PROJEKT „DZIAŁAJMY RAZEM – AKTYWIZACJA SPOŁECZNA I EKONOMICZNA MŁODZIEŻY POLONIJNEJ W GAGAUZJI” Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Proces doboru próby. Badana populacja – (zbiorowość generalna, populacja generalna) ogół rzeczywistych jednostek, o których chcemy uzyskać informacje.
Advertisements

Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Jak złożyć wniosek ? (GWA) Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Podstawy Przedsiębiorczości Wykład 4h + Ćwiczenia 4h Rafał Paśko PWSW Przemyśl.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
Informacja o działalności Biura Analiz Instytucjonalnych i Raportowania oraz audycie informacji instytucjonalnej na UJ Maria Próchnicka.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Autor: Karolina Piwczyk Chorzów 2013r.. W czasie trwania projektu wszyscy przygotowywaliśmy się do założenia i późniejszej działalności w stowarzyszeniu.
Poznań, dnia 17 maja 2007r. KOORDYNACJA AUDYTÓW ZEWNĘTRZNYCH i MONITOROWANIE PROJEKTÓW UNIJNYCH Agnieszka Purgat Daniel Majewski Dominika Piechocka Biuro.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
„Razem możemy wiele” PO KL III. Wysoka jakość systemu oświaty 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
MAŁOPOLSKA OFERTA EDUKACYJNA 1 URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLKIEGO Kraków, 2 października 2009 r.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Celem Konkursu jest wsparcie małopolskich przedsiębiorstw społecznych - firm, których działalność gospodarcza służy realizacji celów społecznych, a także.
Audyt rachunkowości w jsfp (podsumowanie) oraz audyt projektów UE Ministerstwo Finansów 25 czerwca 2015 r. 1.
Wiem czego chcę!!!.  Każdy z Nas staje przed różnymi wyborami. Jednym z najważniejszych jest wybór ścieżki kształcenia.  Twoja Kariera jest w twoich.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Fundusze Strukturalne - jak napisać projekt? Paulina Szuster.
Szanowna Pani Dyrektor, Szanowny Panie Dyrektorze, Pragniemy zaprosić Pani/Pana szkołę do udziału w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym „Przekonujemy się.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko „Dla rozwoju infrastruktury.
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
O konkursie Konkurs Employer Branding Stars (EBstars) jest organizowany przez portal HRstandard.pl na terenie Rzeczpospolitej Polskiej w oparciu o regulamin.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
Dzieci i szkolnictwo w Mali. Warunki życia dzieci Jednym z największych problemów w kraju jest bardzo wysoki współczynnik umieralności dzieci do 5. roku.
AKCJA LATO 2016 Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
„Wilanowski Program Aktywności Lokalnej ” Dzielnica Wilanów m. st. Warszawy.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
SPOTKANIE Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI Z TERENU POWIATU GLIWICKIEGO KONKURS OFERT – POWIAT GLIWICKI.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
„SAMORZĄD UCZNIOWSKI -
PODSUMOWANIE PRAC KOMISJI DIALOGU OBYWATELSKIEGO PRZY WYDZIALE ZDROWIA I SPRAW SPOŁECZNYCH ROK 2015 Justyna K. Ochędzan Przewodnicząca KDO przy WZiSS Prezes.
PROJEKT „AKTYWNIE W BIZNES” KWIECIEŃ 2012 – MARZEC 2013 ORGANIZATOR : STOWARZYSZENIE „AKTYWNOŚĆ KOBIET NA DOLNYM ŚLĄSKU” PARTNER FINANSUJĄCY: WAŁBRZYSKA.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
Andrzej Feterowski Dyrektor Wydziału Informatyki Urząd Miasta Szczecin BEZPIECZNI RAZEM, czyli zachodniopomorski portal o bezpieczeństwie.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Pedagogika porównawcza wymiar godzin: 10 godzin wykładów i 10 godzin ćwiczeń.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
? ? ? ? ? ? ? ? ? ?. Podstawowe informacje Ogólnopolski program Od r. do r. 5 edycja „Czytamy i odkrywamy” Wykorzystanie technologii.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
1 Definiowanie i planowanie zadań budżetowych typu B.
M Ł ODZI PRZEDSI Ę BIORCZY W ZSP - GIMNAZJUM W BRZE Ź NICY Opiekun: mgr Agata Frączek.
VIII Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej w Gdańsku.
O konkursie Konkurs Employer Branding Stars (EBstars) jest organizowany przez Employer Branding Institute Sp. z o.o. na terenie Rzeczpospolitej Polskiej.
ORGANIZACJA.
Zgłoszenie do konkursu
Zgłoszenia do nagrody specjalnej Najlepszy praCCodawca
Zgłoszenie do konkursu
Zapis prezentacji:

PROJEKT „DZIAŁAJMY RAZEM – AKTYWIZACJA SPOŁECZNA I EKONOMICZNA MŁODZIEŻY POLONIJNEJ W GAGAUZJI” Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych RP w ramach konkursu Współpraca z Polonią i Polakami za granicą w 2015 r. Moduł warsztatowo-aktywizujący z zakresu edukacji obywatelskiej dla młodzieży polonijnej

Podział na kilkuosobowe zespoły. Każdy zespół otrzymuje: – 20 nitek nieugotowanego spaghetti, – metr taśmy malarskiej, – metr sznurka, – 1 żelkę (piankę) Marshmallow, W ciągu 18 minut, zespoły muszą zbudować jak najwyższą, samodzielnie stojącą konstrukcję. Żelka ma być umieszczona na szczycie wieży. Wygrywa ten zespół, który zbuduje najwyższą konstrukcję. Ćwiczenie – „Marshmallow Challenge” Projekt jest współfinansowany ze środków finansowych otrzymanych z Ministerstwa Spraw Zagranicznych w ramach konkursu na realizację zadania "Współpraca z Polonią i Polakami za granicą w 2015 r."

Podział na kilkuosobowe zespoły. Wyobraź sobie, że otrzymałeś możliwość podjęcia / kontynuowania nauki za granicą. Zastanawiasz się, czy z niej skorzystać, czy zostać na miejscu i nic nie zmieniać. Jaką decyzję byś podjął? Przyjrzyj się schematowi drzewa decyzyjnego. Zastosuj go do powyższej sytuacji - w tym celu wypełnij kolejne pola: 1)sytuacja wymagająca podjęcia decyzji, 2)cele i wartości, 3)możliwe rozwiązania, 4)pozytywne i negatywne skutki każdego z nich. Ćwiczenie – „Sztuka podejmowania decyzji” Projekt jest współfinansowany ze środków finansowych otrzymanych z Ministerstwa Spraw Zagranicznych w ramach konkursu na realizację zadania "Współpraca z Polonią i Polakami za granicą w 2015 r."

Ćwiczenie ma charakter gry symulacyjnej, pokazującej różne role podejmowane przez członków grup. Aktywny udział bierze około 10 osób. Pozostałe osoby pełnią rolę obserwatorów. „Aktorzy” odgrywają role grupy turystów – finalistów konkursu geograficznego, którzy realizując główną nagrodę, wybierają się na wspólną daleką wyprawę. Mogą jednak wybrać tylko jedną z trzech proponowanych wycieczek: Samolotem na Hawaje, Żaglowcem do Nowej Zelandii, Motocyklami do Chin. Ćwiczenie – „Role grupowe” Projekt jest współfinansowany ze środków finansowych otrzymanych z Ministerstwa Spraw Zagranicznych w ramach konkursu na realizację zadania "Współpraca z Polonią i Polakami za granicą w 2015 r."

Zadania dla członków grupy to: - ustalenie dokąd chcą pojechać, - określenie, jakie zadania muszą wykonać w związku z wyjazdem (otrzymali tylko fundusze na wyjazd), - wskazanie, kto spośród nich i kiedy zajmie się realizacją tych zadań. Każdy z aktorów otrzymuje karteczkę z instrukcją i musi się zachowywać zgodnie z nią, ale nie może otwarcie nazwać swej roli. Obserwatorzy natomiast mają zadanie obserwować poszczególnych aktorów i odgadnąć, jakie role odgrywają. Ćwiczenie – „Role grupowe” Projekt jest współfinansowany ze środków finansowych otrzymanych z Ministerstwa Spraw Zagranicznych w ramach konkursu na realizację zadania "Współpraca z Polonią i Polakami za granicą w 2015 r."

STARSZY SIEDZĄCY STARSZY OBSERWATOR DYREKTOR PR STARSZY KSIĘGOWY KIEROWNIK OCHRONY DORADCA NADZORCA PROJEKTU VIP DYREKTOR GENERALNY KOPACZ ZDZISZEK MANAGER

W każdej grupie możemy wyodrębnić pewne charakterystyczne role grupowe. Role grupowe to rodzaje ról społecznych, podejmowanych w małych grupach. Kształtują się różnie, w zależności od tego, jak bardzo grupa jest rozwinięta. Współpraca w grupie Projekt jest współfinansowany ze środków finansowych otrzymanych z Ministerstwa Spraw Zagranicznych w ramach konkursu na realizację zadania "Współpraca z Polonią i Polakami za granicą w 2015 r."

Można wyodrębnić kilka faz rozwoju grupy/zespołu: – Forming (członkowie różnie postrzegają cel, niski poziom zaufania, cele indywidualne nie są spójne z celami zespołu), – Storming (konflikty, nieporozumienia, różnice poglądów, weryfikacja celu i działań, kreowanie), – Norming (ludzie zaczynają działać wspólnie, uczą się pracować razem), – Performing (cel jest dla wszystkich jasny, wysoki poziom zaufania, otwartość, efektywność i satysfakcja z pracy), – Transforming (grupa w fazie zmiany – jeśli jest niekontrolowana, istnienie zagrożenie rozpadu grupy). Współpraca w grupie Projekt jest współfinansowany ze środków finansowych otrzymanych z Ministerstwa Spraw Zagranicznych w ramach konkursu na realizację zadania "Współpraca z Polonią i Polakami za granicą w 2015 r."

Projekt (przedsięwzięcie) - unikatowy zestaw skoordynowanych działań ograniczony czasem i kosztami, mający na celu uzyskanie zbioru określonych uprzednio produktów (zakres spełniający cele projektu), zachowując przy tym normy jakości i wymagania. Synergia (efekt synergiczny) – oznacza współdziałanie różnych czynników, którego efekt jest większy niż suma poszczególnych oddzielnych działań. Najważniejsze pojęcia Projekt jest współfinansowany ze środków finansowych otrzymanych z Ministerstwa Spraw Zagranicznych w ramach konkursu na realizację zadania "Współpraca z Polonią i Polakami za granicą w 2015 r."

Projekt to przedsięwzięcie, które posiada następujące cechy: Służy realizacji określonego celu, Posiada skoordynowane i wzajemnie powiązane ze sobą działania, Jest ograniczone w czasie (ma określony początek i koniec) oraz posiada określony budżet i zasoby, Ma wyjątkowy charakter (określony moment w czasie, inny klient i otoczenie). Projektem trzeba zarządzać. Zarządzanie projektami Projekt jest współfinansowany ze środków finansowych otrzymanych z Ministerstwa Spraw Zagranicznych w ramach konkursu na realizację zadania "Współpraca z Polonią i Polakami za granicą w 2015 r."

co będziemy robić, w jakim zakresie? jakie są cele naszych działań? gdzie, w jakich warunkach będzie się to odbywać? kto będzie realizował działania, jaki będzie przydział czynności? w jaki sposób będziemy to realizować, jakie metody i formy pracy zastosujemy? kiedy będzie to realizowane, jaki jest czas, harmonogram prac? Projekt jest współfinansowany ze środków finansowych otrzymanych z Ministerstwa Spraw Zagranicznych w ramach konkursu na realizację zadania "Współpraca z Polonią i Polakami za granicą w 2015 r."

Zarządzanie projektem – zastosowanie wiedzy, umiejętności, narzędzi i technik do zadań projektowych, w celu spełnienia lub przewyższenia oczekiwań zainteresowanych stron wobec projektu (międzynarodowy Instytut Zarzadzania Projektami). Cykl projektu: Zarządzanie projektami IDENTYFIKACJAPLANOWANIEREALIZACJAZAMKNIĘCIE Projekt jest współfinansowany ze środków finansowych otrzymanych z Ministerstwa Spraw Zagranicznych w ramach konkursu na realizację zadania "Współpraca z Polonią i Polakami za granicą w 2015 r."

1)Jaki jest cel naszych działań? 2)Jak poznamy, że go osiągnęliśmy? 3)Jakie zadania musimy zrealizować, aby osiągnąć cel? 4)Jakie są nasze zasoby? 5)Kto będzie odpowiedzialny za poszczególne zadania? 6)Jaki będzie terminarz realizacji działań? 7)Gdzie będziemy realizować nasze przedsięwzięcie? 8)Co ułatwi realizację naszych planów? 9)Jakie trudności mogą się pojawić w trakcie pracy? 10)Jak sobie z nimi poradzimy? 11)Gdzie poszukamy sojuszników? 12)Jak zaprezentujemy efekt końcowy? Zarządzanie projektami Projekt jest współfinansowany ze środków finansowych otrzymanych z Ministerstwa Spraw Zagranicznych w ramach konkursu na realizację zadania "Współpraca z Polonią i Polakami za granicą w 2015 r."

Diagnoza sytuacji (analizy): – Analizy statystyczne: na bazie danych statystycznych, np. dostępnych w ramach statystyki publicznej, – Opinie: badania społeczne, – Analizy strategiczne: analiza SWOT, analiza PESTER, analiza ABC. Analiza otoczenia projektu (odnosi się do zewnętrznych uwarunkowań projektu) oraz interesariuszy (jakie są ich wymagania i oczekiwania, jakie motywy działania, jakie potrzeby i problemy, jakie oczekiwania i cele?) Zarządzanie projektami Projekt jest współfinansowany ze środków finansowych otrzymanych z Ministerstwa Spraw Zagranicznych w ramach konkursu na realizację zadania "Współpraca z Polonią i Polakami za granicą w 2015 r."

Cel - pozytywny, oczekiwany stan w przyszłości. Cel odpowiada na potrzebę, problem, wyzwanie. Definiując cel w ramach zarządzania projektem opisujemy to, co otrzymamy w chwili zakończenia projektu. Zarządzanie projektami Projekt jest współfinansowany ze środków finansowych otrzymanych z Ministerstwa Spraw Zagranicznych w ramach konkursu na realizację zadania "Współpraca z Polonią i Polakami za granicą w 2015 r."

Cele powinno się definiować zgodnie z modelem SMART: Specific (precyzyjne, konkretne i proste), Measurable (wymierne, mierzalne ilościowo), Achievable, Assesable (osiągalne, mierzalne jakościowo), Realistic (realistyczne, realne do osiągnięcia), Time-bound (określone w czasie). Zarządzanie projektami Projekt jest współfinansowany ze środków finansowych otrzymanych z Ministerstwa Spraw Zagranicznych w ramach konkursu na realizację zadania "Współpraca z Polonią i Polakami za granicą w 2015 r."

Monitoring to systematyczne i ciągłe zbieranie, analiza i wykorzystywanie informacji o przebiegu działań na potrzeby zarządzania i podejmowania decyzji. Miernik - nazwa kategorii pozwalającej określić wartość mierzonego zjawiska, sytuacji, wielkości, itp. – Przykładowy miernik: Liczba osób, które wzięły udział w szkoleniu i pozytywne zdali egzamin w ogóle osób uczestniczących w szkoleniu Zarządzanie projektami Projekt jest współfinansowany ze środków finansowych otrzymanych z Ministerstwa Spraw Zagranicznych w ramach konkursu na realizację zadania "Współpraca z Polonią i Polakami za granicą w 2015 r."

Wskaźnik - liczbowe (wartościowe) przedstawienie rozpatrywanego zjawiska, sytuacji, wielkości, itp. – Przykładowy wskaźnik: 70% osób, które wzięły udział w szkoleniu i pozytywnie zdały egzamin w ogóle osób uczestniczących w szkoleniu. Zarządzanie projektami Projekt jest współfinansowany ze środków finansowych otrzymanych z Ministerstwa Spraw Zagranicznych w ramach konkursu na realizację zadania "Współpraca z Polonią i Polakami za granicą w 2015 r."

Ewaluacja projektu to określenie jego wartości w odniesieniu do wcześniej zdefiniowanych kryteriów i w oparciu o odpowiednie informacje. Ewaluacja ma na celu dostarczenie informacji na temat skuteczności podjętych celów i zadań strategicznych. Inne kryteria ewaluacji to m.in. efektywność, trafność i użyteczność oraz trwałość. Zarządzanie projektami Projekt jest współfinansowany ze środków finansowych otrzymanych z Ministerstwa Spraw Zagranicznych w ramach konkursu na realizację zadania "Współpraca z Polonią i Polakami za granicą w 2015 r."

W odróżnieniu od monitoringu (proces ciągły) ewaluację przeprowadza się wtedy, kiedy jest to konieczne. Celem przeprowadzania ewaluacji jest wykorzystanie doświadczeń płynących z dotychczasowych działań do poprawy przyszłych przedsięwzięć realizacyjnych. Zarządzanie projektami Projekt jest współfinansowany ze środków finansowych otrzymanych z Ministerstwa Spraw Zagranicznych w ramach konkursu na realizację zadania "Współpraca z Polonią i Polakami za granicą w 2015 r."

Konkurs mini-projektów dla młodzieży polonijnej „Junior w działaniu” obejmuje 3 obszary tematyczne: aktywizacja obywatelska, aktywizacja biznesowa i aktywizacja kulturowa. Do każdego z obszarów tematycznych swoje mini- projekty mogą składać zespoły młodzieżowe składające się z 3 uczestników. Składanie projektów będzie poprzedzone akcją informacyjno-promocyjną i konsultacjami. Wnioski ocenią specjalnie powołane Kapituły Konkursowe, których członkowie będą posiadać odpowiednie doświadczenie w dziedzinie tematycznej. Konkurs „Junior w działaniu” Projekt jest współfinansowany ze środków finansowych otrzymanych z Ministerstwa Spraw Zagranicznych w ramach konkursu na realizację zadania "Współpraca z Polonią i Polakami za granicą w 2015 r."

Na zakończenie konkursu odbędzie się Gala finałowa (w Komracie), na której zostaną wybrane i ogłoszone zwycięskie zespoły w każdym obszarze tematycznym. Nagrodą główną dla 2 pierwszych zespołów młodzieżowych w każdym obszarze tematycznym będzie wizyta studyjna w Polsce. Konkurs „Junior w działaniu” Projekt jest współfinansowany ze środków finansowych otrzymanych z Ministerstwa Spraw Zagranicznych w ramach konkursu na realizację zadania "Współpraca z Polonią i Polakami za granicą w 2015 r."

Cel konkursu: wybór najlepszych młodzieżowych pomysłów na projekt lokalny w dziedzinach: – Obywatelskiej (Społecznej) – Przedsiębiorczej – Kulturowej Uczestnicy: – 3-osobowe zespoły młodzieżowe wraz ze swoimi opiekunami - minimum 50 zespołów młodzieżowych powinno zgłosić prace konkursowe, – Wiek uczestników: lat Zasady konkursu „Junior w Działaniu” Projekt jest współfinansowany ze środków finansowych otrzymanych z Ministerstwa Spraw Zagranicznych w ramach konkursu na realizację zadania "Współpraca z Polonią i Polakami za granicą w 2015 r."

Promocja konkursu wśród młodzieży!!!!!! – jakie możliwości? Ocenianie prac konkursowych: Zaangażowanie biznesmenów oraz innych instytucji prywatnych i publicznych do kapituły konkursu (jury) oraz jako sponsorów nagród, etc. Obszar: cała Mołdawia Biuro konkursu – Stowarzyszenie Polaków Gagauzji – Kontakt: ………………………………………………………. Zasady konkursu „Junior w Działaniu” Projekt jest współfinansowany ze środków finansowych otrzymanych z Ministerstwa Spraw Zagranicznych w ramach konkursu na realizację zadania "Współpraca z Polonią i Polakami za granicą w 2015 r."

Uroczysty finał Konkursu: – spotkanie najlepszych zespołów, – zaprezentowanie swoich projektów przez zespoły młodzieżowe, – ocena przez jury i ogłoszenie wyników, – wręczenie nagród. Nagroda główna: wyjazd 6 zespołów młodzieżowych (18 osób) oraz opiekunów (6 osób) na tygodniową wizytę do Krakowa (Polska) Zasady konkursu „Junior w Działaniu” Projekt jest współfinansowany ze środków finansowych otrzymanych z Ministerstwa Spraw Zagranicznych w ramach konkursu na realizację zadania "Współpraca z Polonią i Polakami za granicą w 2015 r."

1.Ogłoszenie Konkursu „Junior w Działaniu” w mediach (internet, prasa, organizacje pozarządowe) – do połowy lipca 2015 r. – przekazanie regulaminu konkursu i formularzy dla mini-projektów młodzieżowych, 2.Praca zespołów młodzieżowych nad własnymi mini-projektami – od połowy lipca do 10 września 2015 r. 3.Ostateczny termin złożenia mini-projektów młodzieżowych do biura konkursu (osobiście albo pocztą) – do 10 września 2015 r.. 4.Praca jury nad ocenianiem złożonych mini-projektów młodzieżowych – od 10 do 15 września 2015 r. – wybór 12 zespołów finalistów i zaproszenie ich na prezentację swoich mini-projektów na konferencję finałową. HARMONOGRAM KONKURSU Projekt jest współfinansowany ze środków finansowych otrzymanych z Ministerstwa Spraw Zagranicznych w ramach konkursu na realizację zadania "Współpraca z Polonią i Polakami za granicą w 2015 r."

5.Konferencja finałowa – ocena zaprezentowanych mini-projektów przez jury i wybór 6 zespołów młodzieżowych zwycięzców konkursu – 22 września 2015r. 6.Wyjazd 6 zespołów młodzieżowych do Polski (Kraków) na wizytę – października 2015 r. PASZPORTY – WIZY !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! HARMONOGRAM KONKURSU Projekt jest współfinansowany ze środków finansowych otrzymanych z Ministerstwa Spraw Zagranicznych w ramach konkursu na realizację zadania "Współpraca z Polonią i Polakami za granicą w 2015 r."

W ramach projektu opracowany zostanie portal w formie platformy e-learningowej dla młodzieży polonijnej w Gagauzji. Portal zapewni możliwości stałego i nieograniczonego geograficznie kształcenia, a także integracji i aktywizacji młodzieży, podejmowania wspólnych inicjatyw oddolnych w sferze społecznej, kulturowej oraz przedsiębiorczej. Zakłada się, że użytkownicy / młodzież będzie miała duży wpływ na tworzenie portalu, zawarte w nim treści i narzędzia komunikacyjne. Jak powinien wyglądać i działać portal? opracowanie koncepcji merytorycznej portalu, opracowanie koncepcji technicznej portalu, opracowanie koncepcji zarządzania portalem. Platforma e-learningowa Projekt jest współfinansowany ze środków finansowych otrzymanych z Ministerstwa Spraw Zagranicznych w ramach konkursu na realizację zadania "Współpraca z Polonią i Polakami za granicą w 2015 r."

Potrzebę definiować można: 1) w znaczeniu przedmiotowym — jako zewnętrzną wobec organizmu rzecz lub jej cechę, której wystąpienie lub brak wpływa na poprawę dobrostanu i funkcjonowania organizmu, 2) w znaczeniu podmiotowym — jako wewnętrzny stan organizmu, który odczuwa pewien brak lub nadmiar, powstały w wyniku zakłócenia optimum życiowego. Potrzeby motywują zachowania ludzkie. Potrzeby nasze i innych Projekt jest współfinansowany ze środków finansowych otrzymanych z Ministerstwa Spraw Zagranicznych w ramach konkursu na realizację zadania "Współpraca z Polonią i Polakami za granicą w 2015 r."

Piramida Masłowa SAMOREALIZACJA POTRZEBA SZACUNKU POTRZEBA PRZYNALEŻNOŚCI, MIŁOŚCI I ZWIĄZKU POTRZEBA BEZPIECZEŃSTWA POTRZEBY BIOLOGICZNE

Projekt jest współfinansowany ze środków finansowych otrzymanych z Ministerstwa Spraw Zagranicznych w ramach konkursu na realizację zadania "Współpraca z Polonią i Polakami za granicą w 2015 r." SAMOREALIZACJA POTRZEBA SZACUNKU POTRZEBA PRZYNALEŻNOŚCI, MIŁOŚCI I ZWIĄZKU POTRZEBA BEZPIECZEŃSTWA POTRZEBY BIOLOGICZNE I N T E R N E T

Podział na kilkuosobowe zespoły. Zadaniem każdej jest opisanie wydarzenia z życia szkoły - z punktu widzenia różnych jego uczestników, np. nauczycieli, dyrekcji, uczniów, rodziców, woźnej/woźnego, itd. Opis może dotyczyć np. uroczystości rozpoczęcia lub zakończenia nowego roku szkolnego. Zespoły mogą tworzyć lekko przerysowane opisy sytuacji. Ich opis będzie zależał od punktu widzenia osób, które to wydarzenie opisują. Ćwiczenie – „Różne punkty widzenia” Projekt jest współfinansowany ze środków finansowych otrzymanych z Ministerstwa Spraw Zagranicznych w ramach konkursu na realizację zadania "Współpraca z Polonią i Polakami za granicą w 2015 r."

Podział grup społecznych GRUPY małe duże pierwotne wtórne nieformalne formalne rodzina koledzy z podwórka partia polityczna naród Projekt jest współfinansowany ze środków finansowych otrzymanych z Ministerstwa Spraw Zagranicznych w ramach konkursu na realizację zadania "Współpraca z Polonią i Polakami za granicą w 2015 r."

Samodzielna działalność kierownicza. Sztuka dokonywania wyboru celów i podejmowania decyzji w skali państwowej oraz skutecznej ich realizacji. Zorganizowana działalność mająca na celu zdobycie i utrzymanie władzy. Sfera realizacji potrzeb interesów społecznych. Sztuka rozstrzygania konfliktów na drodze kompromisu. Rozstrzyganie konfliktów w drodze walki. Sfera legalnego stosowania przymusu. Polityka Projekt jest współfinansowany ze środków finansowych otrzymanych z Ministerstwa Spraw Zagranicznych w ramach konkursu na realizację zadania "Współpraca z Polonią i Polakami za granicą w 2015 r."

LUDZIE ZAPOMINAJĄ O PRAWDZIWEJ SILE SWOJEGO GŁOSU.

Państwo jest organizacją polityczną społeczeństwa, posiadającą suwerenną władzę (niezależność i samodzielność władzy państwowej, organy władzy państwowej są władzą zwierzchnią). To także organizacja przymusowa (przynależność do danego państwa ma charakter sformalizowany = obywatelstwo) i terytorialna. Władza państwa: - wydawanie decyzji, - egzekwowanie decyzji, - działa w skali ogólnospołecznej, - ma prawo do legalnego przymusu, - używa wpływu, aby ludzie zachowywali się w oczekiwany sposób. Państwo Projekt jest współfinansowany ze środków finansowych otrzymanych z Ministerstwa Spraw Zagranicznych w ramach konkursu na realizację zadania "Współpraca z Polonią i Polakami za granicą w 2015 r."

Prawodawcza - państwo za pośrednictwem swojego aparatu tworzy prawo, które obowiązuje na jego terytorium; Porządkowa - państwo jest zobowiązane do zachowania porządku i bezpieczeństwa na całym terytorium jego jurysdykcji; Administracyjna - państwo jest zobowiązane zarządzać krajem za pomocą aparatu administracyjnego; Rola wewnętrzna państwa Projekt jest współfinansowany ze środków finansowych otrzymanych z Ministerstwa Spraw Zagranicznych w ramach konkursu na realizację zadania "Współpraca z Polonią i Polakami za granicą w 2015 r."

Gospodarczo-organizacyjna - państwo jest zobowiązane zarządzać gospodarką i finansami kraju; Socjalna - państwo jest zobowiązane zapewnić swoim obywatelom minimum środków do życia; Kulturalno - oświatowa - państwo jest zobowiązane zorganizować system edukacji i instytucji kulturalnych, szerzących rozwój intelektualny obywateli. Rola wewnętrzna państwa Projekt jest współfinansowany ze środków finansowych otrzymanych z Ministerstwa Spraw Zagranicznych w ramach konkursu na realizację zadania "Współpraca z Polonią i Polakami za granicą w 2015 r."

Obrona granic - zapewnienie obywatelom poczucia bezpieczeństwa przez niwelowanie zagrożenia agresją ze strony innych państw; Kontakt z innymi państwami - państwo powinno organizować współpracę z innymi państwami. Rola zewnętrzna państwa Projekt jest współfinansowany ze środków finansowych otrzymanych z Ministerstwa Spraw Zagranicznych w ramach konkursu na realizację zadania "Współpraca z Polonią i Polakami za granicą w 2015 r."

DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ! Wojciech Odzimek Dawid Hoinkis FRDL Małopolski Instytut Samorządu Terytorialnego i Administracji w Krakowie ul. Szlak 73A, Kraków Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych RP w ramach konkursu Współpraca z Polonią i Polakami za granicą w 2015 r.