Projekt: „Polepszenie warunków życia mieszkańców Domu Pomocy Społecznej w Gliniku Dolnym poprzez adaptację poddasza na cele mieszkalne oraz poprzez podniesienie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WSPIERANIE ROZWOJU DZIECKA NA PIERWSZYM I KOLEJNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH W ZWIĄZKU Z OBNIŻENIEM WIEKU REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO.
Advertisements

Mgr Renata Werpachowska Fundacja Synapsis © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Przygotowanie do dorosłości osób z autyzmem.
Wyższa jakość świadczonych usług poprzez modernizację infrastruktury i podnoszenie kwalifikacji kadry w Domu Pomocy Społecznej nr 1 w Krośnie PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Opiekun osób starszych
Dziecko z zaburzeniami rozwoju w szkole masowej – uwagi praktyczne.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
Anna Karaś-Kierownik PCPR w Ciechanowie. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w okresie czerwiec – grudzień 2008 roku realizowało: - Projekt „Aktywność szansą.
Nazwa projektodawcy: Powiat Szczecinecki „Rozbudowa i modernizacja Centrum Rehabilitacji Chorych na Stwardnienie Rozsiane – nowa powierzchnia – nowe możliwości”
Specyfika projektów systemowych w zakresie pomocy społecznej realizowanych w ramach PO KL na przykładzie Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Zabrzu Informacje.
Dr Magdalena Arczewska.  Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
Projekt „Poznański Rockefeller – promocja i rozwój przedsiębiorczości na terenie Miasta Poznania” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Wyższy standard lepsza jakość życia w Domu Pomocy Społecznej w Matczynie Projekt współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy.
Projekt pn.: „Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu mieszkańców w Gminie Jerzmanowa” nr POIG /13 realizowany w ramach Działania: 8.3 Przeciwdziałanie.
„Aktywni zawodowo” program promocji zatrudnienia osób z niepełnosprawnością intelektualną i zaburzeniami psychicznymi w Gdyni.
Przyjmowanie i obsługa wniosków LGD Lokalna Grupa Działania Wadoviana 8 września 2009.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Zajęcia dodatkowe realizowane przez przedszkola dla których organem prowadzącym jest Miasto Poznań Poznań, 9 września 2013 roku.
Priorytetowe kierunki działania gdańskich poradni psychologiczno-pedagogicznych Materiał opracowany przez dyrektorów gdańskich poradni psychologiczno-
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Kielce, 9 października 2014 r. Wstępne założenia dotyczące wnoszenia i oceny wkładu własnego w projektach współfinansowanych ze środków EFS w latach
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
SOJUSZ DLA PRACY F0607 Zastosowanie metody zarządzania cyklem projektu (PCM) do przygotowania i wdrażania projektu PIW EQUAL.
KLASA PSYCHOLOGICZNO – PRAWNA. PRZEDMIOTY REALIZOWANE WEDŁUG ROZSZERZONEGO PROGRAMU NAUCZANIA JĘZYK POLSKI - OD KLASY PIERWSZEJ MOŻLIWOŚĆ WYBORU DOWOLNYCH.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego na lata Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu Wdrażania EFS Urząd Marszałkowski Województwa.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Międzynarodowa konferencja naukowo-dydaktyczna Zrównoważony rozwój, zrównoważone społeczeństwo. Wyzwania edukacyjne Sustainable development, sustainable.
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Działania Powiatowego Urzędu Pracy w Człuchowie na rzecz aktywizacji bezrobotnych Powiatowy Urząd Pracy w Człuchowie.
ZABRZAŃSKI RYNEK PRACY – FORMY AKTYWIZACJI OSÓB BEZROBOTNYCH I POSZUKUJĄCYCH PRACY Zabrze, Powiatowy Urząd Pracy w Zabrzu.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
System wsparcia finansowego w zakresie tworzenia miejsc pracy w przedsiębiorstwach społecznych.
W województwie zachodniopomorskim nie mniej niż 13% tys. osób to osoby niepełnosprawne. Obecnie region cechuje się najniższym w Polsce poziomem zatrudnienia.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
Remont Przedszkola Miejskiego nr 4 w Kolnie wraz z wyposażeniem dydaktycznym i adaptacją niewykorzystanych pomieszczeń na potrzeby edukacji przedszkolnej.
Agnieszka Pidek-Klepacz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Lublin, 6 luty 2014 r. Wsparcie edukacji zawodowej w ramach Regionalnego.
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego w Toruniu Cykl spotkań promujących najlepsze praktyki dotyczące aktywizacji mieszkańców na terenach.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
„Wilanowski Program Aktywności Lokalnej ” Dzielnica Wilanów m. st. Warszawy.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
„Oparcie społeczne dla osób z zaburzeniami psychicznymi z terenu Gminy Nysa” projekt realizowany w ramach programu Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.
ZMIANY ZWIĄZANE Z FORMUŁOWANIEM OCEN DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM NA WSZYSTKICH ETAPACH EDUKACYJNYCH.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
PROJEKT „AKTYWNIE W BIZNES” KWIECIEŃ 2012 – MARZEC 2013 ORGANIZATOR : STOWARZYSZENIE „AKTYWNOŚĆ KOBIET NA DOLNYM ŚLĄSKU” PARTNER FINANSUJĄCY: WAŁBRZYSKA.
Ideą projektu jest polepszanie jakości życia osób niepełnosprawnych oraz wyrównywanie szans w dostępie do pełnego uczestnictwa w życiu społecznym jak.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Miniprzedsiębiorstwo założyło 6 uczennic z klasy 2a.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO W LUBLINIE Departament Europejskiego Funduszu Społecznego „Możliwości pozyskania funduszy strukturalnych UE.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Zaufanie społeczne Polaków Twierdzenie: Większość ludzi ma dobre intencje.
Spotkanie z przedstawicielami organizacji pozarządowych Lublin, 8 grudnia 2011.
VIII Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej w Gdańsku.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
„Od dziś pracuję na swój sukces”
Przedszkole Promujące Zdrowie
DOBRY START szkolenia dla usługodawców osób niepełnosprawnych
SZANSA 2012 CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
Masz Okazję – Pomóż Sobie
Zapis prezentacji:

Projekt: „Polepszenie warunków życia mieszkańców Domu Pomocy Społecznej w Gliniku Dolnym poprzez adaptację poddasza na cele mieszkalne oraz poprzez podniesienie kwalifikacji personelu” współfinansowany przez Szwajcarię w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.

Dom Pomocy Społecznej w Gliniku Dolnym położony jest w Powiecie Strzyżowskim w województwie podkarpackim. Przeznaczony jest dla 70 osób dorosłych niepełnosprawnych intelektualnie, świadczy całodobową opiekę uwzględniając niezbędne potrzeby i możliwości mieszkańców. Dbając o jakość życia swoich podopiecznych podjęliśmy się realizacji Projektu w ramach Szwajcarsko – Polskiego Programu Współpracy, który daje nowe możliwości rozwoju zainteresowań, umiejętności i predyspozycji. Fot. Dom Pomocy Społecznej w Gliniku Dolnym

Tytuł projektu: „Polepszenie warunków życia mieszkańców Domu Pomocy Społecznej w Gliniku Dolnym poprzez adaptację poddasza na cele mieszkalne oraz poprzez podniesienie kwalifikacji personelu”. Beneficjent: Powiat Strzyżowski Autor Projektu: Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Gliniku Dolnym Anna Pasaman Budżet Projektu: całkowita wartość projektu ,64 zł (15% wkład własny) Czas realizacji Projektu: rozpoczęcie realizacji Projektu - 10 września 2014 r. zakończenie rzeczowe i finansowe realizacji Projektu – 30 kwietnia 2015 r. zakończenie Projektu - 30 czerwca 2015 r. Projekt nie znalazł się na liście rankingowej, został zrealizowany z oszczędności poprzetargowych jako drugi z listy rezerwowej. Realizowane były dwa komponenty – Komponent I (inwestycyjny) + Komponent II (szkolenia, warsztaty, wizyta studyjna).

Komponent I W ramach działań inwestycyjnych w zakresie podstawowym: 1.Zaadaptowano poddasze Domu Pomocy Społecznej w Gliniku Dolnym na cele mieszkaniowe. Powstało 10 pokoi z łazienkami, pokój dziennego pobytu – salon, aneks kuchenny, pracownia komputerowa (z programami stymulującymi aktywność umysłową – doskonalenie pisania, mowy, itp.), gabinet konsultacji – warsztatów z psychologiem, doradcą zawodowym, pomieszczenie przepierek i pomieszczenie porządkowe. 2. Kompleksowo wyposażano w/w pomieszczenia.

Fot. Korytarz/holl

Fot. Pokój dzienny - salon

Fot. Aneks kuchenny

Fot. Pokój mieszkalny z łazienką

Fot. Pokój mieszkalny

Fot. Pracownia komputerowa

W ramach działań inwestycyjnych dodatkowych: 1.Powiększono pomieszczenie terapii zajęciowej, zaadaptowano pomieszczenie na bibliotekę z powierzchni strychu. 2.Zakupiono samochód typu bus do przewozu osób niepełnosprawnych.

Fot. Terapia zajęciowa

Fot. Biblioteka

Fot. Samochód typu bus do przewozu osób niepełnosprawnych

Komponent II Zakres podstawowy: 1.Szkolenia i warsztaty (102 godziny zegarowe):  Trening radzenia sobie ze stresem, zastępowania agresji w sytuacjach trudnych,  Trening kompetencji społecznych i komunikacji interpersonalnej,  Indywidualny plan wspierania mieszkańca z uwzględnieniem diagnozy mieszkańców DPS w obszarze aktywizacji zawodowej i społecznej,  „Obudzić wiarę w społeczną przydatność” – aktywność zawodowa i społeczna mieszkańców DPS,  „Poznać, zrozumieć, wesprzeć, pomóc”– metody pracy z osobami niepełnosprawnymi,  „Karta praw osób niepełnosprawnych”.

Fot. Szkolenie pracowników

Działania dodatkowe: 1.Organizacja wizyty studyjnej do: - Zakładu Aktywności Zawodowej w Rymanowie Zdroju, - mieszkania wspomaganego, mieszkania treningowego i domu rodzinnego prowadzonych przez Warszawskie Koło Stowarzyszenia na rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym, 2. Szkolenia (42 godziny zegarowe): - „ Jak radzić sobie z agresywnym podopiecznym”, - „Terapia behawioralna”, - „Trening Balintowski”, - „Pierwsza pomoc przedmedyczna”.

Fot. Wizyta studyjna - Warszawa

Fot. Szkolenie z pierwszej pomocy przedmedycznej

Zaadaptowanie poddasza pozwoliło na stworzenie odpowiednich warunków mieszkaniowo-bytowych dla 10 mieszkańców DPS, stanowiących „eksperymentalną” grupę nauki samodzielności oraz podejmowania prób aktywności edukacyjnej, zawodowej i społecznej, w stosunku do której zastosowane zostały innowacyjne metody pracy. Dziesięcioosobowa grupa wyłoniona została przez zespół terapeutyczno-opiekuńczy spośród mieszkańców przejawiających chęć podjęcia wyzwania zmierzającego do większej samodzielności. Są to podopieczni w przedziale wiekowym od 18 do ok. 60 lat, posiadający lekki, umiarkowany lub znaczny stopień niepełnosprawności o odpowiednich predyspozycjach psychofizycznych. Do dyspozycji tych mieszkańców oddane zostało zaadaptowane poddasze, gdzie zamieszkali w jednoosobowych pokojach ze wspólną kuchnią, salonem i dostępem do innych pomieszczeń. Podpisane zostały obustronne „kontrakty”, które normują funkcjonowanie w nowej strukturze, a także motywują do pracy nad własnym rozwojem.

Stworzenie korzystnych warunków lokalowych jak najbardziej zbliżonych do warunków domowych daje mieszkańcom szansę nauki samodzielności. Otrzymali do dyspozycji klucze do użytkowanych pomieszczeń, samodzielnie dbają o ich czystość, przygotowują posiłki, zmieniają pościel, robią pranie, prasowanie, itp., a także wspólne spędzają wolny czas. Fot. Przygotowywanie posiłku

Fot. Sprzątanie

Fot. Pranie/prasowanie

Fot. Spędzanie wolnego czasu

Dla potrzeb realizacji Projektu zatrudniony został psycholog i doradca zawodowy. Praca z psychologiem, doradcą zawodowym oraz personelem bezpośrednio pracującym z mieszkańcami, ukierunkowana na indywidualne predyspozycje mieszkańców, pozwala im podejmować próby przełamywania barier związanych z krytycznym, często nieadekwatnym obrazem samego siebie, brakiem motywacji oraz ograniczeniami wynikającymi z własnej niepełnosprawności.

Fot. Praca z doradcą zawodowym/psychologiem

Podejmowane formy aktywności uczą podopiecznych samodzielności, otwartości na zmiany, motywują do działania nie tylko w strukturach Domu, ale przede wszystkim powodują ich otwarcie i „wyjście na zewnątrz” w środowisko poprzez np. aktywność w środowisku lokalnym, podnoszenie kwalifikacji zawodowych przydatnych na rynku pracy, udział w warsztatach terapii zajęciowej, a nawet podjęcie pracy w zakładach pracy chronionej, Zakładzie Aktywności Zawodowej i na otwartym rynku pracy. Fot. Zajęcia w pracowni komputerowej

Niezbędnym elementem do osiągnięcia powyższych założeń było podniesienie kwalifikacji personelu w celu zdobycia odpowiedniej wiedzy i kompetencji. 30 pracowników bezpośrednio pracujących z mieszkańcami odbyło szkolenia i warsztaty z wcześniej wymienionych tematów. Profesjonalne szkolenia i warsztaty przygotowały personel merytorycznie i praktycznie do pracy z podopiecznymi. Szkolenia pozwoliły nie tylko na głębsze poznanie psychiki i mentalności naszych mieszkańców, ale przede wszystkim dostarczyły wiedzy co do technik i metod aktywizacji, motywowania i usprawniania osób niepełnosprawnych. Pracownik jest nie tylko osobą „obsługującą i wyręczającą” mieszkańca, ale przede wszystkim wspierającą, motywującą i towarzyszącą. Odbyta w ramach Projektu wizyta studyjna (ZAZ w Rymanowie Zdroju, mieszkanie wspomagane, mieszkanie treningowe, dom rodzinny w Warszawie) pozwoliła poznać rozwiązania zastosowane w instytucjach, które od dawna zajmują się w praktyce aktywizacją zawodową i społeczną osób niepełnosprawnych intelektualnie. Pozwoliła także pozyskać wiedzę umożliwiającą przeniesienie dobrych praktyk oraz wypróbowanych i sprawdzonych rozwiązań na grunt macierzysty.

Należy podkreślić, że wyodrębniona u nas „forma mieszkalnictwa” funkcjonuje w strukturze DPS, nie jest to mieszkalnictwo wspomagane, ani chronione, a raczej forma pośrednia. Osoby, które tam zamieszkały z uwagi na swoje ograniczenia wynikające z niepełnosprawności nie nadają się do samodzielnego funkcjonowania, ale staraliśmy się stworzyć takie warunki, które jak najbardziej im to umożliwiają. Grupa osób uczestnicząca w Projekcie jest nadal mieszkańcami DPS i uczestniczy w innych prowadzonych przez Dom formach aktywności: terapia, rehabilitacja, itp. Niemniej jednak stworzone warunki lokalowe i podejmowane formy aktywności dają osobom o nieco większych predyspozycjach psychofizycznych większe możliwości rozwoju. Pozwalają na ich samodzielność i wszechstronny rozwój, co w zasadniczy sposób wpływa na zaspokajanie potrzeb wyższych związanych z poczuciem własnej wartości, akceptacji i przynależności społecznej.

Warto zaznaczyć, że realizacja naszego Projektu stosunkowo późno został rozpoczęta, a tym samym stosunkowo późno zakończona. Wobec czego mieliśmy bardzo krótki czas na wdrożenie go w życie i osiągnięcie w pełni założonych rezultatów. Jednocześnie w konfrontacji z rzeczywistością można zauważyć, że rzeczywistość ta nie sprzyja osobom niepełnosprawnym i tym samym realizacji niektórych założeń Projektu. Biorąc pod uwagę powyższe czynniki zakładamy, że realizacja projektu w przyszłości przyniesie naszym podopiecznym wymierne korzyści w postaci: - poprawy kondycji umysłowej i psychicznej, - wzrostu poczucia odpowiedzialności, - poszanowania mienia, pracy własnej i pracy innych osób, - nabycia umiejętności radzenia sobie ze stresem w sytuacji trudnej, - odpowiedniej komunikacji interpersonalnej i kompetencji społecznych, - wykorzystania własnego potencjału w doświadczaniu samodzielności i samostanowieniu, - nabycia umiejętności „poruszania się po rynku pracy”, - zwiększenia poczucia własnej wartości, - zmniejszenia poczucia wykluczenia i izolacji.

Realizacja Projektu pozwoliła nie tylko zaadaptować nieużytkowane poddasze Domu, ale przede wszystkim dała zaplecze, aby stworzyć ponadstandardowy i innowacyjny rodzaj oferty Domu Pomocy Społecznej. Głównym założeniem projektu zarówno w aspekcie inwestycji jak i odbytych szkoleń było stworzenie odpowiednich warunków osobom niepełnosprawnym, aby pomimo swoich deficytów mogli realizować swoje marzenia, aby uwierzyli, w to że: „jeśli potrafisz o czymś marzyć, potrafisz tego dokonać”.

Dziękuję