Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju"— Zapis prezentacji:

0 Podstawy planowania przestrzennego
Tytuł wykładu: Plany zagospodarowania przestrzennego województwa Audyt krajobrazowy

1 Koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju
Ppp.PZPW. R.A. 2016/17 Koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju Plan zagospodarowania przestrzennego województwa Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Akty prawa miejscowego: miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego miejscowy plan rewitalizacji uchwała o zasadach i warunkach sytuowania obiektów małej architektury Decyzja o pozwoleniu na budowę Decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego Decyzja o warunków zabudowy Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego związku metropolitalnego Decyzje lokalizacyjne wydawane na podstawie tzw. „spec ustawy”

2 Ppp. PZPW . R.A. 2016/17 Plany zagospodarowania przestrzennego województwa – informacje ogólne
„Organy samorządu województwa sporządzają plan zagospodarowania przestrzennego województwa, prowadzą analizy i studia oraz opracowują koncepcje i programy, odnoszące się do obszarów i problemów zagospodarowania przestrzennego odpowiednio do potrzeb i celów podejmowanych w tym zakresie prac, a także sporządzają audyt krajobrazowy.” Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2016 r. poz. 778 z późn. zm.) – art. 38.

3 w granicach administracyjnych województwa.”
Ppp. PZPW. R.A. 2016/17 Plany zagospodarowania przestrzennego województwa – obszar „Plan zagospodarowania przestrzennego województwa sporządza się dla obszaru w granicach administracyjnych województwa.” Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2016 r. poz. 778 z późn. zm.) – art. 39 ust. 2.

4 6) obszary szczególnego zagrożenia powodzią;
Ppp.PZPW . R.A. 2016/17 Plany zagospodarowania przestrzennego województwa – zakres „ W planie zagospodarowania przestrzennego województwa uwzględnia się ustalenia strategii rozwoju województwa oraz rekomendacje i wnioski zawarte w audycie krajobrazowym, oraz określa się w szczególności:  1) podstawowe elementy sieci osadniczej województwa i ich powiązań komunikacyjnych oraz infrastrukturalnych, w tym kierunki powiązań transgranicznych;  2) system obszarów chronionych, w tym obszary ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu kulturowego, ochrony uzdrowisk oraz dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej;  3) rozmieszczenie inwestycji celu publicznego o znaczeniu ponadlokalnym; 4) granice i zasady zagospodarowania obszarów funkcjonalnych o znaczeniu ponadregionalnym oraz, w zależności od potrzeb, granice i zasady zagospodarowania obszarów funkcjonalnych o znaczeniu regionalnym; 5) (uchylony)  6) obszary szczególnego zagrożenia powodzią;  7) granice terenów zamkniętych i ich stref ochronnych;  8) obszary występowania udokumentowanych złóż kopalin i udokumentowanych kompleksów podziemnego składowania dwutlenku węgla. „W planie zagospodarowania przestrzennego województwa uwzględnia się ustalenia koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju” oraz programy służące realizacji inwestycji celu publicznego o znaczeniu krajowym. Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2016 r. poz. 778 z późn. zm.) – art. 39 ust. 3 i 4.

5 Ppp.PZPW . R.A. 2016/17 Plany zagospodarowania przestrzennego województwa – miejski obszar funkcjonalny ośrodka wojewódzkiego „Dla miejskiego obszaru funkcjonalnego ośrodka wojewódzkiego uchwala się plan zagospodarowania przestrzennego miejskiego obszaru funkcjonalnego ośrodka wojewódzkiego jako część planu zagospodarowania przestrzennego województwa.” „Plan zagospodarowania przestrzennego miejskiego obszaru funkcjonalnego ośrodka wojewódzkiego może obejmować również obszary leżące poza granicami miejskiego obszaru funkcjonalnego ośrodka wojewódzkiego.” Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2016 r. poz. 778 z późn. zm.) – art. 39 ust. 6 i 7.

6 Ppp.PZPW . R.A. 2016/17 Obszary funkcjonalne – typy obszarów
„Do obszarów funkcjonalnych należą: 1) obszary funkcjonalne o znaczeniu ponadregionalnym - jako obszary funkcjonalne o istotnym znaczeniu dla polityki przestrzennej kraju; 2) obszary funkcjonalne o znaczeniu regionalnym - jako obszary funkcjonalne o istotnym znaczeniu dla polityki przestrzennej województwa; 3) obszary funkcjonalne o znaczeniu lokalnym - jako obszary funkcjonalne o istotnym znaczeniu dla polityki przestrzennej gminy.” Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2016 r. poz. 778 z późn. zm.) – art. 49a.

7 „Do typów obszarów funkcjonalnych o znaczeniu ponadregionalnym należą:
Ppp.PZPW . R.A. 2016/17 Obszary funkcjonalne o znaczeniu ponadregionalnym „Do typów obszarów funkcjonalnych o znaczeniu ponadregionalnym należą: 1) miejski obszar funkcjonalny ośrodka wojewódzkiego; 2) wiejski obszar funkcjonalny; 3) obszar funkcjonalny szczególnego zjawiska w skali makroregionalnej, w tym: a) górski, b) Żuławy; 4) przygraniczny obszar funkcjonalny.” Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2016 r. poz. 778 z późn. zm.) – art. 49b.

8 Ppp.PZPW. R.A. 2016/17 Obszary funkcjonalne – organy, które je określają
„1. Samorząd województwa określa obszary funkcjonalne o znaczeniu ponadregionalnym i ich granice. 2. Samorząd województwa może, z własnej inicjatywy lub na wniosek samorządu gminnego lub samorządu powiatowego, określić obszary funkcjonalne o znaczeniu regionalnym i ich granice.” Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym Dz.U. z 2016 r. poz. 778 z późn. zm.) – art. 49d ust.1 i 2. „Samorząd gminny może określić obszary funkcjonalne o znaczeniu lokalnym.” Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym Dz.U. z 2016 r. poz. 778 z późn. zm.) – art. 49e.

9 i organy właściwe do uzgadniania i opiniowania planu;
Ppp.PZPW. R.A. 2016/17 Plany zagospodarowania przestrzennego województwa - kolejne działania marszałka województwa „1. Po podjęciu przez sejmik województwa uchwały o przystąpieniu do sporządzania planu zagospodarowania przestrzennego województwa marszałek województwa kolejno: 1) ogłasza w prasie ogólnopolskiej oraz przez obwieszczenie w urzędach gmin, starostwach powiatowych, urzędzie marszałkowskim i urzędzie wojewódzkim o podjęciu uchwały o przystąpieniu do sporządzania planu, określając formę, miejsce i termin składania wniosków dotyczących planu, nie krótszy niż 3 miesiące od dnia ogłoszenia; 2) zawiadamia na piśmie o podjęciu uchwały o przystąpieniu do sporządzania planu instytucje i organy właściwe do uzgadniania i opiniowania planu; 3) rozpatruje wnioski, o których mowa w pkt 1; 4) sporządza projekt planu zagospodarowania przestrzennego województwa wraz z prognozą oddziaływania na środowisko; 5) uzyskuje od wojewódzkiej komisji urbanistyczno-architektonicznej opinię o projekcie planu;” Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2016 r. poz. 778 z późn. zm.) – art. 41 ust 1 pkt 1 – 5.

10 8) przedstawia projekt planu sejmikowi województwa do uchwalenia.”
Ppp.PZPW. R.A. 2016/17 Plany zagospodarowania przestrzennego województwa - kolejne działania marszałka województwa c.d. „ 6) występuje o opinię o projekcie planu do właściwych instytucji i organów, a także do wojewody, zarządów powiatów, zarządów związków metropolitalnych, wójtów, burmistrzów gmin i prezydentów miast położonych na terenie województwa oraz rządowych i samorządowych organów administracji publicznej na terenach przyległych do granic województwa oraz uzgadnia projekt z organami określonymi w przepisach odrębnych;  6a) przedstawia projekt planu ministrowi właściwemu do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w celu stwierdzenia jego zgodności z koncepcją przestrzennego zagospodarowania kraju; 7) przedstawia projekt planu ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego w celu stwierdzenia jego zgodności z programami rządowymi, o których mowa w art. 48 ust. 1; 8) przedstawia projekt planu sejmikowi województwa do uchwalenia.” „2. Do opiniowania i uzgadniania projektu planu zagospodarowania przestrzennego województwa stosuje się odpowiednio przepisy art , z wyjątkiem terminu dokonania uzgodnień i przedstawienia opinii, który nie powinien być krótszy niż 40 dni od dnia udostępnienia projektu planu wraz z prognozą oddziaływania na środowisko.” Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2016 r. poz. 778 z późn. zm.) – art. 41 ust. 1 pkt 6-8 i ust. 2.

11 Ppp.PZPW . R.A. 2016/17 Plany zagospodarowania przestrzennego województwa - uchwała sejmiku województwa „1. Plan zagospodarowania przestrzennego województwa uchwala sejmik województwa. 2. Uchwałę sejmiku województwa o uchwaleniu planu zagospodarowania przestrzennego województwa wraz z dokumentacją prac planistycznych marszałek województwa przekazuje wojewodzie w celu oceny zgodności z przepisami prawnymi oraz ogłoszenia w wojewódzkim dzienniku urzędowym. 3. Zmiana planu zagospodarowania przestrzennego województwa następuje w trybie, w jakim jest uchwalany ten plan.” Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2016 r. poz. 778 z późn. zm.) – art. 42 ust

12 Ppp.PZPW. R.A. 2016/17 Audyt krajobrazowy - informacje ogólne
„1. Dla obszaru województwa sporządza się, nie rzadziej niż raz na 20 lat, audyt krajobrazowy. 2. Audyt krajobrazowy identyfikuje krajobrazy występujące na całym obszarze województwa, określa ich cechy charakterystyczne oraz dokonuje oceny ich wartości.” Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2016 r. poz. 778 z poźn. zm.) – art. 38a ust. 1 i 2.

13 Ppp.PZPW. R.A. 2016/17 Audyt krajobrazowy - zakres
„Audyt krajobrazowy, w szczególności: 1) określa: a) krajobrazy występujące na obszarze danego województwa, b) lokalizację krajobrazów priorytetowych; 2) wskazuje lokalizację i granice: a) parków kulturowych, b) parków narodowych, rezerwatów przyrody, parków krajobrazowych, obszarów chronionego krajobrazu, c) obiektów znajdujących się na listach Światowego Dziedzictwa UNESCO, obszarów Sieci Rezerwatów Biosfery UNESCO (MaB) lub obszarów i obiektów proponowanych do umieszczenia na tych listach; 3) wskazuje: a) zagrożenia dla możliwości zachowania wartości krajobrazów, o których mowa w pkt 1 lit. b, oraz wartości krajobrazów w obrębie obszarów lub obiektów, o których mowa w pkt 2, b) rekomendacje i wnioski dotyczące kształtowania i ochrony krajobrazów, o których mowa w pkt 1 lit. b, oraz krajobrazów w obrębie obszarów lub obiektów, o których mowa w pkt 2, w szczególności poprzez wskazanie obszarów, które powinny zostać objęte formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 3, 4 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (…), c) lokalne formy architektoniczne zabudowy w obrębie krajobrazów, o których mowa w pkt 1 lit. b.” Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2016 r. poz. 778 z późn. zm.) – art. 38a ust. 3.

14 Ppp.PZPW. R.A. 2016/17 Audyt krajobrazowy – sporządzenie i uchwalenie
„ 1. Projekt audytu krajobrazowego sporządza zarząd województwa.  2. Zarząd województwa przed przedłożeniem projektu audytu krajobrazowego do uchwalenia przez sejmik województwa:  1) informuje w drodze obwieszczenia o przystąpieniu do sporządzania projektu audytu krajobrazowego; 2) zasięga opinii o projekcie od: a) regionalnego dyrektora ochrony środowiska, b) dyrektorów parków narodowych i krajobrazowych położonych w granicach województwa, c) wojewódzkiego konserwatora zabytków, d) rad gmin położonych na terenie województwa - z zastrzeżeniem, że brak zajęcia stanowiska w terminie 30 dni od dnia otrzymania projektu audytu krajobrazowego uznaje się za wyrażenie pozytywnej opinii o projekcie w przedłożonym brzmieniu; 3) może wprowadzić zmiany wynikające z uzyskanych opinii;  4) ogłasza w prasie regionalnej oraz przez obwieszczenia w urzędzie marszałkowskim o wyłożeniu projektu do publicznego wglądu na co najmniej 7 dni przed dniem wyłożenia i wykłada ten projekt do publicznego wglądu na okres co najmniej 30 dni; 5) w czasie wyłożenia i przez okres 14 dni po zakończeniu okresu wyłożenia zbiera uwagi do projektu;   6) rozpatruje zgłoszone uwagi sporządzając listę nieuwzględnionych uwag. Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2016 r. poz. 778 z późn. zm.) – art. 38b ust. 1 i 2.

15 Ppp. PZPW. R.A. 2016/17 Audyt krajobrazowy – sporządzenie i uchwalenie c.d.
„Na zgłoszone przed uchwaleniem audytu krajobrazowego żądanie gminy, której opinia nie została uwzględniona w projekcie audytu krajobrazowego, sejmik województwa rozstrzyga w formie uchwały o zasadności nieuwzględnienia opinii przez zarząd województwa; rozstrzygnięcie sejmiku województwa jest wiążące.” „Audyt krajobrazowy uchwala sejmik województwa, rozstrzygając jednocześnie o sposobie rozpatrzenia uwag nieuwzględnionych przez zarząd województwa.” Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2016 r. poz. 778 z późn. zm.) – art. 38b ust. 3 i 4.

16 Ppp. PZPW. R.A. 2016/17 Wprowadzanie ustaleń do planu województwa do planu miejscowego
„1. Ustalenia planu zagospodarowania przestrzennego województwa wprowadza się do planu miejscowego po uprzednim uzgodnieniu terminu realizacji inwestycji celu publicznego o znaczeniu ponadlokalnym i warunków wprowadzenia ich do planu miejscowego. 2. Uzgodnienia, o których mowa w ust. 1, przeprowadza marszałek województwa z wójtem, burmistrzem albo prezydentem miasta. 3. Koszty wprowadzenia ustaleń planu zagospodarowania przestrzennego województwa do planu miejscowego oraz zwrotu wydatków na odszkodowania, o których mowa w art. 36, a także kwoty przeznaczone na pokrycie zwiększonych kosztów realizacji zadań gminnych są ustalane w umowie zawartej pomiędzy marszałkiem województwa a wójtem, burmistrzem albo prezydentem miasta. (…) 4. Spory dotyczące spraw, o których mowa w ust. 1-3, rozstrzygają sądy powszechne.” Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2016 r. poz. 778 z późn. zm.) – art. 44 ust

17 Dziękuję za uwagę


Pobierz ppt "Koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju"

Podobne prezentacje


Reklamy Google