A socially responsible university - an attempt to approach the system Uniwersytet społecznie odpowiedzialny – próba ujęcia systemowego Krzysztof Leja Faculty.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Centrum Kształcenia Ustawicznego w Sosnowcu ul. Kisielewskiego 4b tel/fax (032) , Centrum Kształcenia Ustawicznego w Sosnowcu.
Advertisements

Gini index measures the extent to which the distribution of income (or, in some cases, consumption expenditure) among individuals or.
Foundation for Promotion of Entrepreneurship – Continuing Education and Lifelong Learning NGO that responds to the training needs Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości.
Norwegian Higher Education Structure Inge Øystein Moen Gjøvik University College Projekt współfinansowany ze środków funduszy norweskich i krajowych 1.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Rozwój informatyzacji Rozwój informatyzacji - cele i wyzwania Agnieszka Konkel Konferencja: bezpieczeństwo teleinformatyczne państwa,
Krajowa produkcja leków jako niezbędny warunek skutecznej polityki lekowej państwa dr Bohdan Wyżnikiewicz Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Katowice,
Prof. nadzw. dr hab. Radosław Ignatowski Zakład Rachunkowości Międzynarodowej, Katedra Rachunkowości Wydział Zarządzania, Uniwersytet Łódzki 1 Prezentacja.
Innowacyjna Warszawa 2020 Program wspierania przedsiębiorczości.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
Wizja rozwoju Uczelni Prof. Wiesław Józef Piekarski SPÓJRZ W PRZYSZŁOŚĆ z Uniwersytetem Przyrodniczym w Lublinie.
Informacja o działalności Biura Analiz Instytucjonalnych i Raportowania oraz audycie informacji instytucjonalnej na UJ Maria Próchnicka.
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Zabezpieczeń Technicznych i Zarządzania Bezpieczeństwem „POLALARM” Politechnika Warszawska Wydział.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
| Centra Usług Wspólnych (CUW) w jednostkach samorządu terytorialnego Wojciech Lachiewicz, Ryszard Grobelny, Mateusz Klupczyński Poznań, 30 maja 2016 r.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
Program Operacyjny Inteligentny Rozwój Marcin Łata Dyrektor Departamentu Konkurencyjności i Innowacyjności Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
Dr Wojciech Woźniak Department for General Sociology University of Lodz Projekt Zrównoważony rozwój, zrównoważone społeczeństwo – opracowanie i wdrożenie.
Sprawozdanie roczne z działalności Uczelnianej Komisji ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia na PG w roku akademickim 2013/2014 Senat PG, r. Opracowała:
AS-QUAL Szkolenia Doradztwo Audity Usprawnienia zarządzania organizacjami (normy zarzadzania) Grażyna.
Międzynarodowa konferencja naukowo-dydaktyczna Zrównoważony rozwój, zrównoważone społeczeństwo. Wyzwania edukacyjne Sustainable development, sustainable.
Miasta i gminy przyjazne starzeniu Paweł Kubicki, Instytut Gospodarstwa Społecznego SGH 1.
Tytuł Projektu: „Kompleksowy Program Wspomagania Rozwoju Szkół oraz Przedszkoli na terenie Powiatu Ostrowskiego” Projekt współfinansowany przez Unię Europejską.
Wykład 2 Podstawowe pojęcia 1. Czym jest rachunkowość?  Definicja rachunkowości:  „Rachunkowość jest uniwersalnym i elastycznym systemem informacyjno.
Marcin Gliński Instytut Języków Romańskich i Translatoryki UŚ Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli WOM w Katowicach NOCNE POWTÓRKI MATURALNE 2016.
Janusz Witkowski GŁÓWNY URZĄD STATYSTYCZNY Gdynia, marca 2016 roku Rola statystyki publicznej w społeczeństwie 1 Ogólnopolska konferencja naukowa.
Innowacje i konkurencyjność łańcuchów dostaw we współczesnej gospodarce Dr hab. Grażyna Śmigielska, Prof. UEK.
1 IUFRO Task Force Education in Forest Science. 2 Coordinator: Piotr Paschalis-Jakubowicz, Poland Deputy Coordinator: Siegfried Lewark, Germany Secretariat:
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Agnieszka Pidek-Klepacz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Lublin, 6 luty 2014 r. Wsparcie edukacji zawodowej w ramach Regionalnego.
Finanse i Rachunkowość Wybory ścieżki kształcenia na rok akademicki 2016/2017.
Cyfrowa Polska szansą dla rozwoju sektora ICT 1 Agnieszka Suska Naczelnik Departament Funduszy Strukturalnych Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Gdańsk,
Priorytety w kadencji Materiały na spotkanie 5 kwietnia 2016 roku dr hab. prof. UW Robert Małecki.
Po co administracji publicznej zarządzanie ? propozycja dydaktyczna na studiach podyplomowych Krzysztof Leja Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
Jak realizować wzorcową rolę instytucji publicznych w zakresie efektywności energetycznej Perspektywa biznesu Menedżer ds. Norm i Standardów ROCKWOOL Polska.
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
C PRZEWODNIK PO NAJCIEKAWSZYCH MIEJSCACH WROCŁAWIA - GUIDE TO THE MOST INTERESTING PLACES OF WROCLAW Cześć jestem Krzysztof. Dziś będę pokazywał Ci Najciekawsze.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Important holidays and festivals in Poland. The first of January New Year’s Day New Year’s Day the day of Mary the Holy Mother of God – for Catholics.
Program na rzecz Przedsiębiorczości i Innowacji (EIP) Aleksander Bąkowski Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów.
I co dalej z TRIZ? KIELCE, 16 GRUDNIA 2013 r. Łukasz Syska – Koordynator Projektu „ Akademia TRIZ dla biznesu” Projekt współfinansowany ze środków Unii.
Programowalne klocki LEGO MindStorms Inna informatyka czy informatyka inaczej ? Dr Marek Piasecki Instytut Cybernetyki Technicznej Politechnika Wrocławska.
 Indywidualne  Tylko dla określonej grupy – określone kraje (lagging countries „Widespread ”) przemysł (SMEs)  Mające konkretny cel np szkolenie młodych.
Marek Kozłowski Przyszłość PBN. Wprowadzenie Usługi Web Servicowe – Własne – Integracja z Thomson Reuters Nadawanie ról w pełni automatycznie (brak papieru)
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Spotkanie z przedstawicielami organizacji pozarządowych Lublin, 8 grudnia 2011.
INFORMACJA NAUKOWA JAKO MODEL I WYOBRAŻENIE WIEDZY SCIENTIFIC INFORMATION AS A MODEL AND REPRESENTATION OF SCIENCE Henryk Hollender Lazarski University.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Zarządzanie zespołem pracowników - wprowadzenie. Cele przedmiotu C1: Przekazanie studentom wiedzy o celach i strukturze procesu zarządzania personelem,
ZARZĄDZANIE MUNICYPALNE
Dell EMC Channel Technology Event
Społeczna odpowiedzialność uczelni
A prototype of distributed modelling environment
Running Dictation Activity to Engage Students in Reading, Writing, Listening, and Speaking.
Internationalisation at the University of Warsaw
INERNATIONAL LOGISTICS
KOMUNIKACJA KORPORACYJNA I PUBLIC RELATIONS
Uniwersyteccy Edukatorzy dla Zrównoważonego Rozwoju
Współczesne kierunki polityki społecznej
Combining chemical and biological methods for integrated environmental assessment The safety and quality of environment (living space, human and animal.
Zapis prezentacji:

A socially responsible university - an attempt to approach the system Uniwersytet społecznie odpowiedzialny – próba ujęcia systemowego Krzysztof Leja Faculty of Management and Economics Gdańsk University of Technology, Poland International Conference Prosocial instruments of management Jagiellonian University, Cracow, 15th October 2009 r.

Agenda 1. Context 2. Goal 3. Three pillars of the university management 4. Instead of a summary 1. Kontekst 2. Cel 3. Trzy filary zarządzania uniwersytetem 4. Zamiast podsumowania

Context University has always been a conservative innovation University has always been a conservative innovation(J.Woźnicki) University’s transformation is multicoloured University’s transformation is multicoloured Universities and strategic knowledge creation Universities and strategic knowledge creation Sources: literature & experience & interviewed rectors of Polish technical universities Sources: literature & experience & interviewed rectors of Polish technical universities Uniwersytet był i jest konserwatywną innowacją Uniwersytet był i jest konserwatywną innowacją Transformacja uniwersytetu jest wielowymiarowa Transformacja uniwersytetu jest wielowymiarowa Strategiczne kreowanie wiedzy na uniwersytecie Strategiczne kreowanie wiedzy na uniwersytecie Źródła: literatura + doświadczenia własne + wywiady z rektorami polskich uczelni technicznych Źródła: literatura + doświadczenia własne + wywiady z rektorami polskich uczelni technicznych

Goals / Cele To identify ways to improve the most valuable university resource—knowledge. To identify ways to improve the most valuable university resource—knowledge. To develop a systematic approach by combining elements of KM, OD and QM, seeing a key role in improving the institutional culture (IC). To develop a systematic approach by combining elements of KM, OD and QM, seeing a key role in improving the institutional culture (IC). Wskazanie dróg doskonalenia wykorzystania najcenniejszego zasobu uczelni, jakim jest wiedza. Wskazanie dróg doskonalenia wykorzystania najcenniejszego zasobu uczelni, jakim jest wiedza. Zaproponowanie podejścia systemowego - połączenie elementów zarządzania wiedzą, doskonalenia organizacji i doskonalenia jakości, gdzie kluczową rolę odgrywa kultura instytucjonalnej. Zaproponowanie podejścia systemowego - połączenie elementów zarządzania wiedzą, doskonalenia organizacji i doskonalenia jakości, gdzie kluczową rolę odgrywa kultura instytucjonalnej.

Three pillars of the university management Trzy filary zarządzania uniwersytetem an axiom / aksjomat „The traditional split into private and public institutions does not make much sense; although there are still differences between them, visible today, perhaps irrelevant tomorrow. (…) Traditionally understood public institution first of all should meet the needs of a diversified set of shareholders and this is the essence of its social responsibility” „Tradycyjny podział na przedsiębiorstwa prywatne i instytucje publiczne nie ma większego sensu, choć istnieją wciąż między nimi różnice, jeszcze dostrzegalne dzisiaj, choć być może nieistotne jutro (…) Tradycyjnie rozumiana instytucja publiczna, musi przede wszystkim spełniać oczekiwania zróżnicowanego zbioru udziałowców i na tym właśnie polega jej społeczna odpowiedzialność” Wawrzyniak B., (1999), Odnawianie przedsiębiorstwa. Na spotkanie XXI wieku, POLTEXT Warszawa.

Three pilars of the university management Organizational development Knowledge management Quality management IC Institutional cultrure Source: own

Supervisory Board University Board Administration of University Board (limited) x y Common services Team A Team B Team C Team D Wissema J., (2005), Technostarterzy. Dlaczego i jak?, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa. Pillar No 1 - organizational development Organization axis Co-ordination axis

Traditional university Contemporary university Socially responsible university Environmentstable, reliable, predictable, more and more unpredictable, appreciation role of the university unpredictable, dominant role as a public organization, growing expectation from the university Strategic subsystem lack or rigid of strategy, without environment participation – university as the close system. lack or rigid (but less) strategy no environment, trying to link temple of knowledge + centre of excellence External representatives, incremental, university - open system favours individuals and organizational learning Technology subsystem some allowance, but faculties and chairs are the university organizational axes creating new structures besides already dominating: faculties and chairs, administrative procedures standardization project teams are organizational axis, professionalizing and customer oriented university administration Human- culture subsystem ethos, knowledge as a value, assigned to the position, strong university hierarchy, rector’s election by the state or academic oligarchy, elite education growing significance of university as the working place, decreasing significance of ethos, strong university hierarchy, rector’s election by academic oligarchy, massive education, inequality in accessing to higher education ethos, allure to research and solving the most important social problems. dominate culture of sharing the knowledge, rector’s open competition election, elite and massive education, equality in accessing to HE – obligatory fee, new scholarship system Structure subsystem mechanistic organization close, temple of knowledge, domination of I & II mission mechanistic organization, close/open, I & II mission and the beginning of the III mission open organization favours staff and students entrepreneurship, importance of the I, II and III missions are the same. Pillar 1 - Subsystems of the university Source: own with the help of Morgan G., (2005), Obrazy organizacji, PWE, Warszawa.

Uniwersytet tradycyjny Uniwersytet współczesny Uniwersytet społecznie odpowiedzialny Otoczeniestabilne, pewne, przewidywalne, coraz bardziej nieprzewidy- walne, doceniające rolę uczelni nieprzewidywalne, uczelnia organizacją publiczną, rosnące oczekiwania od uczelni Podsystem strategii brak lub opracowana bez udziału otocze- nia, sztywna, uczel- nia systemem zamkniętym brak lub opracowana bez udzia- łu otoczenia, mniej sztywna, próby łączenia cech świątyni wiedzy i centrum doskonałości opracowana z udziałem otoczenia, inkrementalna, uczelnia systemem otwartym sprzyjającym działaniu i uczeniu się jednostek, zespołów i organizacji Podsystem technologi i niewielka dowolność, wydziały i katedry osią organizacyjną uniwersytetu tworzenie nowych struktur obok dominujących: wydziałowo katedralnych, standaryzacja procedur administracyjnych zespoły projektowe osią organizacyjną uczelni, elastyczność. profesjonalizacja administracji uczelnianej, uczelnia profesjonalną biurokracją Mintzberga Podsystem ludzko - kulturowy etos, wiedza jako wartość autoteliczna, wiedza = zajmowane stanowisko, hierar- chia akademicka, rektor wybierany b/z, kształcenie elitarne rosnące znaczenie uniwersytetu jako miejsca pracy i malejące znaczenie etosu, silne znaczenie hierarchii akademickiej, wybór rektora b/z, kształcenie masowe, nierówność dostępu do studiów etos, rozwiązywanie problemów ważnych społecznie, kultura dzielenia się wiedzą, twórczy sceptycyzm niezależnie od stano- wiska, wybór rektora dopuszczający kandy- datów spoza uczelni, kształcenie elitarne, obok masowego, równy dostęp do studiów – czesne i szeroki system stypendialny Podsystem struktury mechanistyczna or- ganizacja, zamknięta świątynia wiedzy, dominacja I i II misji mechanistyczna organizacja zamknięta / otwarta, I i II misja oraz początki III misji organizacja otwarta, sprzyjająca przedsiębiorczości pracowników i studentów, równe znaczenie I, II i III misji ] Filar 1 Podsystemy uniwersytetu

Pillar 2 – knowledge management Clearer reorientation to the outside. Clearer reorientation to the outside. Reconstruction traditional relations master (a guide to knowledge) – student (a person who solve interesting problems of cognition and important from the standpoint of society). Reconstruction traditional relations master (a guide to knowledge) – student (a person who solve interesting problems of cognition and important from the standpoint of society). Evolution of teaching methods from teacher-centered to student-centered. Evolution of teaching methods from teacher-centered to student-centered. Assessing the quality of education on effects (graduates’ competences), not merely checking formal requirements Assessing the quality of education on effects (graduates’ competences), not merely checking formal requirements Broadening the field of entrepreneurship in the university staff. Broadening the field of entrepreneurship in the university staff. Cultivating the characteristics of the university ethos. Cultivating the characteristics of the university ethos. Wyraźniejszej zmiany orientacji na zewnątrz Wyraźniejszej zmiany orientacji na zewnątrz Odbudowy tradycyjnych relacji mistrz (przewodnik po wiedzy) – uczeń (osoba, której celem jest rozwiązywanie ciekawych problemów poznawczych oraz tych, które są ważne z punktu widzenia społeczeństwa). Odbudowy tradycyjnych relacji mistrz (przewodnik po wiedzy) – uczeń (osoba, której celem jest rozwiązywanie ciekawych problemów poznawczych oraz tych, które są ważne z punktu widzenia społeczeństwa). Ewolucji metod dydaktycznych od podających (teacher-centred) do aktywnych (student-centred). Ewolucji metod dydaktycznych od podających (teacher-centred) do aktywnych (student-centred). Oceniania jakości kształcenia na podstawie ich efektów (kompetencji absolwentów) a jedynie wymogów formalnych Oceniania jakości kształcenia na podstawie ich efektów (kompetencji absolwentów) a jedynie wymogów formalnych Rozszerzania pola do przedsiębiorczości pracowników na uczelni. Rozszerzania pola do przedsiębiorczości pracowników na uczelni. Kultywowania takich cech etosu naukowego jak: uniwersalizm, komunalizm, bezinteresowność i zorganizowany sceptycyzm. Kultywowania takich cech etosu naukowego jak: uniwersalizm, komunalizm, bezinteresowność i zorganizowany sceptycyzm.

Pillar 3 – quality management Management - collegiality dominates managerial style. Management - collegiality dominates managerial style. Individualism of academic staff (dominate the team’s work). Individualism of academic staff (dominate the team’s work). Academic freedom and organized skepticism. Academic freedom and organized skepticism. Authority of knowledge (stemming from academic position) dominates the authority of power (arising from his position). Authority of knowledge (stemming from academic position) dominates the authority of power (arising from his position). Academics’ reaction to the “new” terminology of quality management systems (stakeholders, customers, educational services, etc.). Academics’ reaction to the “new” terminology of quality management systems (stakeholders, customers, educational services, etc.). Established conviction between academic society that each university is unique and impossible to standardize. Established conviction between academic society that each university is unique and impossible to standardize. Styl zarządzania - kolegialność dominująca nad menedżeryzmem. Styl zarządzania - kolegialność dominująca nad menedżeryzmem. Indywidualizm uczonych (dominujący nad pracą zespołową). Indywidualizm uczonych (dominujący nad pracą zespołową). Wolność akademicka i zorganizowany sceptycyzm. Wolność akademicka i zorganizowany sceptycyzm. Dominacja autorytetu wiedzy (wynikającego z pozycji akademickiej) nad autorytetem władzy (wynikającym z zajmowanego stanowiska). Dominacja autorytetu wiedzy (wynikającego z pozycji akademickiej) nad autorytetem władzy (wynikającym z zajmowanego stanowiska). Reakcja środowiska akademickiego na terminologię systemów zarządzania jakością (interesariusz, klient, usługi edukacyjne, etc.) Reakcja środowiska akademickiego na terminologię systemów zarządzania jakością (interesariusz, klient, usługi edukacyjne, etc.) Przekonanie o unikalności każdego uniwersytetu, nie poddającej się jakiejkolwiek standaryzacji. Przekonanie o unikalności każdego uniwersytetu, nie poddającej się jakiejkolwiek standaryzacji. Source: Davies J. et al., (2007), The effect of academic culture on the implementation of the EFQM Excellence Model in UK universities, “Quality Assurance in Education”, vol. 15, No 4.