Kompetencje samorządu województwa w zakresie systemu kształtującego ład przestrzenny.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rekrutacja do klasy I SP w roku szkolnym 2016/2017.
Advertisements

Projekt STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO NA LATA Aktualizacja na lata Departament Strategii i Planowania Przestrzennego.
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax. (0-89) Urząd Marszałkowski.
Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
Podział administracyjny Polski (18). Gmina powiat i województwo to jednostki podziału administracyjnego Polski. W gminach i powiatach władzę sprawuje.
Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Organizacyjno-Prawny.
TERYT 2 Współdziałanie w zakresie objęcia nadzorem wstępnej weryfikacji danych inicjalnej bazy danych PRG w zakresie granic jednostek i obrębów ewidencyjnych.
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Warszawa, MIiR, PLAN ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO WOJEWÓDZTWA.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA Czerwiec 2015r.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
Struktura samorządu terytorialnego - samorząd gminny, - samorząd powiatowy, - samorząd wojewódzki.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Zmiany regulacji prawnych dotyczących planowania przestrzennego w kontekście realizacji KPZK 2030 Dariusz Brzozowski, BPP w Lublinie Spotkanie zespołu.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
ZASADY PRZYSTOSOWANIA NIERUCHOMOŚCI DLA POTRZEB ZABIEGÓW SPECJALNYCH Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa Urzędu Miasta Poznania ul. Karola.
Wnioskowanie o płatność Sektorowy Program Operacyjny TRANSPORT Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego.
Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom krajowy i regionalny. Perspektywa finansowa Toruń, 16 lipca 2013 r.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
„Kapitał Ludzki” - zasób wiedzy, umiejętności oraz potencjału zawartego w każdym człowieku Kraków, 3 czerwca 2009 r. Projekt współfinansowany przez Unię.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Projekt współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Wsparcie jst w procesie przygotowania.
Stan wdrażania projektów systemowych w ramach PO KL w zakresie analiz zmian gospodarczych i realizacji Dolnośląskiej Strategii Innowacji Urząd.
Celem Konkursu jest wsparcie małopolskich przedsiębiorstw społecznych - firm, których działalność gospodarcza służy realizacji celów społecznych, a także.
Koncepcja Obserwatorium ICT w Województwie Świętokrzyskim Sandomierz - Dwikozy
Cyfrowa Polska szansą dla rozwoju sektora ICT 1 Agnieszka Suska Naczelnik Departament Funduszy Strukturalnych Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Gdańsk,
PROGRAM REGIONALNY: Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny oraz współpracę z przedstawicielami.
Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego w Toruniu Cykl spotkań promujących najlepsze praktyki dotyczące aktywizacji mieszkańców na terenach.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
Zmienione kryteria formalne dla poszczególnych działań/poddziałań EFS w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014.
1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko „Dla rozwoju infrastruktury.
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Białystok, 10 sierpnia 2010 r. Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego – część II, administracja samorządowa 1.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
STAŻ. Definicja: Staż oznacza nabywanie przez bezrobotnego umiejętności praktycznych do wykonywania pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez.
Wytyczne do opracowania wojewódzkich, powiatowych i gminnych programów ochrony środowiska Aleksandra Malarz dyrektor Departamentu Strategii i Komunikacji.
Plany zarządzania kryzysowego.
Informacja na temat procedury wyboru projektów indywidualnych umieszczonych w Indykatywnym wykazie indywidualnych projektów kluczowych Regionalnego Programu.
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Zasady realizacji przedsięwzięć OC przez instytucje państwowe, przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne działające na.
Gdańsk, 13 maja 2016 r. Koncepcje delimitacji Obszaru Metropolitalnego Warszawy.
Podstawy prawne planowania przestrzennego w Polsce Wykład I.
Samorządowa jednostka organizacyjna INSTYTUT ROZWOJU TERYTORIALNEGO Plan zagospodarowania przestrzennego województwa dolnośląskiego 1.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
Harmonogram prac nad projektem Kujawsko-Pomorskiego Regionalnego Programu Operacyjnego Toruń, styczeń 2013 r. Departament Zarządzania Funduszami.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Cele i instrumenty realizacji polityki rozwoju województwa na przykładzie województwa dolnośląskiego Andrzej Kosiór Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego.
Tryb tworzenia związków metropolitalnych w kontekście zasady samodzielności jednostek samorządu terytorialnego Karol Ważny Uniwersytet Gdański Instytut.
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
Koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju
Lokalne źródła prawa – zarys
Koncepcja tworzenia Programu Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego
Nowe regulacje prawne w obszarze bezdomności
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
RZECZNIK FUNDUSZY EUROPEJSKICH
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
Zapis prezentacji:

Kompetencje samorządu województwa w zakresie systemu kształtującego ład przestrzenny

Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z dnia 27 marca 2003 r. ( Dz. U. z 2012 r., poz. 647, z późn. zm.) wyodrębnia trzy szczeble systemu planowania przestrzennego: krajowy, regionalny (wojewódzki), lokalny (gminny), dla których opracowuje się odmienne w zakresie i charakterze dokumenty planistyczne oraz analityczne. Ustawa, przyjmując ład przestrzenny i zrównoważony rozwój za podstawę działań określa:  zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej,  zakres i sposoby postępowania w sprawach przeznaczania terenów na określone cele oraz ustalania zasad ich zagospodarowania i zabudowy.

Ład przestrzenny rozumie się jako stan docelowy zagospodarowania przestrzennego, w którym do minimum ogranicza się pola konfliktów wynikające z procesów rozwojowych oraz uzyskuje harmonijnie skomponowany krajobraz, przy zachowaniu jego lokalnej tożsamości kulturowej i środowiskowej. Rozwój zrównoważony rozumiany jest jako rozwój społeczno-gospodarczy, który dążąc do najwyższego poziomu życia mieszkańców, jednocześnie pozwala na zachowanie w stanie możliwie niezmienionym zasobów przyrodniczych środowiska. Pozwala na zaspokojenie, w podobnym stopniu, potrzeb rozwojowych obecnego i przyszłych pokoleń.

Planowanie przestrzenne na szczeblu krajowym ma głównie funkcję analityczną i informacyjną, ale również strategiczną i koordynacyjną. Na szczeblu regionalnym wzrasta znaczenie funkcji koordynacyjnych, przy utrzymaniu funkcji informacyjnych. Dokumentacja analityczna zgromadzona w trakcie prac nad planami zagospodarowania przestrzennego województwa jest głównym źródłem informacji o regionie. W skali lokalnej studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego spełnia liczne funkcje: analityczną, koordynacyjną, i informacyjną. Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego mają funkcję wyłącznie decyzyjną.

Długookresowa Strategia Rozwoju Kraju DSRK Średniookresowa Strategia Rozwoju Kraju Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju (KPZK) Strategia Rozwoju Województwa Plan Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Lokalna Strategia Rozwoju Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego POZIOM REGIONALNY POZIOM LOKALNY POZIOM KRAJOWY

Organy samorządu województwa działają w myśl ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2013 poz. 596 z późn. zm.). Organami samorządu województwa, zgodnie z art.15 ww. ustawy są: 1) sejmik województwa, 2) zarząd województwa.

Sejmik województwa jest organem stanowiącym i kontrolnym województwa, a do jego wyłącznej właściwości należy między innymi:  uchwalanie strategii rozwoju województwa (art. 18 ust. 2),  uchwalanie planu zagospodarowania przestrzennego województwa (art. 18 ust. 3).

Zarząd województwa jest organem wykonawczym województwa i wykonuje zadania należące do samorządu województwa, niezastrzeżone na rzecz sejmiku województwa i wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych. Do zadań zarządu należy między innymi:  przygotowywanie projektów strategii rozwoju województwa i innych strategii rozwoju, planu zagospodarowania przestrzennego, regionalnych programów operacyjnych, programów służących realizacji umowy partnerstwa w zakresie polityki spójności oraz ich wykonywanie (art. 41 ust. 2 pkt 4 – obowiązuje od 8 kwietnia 2014 r.)

Do zadań organów samorządu na szczeblu wojewódzkim w zakresie kształtowania ładu przestrzennego należy:  sporządzanie planu zagospodarowania przestrzennego województwa i strategii rozwoju województwa,  prowadzenie analiz i studiów, opracowywanie koncepcji i programów odnoszących się do obszarów i problemów zagospodarowania przestrzennego,  przeprowadzanie okresowych przeglądów zmian w zagospodarowaniu przestrzennym i sporządzanie raportów o stanie zagospodarowania przestrzennego województwa,

 realizacja polityki przestrzennej województwa – poprzez uwzględnianie przez gminy w studiach uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin ustaleń strategii rozwoju i planu zagospodarowania przestrzennego województwa,  wprowadzanie ustaleń planu zagospodarowania przestrzennego województwa do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

Art. 3 ust. 3 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym: Samorząd województwa ma za zadanie kształtowanie ładu przestrzennego i prowadzenie polityki przestrzennej w województwie, w tym uchwalanie planu zagospodarowania przestrzennego województwa.

W planie zagospodarowania przestrzennego województwa uwzględnia się ustalenia koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, oraz programy, o których mowa w art. 48 ust. 1. (art. 39 ust.4). W stosunku do planów zagospodarowania przestrzennego województw, KPZK 2030 nakłada obowiązek wdrożenia ustaleń i zaleceń, odnoszących się do delimitacji obszarów funkcjonalnych oraz wdrożenia działań o charakterze planistycznym w formie opracowania strategii, planów i studiów zagospodarowania przestrzennego.

Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju określa (art.47 ust.2 – obowiązuje od 8 kwietnia 2014 r.): podstawowe elementy krajowej sieci osadniczej, wymagania z zakresu ochrony środowiska i zabytków, z uwzględnieniem obszarów podlegających ochronie, rozmieszczenie infrastruktury społecznej o znaczeniu krajowym i międzynarodowym, rozmieszczenie obiektów infrastruktury technicznej i transportowej, strategicznych zasobów wodnych i obiektów gospodarki wodnej o znaczeniu międzynarodowym i krajowym, obszary funkcjonalne w ramach typów, o których mowa w art. 49b.

Art. 49b. (wchodzi w życie 25 września 2014 r.) Do typów obszarów funkcjonalnych o znaczeniu ponadregionalnym należą: 1) miejski obszar funkcjonalny ośrodka wojewódzkiego; 2) wiejski obszar funkcjonalny; 3)obszar funkcjonalny szczególnego zjawiska w skali makroregionalnej, w tym: a) górski, b) Żuławy; 4) przygraniczny obszar funkcjonalny.

KPZK nakłada obowiązek wprowadzenia do planów województw obszarów funkcjonalnych (ustalenie): miejskich OF ośrodków wojewódzkich, w tym metropolitalnych, wiejskich OF wymagających wsparcia procesów rozwojowych, szczególnego zjawiska w skali makroregionalnej, w tym: strefy przybrzeżnej, górskich, Żuław, kształtowania potencjału rozwojowego wymagające programowania działań ochronnych, w tym: cennych przyrodniczo, ochrony krajobrazów kulturowych, ochrony i kształtowania zasobów wodnych, strategicznych złóż kopalin, wymagających restrukturyzacji i rozwoju nowych funkcji przy wsparciu instrumentów właściwych polityce regionalnej, w tym: miast i innych obszarów tracących dotychczasowe funkcje, o najniższym poziomie dostępu do dóbr i usług warunkujących możliwości rozwojowe, przygranicznych.

Art. 49b. (wchodzi w życie 25 września 2014 r.) Samorząd województwa określa obszary funkcjonalne o znaczeniu ponadregionalnym i ich granice. Samorząd województwa może, z własnej inicjatywy lub na wniosek samorządu gminnego lub samorządu powiatowego, określić obszary funkcjonalne o znaczeniu regionalnym i ich granice.

W planie zagospodarowania przestrzennego województwa umieszcza się inwestycje celu publicznego o znaczeniu ponadlokalnym, o których mowa w ust. 3 pkt 3, które zostały ustalone w dokumentach przyjętych przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Radę Ministrów, właściwego ministra lub sejmik województwa, zgodnie z ich właściwością (art. 39 ust.5).

Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy ma charakter aktu kierownictwa wewnętrznego, obowiązującego w systemie organów gminy. Studium wiąże wójta, burmistrza, prezydenta miasta przy sporządzaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego i służy koordynacji ustaleń tych planów. Przy sporządzaniu studium uwzględnia się zasady określone w Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju, ustalenia strategii rozwoju i planu zagospodarowania przestrzennego województwa oraz strategii rozwoju gminy, o ile gmina dysponuje takim opracowaniem (art. 9 ust. 2).

Instrumentem wdrażania określonej w studium polityki przestrzennej jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Jako akt prawa miejscowego, plan ustanawia przepisy powszechnie obowiązujące na danym terenie, będące podstawą wydawania decyzji administracyjnych (art. 14 ust. 8). W dokumencie tym ustala się przeznaczenie terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określa sposoby zagospodarowania i warunki zabudowy terenu. Plan nie może naruszać ustaleń studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania gminy.

Ustalenia pzpw wprowadza się do planu miejscowego po uzgodnieniu terminu realizacji inwestycji celu publicznego o znaczeniu ponadlokalnym i warunków wprowadzenia ich do planu miejscowego. Uzgodnienia przeprowadza marszałek województwa z wójtem, burmistrzem albo prezydentem miasta. Koszty wprowadzenia ustaleń pzpw do planu miejscowego oraz zwrotu wydatków na odszkodowania, o których mowa w art. 36, ustala się w umowie zawartej pomiędzy marszałkiem województwa a wójtem, burmistrzem albo prezydentem miasta. (art.44 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym)

W strategii rozwoju województwa (art. 11 ust.1 ustawy o samorządzie województwa) należy uwzględnić w szczególności cel: kształtowanie i utrzymanie ładu przestrzennego. Strategia rozwoju województwa uwzględnia cele średniookresowej strategii rozwoju kraju, krajowej strategii rozwoju regionalnego, odpowiednich strategii ponadregionalnych, a także cele i kierunki koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju (art. 11 ust.1d - obowiązuje od 8 kwietnia 2014 r.) Strategia rozwoju województwa może być zaktualizowana w każdym czasie, jeżeli wymaga tego sytuacja społeczno- gospodarcza lub przestrzenna województwa (art.11 ust.1e – obowiązuje od 8 kwietnia 2014 r.).

Art. 39a. (wchodzi w życie 25 września 2014 r.) W celu zapewnienia spójności plan zagospodarowania przestrzennego województwa dostosowuje się do strategii rozwoju województwa po jej aktualizacji, w zakresie, w jakim aktualizacja strategii dotyczy sytuacji przestrzennej województwa.

Strategia rozwoju województwa jest realizowana przez programy rozwoju, regionalny program operacyjny, program służący realizacji umowy partnerstwa i kontrakt terytorialny, o których mowa w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (art.11 ust.3 ustawy o samorządzie województwa – obowiązuje od 8 kwietnia 2014 r.). Regionalny program operacyjny – dokument o charakterze operacyjno-wdrożeniowym określający obszary, a czasem szczegółowe działania, jakie organy samorządu województwa podejmują lub mają zamiar podjąć na rzecz wspierania rozwoju województwa lub regionu.

Regionalny program operacyjny określa w szczególności:  priorytety oraz kierunki interwencji w zakresie terytorialnym, w tym w ujęciu wojewódzkim – zakres terytorialny wskazuje obszary wspierania rozwoju, tym samym kształtowania ładu przestrzennego,  cel główny i cele szczegółowe w nawiązaniu do strategii rozwoju województwa wraz z określonymi wskaźnikami.

 Przepisy prawne określają zadania samorządu województwa w zakresie kształtowania ładu przestrzennego, jednak nie dają instrumentów prawidłowego modelowania przestrzeni regionu.  W planach zagospodarowania przestrzennego województw umieszcza się inwestycje celu publicznego o znaczeniu ponadlokalnym, które zostały ustalone w dokumentach przyjętych przez Sejm RP, Radę Ministrów, właściwego ministra lub sejmik województwa. W takiej sytuacji plany stają się głównie ”rejestrem” wskazanych inwestycji, nie pozostawiając możliwości prawdziwego planowania.

 Spec-ustawy ograniczają możliwości swobodnego planowania na szczeblu regionalnym, zwłaszcza inwestycji komunikacyjnych o znaczeniu strategicznym.  Brak własnych, jak również rządowych środków finansowych, powoduje brak zainteresowania samorządu wojewódzkiego wprowadzaniem inwestycji celu publicznego o znaczeniu ponadlokalnym do planów miejscowych oraz prowadzeniem negocjacji w sprawie warunków wprowadzania tych inwestycji do ww. planów.

Dziękuję za uwagę! Iwona Skomiał Podkarpackie Biuro Planowania Przestrzennego w Rzeszowie Warszawa – 11 kwietnia 2014 r.