MODEL EDUKACYJNY mgr LIDIA KWIATKOWSKA-NOWAK Projekt: Praktyka Czyni Mistrza Śląska Wyższa Szkoła Zarządzania Im. Gen Jerzego Ziętka w Katowicach
„Nauczanie o własnym regionie jest tak stare jak stara jest geografia. Stanowi logiczną konsekwencję stosowania zasady: od tego co bliskie dziecku (uczniowie), do tego co dalekie. Od empiri do uogólnień teoretycznych”. F. Plit, Geografia w Szkole, 2005
Edukacja regionalna (stan obecny; reforma programowa) Pojęcie regionu w geografii i edukacji regionalnej Własny region w rozumieniu uczniów Własny region w rozumieniu autorów programów nauczania Podsumowanie
Podstawa programowa kształcenia ogólnego w szkole dotycząca Edukacji regionalnej według Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu posiada następujące cele: - poznanie najbliższego środowiska i specyfiki swojego regionu, - rozwijanie wartości rodzinnych związanych z wartościami kulturowymi wspólnoty lokalnej, - rozwój postaw patriotycznych związanych z tożsamością kultury regionalnej, - rozwijanie wiedzy o kulturze własnego regionu i jej związkach z kulturą narodową, - umienie”
kontakt ze środowiskiem lokalnym w celu wytworzenia bliskich więzi i zrozumienia różnorakich przynależności człowieka, - ugruntowanie poczucia tożsamości narodowej przez rozwój tożsamości regionalnej, - rozwijanie wiedzy o historii regionu w powiązaniu z tradycjami własnej rodziny, - poznawanie własnego regionu, w tym dziedzictwa kulturowego, jako część Polski i Europy, - pogłębianie więzi ze swoim środowiskiem, regionem, krajem,
- kształtowanie tożsamości regionalnej w kontekście wartości narodowych i europejskich, - przygotowanie do dojrzałego życia w strukturach regionalnych, narodowych, państwowych i europejskich, - rozwijanie szacunku wobec innych wspólnot regionalnych, etnicznych i narodowych. i ich zroz
Do głównych celów edukacji regionalnej należy według założeń programowych MEN „kształtowanie poczucia własnej tożsamości nie jako postawy separacji, ale jako fundamentu tworzenia postaw otwartych, liberalnych, nastawionych na pluralizm różnych ludzkich kultur
Istotę edukacji regionalnej, jej znaczenie i główny cel objaśnia nurt, którego przedstawicielem jest Jerzy Nikitorowicz prowadzący badania na Uniwersytecie w Białymstoku. Według jego opinii, edukacji regionalnej przypisuje się jako główny cel „przeciwstawienie się źle pojętej globalizacji, uniformizmowi i dezorganizacji życia społecznego, wyrażając wszak stanowisko, iż przeciwstawienie się tych dwóch tendencji jest szkodliwe dla procesów integracji i demokratyzacji życia”.
Otóż w regionalizmie ważne jest wprowadzenie ucznia w świat wartości środowiska i pomoc w identyfikowaniu się z tymi wartościami. Cele takie jak przekaz wiedzy, wydobycie wartości i kształtowanie tożsamości, powinny być ukazywane wychowankom w formie propozycji i całego systemu wartości, które powinni zaakceptować i z którymi powinni się identyfikować. W procesie kształtowania tożsamości regionalnej podstawową rolę powinna spełniać rodzina.
Do zadań rodziców należy troska o wychowanie dzieci, o poszanowanie dóbr kulturowych. Powinni uczyć dzieci, jak należy obcować z dobrami kultury regionalnej, ukazując im zarówno związek kultury regionalnej z człowiekiem, jak i głęboki sens pozytywnego działania na rzecz wspólnoty regionalnej. Rozpoczętą edukację regionalną w rodzinie powinna kontynuować szkoła, opierając się na założeniach programowych dotyczących regionalizmu.
Dzieci i młodzież uczęszczając na zajęcia z edukacji regionalnej mają okazję zaznajomić się z położeniem geograficznym swej miejscowości jej pięknem przyrody, tradycjami, historią, zabytkami kultury, ale oprócz rzeczy widocznych poznać również zwyczaje i obrzędy pielęgnowane przez pokolenia w miejscu ich zamieszkania.
W opinii Piotra Petrykowskiego zajmującego się zagadnieniami i badaniami edukacji regionalnej w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, podstawowe założenie badań dotyczących problematyki edukacji regionalnej „opiera się na ujmowaniu edukacji regionalnej jako procesu budzenia potrzeb i kształtowania umiejętności dostrzegania i odkrywania wartości tkwiących w otaczających jednostkę przestrzeni w różnych okresach jej życia w zależności od stopnia zakorzenienia się w niej”.
Ścieżki edukacyjne Wychowanie do życia w rodzinie (szkoła podstawowa) Edukacja regionalna – dziedzictwo kulturowe w regionie (gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalne) Odwołania do własnego regionu w założeniach programowych (treściach nauczania) wybranych przedmiotów, m.in. przyrody i geografii.
Ścieżka edukacyjna – zestaw treści i umiejętności o istotnym znaczeniu wychowawczym, realizowany w ramach poszczególnych przedmiotów (bloków przedmiotowych). Cele edukacji regionalnej: - rozwijanie wiedzy o własnym regionie (o historii, kulturze, geografii itd.); - kształtowanie poczucia tożsamości regionalnej (lokalnej) uczniów; - rozwijanie zainteresowania i odpowiedzialności za sprawy własnego środowiska; - kształtowanie postaw tolerancji, otwartości i akceptacji innych wspólnot regionalnych, etnicznych, religijnych.
Podstawa programowa kształcenia ogólnego (Dz. U. Nr 61 z dn r. poz. 625) "Edukacja regionalna - dziedzictwo kulturowe w regionie" ma służyć poznaniu przez uczniów własnej tożsamości i kształtowaniu postaw tolerancyjnych otwartych, nastawionych na pluralizm, rozumienie i akceptację różnych kultur. Chodzi w niej o wychowanie do bycia aktywnym, żywym świadkiem wartości" - co jest istotne w obecnej reformie**. ..
Oferta zatwierdzonych przez MEN programów nauczania (ścieżek edukacyjnych) na stronie internetowej: Można też skorzystać z publikowanych w Internecie pełnotekstowych wersji programów w formie elektronicznej. Program ścieżki regionalnej znajduje się pod adresem
Szkoła podstawowa – PRZYRODA Zadania szkoły na II etapie edukacyjnym. Uwagi o realizacji Przydział treści nauczania dla poszczególnych klas najlepiej rozpocząć od tego, co jest dziecku najbliżej i najlepiej znane, czyli od najbliższej okolicy, a następnie poszerzyć je o treści dotyczące Polski i świata. Uczeń: rozpoznaje skały typowe dla miejsca zamieszkania: piasek, glina i inne charakterystyczne dla okolicy; zna najbliższą okolicę, jej ważniejsze obiekty, tradycje; wie w jakim regionie mieszka; uczestniczy w wydarzeniach organizowanych przez lokalną społeczność.
Gimnazjum – GEOGRAFIA Uczeń: charakteryzuje (…) położenie własnego regionu w Polsce; wymienia główne rodzaje zasobów naturalnych Polski i własnego regionu: lasów, wód, gleb, surowców mineralnych; charakteryzuje (…) zróżnicowanie rozmieszczenia ludności w Polsce i zamieszkiwanym regionie; charakteryzuje środowisko przyrodnicze głównych regionów geograficznych Polski ze szczególnym uwzględnieniem własnego regionu; projektuje i opisuje (…) podróż wzdłuż wybranej trasy we własnym regionie uwzględniając walory przyrodnicze i kulturowe;
Kluczowa kategoria badawcza w geografii Wielość definicji i koncepcji regionu Region pochodzi od łac. regio oznaczającego kierunek, linię graniczną, okolicę, obszar, kraj (Słownik wyrazów obcych, 1999). Określony i nazwany imieniem własnym teren, wyróżniający się zespołem cech krajobrazowych, naturalnych lub wynikających z działalności ludzkiej (J. Flis, 1982).
Atrybuty regionu: obszar w przestrzeni geograficznej; granice – widoczne w terenie, np. krawędzie górskie, lub niewyraźne, nieostre, np. granica językowa; lokalizacja – absolutna (współrzędne geograficzne), lub względna (w stosunku do innych regionów); jednorodność – pod względem cech ludzkich lub przyrodniczych, lub jednych i drugich (np. Syberia).
Własny region Aspekt kulturowy – odwołanie do regionów historyczno-kulturowych. Aspekt emocjonalny – obszar, w którym mieszka i dorasta uczeń, z którym uczeń odczuwa więź emocjonalną. Kategoria przestrzenna rozciągła – wraz z wiekiem uczniów zasięg własnego regionu się zwiększa.
Geograficzne koncepcje własnego regionu 1) „Mała ojczyzna” – A. Hibszer (1996) 2) Model przestrzennych stref poznania – M. Z. Pulinowa (1994)
Najbliższe otoczenie ucznia, przestrzeń będąca przedmiotem jego bezpośredniego poznania. Obejmuje zespół elementów przestrzeni: krajobraz (naturalny, antropogeniczny); społeczność lokalną (ludzi zamieszkujących dany obszar: rodzinę, znajomych, sąsiadów itp.); świadomość historyczno-kulturową (losy rodziny, dzieje regionu, kulturę materialną, duchową itp.).
1. Bezpośrednio poznawana, doświadczana przez ucznia w sposób ciągły; 2. Okresowo poznawana, z którą uczeń styka się podczas wycieczek i dłuższych wyjazdów; 3. Poznawana pośrednio za pośrednictwem różnych mediów, rzadziej bezpośrednio.
Z którym obszarem uczniowie się utożsamiają i są emocjonalnie związani? Co w rozumieniu uczniów oznaczają określenia moja okolica, mój region, moja „mała ojczyzna”? Jak uczniowie postrzegają swój region? Co uczniowie wiedzą o swoim regionie, a czego jeszcze nie wiedzą? itd. …
Różne sposoby identyfikacji wyobrażeń uczniowskich: Rysunki – „szkice wyobrażeniowe”, np. Narysuj swoją okolicę. Twoja przestrzeń oswojona (J. Angiel, 2004) Wskazanie na mapie obszaru, który uczniowie uznają za swój region. Wywiady / ankiety z uczniami.
Edukacja regionalna będzie niedostosowana do możliwości poznawczych uczniów gdy nauczyciele nie uświadomią faktu, że uczniowie inaczej postrzegają otaczającą rzeczywistość niż dorośli.
Okolica w poleceniach Który typ lasu występuje w Twojej okolicy? (Klimuszko B. i in., 2000, s. 142) Dowiedz się, jakie zboże jest najczęściej uprawiane w Twojej okolicy (Augustyniakowie M. M., 1999, s. 27) Wymień rodzaje zakładów przemysłowych, w których przetwarza się produkty rolne. Które z nich występują w Twojej okolicy (Dudek E. i in., 1999, s. 98) Na mapie najbliższej okolicy odszukaj przyrodniczy obiekt prawnie chroniony (Dudek E., Wójcik J, 2001, s. 216, kl. 3, gim.) Oceń lokalizację wybranych zakładów przemysłowych w Twojej okolicy (Makowska D., 2002, s. 204, lic.)
Regionu w poleceniach W jakim pasie rzeźby terenu leży region, w którym mieszkasz? (Szlajfer F., 2000, s. 30); Jakie gałęzie przemysłu rozwinęły się w regionie, w którym mieszkasz (Szlajfer F., 2000, s. 62 i 91). Inne jednostki odniesienia w poleceniach Opracuj (w grupie) folder turystyczny zachęcający do przyjazdu turystów w wasze rodzinne strony (Makowska D., 2002, s. 291, lic.) Które z bezpośrednich źródeł informacji możesz zastosować w badaniach Twojego wycinka przestrzeni? (Podgórski Z. i in., 2002, s. 16, lic.)
Różne jednostki odniesienia w poleceniach: okolica, obszar (miejsce) zamieszkania, region. Brak definicji (objaśnień) kluczowych pojęć i terminów. Te same kategorie używane w różnym kontekście – chaos terminologiczny.
Przestępując do realizacji edukacji regionalnej warto zwrócić uwagę na: traktowanie uczniów w sposób podmiotowy, uszanowanie ich wyobrażeń o własnym regionie, okolicy; ustalenie zakresu znaczeniowego takich pojęć jak region, okolica, najbliższa okolica itp.; sposób formułowania zadań i poleceń, w których znajdują się odwołania do różnych jednostek odniesienia.
Angiel J., 2004, Refleksje geograficzne na temat tzw. „map mentalnych”, Geografia w Szkole, 1, s Hibszer A., 1996, „Mała ojczyzna” w nauczaniu geografii, Czasopismo Geograficzne, vol. LXVII, 1, s Flis J., 1985, Szkolny słownik geograficzny, WSiP (wyd. 3), Warszawa Plit F., 2005, Drodzy Czytelnicy, „Geografia w Szkole”, nr 2, s. 3 Pulinowa M.Z., 1994,Propozycje założeń programowych międzyprzedmiotowej edukacji środowiskowej, Geografia w Szkole, 4, s Słownik Wyrazów Obcych i Zwrotów Obcojęzycznych, 1999, pod red. W. Kopalińskiego, Wydawnictwo Muza S. A., Warszawa