENTA Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej.
Spotkanie informacyjne PRZEDMIOT DOFINANSOWANIA W RAMACH DZIAŁANIA 11.4 OCHRONA RÓŻNORODNOŚCI BIOLOGICZNEJ REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 7.1 RPO WL na lata Dariusz Król Dyrektor Departamentu Wdrażania EFRR Urząd Marszałkowski Województwa.
Zasady udzielania zamówień Wydział Kontroli Projektów.
Jak złożyć wniosek ? (GWA) Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 11.3 Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Projekty unijne a Ustawa o finansach publicznych z 27 sierpnia 2009 Poznań, 26 lutego 2010r. Biuro Koordynacji Projektów.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
Sprawozdawczość. Podstawowe terminy Okres sprawozdawczy  3 kolejne miesiące, licząc od daty zawarcia umowy o dofinansowanie projektu Rodzaje raportów.
„Program dofinansowania zakupu i montażu odnawialnych źródeł energii ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu”
Kwalifikowalność wydatków w RPO Poddziałanie Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Małopolski Urząd Wojewódzki Wydział Certyfikacji i Funduszy Europejskich Kwalifikowalność wydatków w projektach POWT Rzeczpospolita Polska – Republika.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Przygotowanie projektu w ramach Programu Interreg V-A Polska-Słowacja Wspólny Sekretariat Techniczny Programu Interreg V-A Polska-Słowacja
Dr Magdalena Arczewska.  Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres finansowy Warszawa, 06 kwietnia 2016r.
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 11.4 Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Kielce, 9 października 2014 r. Wstępne założenia dotyczące wnoszenia i oceny wkładu własnego w projektach współfinansowanych ze środków EFS w latach
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
Wnioskowanie o płatność Sektorowy Program Operacyjny TRANSPORT Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego.
Wniosek o dofinansowanie projektu w ramach RPO WP na lata wraz z załącznikami Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
FUNDUSZ AZYLU, MIGRACJI I INTEGRACJI ZASADY KWALIFIKOWALNOŚCI WYDATKÓW Centrum Obsługi Projektów Europejskich MSW ul. Rakowiecka 2a, Warszawa tel.
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 8.3. Materialne i niematerialne dziedzictwo kulturowe Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 4.1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Fundusze unijne Rozplanowanie działań i środków w budżecie.
Celem Konkursu jest wsparcie małopolskich przedsiębiorstw społecznych - firm, których działalność gospodarcza służy realizacji celów społecznych, a także.
Audyt rachunkowości w jsfp (podsumowanie) oraz audyt projektów UE Ministerstwo Finansów 25 czerwca 2015 r. 1.
Umowy o dofinansowanie projektów, umowy partnerskie - na co warto zwrócić szczególną uwagę Grzegorz Gołda PWT PL-SK.
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Rok Samorządności plany Ministerstwa Spraw Zagranicznych
Zmienione kryteria formalne dla poszczególnych działań/poddziałań EFS w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014.
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa 1 Stan prac dot. dokumentów proceduralnych oraz podsumowanie spotkania konsultacyjno-szkoleniowego w.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
SPOTKANIE Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI Z TERENU POWIATU GLIWICKIEGO KONKURS OFERT – POWIAT GLIWICKI.
„Współpraca partnerska instytucji w ramach Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej Czechy - Polska“ Ing. Michal Janeba Wiceminister ds. rozwoju.
Działanie 321 „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” TARGOWISKA STAŁE Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europejski.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Najczęściej popełniane błędy w przygotowywanych wnioskach o dofinasowanie Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk,
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Działanie 313, 322, 323 „Odnowa i rozwój wsi” Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Dirow.pl Perspektywa rozwoju obszaru z uwzględnieniem funduszy unijnych na lata Lokalna Strategia Rozwoju Stowarzyszenia Dolnoodrzańska Inicjatywa.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zasady kontroli Wnioskodawców w PPLeader+
Działania ewaluacyjne prowadzone przez IZ RPO WK-P w roku 2014 Jolanta Rudnicka Biuro Ewaluacji Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO r. Departament.
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn (w oparciu o standard minimum) Olsztyn, 6 czerwca 2016r.
Ustalenia z misji audytowych przeprowadzonych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w ramach PROW w obszarze zamówień publicznych.
1 Definiowanie i planowanie zadań budżetowych typu B.
EContentplus – szansa dla archiwów, muzeów i bibliotek Anna Bramska Krajowy Punkt Kontaktowy eContentplus Chalin, 5 września 2006.
CRR ČR, Společný technický sekretariát, Olomouc, ul. Jeremenkova 40B, , | tel.: | fax: +420.
„Łączą nas efekty projektów” – wymagania programowe a doświadczenia po pierwszych naborach w Programie Interreg V-A Polska – Słowacja
Fundusz Małych Projektów Interreg Polska – Saksonia
Ul. Klasztorna 4, Prudnik Fundusz Mikroprojektów w Euroregionie Pradziad Interreg V-A Republika Czeska – Polska Stowarzyszenie.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
Zapis prezentacji:

Interreg V-A Republika Czeska – Polska Interreg V-A Česká republika – Polsko Stowarzyszenie Gmin Polskich Euroregionu Pradziad ul. Klasztorna 4, Prudnik Fundusz Mikroprojektów w Euroregionie Pradziad Interreg V-A Republika Czeska – Polska Stowarzyszenie Gmin Polskich Euroregionu Pradziad Prudnik – styczeń 2016

Euroregion Pradziad to ponadgraniczne porozumienie samorządów lokalnych z pogranicza polsko-czeskiego z województwa opolskiego oraz czeskich krajów: morawsko-śląskiego i ołomunieckiego. Po polskiej stronie działalność na rzecz rozwoju terenów przygranicznych w różnych dziedzinach i obszarach życia prowadzi powstałe w styczniu 2000 roku Stowarzyszenie Gmin Polskich Euroregionu Pradziad (SGPEP), skupiające obecnie 39 gmin i 5 powiatów z terenu województwa opolskiego. Ze strony czeskiej Euroregion Pradziad tworzą 73 samorządy zrzeszone w stowarzyszeniu celowym Euroregion Praděd oraz członek wspierający - Kraj Ołomuniecki. Interreg V-A Republika Czeska - Polska

FUNDUSZ MIKROPROJEKTÓW W EUROREGIONIE PRADZIAD Fundusz Mikroprojektów (FM) jest instrumentem przeznaczonym do wspierania projektów o mniejszym zakresie finansowym, oddziałujących na obszar pogranicza na poziomie lokalnym. Mikroprojekty są ukierunkowane przede wszystkim na sfery rozwoju międzyludzkich stosunków transgranicznych, działań oświatowych i kulturalnych oraz inicjatyw społecznych. Możliwe jest również wspieranie mikroprojektów mających na celu poprawę infrastruktury danego obszaru, w szczególności w zakresie infrastruktury turystycznej o oddziaływaniu transgranicznym. Interreg V-A Republika Czeska - Polska

FUNDUSZ MIKROPROJEKTÓW W EUROREGIONIE PRADZIAD Interreg V-A Republika Czeska - Polska Zasięg terytorialny FM w Euroregionie Pradziad Po stronie polskiej zamyka się w obszarach administracyjnych powiatów: brzeskiego, kędzierzyńsko-kozielskiego, kluczborskiego, nyskiego, krapkowickiego, oleskiego, namysłowskiego, opolskiego, prudnickiego, strzeleckiego, miasta Opole Po stronie czeskiej zamyka się w obszarach powiatów: Jeseník (z wyjątkiem katastru gminy Bílá Voda), Bruntál, Olomouc, Přerov, Prostějov

MAPA OBSZARU WSPARCIA Interreg V-A Republika Czeska - Polska

Na Fundusz Mikroprojektów przeznaczono 20% budżetu Programu: EUR EFRR Mikroprojekty będą realizowane w ramach 6 Projektów Parasolowych wdrażanych przez Euroregiony z pogranicza polsko-czeskiego. Na Fundusz Mikroprojektów realizowany po polskiej stronie Euroregionu Pradziad przeznaczone będzie EUR tj. więcej o EUR niż w zakończonym programie POWT

FUNDUSZ MIKROPROJEKTÓW Interreg V-A Republika Czeska - Polska

FUNDUSZ MIKROPROJEKTÓW W EUROREGIONIE PRADZIAD Interreg V-A Republika Czeska - Polska SPOSÓB FINANSOWANIA MIKROPROJEKTÓW Środki z EFRR przekazywane są na zasadzie refundacji poniesionych kosztów. W związku z tym wnioskodawca już przy składaniu wniosku o dofinansowanie musi założyć finansowanie kosztów ponoszonych w ramach realizacji projektu z własnych funduszy. Po rozliczeniu projektu Partner FM (Euroregion) wypłaci na rzecz Beneficjenta kwotę odpowiadającą udziałowi dofinansowania z EFRR w wydatkach kwalifikowalnych (maksymalnie do wysokości dofinansowania określonej w umowie). WSPÓŁFINANSOWANIE MIKROPROJEKTÓW maks. 85% z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (dalej EFRR) 15% z własnych źródeł wnioskodawców (mikrobeneficjentów)* * Możliwość i wysokość dofinansowania mikroprojektów realizowanych przez polskich mikrobeneficjentów z budżetu państwa określona jest w rezerwie celowej na dany rok. Finansowanie z budżetu państwa RP oraz jego wysokość od roku 2016 uzależnione od decyzji Rządu RP

FUNDUSZ MIKROPROJEKTÓW W EUROREGIONIE PRADZIAD Interreg V-A Republika Czeska - Polska Mikroprojekty kwalifikujące się do realizacji w ramach FM muszą spełniać następujące kryteria: mieć silny i ewidentny transgraniczny aspekt mieć realistyczny budżet i zapewniony odpowiedni poziom współfinansowania własnego być przygotowane do realizacji być zgodne ze strategiami, planami dotyczącymi rozwoju miasta, gminy, regionu/euroregionu mieć wpływ na rozwój społeczno-gospodarczy pogranicza wnioskodawca musi należeć do kwalifikowalnych wnioskodawców wnioskodawca musi pochodzić z terenów objętych programem (pkt. 1.3 wytycznych) kwalifikowany projekt musi mieć charakter partnerski, tzn. wnioskodawca wskazuje partnera po drugiej stronie granicy, który będzie uczestniczył w realizacji projektu

FUNDUSZ MIKROPROJEKTÓW W EUROREGIONIE PRADZIAD Interreg V-A Republika Czeska - Polska Euroregion Pradziad skoncentrował środki do realizacji projetów w ramach Osi priorytetowych 2 i 4 Oś priorytetowa 2 Rozwój potencjału przyrodniczego i kulturowego na rzecz wspierania zatrudnienia Efektem interwencji, którą będzie stanowić kompleks działań ukierunkowanych zarówno na rozwój zasobów przyrodniczych i kulturowych, jak i na ich udostępnienie i promocję, będzie zwiększenie atrakcyjności promowanego obszaru dla odwiedzających, co przyczyni się do powstania nowych miejsc pracy w turystyce i powiązanych branżach

FUNDUSZ MIKROPROJEKTÓW W EUROREGIONIE PRADZIAD Interreg V-A Republika Czeska - Polska Celem osi priorytetowej 2. Programu jest zwiększenie odwiedzalności regionu poprzez większe wykorzystanie potencjału zasobów przyrodniczych i kulturowych. Dla osiągnięcia tego celu wspierane będą następujące typy działań: zachowanie i odnowa atrakcji kulturowych i przyrodniczych, ukierunkowane na ich wykorzystanie dla zrównoważonego rozwoju wspólnego pogranicza wspieranie wykorzystania niematerialnego dziedzictwa kulturowego działania w zakresie infrastruktury w celu transgranicznego udostępnienia i wykorzystania kulturowego i przyrodniczego dziedzictwa regionu przygranicznego wspólne działania informacyjne, marketingowe i promocyjne w dziedzinie wykorzystania zasobów przyrodniczych i kulturowych ewaluacje, opracowania studyjne, strategie, plany zmierzające do wykorzystania zasobów przyrodniczych i kulturowych

FUNDUSZ MIKROPROJEKTÓW W EUROREGIONIE PRADZIAD Oś priorytetowa 4 Współpraca instytucji i społeczności Interreg V-A Republika Czeska - Polska W ramach działania będą dofinansowywane mikroprojekty zmierzające do wzmacniania integracji na poziomie lokalnym, współpracy społeczeństwa obywatelskiego i inne działania przyczyniające się do spójności na poziomie lokalnym. W ramach działań osi priorytetowej 4 kwalifikowalne są m.in działania: promowanie współpracy transgranicznej oraz wspólnego obszaru np. przygotowanie wspólnych publikacji, stron internetowych rozwój systemów informacyjnych i komunikacyjnych wspieranie wspólnych projektów w dziedzinie społecznej, kulturalnej i rekreacyjno-edukacyjnej wspomaganie działań podtrzymujących tożsamość i tradycje współpraca w celu rozwoju gospodarczego pogranicza polsko- czeskiego

FUNDUSZ MIKROPROJEKTÓW W EUROREGIONIE PRADZIAD Interreg V-A Republika Czeska - Polska Mikroprojekty muszą wpisywać się w cele Osi Priorytetowych i realizować wskaźniki produktu Programu W ramach FM w Euroregionie Pradziad określone zostały następujące wartości wskaźników dla poszczególnych celów tematycznych: Oś Priorytetowa 2: Liczba elementów wspólnego bogactwa kulturowego/ przyrodniczego, których stan uległ poprawie i/lub większemu wykorzystaniu Realizacja elementów infrastruktury udostępniającej/zwiększającej wykorzystanie dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego Liczba zrealizowanych wspólnych transgranicznych mechanizmów/ działań zmierzających do wspólnego zarządzania powiązanych elementów i/lub reagujących na wspólne wyzwania w zakresie dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego Oś Priorytetowa 4: Liczba partnerów włączonych we wspólne działania

FUNDUSZ MIKROPROJEKTÓW W EUROREGIONIE PRADZIAD Interreg V-A Republika Czeska - Polska RODZAJE MIKROPROJEKTÓW Wspólne (Typ A) – mikroprojekty z Partnerm Wiodącym. Zasada PW polega przede wszystkim na składaniu jednego wspólnego wniosku i realizacji wspólnego projektu transgranicznego – jeden z partnerów przejmuje odpowiedzialność za projekt jako całość (Partner Wiodący projektu). Mikroprojekt jest przygotowany w dwóch językach (polskim i czeskim), wszystkie działania projektu są wspólne i realizowane po obu stronach granicy. Taki mikroprojekt składany jest do Sekretariatu Euroregionu Pradziad po tej stronie granicy, po której występuje Partner Wiodący. Dotacja wypłacana jest głównemu partnerowi, który przekazuje odpowiednią część dotacji swojemu partnerowi/swoim partnerom. Projekt z PW mogą składać jedynie partnerzy z jednego euroregionu/obszaru wsparcia administrowanego przez dany euroregion – w naszym przypadku z Euroregionu Pradziad

FUNDUSZ MIKROPROJEKTÓW W EUROREGIONIE PRADZIAD Interreg V-A Republika Czeska - Polska Partnerskie (Typ B) – mikroprojekty składane przez partnerów z Polski i Czech na osobnych wnioskach z dwoma budżetami (działania projektów i budżety są ze sobą powiązane i uzupełniają się). Projekty mogą być składane tylko przez partnerów z różnych euroregionów. W przypadku partnerskich mikroprojektów finansowanych po obu stronach granicy szczególna uwaga będzie zwracana na budżety poszczególnych części mikroprojektu w procesie oceny i wyboru, podpisywania umowy o finansowanie mikroprojektu, jego realizacji i monitoringu. Niedozwolone jest podwójne finansowanie tych samych działań. W trakcie realizacji obu mikroprojektów musi być przejrzyście (jasno) określone, które wydatki zostały dokonane po której stronie granicy.

FUNDUSZ MIKROPROJEKTÓW W EUROREGIONIE PRADZIAD Interreg V-A Republika Czeska - Polska Mikroprojekt indywidualny (Typ C) – składany tylko przez jednego partnera. Partner z drugiej strony granicy uczestniczy w tym projekcie po podpisaniu deklaracji partnerstwa i nie ponosi żadnych kosztów. Jest to mikroprojekt zupełnie lub w większej części realizowany jedynie po jednej stronie granicy. Jednak także i te mikroprojekty muszą mieć jasno przedstawiony efekt transgraniczny i wyraźnie określoną funkcję partnera zagranicznego w przygotowaniu i realizacji projektu.

WYSOKOŚĆ DOFINANSOWANIA MIKROPROJEKTÓW Interreg V-A Republika Czeska - Polska Typ mikroprojektu OP 2 (EUR EFRR) OP 4 (EUR EFRR) Wspólne z Partnerem Wiodącym (Typ A) maks (po na partnera) maks (po na partnera) Partnerskie (Typ B) maks maks Indywidualne (Typ C) maks maks

FUNDUSZ MIKROPROJEKTÓW W EUROREGIONIE PRADZIAD RAMY FINANSOWE I CZASOWE Interreg V-A Republika Czeska - Polska Minimalne dofinansowanie (w ramach wszystkich przedmiotowych OP) na mikroprojekt wynosi EUR EFRR, a z Partnerem Wiodącym EUR. Całkowity budżet mikroprojektu nie może przekraczać 2-krotności maksynalnego dofinansowania z EFRR. Maksymalna wysokość dofinansowania jest określona dla partnera mikroprojektu (w przypadku mikroprojektów z Partnerem Wiodącym: także dla części narodowej mikroprojektu) i jest nieprzekraczalna. Czas trwania mikroprojektu powinien wynosić do 12 miesięcy. W szczególnie uzasadnionych przypadkach czas trwania mikroprojektów może wynosić max. 18 miesięcy. Termin rozpoczęcia naborów nie jest jeszcze znany. Ostateczny termin zakończenia realizacji projektu nie może być późniejszy aniżeli 30 czerwca 2023 roku.

FUNDUSZ MIKROPROJEKTÓW W EUROREGIONIE PRADZIAD Interreg V-A Republika Czeska - Polska Korzyści z realizacji projektu z Partnerem Wiodącym (Typ A) Tylko w przypadku mikroprojektów z Partnerem Wiodącym za wydatki kwalifikowalne mogą być uznane wydatki na przygotowanie projektu w wysokości maksymalnie 1% całkowitych wydatków kwalifikowalnych, o ile powstaną w okresie od do momentu rejestracji projektu przez Partnera FM i zostaną uznane za kwalifikowalne. (1% budżetu mikroprojektu w momencie jego zatwierdzenia do dofinansowania przez EKS)

FUNDUSZ MIKROPROJEKTÓW W EUROREGIONIE PRADZIAD Interreg V-A Republika Czeska - Polska Aby mikroprojekt mógł zostać rekomendowany do dofinansowania w ramach FM, zgodnie z art. 12(4) Rozporządzenia 1299/2013: w przypadku mikroprojektów samodzielnych i partnerskich (mikroprojekty typu B i C) muszą być spełnione minimalnie trzy z czterech kryteriów współpracy partnerów. Natomiast w przypadku mikroprojektów wspólnych (z Partnerem Wiodącym – mikroprojekty typu A) muszą być spełnione cztery kryteria współpracy partnerów (definicje poszczególnych kryteriów znajdują się w Wytycznych dla Wnioskodawcy): wspólne przygotowanie wspólny personel wspólna realizacja wspólne finansowanie

FUNDUSZ MIKROPROJEKTÓW W EUROREGIONIE PRADZIAD Interreg V-A Republika Czeska - Polska Pozostałe wymagania związane ze złożeniem projektu Przed przystąpieniem do przygotowania mikroprojektu konieczne jest spełnienie kilku głównych zasad, przede wszystkim: w projekcie musi uczestniczyć co najmniej jeden partner czeski i jeden partner polski wszyscy partnerzy projektu muszą być kwalifikowalni w ramach zasad Programu (w przypadku mikroprojektów typu A jeden z nich będzie występował w roli Partnera Wiodącego) wszystkie działania mikroprojektu są kwalifikowalne w ramach jednej (i tylko jednej) osi priorytetowej oddziaływanie mikroprojektu musi być skierowane na obszar wsparcia (wpływ transgraniczny)

KWALIFIKOWANI WNIOSKODAWCY Interreg V-A Republika Czeska - Polska I. Instytucja państwowa (rządowa), regionalna lub lokalna (samorządowa) lub stowarzyszenie takich instytucji – podmioty: posiadające osobowość prawną zgodnie z obowiązującym prawem krajowym; nieposiadające osobowości prawnej: którym jednostka nadrzędna (posiadająca osobowość prawną) udzieli pełnomocnictwa i która przejmie odpowiedzialność finansową za realizowany projekt; w imieniu których jednostka nadrzędna będzie wnioskowała o dofinansowanie (wraz z określeniem, który podmiot będzie realizował projekt).

KWALIFIKOWANI WNIOSKODAWCY Interreg V-A Republika Czeska - Polska II. Instytucja ustanowiona zgodnie z prawem publicznym lub prywatnym dla konkretnego celu zaspokajania potrzeb w interesie ogólnym, nieposiadająca charakteru przemysłowego lub handlowego oraz posiadająca osobowość prawną oraz finansowana w głównej części przez państwo, instytucje regionalne lub lokalne lub inne organy zarządzane prawem publicznym lub których zarząd podlega nadzorowi przez te organy lub posiadające radę administracyjną, zarządzającą lub nadzorczą, z której więcej niż połowa członków jest wyznaczana przez państwo, władze regionalne lub lokalne lub inne organy zarządzane prawem publicznym III. Organizacja pozarządowa (w rozumieniu ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie) posiadająca osobowość prawną

PODSTAWOWE KATEGORIE BENEFICJENTÓW Interreg V-A Republika Czeska - Polska  Władze publiczne, ich związki i stowarzyszenia  Organizacje powołane przez władze publiczne  Organizacje pozarządowe  Europejskie Ugrupowania Współpracy Terytorialnej  Kościoły i związki wyznaniowe  Stowarzyszenia i związki działające w obszarze turystyki  Instytucje systemu oświaty i szkoły wyższe  Izby, stowarzyszania, związki i organizacje samorządu gospodarczego i zawodowego  Izby, stowarzyszania, związki i organizacje reprezentujące interesy przedsiębiorców i pracowników oraz samorządu gospodarczego i zawodowego

HIERARCHIA PRZEPISÓW Interreg V-A Republika Czeska - Polska I.Rozporządzenia na poziomie europejskim II.Programowe zasady dotyczące kwalifikowalności wydatków zatwierdzone przez Komitet Monitorujący III.Przepisy krajowe

KWALIFIKOWALNOŚĆ WYDATKÓW Interreg V-A Republika Czeska - Polska Rozporządzenie PEiR 1303/2013 – definiuje wspólne zasady dla wszystkich funduszy (art ) Rozporządzenie PEiR 1301/2013 – definiuje cele tematyczne i priorytety inwestycyjne Rozporządzenie PEiR 1299/2013 – opisuje specyficzne zasady dla programów EWT, hierarchia zasad, kwalifikowalność terytorialna Rozporządzenie KE 481/2014 – bardziej szczegółowo definiuje zasady dla programów EWT Zasady kwalifikowalności wydatków obowiązujące polskich partnerów zostały zawarte w Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata

FUNDUSZ MIKROPROJEKTÓW W EUROREGIONIE PRADZIAD Interreg V-A Republika Czeska - Polska Aby przygotować wniosek projektowy konieczne będzie założenie konta w aplikacji internetowej oraz wypełnienie wszystkich niezbędnych danych identyfikacyjnych. Następnie wnioskodawca będzie mógł przystąpić do wypełniania pełnej wersji wniosku projektowego. Sposób składania wniosku oraz obieg dokumentów będzie jedynie w wersji elektronicznej. Tak więc konieczne będzie stosowanie podpisu elektronicznego. Podpis elektroniczny – to narzędzie identyfikujące uczestników wymiany dokumentów elektronicznych oraz służące przyjęciu odpowiedzialności za ich treść.

FUNDUSZ MIKROPROJEKTÓW W EUROREGIONIE PRADZIAD Interreg V-A Republika Czeska - Polska Bezpieczny podpis elektroniczny – zwykle jest składany przy pomocy specjalnej karty procesorowej lub tokena USB oraz oprogramowania służącego doskładania podpisu elektronicznego. Bezpieczny podpis elektroniczny jest równoważny pod względem skutków prawnych z podpisem własnoręcznym. Zestawy do składania bezpiecznego podpisu elektronicznego można kupić w pięciu firmach (tzw. Kwalifikowanych podmiotach świadczących usługi certyfikacyjne w zakresie podpisu elektronicznego). Przedsiębiorstwa te są wpisane do rejestru Ministra Gospodarki. ( Wnioskodawcy z instytucji nie posiadających podpisu elektronicznego będą mogli upoważnić pracownika EP do podpisania wniosku. Wszystkie następne działania związane z realizacją projektu (np. podpisanie wniosku o płatność) będą wymagać posiadania tego podpisu przez beneficjenta.

Programowe zasady dotyczące kwalifikowalności definiują następujące kategorie wydatków: 1.koszty personelu 2.koszty biurowe i administracyjne 3.koszty podróży i zakwaterowania 4.koszty ekspertów i usług zewnętrznych 5.wydatki na wyposażenie 6.wydatki na zakup nieruchomości i prace budowlane Interreg V-A Republika Czeska - Polska KATEGORIE WYDATKÓW

W ramach Programu będą możliwe dwa sposoby wykazywania wydatków: Rzeczywiste wykazywanie wydatków Wydatki są wykazywane na podstawie faktycznie poniesionych i zapłaconych kosztów kwalifikowalnych, które są udokumentowane dowodem księgowym oraz dokumentem potwierdzającym zapłatę Przez faktycznie poniesione i zapłacone koszty rozumie się wydatek poniesiony pod względem kasowym, tzn. wydanie środków finansowych z kasy lub konta bankowego beneficjenta Interreg V-A Republika Czeska - Polska SPOSOBY WYKAZYWANIA WYDATKÓW

Uproszczone wykazywanie wydatków W ramach FM umożliwia się stosowanie tzw. finansowania stawką ryczałtową, która określana jest w drodze zastosowania udziału procentowego w jednej lub kilku określonych kategoriach kosztów Zastosowanie finansowania stawką ryczałtową na poziomie FM ustala się: obowiązkowo dla wykazywania tzw. kosztów pośrednich (ogólnych) fakultatywnie dla wykazywania kosztów personelu – wybrany sposób wykazywania wydatków wnioskodawca musi określić już w momencie składania wniosku projektowego i wybraną metodę musi stosować przez cały okres realizacji projektu. Sposób wykazywania wydatków jest wybierany każdorazowo na poziomie konkretnego partnera projektu. Jeżeli koszty personelu u danego partnera projektu nie przekraczają 20% sumy pozostałych kosztów bezpośrednich w projekcie, stosowanie stawki ryczałtowej jest obowiązkowe Interreg V-A Republika Czeska - Polska

W przypadku uproszczonego wykazywania wydatków beneficjent nie musi przedstawiać do rozliczenia dowodów poniesienia wydatków. Rozliczenie następuje w oparciu o ustaloną podstawę (kategorię kosztów, np. koszty bezpośrednie) w zależności od wysokości przedstawianych do rozliczenia wydatków rzeczywistych będących podstawą do wyliczenia stawki ryczałtowej, zgodnych z budżetem projektu. W ten sposób wykazywane wydatki nie będą też przedmiotem późniejszych kontroli przeprowadzonych przez kontrolerów lub Instytucję Audytową. To jednak nie zwalnia beneficjenta z obowiązku prawidłowego prowadzenia ksiąg rachunkowych/ uproszczonej ewidencji księgowej zgodnie z przepisami narodowymi (możliwość kontroli przez właściwy urząd skarbowy). Interreg V-A Republika Czeska - Polska SPOSOBY WYKAZYWANIA WYDATKÓW

WERYFIKACJA WYSOKOŚCI PRZEDSTAWIONEGO RYCZAŁTU Weryfikacja wydatków zadeklarowanych według stawki ryczałtowej dokonywana jest w oparciu o faktyczny postęp realizacji projektu i polega na sprawdzeniu: czy beneficjent prawidłowo zastosował określoną wysokość stawki ryczałtowej czy prawidłowo wyliczył kwotę wydatków będących podstawą wyliczenia stawek ryczałtowych czy w ramach wydatków będących podstawą do wyliczenia ryczałtu beneficjent nie rozlicza wydatków „ryczałtowych” (np. nie wykazuje jako rzeczywistych kosztów personelu bezpośredniego) Na wysokość stawki ryczałtowej mają wpływ nie tylko właściwe koszty wykazane we wnioskach o płatność, lecz również wszelkiego rodzaju pomniejszenia, które są dokonywane w ramach projektu (np. w związku z korektami finansowymi). Interreg V-A Republika Czeska - Polska

Numer porządkowy Kategoria kosztów Kwota w EUR 1Koszty podróży i zakwaterowania Koszty ekspertów zewnętrznych i koszty usług zewnętrznych Wydatki na wyposażenie Wydatki na nabycie nieruchomości i roboty budowlane = Razem = 20 % z wiersza 5 Koszty personelu = 15 % z wiersza 6 Wydatki biurowe i administracyjne (wydatki pośrednie) = Budżet projektu łącznie Interreg V-A Republika Czeska - Polska Sposób wyliczenia kosztów wykazywanych w formie uproszczonej Sposób wyliczenia kosztów wykazywanych w formie uproszczonej W celu wyliczenia wysokości kosztów personelu oraz wysokości kosztów pośrednich należy najpierw określić wysokość pozostałych kosztów bezpośrednich projektu, czyli kosztów w poniższych kategoriach:

FUNDUSZ MIKROPROJEKTÓW W EUROREGIONIE PRADZIAD Interreg V-A Republika Czeska - Polska Dziękujemy za uwagę Stowarzyszenie Gmin Polskich Euroregionu Pradziad ul. Klasztorna Prudnik Tel.: Fax: