Objawy wskazujące na występowanie dysleksji Obniżona sprawność ruchowa. Obniżona sprawność manualna. Zaburzenia koordynacji wzrokowo–ruchowej. Trudności.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rekrutacja do klasy I SP w roku szkolnym 2016/2017.
Advertisements

Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia vs ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
ORGANIZACJA KONTROLI OZNAKOWANIA CE W ŚRODOWISKU PRACY – OMÓWIENIE PODSTAWOWYCH PROBLEMÓW POJAWIAJĄCYCH SIĘ W TOKU KONTROLI Warszawa - czerwiec 2005.
„Jak pomóc uczniom się uczyć i czerpać z tego radość?” opracowała: Krystyna Turska.
KSZTAŁCENIE UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI W SZKOŁACH OGÓLNODOSTĘPNYCH LUBLIN – 9 MARCA 2010 R. LUBLIN – 9 MARCA 2010 R.
Podstawy prawne współpracy PPP ze szkołami. Podstawa prawna działania Poradni ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie.
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
1. 2 Przed sprawdzianem/egzaminem 3 Przygotowania do sprawdzianu/egzaminu Przygotowania Styczeń – ostatnie zmiany w danych przekazanych OKE Luty – powołanie.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
Zebranie z rodzicami uczniów Gimnazjum w Piotrowicach.
TERYT 2 Współdziałanie w zakresie objęcia nadzorem wstępnej weryfikacji danych inicjalnej bazy danych PRG w zakresie granic jednostek i obrębów ewidencyjnych.
Zajęcia 1-3 Układ okresowy pierwiastków. Co to i po co? Pojęcie masy atomowej, masy cząsteczkowej, masy molowej Proste obliczenia stechiometryczne. Wydajność.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 6 ul. Rzgowska 25 PPP 6 Łódź.
Dziecko z zaburzeniami rozwoju w szkole masowej – uwagi praktyczne.
Mgr Justyna Prokocka-Kasjaniuk. Przedszkole (2,5) 3 – 5 lat Szkoła Podstawowa kl. I 6 lat (5 lat) Kl. IV 9 lat Gimnazjum kl. I 12 lat Szkoły ponadgimnazjalne.
ZASTOSOWANIE FUNKCJI WYKŁADNICZEJ I LOGARYTMICZNEJ DO OPISU RUCHU DRGAJĄCEGO Agnieszka Wlocka Agnieszka Szota.
18 kwietnia 2016 (poniedziałek) Część humanistyczna 19 kwietnia 2016 (wtorek) Część matematyczno – przyrodnicza 20 kwietnia 2016 (środa) Język obcy nowożytny.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
Rola przedszkola w przygotowaniu dzieci 6 –letnich do podjęcia nauki w szkole Spotkanie z Rodzicami Przedszkole nr 8 w Nysie.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres finansowy Warszawa, 06 kwietnia 2016r.
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
KONCEPCJA PRACY Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Nisku na lata
Szkoła Podstawowa Specjalna Nr 90 Publiczne Gimnazjum Specjalne Nr 56 Szkoła Przysposabiająca do Pracy Nr 1 Zespół Szkół Specjalnych Nr 2 ul. Karolewska.
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
SPRAWOZDANIE O STANIE REALIZACJI ZADA Ń O Ś WIATOWYCH W ROKU SZKOLNYM 2014/2015 W GMINIE NOWE SAMORZ Ą DOWA ADMINISTRACJA PLACÓWEK O Ś WIATOWYCH Załącznik.
Analiza wyników sprawdzianu szóstoklasisty dla Szkoły Podstawowej nr 17 w roku 2015.
TECHNIKI SZYBKIEGO CZYTANIA ZAPAMIĘTYWANIA, SKUTECZNEGO UCZENIA SIĘ.
Sprawdzian szóstoklasisty w pigułce. Witaj szóstoklasisto! 5 kwietnia 2016 roku napiszecie sprawdzian szóstoklasisty złożony z dwóch części : 1.Część.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
Egzamin Gimnazjalny Podstawa prawna Rozdział 3b Ustawy z dnia r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianamiUstawy Rozporządzenie MEN z.
SPOTKANIE Z RODZICAMI DOTYCZĄCE NABORU DO SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. R. W. BERWIŃSKIEGO W ZANIEMYŚLU I PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO „KOLOROWY ŚWIAT” W ZANIEMYŚLU.
Sprawdzian 2016r. Informacje dla uczniów i rodziców.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
Depresja jest stanem charakteryzującym się długotrwale obniżonym nastrojem oraz szeregiem innych objawów psychicznych i somatycznych.
5 kwietnia 2016 r. (wtorek) część 1. – język polski i matematyka – godz. 9:00 (80 minut – arkusz standardowy lub 120 minut – czas wydłużony) część 2. –
Dzieci i szkolnictwo w Mali. Warunki życia dzieci Jednym z największych problemów w kraju jest bardzo wysoki współczynnik umieralności dzieci do 5. roku.
SPRAWDZIAN PO KLASIE VI 5 kwietnia 2016 r.. W tym roku został zorganizowany po raz ostatni sprawdzian po klasie VI W przyszłym roku MEN sprawdzianu już.
ZMIANY ZWIĄZANE Z FORMUŁOWANIEM OCEN DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM NA WSZYSTKICH ETAPACH EDUKACYJNYCH.
MATURA 2007 podstawowe informacje o zmianach w egzaminie.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Pedagogika porównawcza wymiar godzin: 10 godzin wykładów i 10 godzin ćwiczeń.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
System edukacji w Polsce
Spotkanie z rodzicami- inauguracja roku szkolnego 2016/
Sześciolatek idzie do szkoły
Pociąg do sukcesu?. DZIAŁANIA DYREKTORA I NAUCZYCIELI ZSP W SUCHANIU, KTÓRE MIAŁY WPŁYW NA WZROST WYNIKÓW KSZTAŁCENIA.
Sześciolatek w obliczu zmian
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM STO KATOWICE
Sześciolatek idzie do szkoły
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Dostosowanie warunków i form przeprowadzania. w roku szk
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 9 kwietnia 2018 r.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Egzamin ósmoklasisty 2019.
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Tornister Warto zauważyć, że problem przeciążonych tornistrów szkolnych wynika  z kilku przyczyn: - Dzieci często noszą w plecakach więcej podręczników.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Ocena pracy nauczyciela i dyrektora
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
PEDAGOGICZNE PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
E G Z A M I N GIMNAZJALNY.
Specyficzne trudności w uczeniu się
Zapis prezentacji:

Objawy wskazujące na występowanie dysleksji Obniżona sprawność ruchowa. Obniżona sprawność manualna. Zaburzenia koordynacji wzrokowo–ruchowej. Trudności z zapamiętaniem sekwencji. Wolne tempo czytania. S1

Fragmenty opinii wystawianych przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną Trudność sprawiały zadania wymagające dobrej koordynacji wzrokowo–ruchowej, zakładającej prawidłową analizę i syntezę wzrokową, co tłumaczy doświadczane przez ucznia trudności. Istniejące zaburzenia funkcji i ich integracji, przy prawidłowym rozwoju umysłowym wskazują na istniejące cechy dyslektyczne [...]. Analiza graficzna tekstu pisanego ze słuchu ujawniła tendencję do popełniania błędów charakterystycznych dla dysleksji typu wzrokowego. S2

Typy dysleksji Zaburzenia analizatora wzrokowego Pisanie Czytanie Błędy przy przepisywaniu ze wzoru. Niewłaściwe rozplanowanie tekstu na kartce. Mylny kierunek zapisu. Wolne tempo. Słabe rozumienie. Duża męczliwość. S3

Typy dysleksji Zaburzenia analizatora słuchowego Pisanie Czytanie Kłopoty z pisaniem ze słuchu. Gubienie liter. Dodawanie, podwajanie. Błędy w zmiękczeniach. Kłopoty z pisownią łączną i rozdzielną. Mylenie głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych. Opuszczanie końcówek. Trudności ze wskazaniem głoski...początkowej i końcowej. S3

Typy dysleksji Zaburzenia koncentracji uwagi Nieumiejętność koncentracji na szczegółach podczas zajęć..szkolnych lub w czasie wykonywania innych czynności. Trudności z dłuższym zatrzymaniem uwagi na jednym zadaniu. Kłopoty z organizowaniem, planowaniem swoich zajęć. Częste gubienie przyborów szkolnych, zeszytów, podręczników. Łatwość rozpraszania. Zapominanie o codziennych obowiązkach. S3

Inne sformułowania pojawiające się w opiniach poradni 1.Występowanie błędów specyficznych. 2.Zaburzenia parcjalne = zaburzenia fragmentaryczne = = dysfunkcje = deficyty rozwojowe. 3.Głęboka dysleksja rozwojowa. 4.Ryzyko dysleksji. S4

Jak postępować z uczniem dyslektycznym? Oceniać głównie za wkład pracy, a nie za efekty. Wydłużyć czas przeznaczony na czytanie i pisanie. Wcześniej informować, który tekst z podręcznika powinien przygotować. Ze znacznym wyprzedzeniem powiadamiać o terminie omawiania lektury. Nie zmuszać do głośnego czytania na forum klasy. Dać możliwość ustnego poprawiania sprawdzianów pisemnych. Prace pisemne oceniać za ich wartość merytoryczną. Dyktanda oceniać opisowo. Uwzględnić fakt, że tempo pisania ucznia jest bardzo wolne. Posadzić w pierwszej ławce, blisko nauczyciela. Często kontrolować zeszyt. S5

Cechy dobrego podręcznika dla ucznia z dysleksją 1. Dość duża czcionka. 2. Wyodrębnione pytania i zadania oraz zadania domowe. 3. Graficzne wyróżnienia definicji, istotnych zagadnień. 4. Wytłuszczenia ważnych pojęć. 5. Odrębnie, prosto zestawiony materiał powtórkowy. 6. Teksty, które mają być analizowane, stanowią integralną część rozdziałów. 7. Linearny układ wszystkich elementów. 8. Stonowana kolorystyka. 9. Duże puste marginesy. 10. Krótkie zapisy na marginesach. S6

Akty prawne regulujące sytuację ucznia dyslektycznego w szkole ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ Z DN. 7 WRZEŚNIA 2004 W sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych: § 6.1. Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne […] do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom. S7

Dostosowanie warunków podczas egzaminów zewnętrznych Problemy z czytaniem i rozumieniem tekstu, problemy emocjonalne i trudności..z koncentracją uwagi. Wolne tempo czytania i pisania. Niski poziom graficzny pisma. Problemy z koncentracją uwagi i spostrzeganiem. Problemy ze stosowaniem zasad ortografii i interpunkcji, z prawidłowością graficzną..obliczeń i orientacją przestrzenną. Problemy z koncentracją uwagi i orientacją przestrzenną oraz zaburzenia percepcji wzrokowej. Występujące trudności S8