Organizacja dydaktyki w oparciu o modułowe programy kształcenia dr inż. Franciszek Pawlak.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZMIANY W SZKOLNICTWIE PODNADGIMNAZJALNYM. GIMNAZJUM – 3 lata nauki Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych 3 lata LO 3 lata Technikum 4 lata Egzaminy potwierdzające.
Advertisements

Egzaminy organizowane na Litwie test kompetencji test kompetencji (po ukończeniu 10 klasy, w drugiej klasie gimnazjum, wiek powyżej 16 lat) (po ukończeniu.
Obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia pracownikom profilaktycznej ochrony zdrowia, właściwego postępowania w sprawach wypadków przy pracy oraz chorób.
„Pewnie i bez lęku do egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe w letniej sesji 2006 r."
Blok I: PODSTAWY TECHNIKI Lekcja 7: Charakterystyka pojęć: energia, praca, moc, sprawność, wydajność maszyn (1 godz.) 1. Energia mechaniczna 2. Praca 3.
CENTRALNA KOMISJA EGZAMINACYJNA WYDZIAŁ EGZAMINÓW ZAWODOWYCH Warszawa, ul. Łucka 11 tel. /0-22/ , fax: /0-22/
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa III utrwalenie wiadomości o częściach mowy 1 godz. lekcyjna.
Prywatne Gimnazjum Informatyczne Szkoła pod patronatem Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Bielsku-Białej Nowy wymiar nauki.
Zastosowanie multimediów w edukacji z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy Centralny Instytut Ochrony Pracy Państwowy Instytut Badawczy dr inż. Małgorzata.
Zebranie z rodzicami uczniów Gimnazjum w Piotrowicach.
KWALIFIKACYJNE KURSY ZAWODOWE NOWĄ FORMĄ ZDOBYWANIA KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH Opracowanie: Luiza Monika Truchel ZESPÓŁ SZKÓŁ ZAWODOWYCH im. Jana Ruszkowskiego.
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: społeczna klasa I bezpieczeństwo na drogach 1 godz. lekcyjna.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Szkolnictwo ponadgimnazjalne ale jakie? „ Rozwój zawodowy (...) jest osią życia człowieka, wokół której koncentrują się, myśli, przeżycia, działania” K.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa III Unia Europejska 1 godz. lekcyjna.
1 Planowanie i organizacja kształcenia zawodowego według modułowych programów nauczania mgr inż. Elżbieta Hejłasz Strzelce Opolskie, 4 marca 2011 r.
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Zabezpieczeń Technicznych i Zarządzania Bezpieczeństwem „POLALARM” Politechnika Warszawska Wydział.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Sesja czerwcowa 2010 Organizacja etapu praktycznego egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
Harmonogram rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych oraz kryteria przeliczania punktów.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
REKRUTACJA DO GIMNAZJÓW NA ROK SZKOLNY 2015/2016.
Badanie potrzeb nauczycieli Monika Czajkowska Marcin Karpiński Warszawa, 30 września 2015 r.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Międzynarodowa konferencja naukowo-dydaktyczna Zrównoważony rozwój, zrównoważone społeczeństwo. Wyzwania edukacyjne Sustainable development, sustainable.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: matematyczna klasa I liczymy do 8 1 godz. lekcyjna.
1 Konferencja dyrektorów szkół z terenu działania OKE w Krakowie październik 2008 roku część II.
REKRUTACJA –KROK PO KROKU Przygotowano na podstawie Zarządzenia nr 12/2016 Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie ustalenia.
„Rozwój multimediów od XIX do XXI wieku” Zespół Szkół Specjalnych w Oławie ul. Broniewskiego Oława.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Agnieszka Pidek-Klepacz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Lublin, 6 luty 2014 r. Wsparcie edukacji zawodowej w ramach Regionalnego.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa I poznajemy litery 1 godz. lekcyjna.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
SZKOŁA ŚRODOWISKIEM ROZWOJU UCZNIA. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PRIORYTET IX. ROZWÓJ KOMPETENCJI.
Gimnazjum nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Woli Gimnazjum i co dalej?
„Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
2016. Najczęściej popełniane błędy podczas e-Naboru Wybranie jedynie jednego oddziału w danej szkole – w przypadku gdy zabraknie punktów aby system przydzielił.
Egzamin gimnazjalny 2016 Gimnazjum im. J.B.Solfy w Trzebielu.
WEZ 1 Wyniki egzaminu zawodowego absolwentów techników i szkół policealnych październik 2006 r.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
1 Konferencja dyrektorów szkół z terenu działania OKE w Krakowie październik 2008 roku część III.
Pedagogika porównawcza wymiar godzin: 10 godzin wykładów i 10 godzin ćwiczeń.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 18 im. Mikołaja Reja w Łodzi ul. Edwarda 41 „POLIGRAFIK”
WEZ 1 Wyniki egzaminu zawodowego absolwentów techników i szkół policealnych październik 2006 r.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa I rzeczowniki 1 godz. lekcyjna.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: matematyczna klasa II odejmowanie 1 godz. lekcyjna.
zmiany od września w naszych placówkach
KWALIFIKACYJNE KURSY ZAWODOWE w ZS Nr 1 w Olkuszu
CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
Współczesne aspekty dydaktyki rok akademicki WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów 15 godzin ćwiczeń.
Współczesne aspekty dydaktyki rok akademicki WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów 15 godzin ćwiczeń.
Programy nauczania.
Extra wyzwanie dla wszystkich!
INFORMACJE DLA RODZICÓW ODDZIAŁ PRZEDSZKOLNY
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych
Zgłoszenie do konkursu
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Zgłoszenie w ramach kategorii Najlepszy Team Leader Contact Center
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
odbudowa prestiżu kształcenia zawodowego
Współczesne aspekty dydaktyki rok akademicki WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów 15 godzin ćwiczeń.
Zapis prezentacji:

Organizacja dydaktyki w oparciu o modułowe programy kształcenia dr inż. Franciszek Pawlak

Organizacja dydaktyki w oparciu o modułowe programy kształcenia Kartezjusz: a) powiedz mi będę wiedział, b) objaśnił mi będę pamiętał, c) pozwól mi to zrobić będę umiał. 1.Formalnoprawne podstawy opracowywania programu nauczania dla zawodu. 1.1 podstawa programowa – obowiązkowe, na danym etapie kształcenia, zestawy celów i treści nauczania oraz umiejętności, a także zadania wychowawcze szkoły podstawa programowa jest jedynym urzędowym dokumentem dla każdego zawodu ujętego w klasyfikacji zawodów podstawa programowa stanowi bazę do opracowania standardów wymagań będących podstawa przeprowadzania egzaminów zawodowych podstawa programowa wyznacza wymagania dla autorów programów nauczania. 1.2 program nauczania – zbiór celowych układów umiejętności i treści nauczania ujętych w podstawie programowej w danym zawodzie, wraz z wytycznymi dotyczącymi realizacji procesu kształcenia i oceniania osiągnięć edukacyjnych ucznia

1.2.1 program nauczania powinien zawierać: a)Plany nauczania dla typów szkół, b)Programy nauczania przedmiotów zawodowych zawierające: 1) szczegółowe cele kształcenia, umiejętności, które powinny być opanowane przez ucznia, 2) materiał nauczania w formie haseł, 3) wskazania metodyczne do realizacji programu. c)Treść kształcenia = materiał nauczania, uczenia się 2. Teoretyczne podstawy konstruowania modułowego programu nauczania dla zawodu 2.1 jednostka modułowa – najmniejsza wyodrębniona logicznie cząstka pracy lub logiczny i możliwy do przyjęcia wycinek pracy dla zawodu lub zakresu pracy o jasno określonym rozpoczęciu i zakończeniu, zwykle nie poddawany dalszym podziałom. Jego rezultatem jest produkt, usługa lub istotna decyzja.

2.2 Moduł umiejętności zawodowych – stanowi specyfikację pracy wyrażoną w jednostkach modułowych. Liczba jednostek modułowych, składających się na moduł umiejętności zawodowych może wahać się od jednej do kilkunastu, a nawet do kilkudziesięciu. 2.3 zawód – zbiór zadań wyodrębnionych w wyniku społecznego podziału pracy, wymagających od pracownika odpowiednich kwalifikacji ( wiadomości, umiejętności i określonych cech psychofizycznych). 2.4 stanowisko pracy – najmniejsza jednostka organizacyjna, miejsce pracy, część powierzchni produkcyjnej lub usługowej zajmowanej przez pracownika lub obsługiwanej przez pracownika w celu jednorazowego lub ciągłego wykonywania wyznaczonej mu pracy – zadań zawodowych. 2.5 jednostka modułowa szkoleniowa – część modułu kształcenia w zawodzie 2.6 moduł szkoleniowy – wyodrębniony element programu nauczania, odnoszący się do określonej grupy treści programowych, realizowanych w procesie kształcenia.

3. System kodowania modułów i jednostek modułowych  Symbol cyfrowy zawodu według klasyfikacji zawodów,  Symbol literowy oznaczający kategorię modułów: a)O – dla modułów ogólnozawodowych, b)Z – dla modułów zawodowych, c)S – dla modułów specjalizacyjnych.  Cyfrę arabską oznaczającą kolejny moduł lub jednostkę modułową. Przykładowy zapis kodowania modułu: 311[50]. O1 311[50] – symbol cyfrowy zawodu: technik mechatronik O1 – pierwszy moduł ogólnozawodowy = Podstawy mechatroniki

Przykładowy zapis kodowania jednostki modułowej: 311[50].Z [50] – symbol cyfrowy zawodu: technik mechatronik Z1 – pierwszy moduł zawodowy = Proces projektowania urządzeń i systemów mechatronicznych 02 – druga jednostka modułowa w module Z1 = Projektowanie układów elektropneumatycznych urządzeń i systemów mechatronicznych. 311[50].S [50] – technik mechatronik S1 – proces programowania i użytkowania obrabiarek sterowanych numerycznie 03 – programowanie i użytkowanie frezarek CNC

Plan nauczania – czteroletnie technikum, zawód – technik mechatronik 311[50] podbudowa programowa - gimnazjum Lp.Moduły kształcenia w zawodzieLiczba godz. tyg./ na 4 lata nauczania 1.Podstawy mechatroniki7 2.Technologie i konstrukcje mechaniczne6 3.Procesy projekt. urządz. i syst. mechatronicznych10 4.Technologia montażu urządz. i syst. mechatronicz.5 5.Procesy progr. i użytk. urządz. i syst. mechatronicz.7 6.Technologia napraw urządz. i syst. mechatronicznych6 7.Język obcy zawodowy2 8.Proces program. i użytk. obrabiarek sterow. numer.7 9.Razem50

Plan nauczania – czteroletnie technikum, zawód: technik mechatronik 311[50], podbudowa programowa: gimnazjum Lp.Przedmioty nauczaniaLiczba godzin tygodniowo na 4 lata 1.Podstawy mechatroniki9 2.Technologie i konstrukcje mechaniczne10 3.Urządzenia i systemy mechatroniczne10 4.Pracownia urządzeń mechatronicznych12 5.Język obcy zawodowy2 6.Zajęcia specjalizacyjne7 7.Razem50

Moduł 311[50].01 – podstawy mechatroniki Symbol jedn. moduł. Nazwa jednostki modułowejGodz. na realizację 311[50].01.01Definiowanie pojęcia „ mechatronika”6 311[50].01.02Przestrzeganie zasad BHP16 311[50].01.03Badanie obwodów elektrycznych prądu stałego40 311[50] „ „ „ „ przemienn [50].01.05Analizowanie działania ukł. analogowych i cyfrow [50]01.06Analizowanie działania układów mikroprocesowych20 311[50]01.07Analizowanie działania układów pneumatycznych40 311[50]01.08Analizowanie działania układów hydraulicznych35 Razem252

Schemat układu jednostek modułowych – moduł 311[50].01 Podstawy mechatroniki » 311[50] » Definiowanie pojęcia „ mechatronika” » 311[50]01.02 » Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy » 311[50]01.03 » Badanie obwodów elektrycznych prądu stałego » 311[50]01.04 » Badanie obwodów elektrycznych prądu przemiennego » 311[50]01.05 » Analizowanie działania układów analogowych i cyfrowych » 311[50]01.06 » Analizowanie działania układów mikroprocesorowych » 311[50]01.07 » Analizowanie działania układów pneumatycznych » 311[50]01.08 » Analizowanie działania układów hydraulicznych

Wymogi do realizacji kształcenia modułowego w zawodzie technik mechatronik.  Pracownia elektrotechniki i elektroniki,  Pracownia automatyzacji procesów,  Pracownia komputerowego wspomagania projektowania,  Pracownia wytwarzania elementów konstrukcyjnych,  Pracownia symulacyjna bhp.  Minimum 5 stanowisk w każdej pracowni,  Każde stanowisko odpowiednio wyposażone ( wyposażenie określa program nauczania).

Przedmiot: podstawy mechatroniki Lp.Działy tematyczne – w przedmiocieLiczba godz. 1.Istota mechatroniki9 2.BHP, ochrona przeciwpożarowa i ochrona środowiska54 3.Obwody elektryczne90 4.Układy elektroniczne72 5.Układy pneumatyczne54 6.Układy hydrauliczne45 7.Razem324

Arkusz hospitacyjny Imię, nazwisko nauczyciela …………………………………………………Przedmiot ………………………………. Data……………….. Temat lekcji ……………………………………………………………………………………………….. Przygotowanie do lekcji – przedstawienie konspektu Realizacja założonych celów Rozplanowanie w czasie ogniw lekcji Sprawność organizacyjna lekcji Metody pracy z uczniami Zastosowane środki dydaktyczne Odwoływanie się do posiadanej wiedzy Sposób aktywizacji uczniów Aktywność uczniów na lekcjach Zrozumiałość poleceń i przekazywanych treści Indywidualizacja pracy z uczniami Notatki uczniów – praca domowa Relacje nauczyciel – uczeń ( kultura, takt, atmosfera)

Dane do lekcji hospitowanej – przygotowuje nauczyciel przed hospitacją Imię, nazwisko nauczyciela Klasa Przedmiot Nr programu Podręcznik Temat lekcji Cele lekcji Metody Środki dydaktyczne Sposoby aktywizacji uczniów Lekcja w planie dydaktycznym

Porównanie systemów kształcenia tradycyjnego ( przedmiotowego) 1.Kształcenie tradycyjne:  Podział na przedmioty,  Przedmioty prowadzone w jednostkach czasowych 45 minutowych,  Udział biorą uczniowie całej klasy,  Podział na część teoretyczną i praktyczną,  Nacisk położony na zdobywanie wiedzy „ jednostronny” ( od nauczyciela do ucznia)  Umiejętności praktyczne kształcone na zajęciach praktycznych i praktykach zawodowych. 2.Kształcenie modułowe:  Nie ma podziału na przedmioty,  Zajęcia odbywają się w grupach do 16 osób,  Zajęcia prowadzone w blokach od 2 do 6 godz. lekcyjnych ( zależnie od modułu)

c.d porównań  Zajęcia prowadzone metodami: pokaz z objaśnieniem, dyskusja dydaktyczna, ćwiczenia praktyczne – obliczeniowe, pomiarowe, montażowe,  Nie ma podziału na zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe,  Jest to proces uczenia się uczniów. Zadania do wykonania na zaliczenie przedmiotu. 1.Podzielić moduły na poszczególne lata nauki, wg wzoru: 2. Określić ( ustalić) tematy zajęć ( lekcji) prowadzone w wybranych jednostkach modułowych oraz metody ich realizacji wg wzoru: Moduły kształcenia Kl. I; kl. II; kl. III; kl. IVUwagi Symbol jedn. moduł. Nazwa jedn. modułowejIlość godz. Uwagi

Plan dydaktyczny Lp.Temat lekcjiLiczba godz. Forma realizacji Uwagi

Propozycje tematów pracy końcowej Temat. Konstruowanie modułowego planu dydaktycznego dla zawodu…………………… w klasie ………….. Przykładowy plan pracy Wstęp Rozdział 1. Założenia ogólne kształcenia modułowego 1.1 Rozwój koncepcji kształcenia modułowego 1.2 Terminologia w kształceniu modułowym Rozdział 2. Podstawy prawne konstruowania planu dydaktycznego 2.1 Podstawa programowa 2.2 Program nauczania 2.3 Plan nauczania Rozdział 3. Opis modułów w zawodzie …………………….dla…………

Rozdział 4. Założenia programowo – organizacyjne kształcenia w zawodzie Rozdział 5. Plan dydaktyczny dla zawodu ……………………………… kl..…………………… Rozdział 6. Projekt wyposażenia pracowni do realizacji planu dydaktycznego w klasie. Rozdział 7. Przykładowe konspekty zajęć ( 3 konspekty) Zakończenie Bibliografia

Scenariusz ( konspekt) lekcji ( zajęć) 1) Klasa ……………….. 2) Jednostka modułowa…………………………….. 3) Nauczyciel……………………………………………… 4)Temat ……………………………………………………………………………………………………………………. 5) Cel ogólny( zgodny z treścią programową)…………………………………………………………… 6) Cele szczegółowe ( odpowiedzieć na: uczeń umie wykonać, uczeń potrafi, uczeń dokona), 7) Środki dydaktyczne ( wymienić np. podręczniki, karty pracy, sprzęt jaki?, urządzenia itd.) 8)Metody ( np..ćwiczenia praktyczne, pogadanka, pokaz, itd.) 9)Formy pracy ( np. praca zbiorowa, indywidualna, grupowa) 10)Przebieg lekcji:  Powitanie,  Sprawdzenie obecności,  Powtórzenie materiału z ostatnich lekcji ( zajęć)  Nawiązanie do nowego tematu

 Instruktaż wstępny ( przy wykonywaniu ćwiczeń),  Instruktaż bieżący ( przy ćwiczeniach), 11) Podsumowanie zajęć:  Ocena wykonywanych czynności ( przy ćwiczeniach),  Zadanie 2,3 pytań ( przy prowadzeniu lekcji), 12) Zadanie domowe, 13) Pożegnanie.