Z ASADY KSZTAŁCENIA. Normy postępowania dydaktycznego, których przestrzeganie umożliwia nauczycielowi skutecznie zaznajamiać uczniów z wiedzą, rozwijać.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Temat 2: Podstawy programowania Algorytmy – 1 z 2 _________________________________________________________________________________________________________________.
Advertisements

WSPIERANIE ROZWOJU DZIECKA NA PIERWSZYM I KOLEJNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH W ZWIĄZKU Z OBNIŻENIEM WIEKU REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO.
Czy umiesz się uczyć? Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
1 Mój sposób na efektywną naukę Opracowała: Agnieszka Terebus studentka V roku Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie na kierunkach: Pedagogika Zdolności.
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Prywatne Gimnazjum Informatyczne Szkoła pod patronatem Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Bielsku-Białej Nowy wymiar nauki.
Zastosowanie multimediów w edukacji z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy Centralny Instytut Ochrony Pracy Państwowy Instytut Badawczy dr inż. Małgorzata.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Rekrutacja Rok szkolny 2016/2017. Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty Nr OP-DO z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów przeprowadzania.
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
E- learning czyli nauka przez internet. E-learning E-learning łączy w sobie nauczanie na odległość oraz elastyczność czasową, bywa też łączony z tradycyjnym.
Podstawy Przedsiębiorczości Wykład 4h + Ćwiczenia 4h Rafał Paśko PWSW Przemyśl.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
„Bezpośrednie wspomaganie szkół poprzez kompleksowe doskonalenie nauczycieli - drogą do sukcesu edukacyjnego uczniów Powiatu Tarnowskiego” Realizowany.
Pionierka ogół umiejętności związanych z budowaniem przez harcerzy.
Mgr Justyna Prokocka-Kasjaniuk. Przedszkole (2,5) 3 – 5 lat Szkoła Podstawowa kl. I 6 lat (5 lat) Kl. IV 9 lat Gimnazjum kl. I 12 lat Szkoły ponadgimnazjalne.
ZASTOSOWANIE FUNKCJI WYKŁADNICZEJ I LOGARYTMICZNEJ DO OPISU RUCHU DRGAJĄCEGO Agnieszka Wlocka Agnieszka Szota.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa III Unia Europejska 1 godz. lekcyjna.
18 kwietnia 2016 (poniedziałek) Część humanistyczna 19 kwietnia 2016 (wtorek) Część matematyczno – przyrodnicza 20 kwietnia 2016 (środa) Język obcy nowożytny.
Rola przedszkola w przygotowaniu dzieci 6 –letnich do podjęcia nauki w szkole Spotkanie z Rodzicami Przedszkole nr 8 w Nysie.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
2015/2016.  określenie poziomu i rodzaju aktywności dzieci  pozyskanie informacji potrzebnych do pracy nad zwiększeniem aktywności dzieci podczas zajęć.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Sprawdzian szóstoklasisty w pigułce. Witaj szóstoklasisto! 5 kwietnia 2016 roku napiszecie sprawdzian szóstoklasisty złożony z dwóch części : 1.Część.
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
Wybór najważniejszych, zdaniem uczniów, problemów związanych z korzystaniem z TIK w szkole oraz opracowanie wstępnych zapisów szkolnego kodeksu na ten.
– lekcja ze strongmanem.. Drugiego dnia trzeciego miesiąca bieżącego roku klasa 3e za sprawą prof. Mikołaja Komorowskiego miała do czynienia z nietypową.
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
Coaching w poradnictwie zawodowym i edukacji. PLAN Definicja, proces - zmiana Możliwość wykorzystania coachingu w poradnictwie zawodowym i edukacji Model.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Organizacja zajęć w zakresie rozszerzonym w latach szkolnych 2015/ / /18.
Egzamin Gimnazjalny Podstawa prawna Rozdział 3b Ustawy z dnia r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianamiUstawy Rozporządzenie MEN z.
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
ZSB im. Powstańców Śląskich realizuje program
Objęta patronatem dwóch uczelni wyższych: *Politechniki Śląskiej w Katowicach Wydziału Inżynierii Materiałowej i Metalurgii oraz * Wyższej szkoły Biznesu.
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
SZKOŁA ŚRODOWISKIEM ROZWOJU UCZNIA. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PRIORYTET IX. ROZWÓJ KOMPETENCJI.
„Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
ZMIANY ZWIĄZANE Z FORMUŁOWANIEM OCEN DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM NA WSZYSTKICH ETAPACH EDUKACYJNYCH.
Egzamin gimnazjalny 2016 Gimnazjum im. J.B.Solfy w Trzebielu.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
MATURA 2007 podstawowe informacje o zmianach w egzaminie.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
Andrzej Feterowski Dyrektor Wydziału Informatyki Urząd Miasta Szczecin BEZPIECZNI RAZEM, czyli zachodniopomorski portal o bezpieczeństwie.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
REKRUTACJA DO SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NA ROK SZKOLNY 2016/2017.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Łódź ul. Bojowników Getta Warszawskiego 3 tel. / fax (0-42)
CENTRALNA KOMISJA EGZAMINACYJNA ul. Łucka Warszawa tel. (022)
VIII Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej w Gdańsku.
Od 7.30 do 8.30 dzieci schodzą się do przedszkola. W tym czasie swobodnie bawią się w dowolnych kącikach zabaw. Nauczyciel prowadzi z dziećmi rozmowy indywidualne.
Ucz i ucz się z TIK!.
Informacja o maturze w 2018 roku
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
Szkoła Promująca Zdrowie
Reforma Edukacji
Wszystkim zależy na przyszłości Lepszy wynik na egzaminie
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
PEDAGOGICZNE PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH
Prezentacja informacji w biznesie
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
E G Z A M I N GIMNAZJALNY.
Zapis prezentacji:

Z ASADY KSZTAŁCENIA

Normy postępowania dydaktycznego, których przestrzeganie umożliwia nauczycielowi skutecznie zaznajamiać uczniów z wiedzą, rozwijać ich zainteresowania i zdolności poznawcze, wpajać poglądy i przekonania oparte na akceptowanych społecznie wartościach oraz wdrażać do samokształcenia

Z ASADY KSZTAŁCENIA

Z ASADA POGLĄDOWOŚCI Wielozmysłowy kontakt z poznawaną rzeczywistością „Trzeba ludzi uczyć, w granicach możliwie najszerszych, nie z książek czerpać mądrość, ale z nieba, ziemi, z dębów i buków” (Komeński) Poglądowość: Ilustratywna (obserwacja) Operatywna (działanie) Funkcja: Reprezentatywna Symbolizująca

Z ASADA POGLĄDOWOŚCI Z podstawy programowej edukacji przyrodniczej (klasy I-III SP): „Wiedza przyrodnicza nie może być kształtowana wyłącznie na podstawie pakiet ów edukacyjnych, informacji z Internetu oraz z innych tego typu źródeł. Edukacja przyrodnicza powinna być realizowana także w naturalnym środowisku poza szkołą. W sali lekcyjnej powinny być kąciki przyrody. Jeżeli w szkole nie ma warunków do prowadzenia hodowli roślin i zwierząt, trzeba organizować dzieciom zajęcia w ogrodzie botanicznym, w gospodarstwie rolnym itp. ”

Z ASADA POGLĄDOWOŚCI - JAK REALIZOWAĆ ? Wykorzystywanie środków dydaktycznych Kontakt z materiałem źródłowym Organizowanie wyjść, pokazów W wypadku umiejętności- ćwiczenia praktyczne Ekranizacje lektur- tak czy nie?

Z ASADA ŚWIADOMEJ AKTYWNOŚCI UCZNIÓW Aktywność- niezbędny warunek do podjęcia nauki Możliwa wtedy gdy uczeń zna cel działania, wie jak go realizować i chce go osiągnąć Aktywność: Intelektualna Emocjonalna Praktyczna

Z ASADA ŚWIADOMEJ AKTYWNOŚCI UCZNIÓW - JAK REALIZOWAĆ Wywoływanie aktywności Odwoływanie się do doświadczeń, potrzeb i zainteresowań poznawczych uczniów Wywoływanie pozytywnej motywacji Stosowanie metod wdrażających do samodzielnego zdobywania wiedzy i myślenia Systematyczne uświadamianie postępów

Z ASADA SYSTEMATYCZNOŚCI ( SYSTEMOWOŚCI ) Konieczność logicznego porządku uczenia się/nauczania Nowa wiedza powinna łączyć się z poprzednio nabytą tworząc pewien spójny system

Z ASADA SYSTEMATYCZNOŚCI ( SYSTEMOWOŚCI ) – JAK REALIZOWAĆ ? Układ treści kształcenia Właściwa kolejność, zgodnie z logiką przedmiotu Powracanie do materiału opanowanego Podkreślanie zagadnień istotnych i głównych Podział materiału na sensowne fragmenty Przechodzenie do nowego materiału po gruntownym opanowaniu poprzedniego Systematyzowanie i uogólnianie wiadomości Typy programów Liniowy Spiralny Koncentryczny Korelacje między przedmiotami

Z ASADA PRZYSTĘPNOŚCI Inaczej: zasada stopniowania trudności Konieczność dostosowania materiału, metod kształcenia, środków dydaktycznych do poziomu rozwoju i możliwości uczniów posiadanej wiedzy i umiejętności Optymalny poziom trudności!

Z ASADA PRZYSTĘPNOŚCI – JAK REALIZOWAĆ ? Proces nauczania- Realizacja treści od bliskiego do nieznanego, od łatwego do trudnego Uwzględnianie różnic w tempie pracy i stopniu zaawansowania poszczególnych uczniów Unikanie przeciążania nadmiarem zadań

Z ASADA ŁĄCZENIA TEORII Z PRAKTYKĄ Poczucie użyteczności wiedzy, a także czynienie jej zrozumialszą Brak przestrzegania zasady: Deficyty umiejętności Mechaniczne wykonywanie czynności

Z ASADA ŁĄCZENIA TEORII Z PRAKTYKĄ – JAK REALIZOWAĆ ? Teoria a działanie: Poprzedzanie działań praktycznych przekazaniem określonej porcji wiadomości Działania powinny poszerzać i utrwalać wiedzę Reguły, definicje i prawa leżące u podstaw działalności powinny być produktem aktywności własnej uczniów Tok lekcji ćwiczeniowej?

Z ASADA TRWAŁOŚCI WIEDZY Organizowanie procesu kształcenia tak aby uzyskać jak największą trwałość przyswajanego materiału Stosowanie takich metod i środków, dzięki którym wiadomości uczniów będą coraz to bardziej trwałe, dokładne i głębokie, usystematyzowane i użyteczne

Z ASADA TRWAŁOŚCI WIEDZY – JAK REALIZOWAĆ ? Procedury: Powtarzanie porządkujące, uzupełniające, syntetyczne Powtórki zgodne z krzywą zapominania Różnorodne środki i metody Systematyczna kontrola wyników nauczania Rozwiązywanie problemów Operowanie wiedzą w praktyce

K RZYWA ZAPOMINANIA Źródło: szybkanaukablog.pl

Z ASADA INDYWIDUALIZACJI I ZESPOŁOWOŚCI Uwzględnienie indywidualnych możliwości każdego ucznia ale też nacisk na współpracę i działanie wszystkich uczniów w klasie

Z ASADA INDYWIDUALIZACJI I ZESPOŁOWOŚCI – JAK REALIZOWAĆ ? Indywidualizacja Różnicowanie planów nauczania Przedmioty fakultatywne Wcześniejsza promocja Indywidualny tok Uspołecznienie Praca w grupach

A LEXANDER, D AVIES, Y ELON Zasada doniosłości Uczeń będzie miał motywację do uczenia się tego, co ma dla niego ważne znaczenia Zasada dostępności Uczeń zrozumie treści jeśli poda mu się w taki sposób, że do niego dotrą (staną się dostępne) Zasada niezbędnych warunków Żeby przyswajać nową wiedzę należy opanować wiadomości i umiejętności warunkujące realizację nowych zadań i zachowań Zasada wzorca Uczeń lepiej przyswoi sobie nowe zachowanie jeśli przedstawi mu się wykonanie wzorcowe, które będzie mógł obserwować i naśladować Zasada aktywnego wiązania teorii z praktyką

A LEXANDER, D AVIES, Y ELON Zasada wygaszania Uczeń nabędzie nowe umiejętności jeśli stopniowo będzie się wycofywało kolejne ułatwienia Zasada nowości Uczeń przyswoi nową wiedzę jeśli będzie mu podana w sposób atrakcyjny Zasada rozkładania ćwiczeń w czasie Uczenie się będzie skuteczniejsze jeśli ćwiczenia praktyczne zostaną podzielone na krótkie i rozłożone w czasie Zasada przyjemności Uczeń uczy się chętniej jeśli procesowi kształcenia towarzyszy miła atmosfera

W YBRANE PRZEDMIOTY SZKOLNE A ZASADY KSZTAŁCENIA Biologia Historia Matematyka Informatyka (TI/ZK) Sztuka Język polski Język obcy Wychowanie do życia w rodzinie Chemia Geografia Wiedza o społeczeństwie Przedmioty techniczne Religia Fizyka WF

K TÓRA ZASADA ? (1) Na pytanie „a po co mamy się tego uczyć, to jest głupie” nauczyciel odpowiada „proszę mieć pretensje do autorów programu” Student zapisał się do grupy początkującej, żeby się za bardzo nie przemęczać a teraz narzeka, że mu się nudzi Pojawiła się oferta dwudniowego kursu masażu klasycznego, skupiającego się głównie na konkretnych technikach masowania

K TÓRA ZASADA ? (2) Nauczyciel wprowadza nowy, dość trudny temat na ostatniej lekcji przed świętami. Na zajęcia wyrównawcze z matematyki prowadzone przez nauczyciela A chodzą uczniowie wszystkich klas III czyli uczeni również przez nauczyciela B i C Młody nauczyciel idzie do pierwszej pracy w szkole i szokuje go zachowanie młodzieży- nigdy nie myślał, że tak to może wyglądać

K TÓRA ZASADA ? (3) Prowadzący wykład zaczyna „pływać”- mija pół godziny a on opowiada o rzeczach w stosunkowo niewielkim stopniu związanych z tematem. Słucha się tego świetnie ale niewiele zostaje w pamięci słuchaczy Studenci dostają do przeczytania artykuły naukowe oparte na badaniach empirycznych. Jednak podstawy metodologii badań i statystyki będą mieli dopiero w następnym semestrze Szkolenie z pierwszej pomocy ma formę wykładu Zajęcia trwają od godziny 8.00 do 21.00

K TÓRA ZASADA ? (4) Konflikt między nauczycielem a klasą rośnie. Szkoła teoretycznie udostępnia możliwość uczenia się kilku języków obcych, jednak konkretne języki przypisane są do profilu klasy. Prowadzący przedmiot „dydaktyka ogólna” zamiast zgodnie z obietnicą zamieścić slajdy zaraz po zajęciach, zrobił to znacznie później- jakieś dwie godziny przed kolejnymi