ODŚWIEŻAMY NASZE MIASTA. TOB3CIT (Tobacco Free Cities) Turek, 14 marca 2012 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Odświeżamy Nasze Miasta” TOB3CIT (Tobacco Free Cities)
Advertisements

PAMIĘTASZ? TO JUŻ ROK OD WPROWADZENIA ZAKAZU PALENIA W MIEJSCACH PUBLICZNYCH
Palenie tytoniu a prawo polskie
Joanna Skowron Kierownik Projektu Główny Inspektorat Sanitarny
Joanna Skowron Kierownik Projektu Główny Inspektorat Sanitarny
Rozwój infrastruktury sportowej w Gminie Wyszków Analiza wariantowa.
Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
Nadzór nad wyrobami tytoniowymi Jarosław r.
Zakaz reklamy i promocji tytoniu oraz sponsoringu przez firmy tytoniowe.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Realizacja wspólnych przedsięwzięć Lasów Państwowych i samorządów współfinansowanych ze środków zewnętrznych w perspektywie kwiecień 2015.
Głównym założeniem pracy w Miejskim Przedszkolu Nr 9 w Częstochowie są priorytety zawarte w Koncepcji Pracy Przedszkola wg których prowadzone są liczne.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Organizacyjno-Prawny.
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI ROCZNEGO I WIELOLETNIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ZA ROK.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Rola Regionalnych Ośrodków EFS w przygotowaniu województwa kujawsko-pomorskiego do sprawnej absorpcji EFS Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy.
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Ewakuacja III stopnia na przykładzie „Planu przygotowania ewakuacji ludności dla Miasta Poznania - ewakuacja III stopnia.” EWAKUACJA Zadanie określone.
Technik bezpieczeństwa i higieny pracy Czas trwania nauki: 1,5 roku.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Projekt budowy sieci automatycznych toalet publicznych na terenie miasta Poznania. Projekt modernizacji toalet miejskich na terenie miasta Poznania.
PAŹDZIERNIK LpParagrafOpis średnia wartość dochodów Skumulowany udział wartości poszczególnych paragrafów dochodów % całości dochodów
ZASADY PRZYSTOSOWANIA NIERUCHOMOŚCI DLA POTRZEB ZABIEGÓW SPECJALNYCH Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa Urzędu Miasta Poznania ul. Karola.
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
MAŁOPOLSKA OFERTA EDUKACYJNA 1 URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLKIEGO Kraków, 2 października 2009 r.
Harmonogram i program prac związanych ze sporządzeniem planów gospodarowania wodami dla obszarów dorzeczy wraz z zestawieniem działań, które należy przeprowadzić.
Regionalny Ośrodek Europejskiego Funduszu Społecznego w Lesznie prowadzony przez: Stowarzyszenie Centrum Promocji i Rozwoju Inicjatyw.
SPRAWOZDANIE O STANIE REALIZACJI ZADA Ń O Ś WIATOWYCH W ROKU SZKOLNYM 2014/2015 W GMINIE NOWE SAMORZ Ą DOWA ADMINISTRACJA PLACÓWEK O Ś WIATOWYCH Załącznik.
Co to jest PaT? PaT to skrót od nazwy programu „Profilaktyka a Ty”. W programie znajdzie miejsce każdy, komu bliska jest myśl humanistyczna. Wartością.
Działania Powiatowego Urzędu Pracy w Człuchowie na rzecz aktywizacji bezrobotnych Powiatowy Urząd Pracy w Człuchowie.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Metodologia opracowywania powiatowej mapy zagrożeń oraz powiatowego programu poprawy bezpieczeństwa – warsztaty Wrocław, 28 października 2010 r. Projekt.
Niedziela dobrem publicznym -chrońmy ją ustawowo Konferencja Sejm RP,
Czy będzie więcej przedszkoli? Placówki publiczne i niepubliczne w Gdańsku kwiecień 2010.
Rzeszów, 24 stycznia 2013 r.. I kwartał 1. Stan bezpieczeństwa w ruchu drogowym w 2012r. i ocena działań na rzecz poprawy poziomu bezpieczeństwa ruchu.
Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego w Toruniu Cykl spotkań promujących najlepsze praktyki dotyczące aktywizacji mieszkańców na terenach.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
Bądź Aktywny - Bądź Najlepszy szkolenia oraz specjalistyczne doradztwo dla kadry instytucji pomocy społecznej Projekt systemowy Regionalnego Ośrodka Polityki.
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
„Korzyści dla inwestorów oraz regionów i gmin z funkcjonowania w Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej” Zielona Góra, Krzysztof.
VIII Posiedzenie Podlaskiego Komitetu Monitorującego Kontrakt Wojewódzki Podlaski Urząd Wojewódzki | Białystok | Luty 2006 Projekt współfinansowany przez.
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI KOMISARIATU POLICJI W CHEŁMŻY ZA 2012r.
SPOTKANIE Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI Z TERENU POWIATU GLIWICKIEGO KONKURS OFERT – POWIAT GLIWICKI.
Andrzej Feterowski Dyrektor Wydziału Informatyki Urząd Miasta Szczecin BEZPIECZNI RAZEM, czyli zachodniopomorski portal o bezpieczeństwie.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Kim jesteśmy i co robimy … Polska Izba Żywności Ekologicznej to grupa przedsiębiorców będąca przedstawicielem branży żywności ekologicznej. Naszą misją.
Zasady realizacji przedsięwzięć OC przez instytucje państwowe, przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne działające na.
PROJEKT „ODŚWIEŻAMY NASZE MIASTA. TOB3CIT (Tobacco Free Cities) ”
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO W LUBLINIE Departament Europejskiego Funduszu Społecznego „Możliwości pozyskania funduszy strukturalnych UE.
Fundacja Hospicyjna powstała na początku 2004 roku.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Wkład III sektora w polską edukację po 1989 roku Raport obywatelski Podsumujmy razem debaty o oświacie Warszawa, 20 czerwca 2016 r.
Spotkanie z przedstawicielami organizacji pozarządowych Lublin, 8 grudnia 2011.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
PAMIĘTASZ? TO JUŻ ROK OD WPROWADZENIA ZAKAZU PALENIA W MIEJSCACH PUBLICZNYCH
PAMIĘTASZ? TO JUŻ ROK OD WPROWADZENIA ZAKAZU PALENIA W MIEJSCACH PUBLICZNYCH
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
Społeczny Zespół do spraw aktywizacji pszczelarstwa
Działania Policji w zakresie ochrony dzieci przed przemocą
Marszałek Województwa Podkarpackiego
RZECZNIK FUNDUSZY EUROPEJSKICH
PAMIĘTASZ? TO JUŻ ROK OD WPROWADZENIA ZAKAZU PALENIA W MIEJSCACH PUBLICZNYCH
Podstawa prawna Zasady przyjęć do klas I w szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Kobyłka, zostały przygotowane w oparciu o.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
PAMIĘTASZ? TO JUŻ ROK OD WPROWADZENIA ZAKAZU PALENIA W MIEJSCACH PUBLICZNYCH
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
Zapis prezentacji:

ODŚWIEŻAMY NASZE MIASTA. TOB3CIT (Tobacco Free Cities) Turek, 14 marca 2012 r.

Projekt finansowany jest przez Międzynarodową Unię ds. Walki z Gruźlicą i Chorobami Płuc oraz Światową Fundację ds. Walki z Chorobami Płuc, instytucje zrzeszone w ramach Inicjatywy Bloomberga, założonej przez Michaela Bloomberga, burmistrza Nowego Jorku. „O DŚWIEŻAMY N ASZE M IASTA. T OB 3 CIT ” (

Pomysł projektu powstał w Głównym Inspektoracie Sanitarnym w związku z niepokojącą sytuacją epidemiologiczną dotyczącą palenia tytoniu w Polsce. Projekt powstał w oparciu o: ustawę z dnia 9 listopada 1995 r. ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, Ramową Konwencję Światowej Organizacji Zdrowia o Ograniczeniu Użycia Tytoniu - do tej pory Konwencję podpisało 167 krajów (w tym Polska 14 czerwca 2004 r.), „O DŚWIEŻAMY N ASZE M IASTA. T OB 3 CIT ”

OGÓLNY CEL PROJEKTU Ochrona zdrowia ludności w Polsce przed szkodliwym działaniem dymu tytoniowego. „O DŚWIEŻAMY N ASZE M IASTA. T OB 3 CIT ”

Grupą docelową, która ma być objęta działaniami projektu powinny być wyłącznie osoby dorosłe. „O DŚWIEŻAMY N ASZE M IASTA. T OB 3 CIT ” (Tobacco Free Cities)

2009 – 2011 projekt pilotażowy W trakcie pierwszej edycji, trzy miasta - Szczecin, Łódź, Rzeszów rozpoczęły tworzenie stref wolnych od dymu tytoniowego realizując założenia projektu „Odświeżamy nasze miasta. TOB3CIT (Tobacco Free Cities)". „O DŚWIEŻAMY N ASZE M IASTA. T OB 3 CIT ” (Tobacco Free Cities)

1. X – 30. IX Kontynuacja projektu Charakter ogólnokrajowy realizowany w 16 miastach wojewódzkich. Jej głównym zadaniem jest poprawa egzekwowania i wzrost przestrzegania postanowień ustawy z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych ( Dz. U. z 1996 r., Nr 10, poz. 55 z późn zm.). „O DŚWIEŻAMY N ASZE M IASTA. T OB 3 CIT ”

USTAWA Z DNIA 9 LISTOPADA 1995 R. O OCHRONIE ZDROWIA PRZED NASTĘPSTWAMI UŻYWANIA TYTONIU I WYROBÓW TYTONIOWYCH Zgodnie z art. 3 ustawy, ochrona zdrowia przed następstwami używania tytoniu realizowana jest przez kształtowanie polityki zdrowotnej, ekonomicznej i społecznej, do której należy: o ochrona prawa niepalących do życia w środowisku wolnym od dymu tytoniowego, o promocja zdrowia przez propagowanie stylu życia wolnego od nałogu, o informowanie o szkodliwości palenia tytoniu i zawartości substancji szkodliwych na opakowaniach wyrobów tytoniowych, o obniżanie norm dopuszczalnych zawartości substancji szkodliwych w wyrobach tytoniowych, o leczenie i rehabilitacja osób uzależnionych od tytoniu.

NA TERENIE (na terenie i w budynkach): o szpitali i przychodni, o jednostek systemu oświaty (przedszkola, szkoły) i uczelni wyższych, W POMIESZCZENIACH: o zakładów pracy, o obiektów kultury (kina, teatry, domy kultury), o obiektów sportowych, o obiektów służących obsłudze podróżnych (dworce, lotniska) o w lokalach gastronomiczno-rozrywkowych, o inne pomieszczenia użytku publicznego, ORAZ: o w miejscach przeznaczonych do zabawy dzieci, o w środkach komunikacji publicznej oraz na przystankach.

Każde miejsce może być wolne od dymu tytoniowego! Zgodnie z art. 5 ust. 4, władze samorządowe, rada gminy może ustalić, w drodze uchwały, inne niż wymienione miejsca użytku publicznego jako strefy wolne od dymu tytoniowego. Np. w parkach i ogrodach, na skwerach, na placach zabaw, na basenach miejskich,

P ALARNIA Palarnia - zdefiniowana jest w ustawie jako wyodrębnione konstrukcyjnie od innych pomieszczeń i ciągów komunikacyjnych odpowiednio oznakowane pomieszczenie, zaopatrzone w wywiewną wentylację mechaniczną lub system filtracyjny w taki sposób, aby dym tytoniowy nie przenikał do innych pomieszczeń. Właściciel lub zarządzający (art. 5a ust. 3) może, ale nie jest zobligowany, wyznaczyć palarnię: – w domach pomocy społecznej lub domach spokojnej starości, – w hotelach, – w obiektach służących obsłudze podróżnych, – w pomieszczeniach zakładów pracy, – w lokalach gastronomiczno-rozrywkowych.

S ZKOŁY I PODMIOTY LECZNICZE Zakaz tworzenia palarni! Placówki edukacyjne – etyczny obowiązek promowania zdrowego stylu życia pośród dzieci i młodzieży, wzmocnienie w nich szacunku do prawa. Podmioty lecznicze – promocja zdrowego stylu życia pośród personelu medycznego i pacjentów.

O BOWIĄZKI WŁAŚCICIELA LUB ZARZĄDZAJĄCEGO OBIEKTEM Umieszczenie w widocznym miejscu informacji o zakazie palenia tytoniu na danym terenie. Informacja słowna i graficzna ( art. 5 ust. 1a )

ORGANY UPRAWNIONE DO EGZEKUCJI USTAWY Państwowa Inspekcja Sanitarna – ma możliwość nakładania grzywien w drodze mandatu za naruszenie: – art. 13 ust. 1 pkt 2 (nieumieszczenie przez właściciela lub zarządzającego obiektem lub środkiem transportu informacji o zakazie palenia tytoniu), – art. 13 ust. 2 (palenie w miejscach objętych zakazem). Policja i Straż Miejska – mają możliwość nakładania grzywien w drodze mandatów za naruszenie: – art. 13 ust.1 pkt. 1 (sprzedaż wyrobów tytoniowych: osobom do lat 18; na terenie podmiotów leczniczych, szkół i placówek oświatowo wychowawczych oraz obiektów sportowo- rekreacyjnych; w postaci papierosów w opakowaniach zawierających mniej niż dwadzieścia sztuk oraz luzem bez opakowania; w sprzedaży detalicznej w systemie samoobsługowym; nieumieszczenie informacji o zakazie sprzedaży wyrobów tytoniowych osobom do lat 18), – art. 13 ust. 1 pkt 2 (nieumieszczenie przez właściciela lub zarządzającego obiektem lub środkiem transportu informacji o zakazie palenia tytoniu), – art. 13 ust. 2 (palenie w miejscach objętych zakazem). Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów - kontrole przestrzegania przez przedsiębiorców zakazu reklamy i promocji wyrobów tytoniowych dokonywane są przez Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej.

K ARY ZA NIEPRZESTRZEGANIE USTAWY do 500 zł za palenie w miejscach objętych zakazem (art. 13 ust. 2) – odpowiada osoba paląca, do zł za nieumieszczenie znaku zakazu palenia tytoniu (art. 13 ust. 1 pkt 2) – odpowiada zarządzający lub właściciel, do zł - sprzedaż wyrobów tytoniowych: osobom do lat 18; na terenie podmiotów leczniczych, szkół i placówek oświatowo wychowawczych oraz obiektów sportowo-rekreacyjnych; w postaci papierosów w opakowaniach zawierających mniej niż dwadzieścia sztuk oraz luzem bez opakowania; w sprzedaży detalicznej w systemie samoobsługowym; nieumieszczenie informacji o zakazie sprzedaży wyrobów tytoniowych osobom do lat 18 (art. 13 ust.1),

K ARY ZA NIEPRZESTRZEGANIE USTAWY do zł – reklama, promocja, sponsorowanie wyrobów tytoniowych, wprowadzenie do obrotu handlowego wyrobów tytoniowych bez uwidocznienia na opakowaniu informacji o następstwach używania tytoniu lub o zawartości substancji szkodliwych, produkcja lub wprowadzenie do obrotu handlowego wyrobów tytoniowych w których zawartość substancji szkodliwych przekracza dopuszczalne normy (art. 12).

ABY SPRAWNIE WDROŻYĆ PRZEPISY USTAWY ANTYTYTONIOWEJ to należy: Zyskać poparcie społeczne Edukować społeczeństwo Efektywnie koordynować działania przez instytucje rządowe Sprawne egzekwowanie przepisów przez instytucje publiczne.

 koalicje lokalne Ustanowienie współpracy w ramach koalicji z: urzędami, Policją, lokalnymi mediami, instytucjami działającymi w obszarze ochrony zdrowia, organizacjami pozarządowymi. placówkami edukacyjnymi, C O PRZED NAMI ?

 szkolenia dla Koalicjantów oraz funkcjonariuszy Policji odpowiedzialnych za wdrażanie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych; ( w PSSE w Koninie dla przedstawicieli koalicji Konina, Koła, Słupcy i Turku)

C O PRZED NAMI ?  przeprowadzenie kampanii społecznej na terenie powiatu, ( w czerwcu oraz październiku ) której głównym celem będzie rozpowszechnienie informacji o regulacjach prawnych, dotyczących miejsc wolnych od dymu tytoniowego oraz edukacja w zakresie skutków zdrowotnych używania tytoniu, w tym tzw. biernego palenia.

C O PRZED NAMI ? dystrybucja znaków zakazu palenia; GIS przygotował tabliczki ze znakiem zakazu palenia, które przekażemy do: Starostwa Powiatowego Komendy Policji Samorządów lokalnych przychodni oraz szpitali Klubu ekologicznego zakładów pracy Akcja jednolitego znakowania

C O PRZED NAMI ? współpraca z mediami lokalnymi, (możliwość dotarcia do ogółu społeczności lokalnej)

C O PRZED NAMI ?  monitoring przestrzegania zakazu palenia oraz oznakowania stref bezdymnych;

C O PRZED NAMI ?  kwartalne spotkania koalicji lokalnych; TOB3CIT – Monitoring prowadzony przez Powiatową Komendę Policji Przestrzeganie zakazu palenia tytoniu w Turku Kwiecień- czerwiec L.p.Liczba upomnieńLiczba grzywienKwota grzywienUwagi 1 2

C O PRZED NAMI ? przesyłanie kwartalnych raportów z realizacji projektu, monitoring mediów do WSSE

ABY SPRAWNIE WDROŻYĆ PRZEPISY USTAWY ANTYTYTONIOWEJ Państwa pomoc będzie stanowiła istotny wkład i ogromne wsparcie dla działań podejmowanych przez Państwową Inspekcję Sanitarną w obszarze ochrony ludzi przed niekorzystnym wpływem dymu tytoniowego oraz pozwoli skoordynować działania w tym obszarze.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Lidia Baraniecka Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Turku