Nowoczesne koncepcje marketingu DSM 2015/2016– wykład do wyboru

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Struktura kanałów marketingowych. Definicje kanału dystrybucji Podejście podmiotowe Podejście funkcjonalne zbiór wzajemnie zależnych od siebie organizacji.
Advertisements

RYNEK GOSPODARCZY. Analiza rynku, konkurencji: Aby ka ż dy biznes, bez wzgl ę du na wielko ść, czy obszar dzia ł ania, móg ł sprawnie funkcjonowa ć powinien.
Rynek na produkty i usługi technologiczne Cechy i specyfika.
Promocja Marketing terytorialny. Marketing terytorialny - definicja Marketing terytorialny jest rodzajem marketingu przypisanym organizacją non- profit.
1. Plan prezentacji 1.Misja firmy 2.Model biznesu i działalność firmy 3.Forma organizacyjno-prawna 4.Formy zatrudnienia 5.Analiza rynku 6.Reklama i marketing.
Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
© Katedra Zarządzania w Gospodarce SGH Katedra Zarządzania w Gospodarce1 PLANOWANIE STRATEGICZNE.
Modele biznesowe. Podręcznik Model biznesowy to w pewnym sensie szkic strategii, która ma zostać wdrożona w ramach struktur, procesów i systemów organizacji.
Katedra Zarządzania w Gospodarce1 STRATEGIA DYWERSYFIKACJI.
Niedoceniane tło – stabilny partner w trudnych czasach.
Dr Anna M. Zarzycka Katedra Biznesu Międzynarodowego A.M. Zarzycka.
Krajowa produkcja leków jako niezbędny warunek skutecznej polityki lekowej państwa dr Bohdan Wyżnikiewicz Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Katowice,
Innowacyjna Warszawa 2020 Program wspierania przedsiębiorczości.
Ekonomika i projektowanie przedsięwzięć przedsiębiorstw – plan marketingowy oraz plan zarządzania Michał Suchanek Katedra Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw.
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
„Co chcielibyście wiedzieć o Waszej firmie, ale boicie się zapytać – czy narzędzia informatyczne wpływają na wiarygodność rynkową i sukces ekonomiczny.
1 Studium przypadku „Smaczek” Grzegorz Karasiewicz.
Rozliczanie kosztów działalności pomocniczej
Wojewódzki Zakład Doskonalenia Zawodowego w Gorzowie Wlkp.
Międzynarodowe trendy inwestycyjne na rynku nieruchomości.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego FILARY GOSPODARKI.
1 Analiza menedżerska Materiały. 2 Analizę menadżerską charakteryzuje: - Wysoki stopień uogólnienia - Agregacja zjawisk gospodarczych - Ujęcie finansowe.
Ryzyko a stopa zwrotu. Standardowe narzędzia inwestowania Analiza fundamentalna – ocena kondycji i perspektyw rozwoju podmiotu emitującego papiery wartościowe.
Instytucjonalne uwarunkowania realizacji koncepcji CSR w obszarze merchandisingu – zarys problemu Dr Jarosław Plichta Katedra Handlu i Instytucji Rynkowych.
Wskaźniki marketingowe MSM S Grzegorz Karasiewicz Katedra Marketingu Wydział Zarządzania Uniwersytet Warszawski 1.
Projekt realizowany przy udziale środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL.
Motywy i bariery ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw Rafał Tuziak, Instytut Rynków i Konkurencji SGH.
Wykład 2 Podstawowe pojęcia 1. Czym jest rachunkowość?  Definicja rachunkowości:  „Rachunkowość jest uniwersalnym i elastycznym systemem informacyjno.
Oferta pożyczkowa FUNDUSZU GÓRNOŚLĄSKIEGO S.A. w Katowicach w Katowicach.
Cel konferencji. BADANIA JAKOŚCIOWE BADANIA ILOŚCIOWE.
Janusz Witkowski GŁÓWNY URZĄD STATYSTYCZNY Gdynia, marca 2016 roku Rola statystyki publicznej w społeczeństwie 1 Ogólnopolska konferencja naukowa.
Innowacje i konkurencyjność łańcuchów dostaw we współczesnej gospodarce Dr hab. Grażyna Śmigielska, Prof. UEK.
Rachunek dochodu narodowego. Plan wykładu 1.Kategorie mierników skali działalności gospodarczej 2.PKB realny i nominalny 3.Wady PKB 4.Wzrost a rozwój.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Agnieszka Pidek-Klepacz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Lublin, 6 luty 2014 r. Wsparcie edukacji zawodowej w ramach Regionalnego.
Finanse i Rachunkowość Wybory ścieżki kształcenia na rok akademicki 2016/2017.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Wynik finansowy Opracowała Anna Górecka. Działalność przedsiębiorstwa charakteryzują 3 podstawowe kategorie: Przychody ze sprzedaży Koszty Wynik finansowy.
Zarządzanie systemami dystrybucji
MARKETING TERYTORIALNY Wykład do wyboru, II SSL, IV SSM, V SSM Sem. letni dr Marcin Wołek Konsultacje: wtorek, 14:45-15:30,
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Olsztyn, r.
Dobre praktyki oraz najczęstsze błędy popełniane przez przedsiębiorców r. Piotr Nędzewicz.
DECYZJE CENOWE CENY ZEWNĘTRZNE. CENA Nazwa świadczenia kupującego w umowie sprzedaży: kwota pieniężna ustalona jako ekwiwalent nabywanej rzeczy. Rodzaje.
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WP Gdańsk, 20 maja 2016r. Kryteria wyboru projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
Skorzystaj z doświadczeń ekspertów - jak Energetyka może wykorzystać najlepsze praktyki w budowaniu wartości klienta w sektorze telekomunikacyjnym Renata.
A.M. Zarzycka. Strategie cenowe (ze wzgl. na cel) strategie przetrwania strategia maksymalizacji bieżących zysków strategia penetracji rynku (maksymalizacji.
A.M. Zarzycka.  wartość produktu wyrażona w pieniądzu  miernik wartości (z punktu widzenia konsumenta)  instrument marketingu A.M. Zarzycka.
Od recesji do koniunktury.. Podstawowe pojęcia. Recesja – zjawisko makroekonomiczne polegające na znacznym zahamowaniu tempa wzrostu gospodarczego, skutkujące.
ROLA POT W TWORZENIU ZINTEGROWANEGO SYSTEMU BADAŃ KONSUMENTÓW USŁUG TURYSTYCZNYCH TERESA BUCZAK.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Menedżer finansowy Katedra finansów przedsiębiorstw i ubezpieczeń gospodarczych Katowice,
Planowanie podatkowe Paweł Satkiewicz doradca podatkowy Parulski i Wspólnicy Doradcy Podatkowi Warszawa 24 listopada 2011 r.
PLAN MARKETINGOWY Imię i nazwisko. Podsumowanie sytuacji rynkowej  Sytuacja rynkowa: przeszła, bieżąca i przyszła  Uwzględnij udział w rynku, wiodące.
Podstawy teorii przedsiębiorstwa
Zarządzanie strategiczne 5
Struktura kanałów marketingowych
ZARZĄDZANIE MUNICYPALNE
Nazwa firmy Plan biznesowy.
Sprzedaż produktu lub usługi
Biznes plan - Sylabus SSE(3)II
Specjalność: MARKETING
Podstawy teorii przedsiębiorstwa
[Nazwa produktu] Plan marketingowy
Próg rentowności K. Bondarowska.
PO CO FIRMIE SPRATEGIA SPRZEDAŻY?
Prezentacja planu biznesowego
Nazwa firmy Biznesplan.
Zapis prezentacji:

Nowoczesne koncepcje marketingu DSM 2015/2016– wykład do wyboru Grzegorz Karasiewicz

Agenda Wprowadzenie (2 godz.) Sukces w marketingu Marketing menedżerski Marketing relacji Marketing strategiczny Zmiany w otoczeniu Nowe koncepcje marketingowe– wymiar strategiczny (4 godz.) Marketing wartości Marketing doświadczeń Nowe koncepcje marketingowe– wymiar operacyjny (8 godz.) Marketing w social mediach Ambient Marketing Grywalizacja Product Placement

1. Wprowadzenie

Sukces w marketingu

Kluczowe pytania? Dlaczego niektóre produkty (marki, przedsiębiorstwa) osiągają „sukces” rynkowy i finansowy? Dlaczego? Produkty /marki / przedsiębiorstwa? Jak mierzyć „sukces” rynkowy? Jak mierzyć „sukces” finansowy? Źródło: Opracowanie własne.

Przykład 1. Nokia

Podejście menedżerskie

Podejście menedżerskie Perspektywa: mikroekonomiczna, podażowa, normatywna Przedstawienie działań marketingowych w ujęciu decyzji podejmowanych przez menedżerów Decyzje strategiczne (wybór rynku docelowego poprzez segmentację rynku) Decyzje instrumentalne (kształtowanie marketingu mix) Działania marketingowe są determinowane przez niekontrolowane zmienne zewnętrzne Cel przedsiębiorstwa Uzyskania wysokiego stopnia satysfakcji (zadowolenia) nabywców z rynku docelowego Przedstawiciele podejścia: Kelly, Lazer 1958, McCarthy 1960, Kotler 1967 Źródło: Sagan 2012: 5; Vargo, Lusch 2004: 1-4; Wilkie, Moore 2003: 125.

STP Segmentacja rynku (Segmenting) Wybór rynku docelowego (Targeting) jest to podział rynku według określonego zestawu kryteriów na relatywnie jednorodne (homogeniczne) grupy nabywców jest to grupowanie nabywców według określonego zestawu kryteriów na relatywnie jednorodne (homogeniczne) grupy Wybór rynku docelowego (Targeting) związany jest z określeniem atrakcyjności i opłacalności wyróżnionych segmentów oraz następnie z wyborem koncepcji obsługi rynku Pozycjonowanie oferty (Positioning) jest to działalność polegająca na tworzeniu wartości i wizerunku oferty przedsiębiorstwa na danym rynku docelowym, prowadząca do zajęcia wyraźnego, znaczącego miejsca w umysłach klientów, przez zróżnicowanie oferty i kreowanie przewagi konkurencyjnej Źródło: Głowacki, Karasiewicz 2010: 165.

Marketing –mix 1 Planowanie produktu (product planning) Ustalanie cen (pricing) Marki (branding) Kanały dystrybucji (channels of distribution) Promocja osobista (personal selling) Reklama (advertising) Promocja sprzedaży (sales promotion) Opakowanie (packaging) Wystawy sklepowe (display). Usługi dodatkowe (servicing) Logistyka (phisical handling) Badanie rynku (fact finding and analysis) Źródło: Borden 1964: 23.

Marketing mix 2 Produkt (product) Dystrybucja (place) Cena (price) Promocja (promotion) Źródło: McCarthy 1960.

Marketing –mix 3 Produkt (product) Dystrybucja (place) Cena (price) Promocja (promotion) Ludzie (people) Otoczenie fizyczne (phisical evidence) Proces / procedury (process) Źródło: Boom, Bittner 1981: 47-51.

Przykład – Piwo EB

Podejście strategiczne

Podejście strategiczne stanowiło rozszerzenie szkoły marketingu menedżerskiego o koncepcje strategiczne: określenie celów przedsiębiorstwa wyznaczenie domeny działania firmy określenie przewagi konkurencyjnej badanie relacji strategia marketingowa a wyniki firmy Przedstawiciele podejścia: Buzzell, Gale, Sultan 1975, Anderson 1982, Day, Wensley 1983, Day, Wensley 1988, Webster 1992, Hunt, Morgan 1995

Inwestycja zysku w utrzymanie przewagi Model - Day, Wensley 1988 Źródła przewagi Umiejętności zasoby Pozycyjna przewaga Jakościowa Kosztowa Efekty Satysfakcja Lojalność SOM Rentowność Inwestycja zysku w utrzymanie przewagi Otto 2004: 39-40; Kowalska –usiał 2006: 4-8; Dziewanowska 2012: 39-40) Źródło: Day, Wensley 1988:1-20

Przykład – Southwest Airlines

Podejście relacyjne

Podejście relacyjne powstał w opozycji do szkoły menedżerskiej w odniesieniu do czterech istotnych kwestii: zamknięta lista instrumentów marketingu mix w modelu „4P” koncentracja na produktach konsumpcyjnych traktowanie transakcji (wymiany) jako punktu wyjścia do prowadzenia działań marketingowych dominacja perspektywy przedsiębiorstwa (sprzedawcy) Źródło: Otto 2004:37-39.

Model 6 rynków Źródło: Christopher, Payne, Ballantyne 1994: 21

Model Gummessona Źródło: . Gummesson 1996a: 10

Przykład - USAA

Zmiany w otoczeniu

Nowe trendy - 1 Rosnący stopień globalizacji gospodarki Rozwój Internetu – nowe możliwości biznesowe, nowe medium masowe, łatwiejszy dostęp do informacji Zwiększający się udział usług w kreowaniu dochodu narodowego Rosnąca rola Chin w gospodarce światowej Deregulacja gospodarek i branż Upowszechnienie się systemu rynkowego (upadek komunizmu) Skracanie cyklu życia produktów i marek Przyspieszenie procesów dyfuzji innowacji Zwiększenie siły przetargowej nabywców (indywidualizacja oferty) Rosnący stopień koncentracji w handlu (dominacja sieci handlowych stosujących strategię przywództwa kosztowego)

Nowe trendy - 2 Outsourcing – koncentracja przedsiębiorstw na kluczowych aktywnościach związanych tworzeniem przewagi konkurencyjnej Ewolucja biurokratycznych form (struktur) organizacyjnych w bardziej elastyczne Presja na wyniki finansowe w przedsiębiorstwach Rosnący rynek papierów wartościowych lata 90 XX wieku i jego załamanie się na początku XXI wieku (kryzys finansowy) Fragmentyzacja i konwergencja mediów Odkrycia nowoczesnej psychologii dotyczące mity racjonalności zachowań nabywców i wzrostu aspektu roli aspektów emocjonalnych Nowe grupy nabywców , np. generacja Y, „silver tsunami”

2. Marketing wartości

Agenda Założenia koncepcji marketingu wartości Pomiar wartości życiowej klientów Wykorzystanie wartości życiowej klientów w działaniach marketingowych

A. Założenia koncepcji marketingu wartości

Marketing wartości Potrzeba mierzalności działań marketingowych przedsiębiorstwa Klienci – jako zasób strategiczny przedsiębiorstwa Wartość życiowa klientów –kluczowy wskaźnik działalności marketingowej (sukcesu rynkowego)

B. Pomiar wartości życiowej klientów

Wartość życiowa klientów Marża brutto Gdzie: NMC – marketingowa marża brutto CR – wskaźnik utrzymania klientów R – koszt pozyskania kapitału Źródło: Gupta, S., Lehmann, D.R. (2005). Managing Customers as Investment. The Strategic Value of Customers in the Long Run. Upper Saddle River: Pearson Education., s. 25.

Marketingowa marża brutto - 1 NMC – marketingowa marża brutto (Net Marketing Contribution) MDu – wolumen popytu SOMu – udział w rynku ilościowy P – cena dla finalnych nabywców DMU – marża pośredników handlowych (jednostkowa) VCU – jednostkowy koszt zmienny produktu ME - wydatki marketingowe Jednostkowy koszt własny sprzedaży Źródło: Best, R. (2004). Market-Based Management. Strategies for Growing Customer Value and Profitability, Upper Saddle River: Prentice Hall, s. 35-40

Marketingowa marża brutto - 2 NMC – marketingowa marża brutto (Net Marketing Contribution) Sv – przychody ze sprzedaży TVC – całkowity koszt zmienny ME - wydatki marketingowe Źródło: Best, R. (2004). Market-Based Management. Strategies for Growing Customer Value and Profitability, Upper Saddle River: Prentice Hall, s. 35-40

Determinanty NMC NMC Marża brutto klienta Utrzymanie klientów Pozyskanie klientów Źródło: Gupta, S., Lehmann, D.R. (2005). Managing Customers as Investment. The Strategic Value of Customers in the Long Run. Upper Saddle River: Pearson Education., s. 48-51

Marża brutto Zestaw kupowanych produktów Udział w portfelu zakupów Luka popytowa bieżąca Luka popytowa w przyszłości Cross-selling Up-selling

Pozyskanie klientów Wybór rynku docelowego Koszt pozyskania klientów Wskaźnik pozyskania klientów

Wskaźnik pozyskania klientów CA– wskaźnik pozyskania klientów CA – liczba klientów pozyskanych w danym okresie C1 – liczba klientów dokonujących zakupów w danym okresie

Utrzymanie klientów Koszt utrzymania klientów Wskaźnik utrzymania klientów Średni czas współpracy klientów

Wskaźnik utrzymania klientów CR – wskaźnik utrzymania klientów CR – liczba klientów powtarzających zakup w danym okresie C0 – liczba klientów dokonujących zakupów w poprzednim okresie

Koszt pozyskania kapitału Stopa oprocentowania NBP R=WACC – średni koszt pozyskania kapitału W1 – waga zadłużenia w finasowaniu podmiotu CL – koszt zadłużenia przed opodatkowaniem T – stopa opodatkowania podatkiem dochodowym W2 – waga kapitału własnego uprzywilejowanego w finasowaniu podmiotu CE1– kapitał własny uprzywilejowany W2 – waga kapitału własnego zwykłego w finasowaniu podmiotu CE1– kapitał własny zwykły Źródło: Rutkowski, A . (2000). Zarzadzanie finansowmi, PWE, Warszawa. S. 285-286.

Wartość życiowa klientów – ograniczenia NMC jest stała przez cały czas współpracy klienta z przedsiębiorstwem Wskaźnik utrzymania klientów jest niezmienny w czasie Stopa procentowa (koszt pozyskania kapitału) jest niezmienna w czasie Czas współpracy z klientem jest nieokreślony (nieskończony) Źródło: Gupta, S., Lehmann, D.R. (2005). Managing Customers as Investment. The Strategic Value of Customers in the Long Run. Upper Saddle River: Pearson Education., s. 24.

Wartość życiowa klientów – przykład 1 Mnożnik NMC Stopa procentowa Wskaźnik utrzymania klientów 10% 12% 14% 16% 60% 1,20 1,15 1,11 1,07 70% 1,75 1,67 1,59 1,52 80% 2,67 2,50 2,35 2,22 90% 4,50 4,09 3,75 3,46 Źródło: Gupta, S., Lehmann, D.R. (2005). Managing Customers as Investment. The Strategic Value of Customers in the Long Run. Upper Saddle River: Pearson Education., s. 26.

Wartość życiowa klientów – przykład 2   NMC w zł CR R Mnożnik CLTV w zł Klient A 100 60% 10% 1,20 120 Klient B 200 70% 1,75 350 Klient C 300 80% 2,67 801 Klient D 400 90% 4,50 1800 Źródło: opracowanie własne.

C. Wykorzystanie wartości życiowej klienta w działaniach marketingowych

Działania strategiczne Aktywa marketingowe przedsiębiorstwa Zmiana w czasie Aktualne biznesy przedsiębiorstwa Segmenty rynku – analiza atrakcyjności Porównanie z konkurencją Zakup innego podmiotu rynkowego Zakup vs. rozwój wewnętrzny Ocena atrakcyjności nowego biznesu Nowe rynki geograficzne Nowe rynki produktowe

Działania operacyjne Ocena działań operacyjnych Zmiana wartości życiowej klientów

Organizacja działań marketingowych Zarządzanie marką Zarządzanie kategorią Zarządzanie kohortą