Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Próg rentowności K. Bondarowska.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Próg rentowności K. Bondarowska."— Zapis prezentacji:

1 Próg rentowności K. Bondarowska

2 Próg rentowności Wyznaczenie progu rentowności pozwala na uzyskanie odpowiedzi na pytanie: kiedy sprzedaż produktów zacznie przynosić zysk? Istota analizy progu rentowności sprowadza się do wyznaczenia takiego poziomu wielkości produkcji, przy którym przychody ze sprzedaży pokrywają dokładnie poniesione koszty.

3 Próg rentowności – główne założenia
wielkość produkcji w badanym okresie jest równa wielkości sprzedaży, koszty zmienne zmieniają się wprost proporcjonalnie wraz ze zmianą wielkości produkcji, jednostkowa cena sprzedaży wyrobu nie ulega zmianie z upływem czasu.

4 Przychody Przychody w rozumieniu ustawy o rachunkowości, oznaczają wiarygodnie określone korzyści ekonomiczne wyrażane w wartości netto. Źródłem przychodów mogą być: podstawowa działalność operacyjna, pozostała działalność operacyjna, działalność finansowa.

5 Ilościowy próg rentowności

6 Wartościowy próg rentowności

7 Przykład 1. – Wyznaczenie ilościowego i wartościowego progu rentowności
W przedsiębiorstwie produkcyjnym X zaplanowano na m-c … następujące wielkości ekonomiczne: Koszty zarządu ,- Koszty materiałów podstawowych na sztukę wyrobu 9,20,- Koszty reklamy ,- Koszty wynagrodzeń ,- Narzuty na wynagrodzenia 7.200,- Opakowanie wyrobu 0,80,- Koszt zużytej energii elektrycznej na 1 sztukę wyrobu 2,00,- Cena sprzedaży wyrobu 26,00,-

8 Próg rentowności - zadanie
Koszt wykonania 1 regału = koszt materiałów + lakierowanie Podzielić koszty na stałe i zmienne i wyznaczyć ilościowy i wartościowy próg rentowności dla 3 różnych jednostkowych cen sprzedaży.

9 Rachunek kosztów w wieloasortymentowej analizie progu rentowności
I. Łączne marże brutto wszystkich asortymentów II. Koszty stałe produkcji wszystkich asortymentów III. Wynik ze sprzedaży (I-II) Formuła progu rentowności w ujęciu wartościowym: Koszty stałe (Ks) PR wart = Przeciętny wskaźnik marży brutto gdzie, Łączne marże brutto asortymentów Przeciętny wskaźnik marży brutto = Łączne przychody z sprzedaży asortymentów

10 Przykład 1. Spółka „XYZ” produkuje 3 rodzaje krzeseł: z drewna sosnowego (Sosna), z drewna akacjowego (Akacja) i z rattanu (Rattan). Na łączne kwartalne koszty stałe s-ki składają się: koszty wydziałowe zł. koszty administracji zł. koszty promocji zł. W I kwartale 2018 r. dane dot. kosztów produkcji i sprzedaży były następujące: Typ krzesła Dane ex post Sosna Akacja Rattan Jednostkowa cena sprzedaży (jcs) zł./szt. 80 90 120 Jednostkowy koszt zmienny (jkz) zł./szt. 50 55 70 Jednostkowa marża brutto (jmb=jcs-jkz) Struktura sprzedaży % 33 12 Wielkość sprzedaży w szt. 5.060 3.036 1.104 Łączna marża brutto zł./szt.

11 Polecenia: Obliczyć przeciętny wskaźnik marży brutto. Obliczyć próg rentowności w ujęciu wartościowym. Ustalić uzyskany wynik na sprzedaży. Przeanalizować pięć wariantów dalszego działania zmierzającego do zwiększenia wyniku na sprzedaży. Wskazać, który z nich jest najbardziej optymalny.

12 Wariant 1. W drugim kwartale Spółka „XYZ” zamierza przeprowadzić kampanię promocyjną polegającą na dodaniu do krzeseł Sosna i Akacja pokrowca z lnu. Koszt jednostkowy pokrycia wynosi 15 zł. Przewiduje się także dodatkową kampanię promocyjną, której koszt wyniesie zł. Wg szacunków powinno to doprowadzić do wzrostu wielkości sprzedaży z szt. do szt. z zachowaniem struktury sprzedaży. Planowane wielkości zmienne wynoszą: Typ krzesła Wielkości planowane Sosna Akacja Rattan Jednostkowa cena sprzedaży (jcs) zł./szt. 80 90 120 Jednostkowy koszt zmienny (jkz) zł./szt. 70 Jednostkowa marża brutto (jmb=jcs-jkz) Struktura sprzedaży % 55 33 12 Planowana wielkość sprzedaży w szt. Łączna marża brutto zł./szt.

13 Wariant 2. Z uwagi na to, że krzesło Rattan daje najwyższą marżę brutto zaproponowano obniżenie ceny tego krzesła o 15% oraz zmianę struktury sprzedaży w następujący sposób: Sosna 42%, Akacja 40% i Rattan 18%. Planowane wielkości zmienne wynoszą: Typ krzesła Wielkości planowane Sosna Akacja Rattan Jednostkowa cena sprzedaży (jcs) zł./szt. 80 90 Jednostkowy koszt zmienny (jkz) zł./szt. 50 55 Jednostkowa marża brutto (jmb=jcs-jkz) 30 35 32 Struktura sprzedaży % 42 40 18 Planowana wielkość sprzedaży w szt. Łączna marża brutto zł./szt.

14 Wariant 3. Przewiduje się zmiany technologiczne polegające na modernizacji hali produkcyjnej i zakupie nowych maszyn. Wymaga to zaciągnięcia długoterminowego kredytu bankowego. Odsetki od kredytu opłacane kwartalnie wynoszą zł., a amortyzacja maszyn zł. Takie zmiany mają doprowadzić do obniżenia kosztów produkcji o 13%. Planowane wielkości zmienne wynoszą: Typ krzesła Wielkości planowane Sosna Akacja Rattan Jednostkowa cena sprzedaży (jcs) zł./szt. 80 90 120 Jednostkowy koszt zmienny (jkz) zł./szt. Jednostkowa marża brutto (jmb=jcs-jkz) Struktura sprzedaży % 55 33 12 Planowana wielkość sprzedaży w szt. 5.060 3.036 1.104 Łączna marża brutto zł./szt.


Pobierz ppt "Próg rentowności K. Bondarowska."

Podobne prezentacje


Reklamy Google