Jarosław Ciszewski Problemy krajowego sektora paliw z perspektywy zbiornika OLPP
OLPP Sp. z o.o. 2
Działalność podstawowa OLPP Posiadane przez OLPP koncesje: magazynowanie paliw ciekłych wytwarzanie paliw ciekłych obrót paliwami ciekłymi Świadczenie usług związanych ze składowaniem produktów naftowych na zasadach pełnej dostępności dla wszystkich operatorów, w tym przechowywanie rezerw państwowych i zapasów obowiązkowych paliw, świadczenie usług przeładunkowych paliw i gazu płynnego z toru szerokiego do cystern kolejowych o znormalizowanym rozstawie osi oraz z tankowców, świadczenie usług w zakresie kontroli jakości paliw w zakresie realizacji umów handlowych oraz na potrzeby Klientów zewnętrznych, udział w zaopatrywaniu stacji paliw operatorów sektora. 3
1. Rezerwy państwowe – ARM 2. Zapasy obowiązkowe – zapas handlowy 3. Kontrole okresowe i audity własne 4. Kontrole ARM 5. Kontrole UOKiK 6. Audity Klientów – jakość usług 7. Nadzór Klientów nad jakością i ilością paliw powierzonych 8. Składy podatkowe 9. Akredytowane systemy zarządzania: - System Zintegrowany (usługi, bezpieczeństwo techniczne, środowisko) - System Kompetencji Laboratorium wg PN-EN ISO/IEC System Bezpieczeństwa Danych Stabilizacyjna rola OLPP na krajowym rynku paliw 4
Stabilizacyjna rola OLPP na krajowym rynku paliw 1.Bufor systematycznego zaopatrywania stacji paliw 2.Skrócenie drogi od producenta/importera do użytkownika 3.Dostępność usług OLPP dla wszystkich podmiotów sektora naftowego na równych zasadach 4.Ciągłe dostosowanie usług do potrzeb sektora: -dogodne rozwiązania techniczne -indywidualne potrzeby Klienta -wymagania prawa 5. Niezależność funkcjonalna i organizacyjna 5
Technika a zmiany jakościowe paliw w łańcuchu logistycznym -małe lub duże (w OLPP poj. 0,5-32 tys. m 3 ) -naziemne lub podziemne -z podwójnym lub z pojedynczym płaszczem -z dachem stałym lub pływającym Zmiany jakościowe to złożony, ale naturalny proces, na który mają wpływ różnorodne czynniki: 1.Techniczne – np. rodzaj zbiorników magazynowych 6
-zróżnicowane technologie wytwarzania -różne dodatki (depresatory, antyutleniacze, inne) -zawartość komponentów typu "bio„ -zmieszanie dostaw o nieokreślonych komponentach 1.Techniczne – np. rodzaj zbiorników magazynowych 2.Technologiczne – np. różnice składu paliw Technika a zmiany jakościowe paliw w łańcuchu logistycznym Zmiany jakościowe to złożony, ale naturalny proces, na który mają wpływ różnorodne czynniki: 7
-oddychanie zbiorników -średnia temperatura (lata zimne lub gorące) 1.Techniczne – np. rodzaj zbiorników magazynowych 2.Technologiczne – np. różnice składu paliw 3.Środowiskowe – np. pogoda Zmiany jakościowe paliw w łańcuchu logistycznym Zmiany jakościowe to złożony, ale naturalny proces, na który mają wpływ różnorodne czynniki: 8
Wypadanie wody i systemy odwadniania Sedymentacja zanieczyszczeń stałych w konstrukcyjnych rozwiązaniach zbiorników magazynowych Utlenianie węglowodorów pod nadzorem Efekt skali jako czynnik stabilizujący jakość paliw rynkowych Instalacje on-line jako sposób na ograniczenie negatywnych aspektów dozowania biokomponentów 9 Zmiany jakościowe paliw w łańcuchu logistycznym
Produkcja Eksploatacja Magazynowanie Dystrybucja hurtowa Dystrybucja detaliczna Tankowanie SKJ OLPP 10 SKJ OLPP Znaczenie etapu magazynowania w OLPP dla jakości paliw u użytkownika
Znaczenie etapu magazynowania w OLPP dla jakości paliw u użytkownika OLPP to pośredni etap logistyczny na drodze do użytkownika, ale etap wzmożonej kontroli jakości Duże zbiorniki magazynowe jako miejsce dostaw paliw różnych producentów Magazynowanie to najdłuższy etap w logistyce i jednocześnie czas „stabilizowania” się parametrów fizykochemicznych paliw Znaczenie infrastruktury paliwowej OLPP dla jakości paliw – techniczne rozwiązania systemowe 11
Znaczenie infrastruktury paliwowej OLPP dla jakości paliw 12 Zdjęcie wnętrza remontowanego zbiornika – ujęcie króćców ssącego i resztkującego
Znaczenie infrastruktury paliwowej OLPP dla jakości paliw Fragment dokumentacji projektowej zbiornika magazynowego 13
14
15
PODSUMOWANIE ustabilizowany poziom współpracy z Klientami rozwiązania organizacyjne dostosowywane do potrzeb Klientów światowy poziom obsługi Klienta przy optymalnym poziomie zatrudnienia wykwalifikowana kadra majątek dostosowany do potrzeb rynku i wymogów Unii Europejskiej świadomość potrzeb sektora świadomość specyficznych zagrożeń przy pracy z paliwami OLPP dzisiaj to: 16
Operacje związane z paliwami płynnymi wiążą się z czynnościami, mogącymi powodować bezpośrednie lub pośrednie niebezpieczeństwo: powstania pożaru, wybuchu, zagrożenia zdrowia i życia, zagrożeń dla środowiska naturalnego. Zagrożenia w obrocie paliwami 17
Zagrożenie wybuchem Założenie: benzyna to węglowodór C 10 H 22 Obliczenia: masa cząsteczkowa (M) = 142g/mol średnia gęstość (d śr. ) = 0,75 g/cm 3 objętość molowa V= M/d śr. = 190 cm 3 /mol (142 g) spalanie zachodzi do dwutlenku węgla i pary wodnej 2*C 10 H *O 2 = 20*CO *H 2 O z jednego mola benzyny powstaje 10 moli CO 2 i 11 moli H 2 O objętość spalania V = 21 moli * 22,4 dm 3 /mol 470,4 dm 3 470,4 dm 3 : 190 cm 3 = cm 3 : 190 cm 3 = Wybuch - zmiana objętości ok razy !!! 18 2
Dziękuję za uwagę Jarosław Ciszewski Operator Logistyczny Paliw Płynnych Sp. z o.o.